JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

Malá Solnice
Piaristické náměstí
České Budějovice

Otevírací doba:
od 1.dubna do 31.října
denně 10:00-18:00

tel. 723 247 104
exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.

 vyhledávání:

A
B
C
Č
D
E
F
G
H
CH
I
J
K
L
M
N
O
P
R
S
Š
U
T
W
V
Z

Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


Poslední aktualizace:
18.11.2018
A - AMO - F 15
17.11.2018
B - BMW 319/1 - Sport
B - BMW 327

PUCH S 4 - WH

Skutečný válečný veterán: Puch 250 typ S 4 – WH z roku 1941.

Puch S 4 WH
Dvěstěpadesátka Puch typ S 4 byla nejzdařilejším předválečným typem rakouské továrny Steyr – Daimler – Puch A.G.
O tomto motocyklu se říkalo nejen v továrních prospektech, ale i mezi světovou motoristickou veřejností, že je to mimořádně vynikající stroj jak pro každodenní používání, tak i pro nejnáročnější soutěže a závody. Není proto divu, že neušel pozornosti německého vojenského velení a po „anšlusu“ Rakouska (t.zn. po jeho připojení k Hitlerově Třetí říši) byla nařízena jeho výroba v upravené podobě pro potřeby Wehrmachtu.

Civilní výroba typu S 4 začala už v roce 1934, stroj byl každoročně v detailech inovován a do roku 1938 ho bylo vyrobeno 7.600 kusů.
Na retušovaném vyobrazení z prospektu, vydaného továrnou v roce 1936, byl Puch 250 typ S 4 charakterizován jako čistokrevný sportovní stroj pro náročné jezdce. Spotřeba benzínu byla udávána hodnotou 2,8 litru/100 km, oleje 0,25 litru/100 km.
Firma Bosch měla za války jiné priority a tak bylo mnoho vozidel pro Wehrmacht vybavováno elektrickým osvětlením od firem Noris a Hella - viz reflektor tohoto motocyklu, s vestavěným tachometrem Veigel. Na fotografii je také dobře vidět propojovací táhlo od nožního řazení, vedoucí vzhůru pod nádrž, k řazení ručnímu. Ve válečných letech 1940-42 to první, co dostal, byl vojenský nátěr. Nejdřív polní šeď, od roku 1941 pak pískovou okrovou. Technické parametry vojenské verze zůstaly v podstatě zachovány, ale změnila se technologie výroby rámu. Původní pájení trubek do rámových mufen mosazí bylo nahrazeno modernějším svařováním. Kromě toho byla místo původní trubkové přední vidlice použita vidlice lisovaná, převzatá se silnější třistapadesátky Puch 350 GS.
Puch S 4 - WH v provedení pro německý Wehrmacht měl kromě nožního řazení ještě i řazení ruční, umístěné vedle pravé strany nádrže.
Po konstrukční stránce byl Puch S 4 nejbizarnějším motocyklem, který německý Wehrmacht do své výzbroje schválil. Motor byl dvoupístový dvoutakt se společným spalovacím prostorem, uspořádaný tak, že levý píst svou spodní hranou otevíral a zavíral sání směsi do karteru a horní hranou otevíral a zavíral výfukový kanál. Přefukování směsi z karteru do válců ale řídil píst pravý. Oba písty měly průměr Ø 45 mm, zdvih 78 mm a byly nesené společnou ojnicí tvaru Y. To ovšem znamenalo, že píst v pravém válci musel mít placatý, stranově posuvný, pístní čep!
Řez dvoupístovým motorem Puch S 4. Na podélném řezu dvoupístovým motorem Puch S 4, sešroubovaným s převodovkou do jednoho bloku, je vidět pohled do levého válce, jehož píst řídil sání směsi do karteru a otevíral a zavíral výfukový kanál. Přední konec klikového hřídele nesl dynamo s přerušovačem zapalování, na zadním konci klikového hřídele byl kuželový pastorek náhonu převodovky, který měl spirálové ozubení. Na příčném řezu je patrná společná vidlicovitá ojnice, jejíž jedno oko muselo být obdélníkového tvaru, kvůli možnosti stranového posuvu pístního čepu pravého pístu.
Princip plnění dvoupístových motorů Puch (technická kresba Jenyk Kostohryz) Toto značně technicky složité řešení zajišťovalo lepší plnění motoru a také to, že do výfuku neunikala část paliva ještě před spálením, jak je u klasických dvoutaktů běžné. Dosažený výkon byl 10,5 koně už při 4.100 otáčkách.
Řez spojkou, umístěnou v pravé polovině náboje zadního kola. Spojka byla konstruována obdobně, jako čelisťová brzda. Řetězová rozeta K nesla obě spojkové čelisti B, opatřené třecím obložením. Při rozevření začaly tyto čelisti unášet s sebou buben T. Rozevření čelistí se dělo jednak servoúčinkem, jednak pomocí lamel LA a LJ, tisknutých k sobě perem F prostřednictvím tyčky D. Se zvyšováním přítlaku čelistí bylo dosaženo pevného spojení rozety s unášeným bubnem zadního kola. Vypínání spojky se dělo tyčkou DR, ovládanou bowdenem od páčky řidítek. Aby se dosáhlo stejnoměrného ochlazování obou válců, musely být uložené napříč motocyklu. Motor měl tudíž podélně uloženou kliku a to si vyžádalo kuželový primární převod se spirálovým ozubením pro pohon převodovky. Ta byla čtyřrychlostní s nožním řazením, propojeným dle požadavku Wehrmachtu pro případ nouze i s řazením ručním po pravé straně nádrže.
Ale pozor! Mezi motorem a převodovkou byste marně hledali spojku, ta byla až v zadním kole! Znamenalo to, že jakmile jste nastartovali motor a se zmačknutou spojkovou páčkou zařadili rychlost, ozvalo se pod vámi hlasité zarachocení a ačkoliv stroj stál, roztočil se řetěz k zadnímu kolu…
Detail nádržky oleje odděleného mazání. Pod ní je vidět karburátor vlastní konstrukce PUCH, opatřený filtrem Ačkoliv byl Puch S 4 dvoutakt, tankoval do nádrže čistý benzín. O mazání se staralo olejové čerpadlo, poháněné šnekovým soukolím od předlohového hřídele převodovky a dávkování oleje bylo podle zatížení motoru řízeno ovládáním od plynového lanka. Olej o viskozitě SAE 50 se plnil do zvláštní válcovité nádržky pod sedlem. Je s podivem, že toto řešení bylo velením Wehrmachtu schváleno, protože v praxi znamenalo to, co zažil mnohý z majitelů ČZ–Posilube, nebo Jawa-Oilmaster: jakmile v nádržce došel olej, motor běžel dál na čistý benzín až do úplného zadření…
Zatímco civilní Puch S 4 hravě dosahoval maximální rychlosti 110 km/h, ve vojenském provedení dostal sekundární zpřevodování do pomala. Také původní vzduchový filtr byl nahrazen účinnějším „jednotným“ německým filtrem typu „cyklon“, který měl pro snadné denní čištění odnímatelnou nádobku na prach.
Vyobrazený motocykl, který má na motoru, rámu i na převodovce vyražené orlice přejímací komise Wehrmachtu a na zadním kole dochovanou původní válečnou pneumatiku Metzeler, lze vidět v exposici Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích. Je v originálním stavu, plně pojízdný a dodnes přihlášený na platných bílých espézetkách. Detail vojenské koncové lampičky Hella s přívodním kabelem, vedeným vně odklápěcího zadního blatníku.
Civilní Puch S 4 v tovární reklamní kresbě.
Technické údaje:
Motor: dvoupístový jednoválcový dvoutakt s rozvidlenou ojnicí
Vrtání obou pístů: Ø 45 mm
Zdvih obou pístů: 78 mm
Obsah: 248 ccm
Výkon / otáčky: 10,5 ks při 4.100 ot./min.
Karburátor: šoupátkový, vlastní výroby Puch
Mazání: oddělené, čerpadlem ze zvláštní nádržky pod sedlem
Dávkování oleje: progresivní, řízené bowdenem od plynové rukojeti
Zapalování: bateriové s přerušovačem a cívkou
Elektrická výzbroj: Baterie 6 V / 8 Ah, dynamo Norris 6V / 45 W na př. konci klikového hřídele
Osvětlení: reflektor Hella Ø 160 mm, žárovka Bilux 6V - 25/25W, konc. lampa Hella 6V - 5W
Objem benzínové nádrže: 12 litrů
Objem olejové nádrže: 2 1/4 litru

Převodovka: čtyřrychlostní, s kombinovaným nožním i ručním řazením
Sekundární převod: řetězem

Spojka: vícelamelová, v náboji zadního kola

Parametry:
Délka:
Šířka:
Výška:
Váha:
Spotřeba: l / 100 km
Max. rychlost: 110 km/hod.

***************************************************************************
Galerie dochovaných a soudobých fotografií:
Civilní Puch S 4 z dobového tisku. Civilní Puch S 4, tady jako vítěz kategorie motocyklů do 250 ccm v Höhenstra3en-Fahrt v roce 1936.
Civilní typ Puch S 4 na fotografii z Českých Budějovic. Dobová poválečná fotografie civilního typu Puch S 4, jezdícího tehdy v Českých Budějovicích.
Za řidítky Jiří Musil, tehdy ještě kluk, dnes automechanik a renovátor, pracující pro Jihočeské motocyklové museum.
Snímek z Veteran rallye Křivonoska 2006. Wolfgang Buchbinder z rakouského Steyr-Puch Oldtimer Clubu Spatendorf na civilním provedení motocyklu Puch S 4 jako účastník Veteran rallye Křivonoska 2006.
Stanislaus Dokladem toho, že se dvoutakty Puch daly naladit na slušný výkon a použít i pro sportovní účely je tenhle snímek Rakušáka Stanislause Suchanka, který se se svým typem S 4 úspěšně účastnil celé řady rychlostních závodů...
foto Hošťálek Puch S4 v civilním provedení jako součást exposice motocyklového musea Fritze Ehna v rakouském Eggenburgu.
KOMENTÁŘE:

28.1.2011 Jindřich (Henri):
Zdravím p.Hoštálek. předem vám chci poděkovat za super stránky o vašem muzeu a veteránských informací.Zaujal mě rok výroby Pucha 250 S4 kde udáváte rok 34. Já kdysi tento motocykl vlastnil a byl vyroben roku 1930.(zjistil jsem to podle výrobního čísla na motoru u p.Vondráška z Rudolfova.)Neberte tuto informaci jako opovážlivou ale jen zděluji co vím.Spřátelským pozdravem Jindřich.
 
30.1.2011 Petr Hošťálek:
Období výroby motocyklů Puch typ S 4 udávají tovární podklady 1934-41, rovněž to uvádí velký specialista na historii motocyklů Puch, pan Fritz Ehn (Motocyklové museum Sigmundsherberg - Austria) i museum PUCH v rakouském městě Graz.
Podle čeho jste zjistil rok výroby Vašeho stroje 1930 ?
 
10.2.2011 Jindřich (Henri):
Podle čísla na motoru a rámu.Pan Vondrášek měl nějakou německou knihu o těchto motocyklech kde jsme to zjistily,ale nevim kdo knihu napsal.Tenkrát jsem začínal a byl mi doporučen ohledně Pucha Vonrášek.To už bude cca 24let. Asi jeho informace nebyli úplne podle vašeho dokonalého zdělení. DĚKUJI.
 
8.1.2012 zdenek kapoun:
Měl bych dotaz,mame motocykl puch 25O civilni verzi r.v.1938,ale je ve spatném stavu s neuplným motorem,chybí karburátor a další věci.Existuji nějake stránky nebo burzy kde se daji sehnat nahradni díly,popřídadě cely motor,diky s pozdravem p.kapoun můj mail zdenek_kapoun@centrum.cz
 
26.1.2012 Nikola K.:
Dobrý den, chtěla bych se zeptat jaká je v dnešní době cenová relace veterán puch 1938? Nikde jsem nic nemohla najít, tak mě napadlo zeptat se tady, předem děkuji za odpověd.. nikina13@seznam.cz
 
16.7.2012 Dušan K.:
Dobrý den. Je to možná jen náhoda, ale bydlím v ulici Hošťálkova a obracím se s dotazem právě na pana Hošťálka. Vlastním neúplný motocykl zde zmiňovaný. Můj táta mi vyprávěl, že on na něm ještě jezdil. Pak mne z neznámých důvodů ho rozebrali a dali na půdu odkud jsem ho přemístil do mého bydliště. Ale hlavně by mne zajímalo v jakých cenových relacích se pohybuje renovace takového stroje. Rám je kompletní a motor asi na 80-85% také. Pochopitelně je vše ve špatném stavu. Já vím že by jste to potřeboval vidět, ale aspň přibližně a zda bych mohl požádat o radu (osobně). Předem děkuji ... dusan.kosobud@seznam.cz
 
9.10.2012 Hošťálek:
Je samozřejmé, že přesnější info se dá podat jedině po důkladné prohlídce.
Ale: renovace takového stroje přijde na zhruba 40.000,- Kč, tedy pokud si ji budete dělat sám a nebudete počítat hodiny práce. Náklady se navíc navýší o cenu dílů, které vám chybí a o to, co vás bude stát tyto díly získat (nebo vyrobit).
Pokud byste renovaci vašeho stroje chtěl zadat firmě, nebo jedinci, renovacemi se zabývající, počítejte s částkou i třikrát vyšší...
 
9.9.2013 zdenek:
dobrej vlastním puch 250 r.v.38 a schánim na nej nahradní díly,poradíte mi kde hleda a hlavně kde sehnat díky
 
10.9.2013 Petr Hošťálek:
U nás těžko, Puch nebyla nijak zvlášť rozšířená ani oblíbená značka na našem území. Takže nejspíš v Rakousku, zkusit to přes značkové kluby, například Steyr-Puch Oldtimer Club Spatendorf (nedaleko Gallneukirchen). Chce to ovšem aspoň částečnou znalost němčiny...
 
29.10.2013 zdenek:
Čeština schrecklich, jaká by asi byla Deutsch?
 
6.12.2013 Jan:
Zdravím všechny příznivce tohoto skvostu vlastním Puch s4 a spolu s dalšíma motorkama jej s těžkým srdcem prodávám. je po celkové renovaci, novém laku, ručním linkováni. Případný zájem na email jan.krlis@gmail.com
 
8.5.2014 Jarda:
Přátelé teoretici a praktici.
Mám Puch 250S4. Marně se jej pokouším uvést do chodu. Předesílám, že karburátor není původní. Nemám. Použil jsem karburátor 2926 SB JIKOV. Volnoběžná tryska 50 až 60, hlavní od 85 do 105. Při přeplavení plovákové komory motor jednou či několikrát zaštěká. Pokud se jej podaří roztočit, neudrží se v nižších otáčkách. Do vyšších se dá ochotně zlákat. Po jedné či dvou minutách doslova chcípne. Ohřátý nechytá. Motorová skříň je těsná, ložiska nová, Gufera nová. Předstih 4,5mm, Připadá mi, že má víc vzduchu a špatně se plní. Nevíte někdo co se s tím dá ještě dělat? Vyzkoušel jsem už všechno, co znám. Začínám věřit, že se ten motor snad nikdy netočil a točit nebude. Zatím bohužel nesdílím Janův názor o jakémsi \"SKVOSTU\".
 
8.5.2014 Jarda:
Přátelé teoretici a praktici.
Mám Puch 250S4. Marně se jej pokouším uvést do chodu. Předesílám, že karburátor není původní. Nemám. Použil jsem karburátor 2926 SB JIKOV. Volnoběžná tryska 50 až 60, hlavní od 85 do 105. Při přeplavení plovákové komory motor jednou či několikrát zaštěká. Pokud se jej podaří roztočit, neudrží se v nižších otáčkách. Do vyšších se dá ochotně zlákat. Po jedné či dvou minutách doslova chcípne. Ohřátý nechytá. Motorová skříň je těsná, ložiska nová, Gufera nová. Předstih 4,5mm, Připadá mi, že má víc vzduchu a špatně se plní. Nevíte někdo co se s tím dá ještě dělat? Vyzkoušel jsem už všechno, co znám. Začínám věřit, že se ten motor snad nikdy netočil a točit nebude. Zatím bohužel nesdílím Janův názor o jakémsi \"SKVOSTU\".
 
12.5.2014 Petr Hošťálek:
Domnívám se, že použitý karburátor Jikov 2926 SB je nevhodný. Má příliš velký průměr (Ø 26 mm) a to je nejspíš problém, proč to nechodí a nedá se seřídit v malých otáčkách a na volnoběh.
Když už není originál, zkusil bych klasiku, tedy Jikov 2924, který se montoval na péráka, nebo s rovným filtrem a velkou plovákovou komorou na poválečný Ogar 4. Na ten se dá naučit jezdit prakticky každý předválečný dvoutaktní motocykl obsahu 250 - 350 ccm...
 
3.6.2014 Jarda:
Petře, zkusil jsem JIKOV 2924 monoblok z jakési kývačky. Vámi popisované karburátory bohužel nemám. Zatím se nedaří. Protože pístní kroužky v motoru byly na odpis, použil jsem nové, avšak pro vrtání 46mm. Motor má vrtání 45+opotřebení, či výbrus. Konce kroužků jsem upravil. Zdá se mi, že je tam nějaké větší tření. Možná ještě zkusím jedny kroužky ubrat. Dosud má každý píst tři. Ve druhém, náhradním motoru jsou dvoukroužkové originální písty. Ten jsem ještě nevyzkoušel, takže nemohu porovnat. Už mne z toho experimentování bolí křečové žíly na pravé noze. Pojedete-li do Pacova, rád bych Vás oslovil přímo.
 
9.11.2014 MrDegon:
k tem krouzkum,co se nedaji sehnat....zajimavy tip od opravare motoru po druhe svetove,tedy doba kdy se nedalo vubec nic sehnat..rikal mi ze si krouzky delali samy a to z MOSAZI.jednoduse na soustruhu vytocit prstynek o neco vetsi nez je vrtani,tak aby po vypilovani zamku byl akorat.taky rikal ze takovy to krouzek se nesmi nasazovat rukama protoze aby jste ho dostali na valec tak ho musite poztahnout ale rovnomerne po cele jeho delce .v rukach ho pry natahnete vetsinou nekde v polovine a udelate z nej erteplu ktera netesni ,takze se bude spatne startovat a nasledne opotrebeni krouzku bude nerovnomnerne.rikal ze to davali i do motoru na veterany z prelomu stoleti a ze to ve vetsine pripadech fungovalo bezchybne....podle mne to asi nebude do stroje delnika kery se 8 hodin nezastavi ale zarucene se tak da sprovoznit kazdy historicky motor..
 
16.12.2014 Johny:
Vlastním PUCH 250 S 4 dle štítku vyroben v roce 1940.Zvláštností je, že motor je uložen v podvozku se zadním pérováním , určeným pro model 350 GS. Čísla na originálním štítku souhlasí, takže nejde o dodatečnou monáž.U karburáturu časem upadla plováková komora, takže, jsem ho nahradil karburátorem na péráka 2924 se kterým normálně funguje.Motocykl nemá olejové čerpadlo a příslišnou nádržku, takže jezdím bez problémů na na směs 1: 25.Čerpadlo jsem sehnal, nádrž na olej zatím ne. Uvítal bych, kdyby mi někro z majitelů pomohl alespon nákresem nádrže s rozměry. Díky
 

Přidat kometář k článku:
jméno, přezdívka ...

text