JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

Malá Solnice
Piaristické náměstí
České Budějovice

Otevírací doba:
od 1.dubna do 31.října
denně 10:00-18:00

tel. 723 247 104
exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.

 vyhledávání:

A
B
C
Č
D
E
F
G
H
CH
I
J
K
L
M
N
O
P
R
S
Š
U
T
V
W
Z

Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


BMW - motocykl typ R 11


Výrobce:
Bayerische Motoren- Werke A.G. München

Těžký cestovní motocykl pro jízdu sólo i se sidecarem, vyráběný v období let 1929-1934.
Jeho konstrukce zahájila novou koncepci výroby motocyklových rámů z lisovaného plechu.
Technické údaje:

MOTOR
Typ: M 56
Počet válců: 2
Uspořádání: plochý dvouválec – boxer
Vrtání: Ø 78 mm
Zdvih: 78 mm
Objem válců: 745 ccm
Trvalý výkon: 18 ks při 3.400 ot./min.
Kompresní poměr: 5,5 : 1
Ventilový rozvod: SV
Zapalování: dynamomagnetové Bosch
Osvětlení: 6V/30 W
Předstih: stavitelný ruční páčkou na řidítkách
Originální svíčky: Bosch W 175/1
Mazání: nízkotlaké, oběžné, s náplní v olejové vaně motoru
Olejová pumpa: zubové čerpadlo poháněné svislou hřídelkou od vačky
Karburátor: dvoušoupátkový registrový BMW se třemi tryskami
od roku 1934 alternativně dva karburátory Amal

Spojka: suchá, dvoulamelová, v setrvačníku motoru

PŘEVODOVKA
Typ: G 56
Počet rychlostí: 3
Převody: 1 – 1 : 11,5
2 – 1 : 6,3
3 – 1 : 4,4
Řazení: ruční, dlouhou pákou v kulise na pravém válci motoru
Přenos síly: kardanovým hřídelem
Stálý zadní převod: spirálově ozubená kuželová hruška a talířové kolo
Převodový poměr: sólo 1 : 4,4
sidecar 1 : 5,2

RÁM
Typ: F 66
Provedení: dvojitý, lisovaný z ocelového plechu, vzadu bez pérování
Přední vidlice: lisovaná z ocelového plechu
Pérování: krátká tažená kyvná raménka, odpružená listovým perem nad blatníkem
Přední brzda: mechanická bubnová s vnitřními čelistmi, ovládaná bowdenem ruční pákou na pravé straně řidítek
Zadní brzda: mechanická, s vnějšími čelistmi, působící na buben za převodovkou
Kola: ráfková s drátovým výpletem, 40 drátová
Uložení předního kola: kuličková ložiska s výsuvnou osou
Ráfky: rozměru 3,5 x 19, ocelové prohloubené
Pneumatiky: pro sólo3,50 – 19 nízkotlaké, nebo 26 x 3,25 vysokotlaké
pro sidecar 27 x 4 vysokotlaké

Rozvor: 1.370 mm
Délka: 2.100 mm
Šířka: 890 mm
Výška: 950 mm

Výška sedla: 700 mm

Pohotovostní váha: 158 kg
Objem nádrže: 14 l
Náplň oleje v motoru: cca 2,5 l

Spotřeba na 100 km: sólo 4,5 litru
se sidecarem 6 litrů
Spotřeba oleje na 100 km: 0,1 - 0,2 litru

Nejvyšší rychlost: sólo 100 km/hod.
R 11 model 1929 zprava 1. série, vyráběná v letech 1929 - 1930

Motory výrobních čísel 60001 - 65000
Nejcharakterističtějším znakem bylo upevnění sedla vpředu na nádrži (rám neměl za nádrží příčku) a jeho podepření vzadu dvěma pružinami na tlak. Dále dlouhá řadicí páka v hliníkové kulise, přichycené na odlitku pravého válce a úzké čelisti zadní kardanové brzdy, jen se třemi výztužnými žebry.
R 11 model 1930 zprava 2. série, vyráběná v letech 1930 - 1931

Motory výrobních čísel 65001 - 66900
Přední úchyt sedla již prostřednictvím držáku z pérového plechu, přišroubovaného k příčce rámu. Vnější hliníkové čelisti kardanové zadní brzdy v širším provedení, rozeznatelné podle čtyř výztužných žeber.
R_11_model_1931_zleva 3. série, vyráběná v letech 1931 - 1932

Motory výrobních čísel 67500 - 68751
Poprvé nový typ motoru s předehříváním ssacího potrubí, registr. karburátor SUM.
Vpředu nový, vyšší, oblouk listového pera s uchycením vespod.
Poprvé samostatně uložená hruška rozvodovky, spojená s děleným kardanem prostřednictvím "ořechu" s vnitřním ozubením.
Ocasy výfuků s bočními prostřihy.
Koncová lampička Bosch, montovaná na rozměrné číslové tabulce, vespod s oválem pro identifikační značku země.
Houkačka Bosch s krátkým trychtýřem, montovaná po levé straně vidlice.
R_11_1934_zprava 4. série, vyráběná v roce 1933

Motory výrobních čísel 69001 - 70122
Stále ještě s původními výfuky archaického tvaru a pouze třírychlostní převodovkou, ale již s novým řazením v postupné kulise v nákolenici po pravé straně rámu.
R 11 dvoukarburátorový model 1933 zprava 5. série, vyráběná v roce 1934

Motory výrobních čísel 70123 - 73984
Poprvé dvoukarburátorový motor, osazený bateriovým místo magnetovým zapalováním.
Díky dvěma karburátorům (Amal), montovaným přímo na válce, měl motor o dva koně víc a otáčky zvýšené na hodnotu 4.000 ot./min.
Nové chromované tlumiče výfuků.
R 11 dvoukarburátorový model 1934 - uvedená cena je v předválečných Kč Vyobrazení z prospektu 1934, kde je uváděn sólový převod 1 : 4,45 nebo sidecarový převod 1 : 5,18 a standardně montované pneumatiky 3,5 - 19. Na přání ovšem mohl mít zákazník balonové pneu 4,00 - 19.
Vyobrazení dvou R 11 z česky psaného reklamního letáku.
Záběr motocyklu BMW R 11 (3. série) z branné soutěže Reichswehru, uveřejněný v německé ročence Autobuch, vydání 1933.
Nácvik přepravy motocyklu po laně předválečným oddíílem NSKK.
Známý snímek z okupace Prahy 15. března 1939 - BMW R 11 se sidecarem, tady vlečený na laně...
Snímek z časopisu Motor Revue 1942

Přidat kometář k článku:
jméno, přezdívka ...

text