![]() |
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
Malá Solnice Piaristické náměstí České Budějovice Otevírací doba: od 1.dubna do 31.října denně 10:00-18:00 tel. 723 247 104 |
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.
|
||
![]() ![]() Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: STADION S 11 - 1958 (cestovatelský) AERO 662 - typ 16 HP a 18 HP Svatební oznámení pro Libora Gýnu PM 50 - Motorová plečka OPP Jarošov PRAGA - nákladní typ RN 1938-1953
Poslední aktualizace:
17.4.2018 O - OGAR Standard 1934 - 1937 16.4.2018 D - DŘEVOPLYN - náhradní paliva F - FORD nákladní německý typ V 3000 S / V 3000 A |
|
ČEZETA - skútr typ 501 / 01
První typ československého skútru Čezeta
Výrobce: ČZM České závody motocyklové, n.p., Strakonice Charakteristika, udávaná výrobcem, zněla: Čezeta je novým typem jednostopého vozidla, při jehož konstrukci a výrobě bylo využito dlouholetých úspěšných zkušeností závodu. Karosérie je samonosná, provedená z lisovaných ocelových plechů a dokonale vyztužená. Dodává se v jednobarevném provedení i ve vkusných dvoubarevných kombinacích. Celková koncepce stroje zajišťuje dobrou stabilitu, snadnou ovladatelnost a maximální ochranu a pohodlí jezdce. V tomto roce byl stroj dodáván již s výfuky doutníkového tvaru. Z kresby je zřejmé, že kyvnou vidlici zadního kola tvořila hliníková skříň, uvnitř které běžel zcela zapouzdřený sekundární řetěz. Pérování obstarával gumový blok, namáhaný na střih a zadní kolo bylo uloženo letmo. Názorná tovární kresba.
Technické údaje skútru Čezeta 501:
Motor: Dvoutaktní jednoválec v bloku s převodovkou Typ: 501 / 01 Počet válců: 1 Vrtání: Ø 58 mm Zdvih: 65 mm Objem válců: 171,7 ccm Trvalý výkon: 8 ks při 4.750 ot./min. Kompresní poměr: 1 : 6,5 (dle Katalogu čs. motorových vozidel 1960) Max. kroutící moment: 1,27 kgm při 4.000 ot./min. Počet hlavních ložisek: 3, kuličková 6304 Ojniční ložisko: válečkové Hlava válce: hliníková, slitina ČSN 42 4330 Válec: ze šedé litiny, ČSN 42 2424 Chlazení: náporem vzduchu Zapalování: bateriové PAL 6 V Baterie: 6V/14 Ah Dynamo: PAL 6V/45 W Předstih: 3,5 mm před HÚ Svíčka: PAL 14/240 Dynamo: PAL Mazání: směsí oleje a benzínu v poměru 1 : 20 Karburátor: Jikov 2924 M 13 Spojka: vícelamelová, obložená korkem, v olejové lázni Primární převod: řetězem 3/8"x 3/8", 54 článků, běžícím v olejové lázni Převodový poměr: 1 : 1904 Převodovka: v bloku s motorem Počet rychlostí: 4 Převody: 1 – 1 : 15,76 2 – 1 : 8,80 3 – 1 : 6,36 4 – 1 : 5,08 Řazení: nožní, dvojzvratným pedálem po levé straně, se samočinným vypínáním spojky Sekundární převod: zapouzdřeným válečkovým řetězem 1/2 x 5/16", 99+1 článek Převodový poměr: 1 : 1,294 Rám: bezrámová konstrukce - samonosná karoserie z ocelového plechu Pérování vpředu: dva gumové bloky, namáhané na střh, doplněné teleskopickým tlumičem kmitů a dvěma gumovými dorazy Zdvih předního pérování: 100 mm Pérování vzadu: gumový blok, namáhaný na střih Zdvih zadního pérování: 95 mm Přední brzda: mechanická bubnová s vnitřními čelistmi, ovládaná bowdenem ruční pákou na pravé straně řidítek Zadní brzda: mechanická bubnová s vnitřními čelistmi, ovládaná bowdenem od nožního pedálu na pravé straně Průměr brzdových bubnů: Ø 140 mm Šířka obložení: 35 mm Kola: 12", vzájemně vyměnitelná Ráfky: 2,15 B x 12" dělené, upevněné šrouby k pětiramenné hvězdici náboje kola Pneumatiky: 3,25 – 12 s duší Délka: 2.000 mm Šířka: 685 mm Výška: 1.020 mm (bez plexiskla) Rozvor: 1.345 mm Světlost: 130 mm Výška sedla: mm Vlastní (suchá) váha: 130 kg Pohotovostní váha: 138 kg Povolené zatížení: 150 kg Objem nádrže: 12 litrů Náplň oleje v motoru: l Spotřeba na 100 km: 3,2 litru (při rychlosti 50 km/hod.) Spotřeba na 100 km: 2,5 litru (při rychlosti 40 km/hod.) Nejvyšší rychlost: 80 km/hod. Stoupavost s plným zatížením: 38% Prototyp K3, fotografovaný kousek od okresní silnice z Radotína do Třebotova na jaře roku 1955. Za řidítky Václav Beránek, tehdy pracovník pražské konstrukční kanceláře ČZM, vedle něj stojí Jarka Brutarová, která tehdy rovněž v pražské konstrukční kanceláři ČZM pracovala jako pravá ruka J. F. Kocha. První prototyp Kochem navrženého skútru neměl klasické výfuky. J. F. Koch jako konstruktér obvykle hýřil neortodoxními nápady a v případě skútru navrhnul vést výfukové plyny rourami, lemujícími a vyztužujícími podlážky. A byla to právě Jarka Brutarová, která na popáleninách vlastních lýtek názorně demonstrovala, že to není nejlepší idea. Byla menší postavy a při zastavení stačilo, aby se skútr sebemíň naklonil a už se výfukovými plyny rozpálený okraj stupačky dotknul lýtka - to Kocha donutilo výfukový systém přepracovat a použít zprvu společný výfukový tlumič před motorem a od něj dozadu dvě trubky, ukryté pod podlážkami (nultá série) a posléze výfuky klasické, s výfukovými tlumiči s rybinovitými koncovkami z kývačky Jawa-ČZ 175 ccm. Jak je z fotografie zřejmé, prototyp K3 měl proti pozdějšímu sériovému provedení celou řadu odlišností. Šikmo spadající záď, jinak provedenou nádrž i nosič zavazadel, jiné uchycení řidítek a jiné ozdobné lišty. Snímek z archivu Jarky Brutarové Ze strakonických příprav na prvomájový průvod v roce 1956 ve Strakonicích jsou tyto dvě fotografie prototypu Čezety, která má nádrž bez nosiče, jiný tvar stupaček a jinak prostřižená boční dvířka... V tomto prvomájovém průvodě byla Čezeta představena na veřejnosti vůbec poprvé. "V prvomájovém průvodu ve Strakonicích se představil veřejnosti nový skútr ČZ 175 ccm, který se připravuje do výroby. Přinášíme jeho snímky, které byly pořízeny těsně před dohotovením definitivní povrchové úpravy. Skútr je samonosné konstrukce a jak je z obrázku patrno, má obě kola na kyvných vidlicích. Odpérování gumovými bloky. Motor, až na malé úpravy, je stejný, jako v motocyklech Jawa-ČZ 175. Palivová nádrž je umístěna nad předním kolem, pod dvojsedlem je prostor pro nářadí a drobná zavazadla." - tolik komentář dobového tisku z května 1956. Retušovaný tovární snímek skútru Čezeta nulté série, která naběhla do výroby začátkem roku 1957. Tyto skútry ještě neměly klasická výfuková kolena a motocyklové tlumiče, nýbrž tlumič společný, umístěný před motorem. Z něj odvod výfukových plynů obstarávaly dvě dlouhé hladké trubky, ukryté pod stupačkami.
1957
První sériové provedení skútru Čezeta typ 501 naběhlo do výroby od třetího čtvrtletí roku 1957. Toto provedení mělo výfukové tlumiče s rybinovitými koncovkami, postranní dvířka motorového prostoru se čtyřmi prostřihy a v pravé části palubní desky, souměrně s tachometrem, montované mechanicky natahované hodiny. Fotografie je z předprodejní instruktáže pro Mototechnu, která se dělala ještě před zahájením výroby, v dubnu 1957. Na dobovém, poněkud vybledlém, barevném snímku z Kubovcovy Huti je vlevo konstruktér skútru J. F. Koch, vpravo zástupce n.p. Mototechna ing. Komrs. Fotografie získána ze sbírky Libora Marčíka. Uvedení Čezety do prodeje předcházela příprava příručky pro uživatele i nejrůznějších dalších propagačních materiálů, které bylo potřeba s předstihem nafotografovat. Tento tovární snímek z roku 1956, měl dokumentovat, jak lze přepravovat příruční tašku či jiné menší zavazadlo, zavěšené před koleny jezdce na háčku palubní desky. První Čezety měly na palubní desce kromě tachometru i hodiny. Jenže když se tento snímek fotil, ještě hodiny nebyly k disposici. A tak, aby na fotografii nebyla v palubní desce prázdná díra, lze při podrobnějším prohlédnutí zjistit, že to fotograf vyřešil tím, že do díry pro hodiny prostě vstrčil druhý tachometr... Fotografie získána ze sbírky Libora Marčíka. Na snímku z archivu Jihočeského motocyklového musea je plachtařka Otýlie Týmalová se svojí zbrusu novou Čezetou na letišti Hosín.
Sériová výroba skútrů Čezeta neprobíhala v základním závodě ve Strakonicích, nýbrž byla přesunuta do "skútrárny" v Českých Budějovicích, což byl upravený objekt někdejší šroubárny v městské části Mladé.
|