![]() |
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
Malá Solnice Piaristické náměstí České Budějovice Otevírací doba: od 1.dubna do 31.října denně 10:00-18:00 tel. 723 247 104 |
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.
|
||
![]() ![]() Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: STADION S 23 - 1962 (export Holandsko) PETRÁK Speciál 2 x 125 ccm - 1949 ŠKODA nákladní typ 706 R - do r. 1954 JAWA 350 ccm typ 361 SIDECARY - přehled výrobců
Poslední aktualizace:
18.1.2021 Š - ŠKODA Sport - typ 966 16.1.2021 Š - ŠKODA 1100 OHC - závodní (typ 968) Č - ČEZETA - skútr typ 501 |
|
BMW - motocykl typ R 16Bayerische Motoren- Werke A.G. München Těžký sportovní motocykl pro jízdu sólo i se sidecarem, vyráběný v období let 1929-1934. Používal stejný podvozek včetně převodovky a rozvodovky, jako typ R 11, ale byl vybaven na svou dobu neuvěřitelně krátkozdvihovým sportovním OHV motorem.
Technické údaje:
MOTOR Typ: M 60 Počet válců: 2 Uspořádání: plochý dvouválec – boxer Vrtání: Ø 83 mm Zdvih: 68 mm Objem válců: 735 ccm Trvalý výkon: 25 ks při 4.000 ot./min. Kompresní poměr: 6,5 : 1 Ventilový rozvod: OHV Zapalování: dynamomagnetové Bosch Osvětlení: 6V/30 W Předstih: stavitelný ruční páčkou na řidítkách Originální svíčky: Bosch M 180/7 Mazání: nízkotlaké, oběžné, s náplní v olejové vaně motoru Olejová pumpa: zubové čerpadlo poháněné svislou hřídelkou od vačky Karburátor: dvoušoupátkový registrový BMW se třemi tryskami od roku 1934 alternativně dva karburátory Amal Spojka: suchá, jednolamelová, v setrvačníku motoru PŘEVODOVKA Typ: G 56 Počet rychlostí: 3 Převody: 1 – 1 : 11,5 2 – 1 : 6,3 3 – 1 : 4,4 Řazení: ruční, dlouhou pákou v kulise na pravém válci motoru Přenos síly: kardanovým hřídelem Stálý zadní převod: spirálově ozubená kuželová hruška a talířové kolo Převodový poměr: sólo 1 : 4,45 sidecar 1 : 5,18 RÁM Typ: F 66 Provedení: dvojitý, lisovaný z ocelového plechu, vzadu bez pérování Přední vidlice: lisovaná z ocelového plechu Pérování: krátká tažená kyvná raménka, odpružená listovým perem nad blatníkem Přední brzda: mechanická bubnová s vnitřními čelistmi, ovládaná bowdenem ruční pákou na pravé straně řidítek Zadní brzda: mechanická, s vnějšími čelistmi, působící na buben za převodovkou Kola: ráfková s drátovým výpletem, 40 drátová Uložení předního kola: kuličková ložiska s výsuvnou osou Ráfky: rozměru 3,5 x 19, ocelové prohloubené Pneumatiky: pro sólo3,50 – 19 nízkotlaké, nebo 26 x 3,25 vysokotlaké pro sidecar 27 x 4 vysokotlaké Rozvor: 1.370 mm Délka: 2.100 mm Šířka: 890 mm Výška: 950 mm Výška sedla: 700 mm Pohotovostní váha: 165 kg Objem nádrže: 14 l Náplň oleje v motoru: cca 2,5 l Spotřeba na 100 km: sólo 4,5 litru se sidecarem 6 litrů Spotřeba oleje na 100 km: 0,1 - 0,2 litru Nejvyšší rychlost: sólo 120 km/hod. Motory výrobních čísel 75001 - 76000 Nejcharakterističtějším znakem bylo upevnění sedla vpředu na nádrži (rám neměl za nádrží příčku) a jeho podepření vzadu dvěma pružinami na tlak. Dále dlouhá řadicí páka v hliníkové kulise, přichycené na odlitku pravého válce a úzké čelisti zadní kardanové brzdy, jen se třemi výztužnými žebry. Motory výrobních čísel 76001 - 76700 Přední úchyt sedla již prostřednictvím držáku z pérového plechu, přišroubovaného k příčce rámu. Vnější hliníkové čelisti kardanové zadní brzdy v širším provedení, rozeznatelné podle čtyř výztužných žeber.
3. série, vyráběná v letech 1931 - 1932
Motory výrobních čísel ??? Poprvé motor se dvěma karburátory Amal. Vpředu nový, vyšší, oblouk listového pera s uchycením vespod. Poprvé samostatně uložená hruška rozvodovky, spojená s děleným kardanem prostřednictvím "ořechu" s vnitřním ozubením. Ocasy výfuků s bočními prostřihy. Koncová lampička Bosch, montovaná na rozměrné číslové tabulce, vespod s oválem pro identifikační značku země. Houkačka Bosch s krátkým trychtýřem, montovaná po levé straně vidlice.
4. série, vyráběná v roce 1933
Motory výrobních čísel 76701 - 76851 Stále ještě s původními výfuky archaického tvaru a pouze třírychlostní převodovkou, ale již s novým řazením v postupné kulise v nákolenici po pravé straně rámu. Motory výrobních čísel 76852 - 76953 Dvoukarburátorový motor, osazený bateriovým místo magnetovým zapalováním. Díky dvěma karburátorům (Amal), montovaným přímo na válce, měl motor výkon 33 koní, což byla v té době u sériově prodávaného stroje neslýchaná hodnota. Na prospektu rukou napsaná cena je v předválečných Kč,- Na přání (za příplatek) mohl být stroj vybaven balonovými pneumatikami 4,00 - 19. Tehdy navrhnul několik konstrukčních řešení a připomínek, týkajících se vývoje lisovaného rámu. Osmnáct z nich bylo přijato a realizováno. Na základě toho firma BMW poslala v roce 1930 Možarovovi dva zkušební motocykly typu BMW R16, jednak k osobnímu používání, jednak k jejich testování v ruských podmínkách. |