JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

Malá Solnice
Piaristické náměstí
České Budějovice

Otevírací doba:
od 1.dubna do 31.října
denně 10:00-18:00

tel. 723 247 104
exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.

 vyhledávání:

A
B
C
Č
D
E
F
G
H
CH
I
J
K
L
M
N
O
P
R
S
Š
T
U
V
W
Z

Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


BMW - motocykl typ R 16


R 16 - model 1929 zprava Výrobce:
Bayerische Motoren- Werke A.G. München

Těžký sportovní motocykl pro jízdu sólo i se sidecarem, vyráběný v období let 1929-1934.
Používal stejný podvozek včetně převodovky a rozvodovky, jako typ R 11, ale byl vybaven na svou dobu neuvěřitelně krátkozdvihovým sportovním OHV motorem.
Technické údaje:

MOTOR
Typ: M 60
Počet válců: 2
Uspořádání: plochý dvouválec – boxer
Vrtání: Ø 83 mm
Zdvih: 68 mm
Objem válců: 735 ccm
Trvalý výkon: 25 ks při 4.000 ot./min.
Kompresní poměr: 6,5 : 1
Ventilový rozvod: OHV
Zapalování: dynamomagnetové Bosch
Osvětlení: 6V/30 W
Předstih: stavitelný ruční páčkou na řidítkách
Originální svíčky: Bosch M 180/7
Mazání: nízkotlaké, oběžné, s náplní v olejové vaně motoru
Olejová pumpa: zubové čerpadlo poháněné svislou hřídelkou od vačky
Karburátor: dvoušoupátkový registrový BMW se třemi tryskami
od roku 1934 alternativně dva karburátory Amal

Spojka: suchá, jednolamelová, v setrvačníku motoru

PŘEVODOVKA
Typ: G 56
Počet rychlostí: 3
Převody: 1 – 1 : 11,5
2 – 1 : 6,3
3 – 1 : 4,4
Řazení: ruční, dlouhou pákou v kulise na pravém válci motoru
Přenos síly: kardanovým hřídelem
Stálý zadní převod: spirálově ozubená kuželová hruška a talířové kolo
Převodový poměr: sólo 1 : 4,45
sidecar 1 : 5,18

RÁM
Typ: F 66
Provedení: dvojitý, lisovaný z ocelového plechu, vzadu bez pérování
Přední vidlice: lisovaná z ocelového plechu
Pérování: krátká tažená kyvná raménka, odpružená listovým perem nad blatníkem
Přední brzda: mechanická bubnová s vnitřními čelistmi, ovládaná bowdenem ruční pákou na pravé straně řidítek
Zadní brzda: mechanická, s vnějšími čelistmi, působící na buben za převodovkou
Kola: ráfková s drátovým výpletem, 40 drátová
Uložení předního kola: kuličková ložiska s výsuvnou osou
Ráfky: rozměru 3,5 x 19, ocelové prohloubené
Pneumatiky: pro sólo3,50 – 19 nízkotlaké, nebo 26 x 3,25 vysokotlaké
pro sidecar 27 x 4 vysokotlaké

Rozvor: 1.370 mm
Délka: 2.100 mm
Šířka: 890 mm
Výška: 950 mm

Výška sedla: 700 mm

Pohotovostní váha: 165 kg
Objem nádrže: 14 l
Náplň oleje v motoru: cca 2,5 l

Spotřeba na 100 km: sólo 4,5 litru
se sidecarem 6 litrů
Spotřeba oleje na 100 km: 0,1 - 0,2 litru

Nejvyšší rychlost: sólo 120 km/hod.
R 16 - model 1929 zprava 1. série, vyráběná v letech 1929 - 1930

Motory výrobních čísel 75001 - 76000
Nejcharakterističtějším znakem bylo upevnění sedla vpředu na nádrži (rám neměl za nádrží příčku) a jeho podepření vzadu dvěma pružinami na tlak. Dále dlouhá řadicí páka v hliníkové kulise, přichycené na odlitku pravého válce a úzké čelisti zadní kardanové brzdy, jen se třemi výztužnými žebry.
BMW R16 z druhé série (1930) 2. série, vyráběná v letech 1930 - 1932

Motory výrobních čísel 76001 - 76700
Přední úchyt sedla již prostřednictvím držáku z pérového plechu, přišroubovaného k příčce rámu. Vnější hliníkové čelisti kardanové zadní brzdy v širším provedení, rozeznatelné podle čtyř výztužných žeber.
3. série, vyráběná v letech 1931 - 1932

Motory výrobních čísel ???
Poprvé motor se dvěma karburátory Amal.
Vpředu nový, vyšší, oblouk listového pera s uchycením vespod.
Poprvé samostatně uložená hruška rozvodovky, spojená s děleným kardanem prostřednictvím "ořechu" s vnitřním ozubením.
Ocasy výfuků s bočními prostřihy.
Koncová lampička Bosch, montovaná na rozměrné číslové tabulce, vespod s oválem pro identifikační značku země.
Houkačka Bosch s krátkým trychtýřem, montovaná po levé straně vidlice.
4. série, vyráběná v roce 1933

Motory výrobních čísel 76701 - 76851
Stále ještě s původními výfuky archaického tvaru a pouze třírychlostní převodovkou, ale již s novým řazením v postupné kulise v nákolenici po pravé straně rámu.
BMW R 16 - dvoukarburátorový model 1934 5. série, vyráběná v roce 1934

Motory výrobních čísel 76852 - 76953
Dvoukarburátorový motor, osazený bateriovým místo magnetovým zapalováním.
Díky dvěma karburátorům (Amal), montovaným přímo na válce, měl motor výkon 33 koní, což byla v té době u sériově prodávaného stroje neslýchaná hodnota.
Na prospektu rukou napsaná cena je v předválečných Kč,-

Na přání (za příplatek) mohl být stroj vybaven balonovými pneumatikami 4,00 - 19.
BMW R 16 se sidecarem, zkoušený v ruské zimě inženýrem Možarovem ( vpravo). ing. Pjotr Vladimirovič Možarov V letech 1928-29 hostoval ve firmě BMW sovětský inženýr Pjotr Vladimirovič Možarov.
Tehdy navrhnul několik konstrukčních řešení a připomínek, týkajících se vývoje lisovaného rámu. Osmnáct z nich bylo přijato a realizováno.
Na základě toho firma BMW poslala v roce 1930 Možarovovi dva zkušební motocykly typu BMW R16, jednak k osobnímu používání, jednak k jejich testování v ruských podmínkách.

Přidat kometář k článku:
jméno, přezdívka ...

text