![]() |
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
Malá Solnice Piaristické náměstí České Budějovice Otevírací doba: od 1.dubna do 31.října denně 10:00-18:00 tel. 723 247 104 |
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.
|
||
![]() ![]() Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: ARIEL 500 OHV model F - 1929 ŠKODA nákladní typ 706 R - do r. 1954 2010 - Renovace motoru A.K.D. OGAR 350 (Jawa) - 1948 JAWA 500 OHC model 02 - 1957
Poslední aktualizace:
22.2.2021 P - PHÄNOMEN Granit 25 H 20.2.2021 Š - ŠKODA 1101 osobní vozy T - TATRA T 600 Tatraplan |
|
PUCH S 4 - WH
Skutečný válečný veterán: Puch 250 typ S 4 – WH z roku 1941.
Dvěstěpadesátka Puch typ S 4 byla nejzdařilejším předválečným typem rakouské továrny Steyr – Daimler – Puch A.G.
O tomto motocyklu se říkalo nejen v továrních prospektech, ale i mezi světovou motoristickou veřejností, že je to mimořádně vynikající stroj jak pro každodenní používání, tak i pro nejnáročnější soutěže a závody. Není proto divu, že neušel pozornosti německého vojenského velení a po „anšlusu“ Rakouska (t.zn. po jeho připojení k Hitlerově Třetí říši) byla nařízena jeho výroba v upravené podobě pro potřeby Wehrmachtu. Na retušovaném vyobrazení z prospektu, vydaného továrnou v roce 1936, byl Puch 250 typ S 4 charakterizován jako čistokrevný sportovní stroj pro náročné jezdce. Spotřeba benzínu byla udávána hodnotou 2,8 litru/100 km, oleje 0,25 litru/100 km. Po konstrukční stránce byl Puch S 4 nejbizarnějším motocyklem, který německý Wehrmacht do své výzbroje schválil. Motor byl dvoupístový dvoutakt se společným spalovacím prostorem, uspořádaný tak, že levý píst svou spodní hranou otevíral a zavíral sání směsi do karteru a horní hranou otevíral a zavíral výfukový kanál. Přefukování směsi z karteru do válců ale řídil píst pravý. Oba písty měly průměr Ø 45 mm, zdvih 78 mm a byly nesené společnou ojnicí tvaru Y. To ovšem znamenalo, že píst v pravém válci musel mít placatý, stranově posuvný, pístní čep! Tato hodnota výkonu byla pro předválečnou dvěstěpadesátku mimořádně vysoká - pro srovnání poválečná Jawa 250 "Pérák" měla jen 9 koní (6.62 kW) a spolu se značným kroutícím momentem i v nízkých otáčkách znamenala velmi dobré jízdní vlastnosti. Ale pozor! Mezi motorem a převodovkou byste marně hledali spojku, ta byla až v zadním kole! Znamenalo to, že jakmile jste nastartovali motor a se zmačknutou spojkovou páčkou zařadili rychlost, ozvalo se pod vámi hlasité zarachocení a ačkoliv stroj stál, roztočil se řetěz k zadnímu kolu…
Zatímco civilní Puch S 4 hravě dosahoval maximální rychlosti 110 km/h, ve vojenském provedení dostal sekundární zpřevodování do pomala. Také původní vzduchový filtr byl nahrazen účinnějším „jednotným“ německým filtrem typu „cyklon“, který měl pro snadné denní čištění odnímatelnou nádobku na prach.
Vyobrazený motocykl, který má na motoru, rámu i na převodovce vyražené orlice přejímací komise Wehrmachtu a na zadním kole dochovanou původní válečnou pneumatiku Metzeler, lze vidět v exposici Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích. Je v originálním stavu, plně pojízdný a dodnes přihlášený na platných bílých espézetkách. Vyobrazený stroj měl reflektor firmy Siemens.
Technické údaje:
Motor: dvoupístový jednoválcový dvoutakt s rozvidlenou ojnicí
Vrtání obou pístů: Ø 45 mm Zdvih obou pístů: 78 mm Obsah: 248 ccm Výkon / otáčky: 10,5 ks při 4.100 ot./min. Karburátor: šoupátkový, vlastní výroby Puch Mazání: oddělené, čerpadlem ze zvláštní nádržky pod sedlem Dávkování oleje: progresivní, řízené bowdenem od plynové rukojeti Zapalování: bateriové s přerušovačem a cívkou Elektrická výzbroj: Baterie 6 V / 8 Ah, dynamo Norris 6V / 45 W na př. konci klikového hřídele Osvětlení: reflektor Hella Ø 160 mm, žárovka Bilux 6V - 25/25W, konc. lampa Hella 6V - 5W Objem benzínové nádrže: 12 litrů Objem olejové nádrže: 2 1/4 litru Převodovka: čtyřrychlostní, s kombinovaným nožním i ručním řazením Sekundární převod: řetězem Spojka: vícelamelová, v náboji zadního kola Parametry: Délka: Šířka: Výška: Váha: Spotřeba: l / 100 km Max. rychlost: 110 km/hod.
***************************************************************************
Galerie dochovaných a soudobých fotografií:
Za řidítky Jiří Musil, tehdy ještě kluk, dnes automechanik a renovátor, pracující pro Jihočeské motocyklové museum.
KOMENTÁŘE:
28.1.2011 Jindřich (Henri):
Zdravím p.Hoštálek. předem vám chci poděkovat za super stránky o vašem muzeu a veteránských informací.Zaujal mě rok výroby Pucha 250 S4 kde udáváte rok 34. Já kdysi tento motocykl vlastnil a byl vyroben roku 1930.(zjistil jsem to podle výrobního čísla na motoru u p.Vondráška z Rudolfova.)Neberte tuto informaci jako opovážlivou ale jen zděluji co vím.Spřátelským pozdravem Jindřich.
30.1.2011 Petr Hošťálek:
Období výroby motocyklů Puch typ S 4 udávají tovární podklady 1934-41, rovněž to uvádí velký specialista na historii motocyklů Puch, pan Fritz Ehn (Motocyklové museum Sigmundsherberg - Austria) i museum PUCH v rakouském městě Graz. Podle čeho jste zjistil rok výroby Vašeho stroje 1930 ?
10.2.2011 Jindřich (Henri):
Podle čísla na motoru a rámu.Pan Vondrášek měl nějakou německou knihu o těchto motocyklech kde jsme to zjistily,ale nevim kdo knihu napsal.Tenkrát jsem začínal a byl mi doporučen ohledně Pucha Vonrášek.To už bude cca 24let. Asi jeho informace nebyli úplne podle vašeho dokonalého zdělení. DĚKUJI.
8.1.2012 zdenek kapoun:
Měl bych dotaz,mame motocykl puch 25O civilni verzi r.v.1938,ale je ve spatném stavu s neuplným motorem,chybí karburátor a další věci.Existuji nějake stránky nebo burzy kde se daji sehnat nahradni díly,popřídadě cely motor,diky s pozdravem p.kapoun můj mail zdenek_kapoun@centrum.cz
26.1.2012 Nikola K.:
Dobrý den, chtěla bych se zeptat jaká je v dnešní době cenová relace veterán puch 1938? Nikde jsem nic nemohla najít, tak mě napadlo zeptat se tady, předem děkuji za odpověd.. nikina13@seznam.cz
16.7.2012 Dušan K.:
Dobrý den. Je to možná jen náhoda, ale bydlím v ulici Hošťálkova a obracím se s dotazem právě na pana Hošťálka. Vlastním neúplný motocykl zde zmiňovaný. Můj táta mi vyprávěl, že on na něm ještě jezdil. Pak mne z neznámých důvodů ho rozebrali a dali na půdu odkud jsem ho přemístil do mého bydliště. Ale hlavně by mne zajímalo v jakých cenových relacích se pohybuje renovace takového stroje. Rám je kompletní a motor asi na 80-85% také. Pochopitelně je vše ve špatném stavu. Já vím že by jste to potřeboval vidět, ale aspň přibližně a zda bych mohl požádat o radu (osobně). Předem děkuji ... dusan.kosobud@seznam.cz
9.10.2012 Hošťálek:
Je samozřejmé, že přesnější info se dá podat jedině po důkladné prohlídce. Ale: renovace takového stroje přijde na zhruba 40.000,- Kč, tedy pokud si ji budete dělat sám a nebudete počítat hodiny práce. Náklady se navíc navýší o cenu dílů, které vám chybí a o to, co vás bude stát tyto díly získat (nebo vyrobit). Pokud byste renovaci vašeho stroje chtěl zadat firmě, nebo jedinci, renovacemi se zabývající, počítejte s částkou i třikrát vyšší...
9.9.2013 zdenek:
dobrej vlastním puch 250 r.v.38 a schánim na nej nahradní díly,poradíte mi kde hleda a hlavně kde sehnat díky
10.9.2013 Petr Hošťálek:
U nás těžko, Puch nebyla nijak zvlášť rozšířená ani oblíbená značka na našem území. Takže nejspíš v Rakousku, zkusit to přes značkové kluby, například Steyr-Puch Oldtimer Club Spatendorf (nedaleko Gallneukirchen). Chce to ovšem aspoň částečnou znalost němčiny...
29.10.2013 zdenek:
Čeština schrecklich, jaká by asi byla Deutsch?
6.12.2013 Jan:
Zdravím všechny příznivce tohoto skvostu vlastním Puch s4 a spolu s dalšíma motorkama jej s těžkým srdcem prodávám. je po celkové renovaci, novém laku, ručním linkováni. Případný zájem na email jan.krlis@gmail.com
8.5.2014 Jarda:
Přátelé teoretici a praktici. Mám Puch 250S4. Marně se jej pokouším uvést do chodu. Předesílám, že karburátor není původní. Nemám. Použil jsem karburátor 2926 SB JIKOV. Volnoběžná tryska 50 až 60, hlavní od 85 do 105. Při přeplavení plovákové komory motor jednou či několikrát zaštěká. Pokud se jej podaří roztočit, neudrží se v nižších otáčkách. Do vyšších se dá ochotně zlákat. Po jedné či dvou minutách doslova chcípne. Ohřátý nechytá. Motorová skříň je těsná, ložiska nová, Gufera nová. Předstih 4,5mm, Připadá mi, že má víc vzduchu a špatně se plní. Nevíte někdo co se s tím dá ještě dělat? Vyzkoušel jsem už všechno, co znám. Začínám věřit, že se ten motor snad nikdy netočil a točit nebude. Zatím bohužel nesdílím Janův názor o jakémsi \"SKVOSTU\".
8.5.2014 Jarda:
Přátelé teoretici a praktici. Mám Puch 250S4. Marně se jej pokouším uvést do chodu. Předesílám, že karburátor není původní. Nemám. Použil jsem karburátor 2926 SB JIKOV. Volnoběžná tryska 50 až 60, hlavní od 85 do 105. Při přeplavení plovákové komory motor jednou či několikrát zaštěká. Pokud se jej podaří roztočit, neudrží se v nižších otáčkách. Do vyšších se dá ochotně zlákat. Po jedné či dvou minutách doslova chcípne. Ohřátý nechytá. Motorová skříň je těsná, ložiska nová, Gufera nová. Předstih 4,5mm, Připadá mi, že má víc vzduchu a špatně se plní. Nevíte někdo co se s tím dá ještě dělat? Vyzkoušel jsem už všechno, co znám. Začínám věřit, že se ten motor snad nikdy netočil a točit nebude. Zatím bohužel nesdílím Janův názor o jakémsi \"SKVOSTU\".
12.5.2014 Petr Hošťálek:
Domnívám se, že použitý karburátor Jikov 2926 SB je nevhodný. Má příliš velký průměr (Ø 26 mm) a to je nejspíš problém, proč to nechodí a nedá se seřídit v malých otáčkách a na volnoběh. Když už není originál, zkusil bych klasiku, tedy Jikov 2924, který se montoval na péráka, nebo s rovným filtrem a velkou plovákovou komorou na poválečný Ogar 4. Na ten se dá naučit jezdit prakticky každý předválečný dvoutaktní motocykl obsahu 250 - 350 ccm...
3.6.2014 Jarda:
Petře, zkusil jsem JIKOV 2924 monoblok z jakési kývačky. Vámi popisované karburátory bohužel nemám. Zatím se nedaří. Protože pístní kroužky v motoru byly na odpis, použil jsem nové, avšak pro vrtání 46mm. Motor má vrtání 45+opotřebení, či výbrus. Konce kroužků jsem upravil. Zdá se mi, že je tam nějaké větší tření. Možná ještě zkusím jedny kroužky ubrat. Dosud má každý píst tři. Ve druhém, náhradním motoru jsou dvoukroužkové originální písty. Ten jsem ještě nevyzkoušel, takže nemohu porovnat. Už mne z toho experimentování bolí křečové žíly na pravé noze. Pojedete-li do Pacova, rád bych Vás oslovil přímo.
9.11.2014 MrDegon:
k tem krouzkum,co se nedaji sehnat....zajimavy tip od opravare motoru po druhe svetove,tedy doba kdy se nedalo vubec nic sehnat..rikal mi ze si krouzky delali samy a to z MOSAZI.jednoduse na soustruhu vytocit prstynek o neco vetsi nez je vrtani,tak aby po vypilovani zamku byl akorat.taky rikal ze takovy to krouzek se nesmi nasazovat rukama protoze aby jste ho dostali na valec tak ho musite poztahnout ale rovnomerne po cele jeho delce .v rukach ho pry natahnete vetsinou nekde v polovine a udelate z nej erteplu ktera netesni ,takze se bude spatne startovat a nasledne opotrebeni krouzku bude nerovnomnerne.rikal ze to davali i do motoru na veterany z prelomu stoleti a ze to ve vetsine pripadech fungovalo bezchybne....podle mne to asi nebude do stroje delnika kery se 8 hodin nezastavi ale zarucene se tak da sprovoznit kazdy historicky motor..
16.12.2014 Johny:
Vlastním PUCH 250 S 4 dle štítku vyroben v roce 1940.Zvláštností je, že motor je uložen v podvozku se zadním pérováním , určeným pro model 350 GS. Čísla na originálním štítku souhlasí, takže nejde o dodatečnou monáž.U karburáturu časem upadla plováková komora, takže, jsem ho nahradil karburátorem na péráka 2924 se kterým normálně funguje.Motocykl nemá olejové čerpadlo a příslišnou nádržku, takže jezdím bez problémů na na směs 1: 25.Čerpadlo jsem sehnal, nádrž na olej zatím ne. Uvítal bych, kdyby mi někro z majitelů pomohl alespon nákresem nádrže s rozměry. Díky Přidat kometář k článku: |