JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

Malá Solnice
Piaristické náměstí
České Budějovice

Otevírací doba:
od 1.dubna do 31.října
denně 10:00-18:00

tel. 723 247 104
exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.

 vyhledávání:

A
B
C
Č
D
E
F
G
H
CH
I
J
K
L
M
N
O
P
R
S
Š
U
T
V
W
Z

Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


Z 4 "Silná čtyřka"


Polokabriolet Z 4 byl označován jako
Dvouválcový dvoutaktní automobil s předním náhonem, vyráběný v letech 1933-1936.

Výrobce:
ČESKOSLOVENSKÁ ZBROJOVKA A.S. BRNO
Z4 roadster - dvoumístná karoserie bez stupaček.
Technické údaje:

Motor: dvoutaktní řadový
Počet válců: 2
Vrtání: Ø 81,5 mm
Zdvih: 94 mm
Obsah: 980 ccm
Kompresní stupeň:
Výkon: 25 koní při 3 200 ot./min.
Písty: z lehké slitiny
Blok válců: ze šedé litiny
Počet hlavních ložisek klikového hřídele:
Karburátor:
Doprava paliva: samospádem
Chlazení: vodní
Obsah chladiče:
Mazání: směsí paliva s olejem
Uložení motory:
Zapalování: bateriové
Baterie: 6 V / 45 Ah
Dynamo: 6 V / 90 W

Rám: centrální čtyřhranný nosník, vpředu rozvidlený pro motor
Přední náprava: hnací, dělená
Pérování vpředu: příčným listovým pérem
Zadní náprava: dělená, výkyvné polonápravy
Pérování vzadu: příčným listovým pérem
Mazání podvozku: centrální pumpou - pedálem z místa řidiče
Rozvor: 2 700 mm
Rozchod: 1 120 mm
Vlastní váha vozu: 850 kg
Délka: 3 930 mm
Šířka: 1 380 mm
Výška: 1 460 mm

Obsah nádrže: 28 litrů
Spotřeba: 8,5 litru / 100 km
Spotřeba oleje: 0,35 litru / 100 km

Roadster Z-4 v německy psaném prospektu.
Černobílá reklama z roku 1934.
Čtyřsedadlová limusina Z4 v provedení modelové řady 1933.
Dobová reklama z tisku, uveřejněná v roce 1934. Reklamní kresba z roku 1934.
Celostránková novinová reklama na vůz Z 4 z listu "Národní Politika", která vyšla 10.června 1934.
Reklama na vůz Z 4 modelu 1934.
Dvoubarevná reklamní stránka, uveřejněná na zahájení sezóny 1936.
Upoutávka z dobového tisku k XXVI. Pražskému autosalonu v roce 1936, kde brněnská Zbrojovka vystavovala nejen vozy Z 4 a Z 5 - Expres, ale i nový malý typ Z 6 "Hurvínek".
Překlad z německy psaného prospektu na vozy Z 4: Na žádné výstavě elegantních vozů nesmějí chybět specielně karosované vozy
Kresba specielní karoserie na podvozku vozu
Zbrojovka Brno v prospektech svých vozů velmi často uváděla, že kromě standardně nabízených provedení je schopna na přání nabídnout i jakékoliv karoserie zakázkové. Jedním z těch, kdo s takovým zakázkovým vozem jezdil, byl populární herec Vlasta Burian, jehož záběry s elegantním roadsterem Z 4 se často objevovaly v dobovém tisku.
Burian si na chladič svého roadsteru pořídil maskota - stylizovanou figurku bubeníka.

← Tady je figurka v detailu:
Dokumentární fotografie z let před druhou světovou válkou:
havarovaný vůz Z 4 před českobudějovickou autodílnou "Aero Service". Její majitel, pan Pártl, po několika nepříjemných zkušenostech se zákazníky, si už tehdy všechny vozy před přijetím do opravy osobně fotografoval.
Sedmdesátá léta - potkat vůz Z4 na ulici, v běžném provozu, tehdy nebylo nic obzvlášť neobvyklého...
Ukázka restaurovaného vozu Z 4, zachyceného v plné jízdě při závodu do vrchu "Brno - Soběšice, ročník 2012".
Kresba na motiv vozů typu "Z 4" pro kalendář, vydaný Stanicí technické kontroly v Praze - Motole.

Autor: Petr Hošťálek

Přidat kometář k článku:
jméno, přezdívka ...

text