JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

Malá Solnice
Piaristické náměstí
České Budějovice

Otevírací doba:
od 1.dubna do 31.října
denně 10:00-18:00

tel. 723 247 104
exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.

 vyhledávání:

A
B
C
Č
D
E
F
G
H
CH
I
J
K
L
M
N
O
P
R
S
Š
U
T
W
V
Z

Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


MERCEDES - BENZ 170-V


Mercedes 170 V v provedení 4-dvéřová Čtyřsedadlový osobní vůz vyšší střední třídy s motorem vpředu a pohonem zadních kol.

Výrobce:
Daimler-Benz A.-G.
Stuttgart - Untertürkheim
Poprvé byl Mercedes 170-V představen 15. února 1936 na Berlínském Autosalonu
a téměř okamžitě se stal vzorem moderního evropského vozu konce předválečných let. Jeho interní tovární označení bylo W 136 a ačkoliv to byl nejmenší vůz firmy Daimler-Benz A.G., svým motorem objemu 1,7 litru a na svou dobu prostorným interiérem se okamžitě zařadil mezi „lepší“ vozy střední třídy. Vyráběl se ve dvou i čtyřdvéřové verzi a dále jako kabriolet, polokabriolet, tourer a dvousedadlový roadster.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Werk Foto: Mercedes-Benz 170 (typ W 15) z roku 1932. 1931 - 1935
Přímým předchůdcem byl Mercedes-Benz 170 (typ W 15), vyráběný v období 1931-1935. Ten měl motor sice stejného obsahu (1.692 ccm), dokonce šestiválcový, ale s výkonem o šest koní nižším.
V posledním roce výroby ale už byl tvarově zastaralý, příliš hranatý a navíc značně drahý.
Stál 4.400,- říšských marek...

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1936

Jedna z prvních reklam, nabízející "dospělý" vůz v nízké cenové třídě"
– nejlevnější verzi nové stosedmdesátky bylo možné mít už za pouhých
3.750,- říšských marek...
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Technické údaje Mercedes-Benz 170-V (typ W 136)

Motor: řadový čtyřválec SV
Vrtání: Ø 73,5 mm
Zdvih: 100 mm
Obsah: 1.697 ccm
Kompresní stupeň: 1 : 6,2
Maximální výkon: 38 koní při 3.400 ot./min.
Maximální kroutící moment: 10,2 kgm
Písty: Autothermik, z lehké slitiny
Blok válců: ze šedé litiny
Počet hlavních ložisek klikového hřídele: 3, kluzná
Pohon vačkového hřídele: čelními ozubenými koly se šikmým ozubením
Ventilová vůle (za studena): 0,12 mm

Karburátor: vertikální, Solex Sparvergaser 30 BFLV
Filtr vzduchu: Elektron A 133 s tlumičem sání
Doprava paliva: samospádem
Chlazení: vodní, nucené pumpou, podporované 4-lopatkovým větrákem
Thermostat (poue za příplatek): Mecano KLN
Obsah chladiče: 11 litrů
Mazání: tlakové, oběžné
Olejová náplň v motoru: 4,5 litru (minimum 3 litry!)
Olejové čerpadlo: zubové
Olejový filtr: EC nebo Knecht, obtokový, montovaný vně motorového bloku
Uložení motory: dvoubodové, výkyvné, v gumových silentblocích
Zapalování: 6V Bosch, bateriové s cívkou a rozdělovačem
Rozdělovač: Bosch VE/4 AS 169
Svíčky: Bosch DM 175 A3; Beru 175 S1/18; Champion 7
Svíčky v tropech: Bosch DM 95 A1 popř. DM 95 T1; Beru 95/b 1
Baterie: 6V / 74 Ah (Hoppecke 3SV 7 Z)
Dynamo: Bosch RJH 90/6 1800 RS 189
Starter: Bosch CG 0,6/6 ARS 20

Spojka: jednolamelová suchá, Fichtel & Sachs “Komet“ K 12
Převodovka: 4-rychlostní ZF AKS 15 sešroubovaná s motorem
Synchronizace: 3. a 4. rychlost
Řazení: přímé, dlouhou pákou uprostřed vozu
Převody:
1.rychlost 1 : 4,17
2.rychlost 1 : 2,47
3.rychlost 1 : 1,42
4.rychlost 1 : 1
Zpátečka: 1 : 5,1
Olejová náplň převodovky: 1,5 litru
Hnací náprava: zadní - výkyvná
Rozvodovka: upevněná v zadní části rámu
Převod zadní nápravy: 1 : 4,14
Olejová náplň rozvodovky: 2,5 litru

Rám: svařovaný z oválných rour do tvaru X
Karoserie: smíšená, s dřevěnou kostrou plechovanou předlisovanými panely
Přední osa: bez nápravnice, tvořená dvěma příčnými listovými pery nad sebou
Zadní osa: výkyvná (Pendelachse)
Zadní pérování: spirálovými péry
Tlumiče pérování: vpředu i vzadu pákové, hydraulické
Řízení: šnekové, systému ZF- Ross, volant vlevo
Olejová náplň převodky řízení: 0,25 litru
Nožní brzda: hydraulická ATE Lockheed, na všechna kola
Ruční brzda: mechanická na zadní kola
Mazání podvozku: centrální (zn. Vogel), pedálem

Kola: 16“ disková, upevněná 5 šrouby
Disky: plné ocelové, (Hering nebo Kronprinz) s prohloubeným ráfkem 3,25 D x 16"
Pneumatiky: 5,25 – 16“ nízkotlaké, balonové
Huštění vpředu: 1,5 atm
Huštění vzadu při obsazení 2 osobami: 1,8 atm
Huštění vzadu při obsazení 4 osobami: 2,0 atm
Pneumatiky užitkových verzí: 5,50 – 16“ až 6,00 – 16“

Rozvor: 2.845 mm
Rozchod vpředu: 1.320 mm
Rozchod vzadu: 1.310 mm
Světlost: 205 mm (pod zadní nápravou)

Délka vozu: 4.270 mm
Šířka vozu: 1.570 mm
Výška vozu: 1.610 mm
Průměr otáčení: 11 m

Váha podvozku: cca 650 kg
Váha zavřeného vozu: cca 1.050 kg
Váha zavřeného vozu dle štítku (1939): 1.150 kg
Počet míst: 4
Užitečné zatížení: 400 kg
Užitečné zatížení dle štítku (1939): 350 kg

Nejvyšší rychlost: 108 km/hod.
Trvalá rychlost (na dálnici): 95 km/hod.
Zrychlení z 0 na 95 km/hod.: 40 sec.
Max. stoupavost: 35 %
Spotřeba na 100 km dle prospektu : ne více než 9,7 litru
Spotřeba dle Typ.tabulek němec.autoprůmyslu: 10 – 12 litrů
Spotřeba oleje na 100 km: 0,15 litru

Objem nádrže: 33 litrů, od roku 1939 zvětšen na 43 litrů (vpředu, pod kapotou)
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hnací agregát z levé strany:
2921- ventilátor na hřídeli vodní pumpy
10 - maznice vodní pumpy
01 831 - nalévací hrdlo oleje s odvětrací rourou karteru
2451 - rozdělovač
24 401 - zapalovací cívka
22 301 - dynamo s regulátorem
01 201 - vytahovací měrka oleje
221 - spouštěč
Hnací agregát z pravé strany:
11 505 - filtr sání
10 - maznice vodní pumpy
11 - maznice ložiska ventilátoru
191 - výfukové potrubí
11 601 - sací potrubí
08 2503 - víko seřizování vůle ventilů
52 831 - plnící šroub oleje do převodovky
52 851 - vypouštěcí šroub oleje z převodovky
11 1 - karburátor
25 1701 - olejový filtr

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Zz_autor Osobní zkušenost autora:

Ke “stosedmdesátce” jsem se dostal opravdu pozdě, až někdy kolem roku 1980, kdy už v Českých Budějovicích existovaly jen asi tři dožívající exempláře. V té době už jsem jezdil žigulíkem, ale živil jsem se půjčováním historických vozidel pro film a televizi. Točily se samé válečné filmy a protože jsem měl celou řadu německých vojenských motocyklů a náklaďák Škoda 256 B/G, chyběl mi, abych mohl filmařům nabízet “celou kolonu” nějaký osobák používaný Wehrmachtem.
Foto pro katalog filmových vozidel: Hugo Moc Takže když jsem se dozvěděl o skoro jezdícím čtyřdvéřovém Mercedesu 170-V (měl vylágrovanou jen jednu ojnici), navíc ve velmi původním nepředělávaném stavu a s platnou espézetkou, neváhal jsem.
Už nevím, jestli mi náhradní motor přihodil majitel, nebo jsem ho tehdy sehnal jinde, ale výměnu ojnice (na ulici) jsem zvládl za dvě odpoledne a za odpoledne další jsem namontoval typickou mlhovku na trubkový oblouk před chladič, přidal snímací blinkry ze Simsona a vůz na dvorku pronajatého statku přestříknul na vojenskou šedozelenou.
profi foto: Hugo Moc Zbylo jen ušít zatemňovací návleky na reflektory, na levý blatník přišroubovat stíněný Notek a na pravý žerďku pro vlaječku s hákovým křížem - tu samozřejmě jen pro filmování. Němce ani válku nemám rád…
Naprostým zázrakem bylo, že se mi podařilo sehnat původní (Bosch) ručičkové směrovky, nové, ještě v krabičce. Má radost ale netrvala dlouho - při filmování v Jičíně stačilo deset minut nepozornosti a stačily je zničit kolemjdoucí školní dětičky!
profi foto: Hugo Moc Bylo to neuvěřitelné, ale s Mercedesem se dochovala i naprosto originální dečka chladiče a také původní armádní doklady, svědčící o tom, že za války sloužil jako důstojnický vůz Wehrmachtu ve Štětíně. Jednotný 20-litrový kanystr a originální polní lopatku jsem pro doplnění autenticity získal od kamarádů...
Stosedmdesátka, co pamatuji od klukovských let, bylo notoricky známé auto. Jezdilo jich u nás plno, ještě v době sedanů a téměř nezískatelných tatraplánů to bylo jedno z častých podnikových aut. Já ho ale dost podceňoval, měl jsem raději šestiválcové bavoráky, které měly mnohem sportovnější charakter a kterých mi prošlo rukama nepočítaně. Vždycky jsem při tom říkal, že z té hromady materiálu, kterou ztělesňuje spodový čtyřválec ze stosedmdesátky, by v Eisenachu s prstem v nose udělali dva vrchové šestiválce…
Ale vůz byl u filmu žádaný, natáčel jsem s ním několikrát a nejen, že se brzy zaplatil, ale ještě mi vydělal na pár dalších veteránů. Protože byl stále ještě na platných bílých espézetkách, absolvoval jsem s ním i pár výletů a také veteránských akcí. A co víc, oblíbila si ho i má žena, která s ním jezdila ráda a často – jen po každé referovala, že když s ním zajížděla na budějovické výstaviště, tamní vrátný ji vždy zdravil u závory v pozoru a se vzhůru vytrčenou pravicí.
Na to, jak byl starý, a kolik majitelů ho mělo přede mnou, to byl vůz tichý, který ochotně startoval za každého počasí a snadno se řídil i řadil. Měl měkký a kulatý chod, a díky pružnosti motoru a jeho zátahu téměř nevyžadoval řazení. Takže, protože jsem mezitím o něco zmoudřel, musel jsem uznat, že na jeho mimořádné oblibě něco bylo.
Dnes je ke spatření v exposici VHÚ Vojenského muzea v Lešanech, kde jsem jej naposledy viděl asi před deseti lety, restaurovaný, s figurínou důstojníka Luftwaffe za volantem, a dokonce ve stejné flekaté kamufláži, v jaké jezdil ve svém posledním filmu…
Z přípravy na filmování:

Mercedes Benz 170-V autora článku, přestříkaný pro filmaře do tříbarevné kamufláže a doplněný o originální plechové zatemňovací clony reflektorů Bosch, v pozadí nákladní vůz Škoda 256 B/G v tmavošedém Feldgrau nátěru Wehrmachtu.
Za volantem Petr Hošťálek.
Autorův Mercedes 170-V při natáčení filmu "Pěsti ve tmě". Řidiče v uniformě tehdy dělal kamarád, předseda Veteran Car Clubu České Budějovice, Martin Kordina (na snímku v kabátě s opaskem Wehrmachtu).
Dárek z nejmilejších:
náladová fotografie "jak z ukrajinské stepi" z objektivu kamaráda a přítele Jirky Wágnera...
Autentický záběr z druhé světové války - na dvoře statku stojí důstojnický kabriolet Mercedes-Benz 170 V a za ním se připravuje k odjezdu kolona tří nákladních vozů Opel Blitz.

Fotografii věnoval do archivu Jihočeského motocyklového musea předseda Steyr-Puch Oldtimer Clubu Spatendorf, Wolfgang Bumberger.

Přidat kometář k článku:
jméno, přezdívka ...

text