JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

Malá Solnice
Piaristické náměstí
České Budějovice

Otevírací doba:
od 1.dubna do 31.října
denně 10:00-18:00

tel. 723 247 104
exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.

 vyhledávání:

A
B
C
Č
D
E
F
G
H
CH
I
J
K
L
M
N
O
P
R
S
Š
U
T
W
V
Z

Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


Poslední aktualizace:
18.11.2018
A - AMO - F 15
17.11.2018
B - BMW 319/1 - Sport
B - BMW 327

VORAN


Voran hnací agregát Výrobce:
Voran-Automobilbau AG., Berlin-Wilmersdorf, Deutschland

Průkopnická německá firma, zabývající se konstrukcí předního náhonu.
Firmu založil jako akciovou společnost v roce 1926 vrchní inženýr (Oberingenieur) Richard Bussien.
Společnost se zabývala vývojem a využitím patentů, týkajících sekonstrukce automobilů s předním náhonem. Od roku 1926 do roku 1928 se nabízel vůz Voran-Wagen s předním náhonem a buď 5/25 ks, nebo 6/30 ks motory od firmy Pluto. Není známo, že by se nějaký skutečně prodal a pokud ano, pak nanejvýš jen v ojedinělém případě.
Voran_podvozek V roce 1930 byla Voran-Automobilbau AG. převzata firmou AEG a začleněna k firmě NAG. Tady Paul Henze ve spolupráci s Richardwem Bussienem začal konstruovat velký vůz NAG-Voran s předním náhonem, poháněný vidlicovým osmiválcovým motorem. Protože konstrukce vycházela složitá, tím pádem drahá a protože se přesně v této době velmi tíživě projevovala celosvětová krize, vedením firmy předpovídalo neprodejnost připravovaného vozu a tudíž byl jeho další vývoj zastaven.
Místo něj přišel na program menší typ NAG-Voran, který měl vzduchem chlazený motor o obsahu 1,5 litru. Ale i to se ukázalo jako chybný a nerentabilní krok, který nakonec zapříčinil definitivní konec kdysi slavné automobilové značky NAG, známé zejména kvalitně konstruovanými nákladními vozy.

Kromě materiálů z archivu Jihočeského motocyklového musea byly použity údaje z knihy Wernera Oswalda „Deutsche Autos 1920-1945“.
Voran_rez_predni_napravou Technické údaje vozu Voran:

Motor: čtyřtaktní
Počet válců: 4 v řadě
Vrtání: Ø 70 mm
Zdvih: 95 mm
Ventilový rozvod: SV
Chlazení: vodní, termosyfonové
Obsah: 1 500 ccm

Rám: tvořený dvěma ocelovými podélníky, vyhnutými přes zadní nápravu
Přední náprava: dělená, tvořená dvojicí čtvrteliptických per nad sebou (na každé straně) a šikmými plechovými vzpěrami
Hnací náprava: přední
Zadní náprava: pevná, kovaná, dpérovaná podélnými listovými péry
Nožní brzda: mechanická, lanová na přední kola
Ruční brzda: mechanická, lanová na zadní kola
Řízení: šnekem a segmentem
Rozvor: 2 650 mm
Rozchod: 1 250 mm
Délka vozu: 3 600 mm
Šířka: 1 500 mm
Váha podvozku: 550 kg
Pohotovostní váha otevřeného vozu (faeton): 785 kg
Max.rychlost: 80 km/hod.

Přidat kometář k článku:
jméno, přezdívka ...

text