JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.

 vyhledávání:

A
B
C
Č
D
E
F
G
H
CH
I
J
K
L
M
O
N
P
R
S
Š
U
T
W
V
Z

Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


ZÜNDAPP K 500


Zündapp K 500 model 1936
Cestovní motocykl s možností připojení sidecaru.

Výrobce:
ZÜNDAPP, Ges.m.b.H., Nürnberg, Deutschland
B>Technické údaje:

Motor: čtyřtaktní vzduchem chlazený dvouválec SV
Počet válců: 2
Uspořádání: plochý dvouválec – boxer
Vrtání x zdvih: Ø 69 mm x 66,6 mm
Objem válců: 493 ccm
Maximální výkon: 16 ks při 4.800 ot./min.
Kompresní poměr: 1 : 5,8
Otáčky normální: 2.540 při 60 km/hod.
Otáčky maximální: 4.500 při 105 km/hod.
Ventilový rozvod: SV
Náhon vačkového hřídele: řetězem
Klikový hřídel: z jednoho kusu, kovaný
Počet ložisek klikového hřídele: 1 kluzné a 1 kuličkové
Ojniční ložiska: jehlová s klecemi, běžící v půlených ojničních okách
Písty: z hliníkové slitiny s rovným dnem, á 2 těsnící a 1 stírací kroužek
Zapalování: bateriové 6 V s přerušovačem a dvojvývodovou cívkou
Dynamo: Noris DS 6/50 s přerušovačem, uložené na předním konci klikového hřídele
Předstih: stavitelný ruční páčkou na levé straně řidítek
Originální svíčky:
Mazání: tlakové oběžné s náplní v olejové vaně motoru
Olejová pumpa: zubové čerpadlo, poháněné od kol rozvodu
Karburátor: jeden, Amal 5, speciální provedení
Spojka: vícelamelová, v setrvačníku motoru

Převodovka: řetězová Zündapp, sešroubovaná do jednoho celku s motorem
Počet rychlostí: 4
Převodové poměry: 1. stupeň 1 : 3,0
2. stupeň 1 : 1,9
3. stupeň 1 : 1,15
4. stupeň 1 : 0,96
Řazení: ruční, dlouhou pákou přímo z převodovky
Přenos síly: kardanovým hřídelem
Stálý zadní převod: spirálově ozubená kuželová hruška a talířové kolo
Převod: sólový 1 : 5,6
sidecarový 1 : 64

Rám: dvojitý uzavřený, lisovaný z ocelového plechu, vzadu bez pérování
Přední vidlice: paralelogramová lisovaná s dvojicí spirálových per a olejovým tlumičem
Přední brzda: mechanická bubnová s vnitřními čelistmi, ovládaná bowdenem ruční pákou na pravé straně řidítek
Zadní brzda: mechanická bubnová s vnitřními čelistmi, ovládaná táhlem pomocí nožního pedálu na pravé straně
Kola: 19" drátová, vzájemně výměnná
Ráfky: rozměru 3 x 19, ocelové prohloubené
Pneumatiky: 3,50 – 19 s duší, nízkotlaké
Sedlo: gumové, podepřené dvěma spirálovými péry

Parametry
Délka: 2.150 mm
Šířka: 815 mm
Výška: 900 mm

Světlost: 110 mm (pod motorem)
Výška sedla: 720 mm

Vlastní (pohotovostní) váha: 180 kg včetně náplní
Objem nádrže: 12,5 litrů
Náplň oleje v motoru: cca 2,5 litru

Spotřeba na 100 km: sólo 4 litry při rychlosti 60 km/hod.
Spotřeba oleje na 100 km: 0,1 litru
Nejvyšší rychlost: sólo 100 - 105 km / hod.
se sidecarem 95 km / hod.
Výrobní čísla:

Rok výroby:

1933 ................. 135 221 - 135 720
137 001 - 138 350
1934 ................. 162 001 - 163 306

1934 ................. 163 307 - 164 700
1935 ................. 164 701 - 165 760
1936 ................. 165 761 - 167 500
1937 ................. 167 501 - 170 000
180 001 - 180 200
1938 ................. 180 201 - 182 749
1939 ................. 182 750 - 183 914
1940 ................. 183 915 ---->
Zündapp K 500 model 1933 V původním provedení z roku 1933 měl Zündapp K 500 pouhých 12 koní. Na takovýto výkon to byl až příliš luxusně konstruovaný motocykl - dvouválcový, s tehdy moderním dvojitým lisovaným rámem a navíc s přesným a výrobně drahým pohonem zadního kola kardanem...
řez motorem Zündapp K 500 Kresba motoru Zündapp K 500 v řezu, která vyšla v časopisu Motor revue.
Zündapp K 500 Automontér František Červený se svým velmi pěkně udržovaným motocyklem Zündapp 500 v poválečných padesátých letech v Hodějovicích (dnes okrajová část Českých Budějovic).
řez sáním motoru Spodové motory Zündapp K 500 měly jeden karburátor, od kterého musela směs k válcům proudit dlouhými kanály, odlitými v bloku motoru a pokračujícími kanály v ödlitcích válců. To, že kanály byly integrované uvnitř odlitků motoru, mělo výhodu v tom, že byly za chodu předehřáté. Nicméně - pro ideální sání byly příliš dlouhé.
Továrna sice zkoušela verzi se dvěma karburátory, montovanými přímo na odlitky válců, ale do sériové výroby se toto řešení nedostalo.
Zündapp K 500 W Od roku 1939 až do definitivního ukončení výroby v roce 1940 byl Zündapp K 500 vyráběn převážně ve vojenském provedení, určeném pro jednotky Wehrmachtu. V té chvíli měl za typovým označením navíc písmeno W (Wehrmacht), tedy Zündapp K 500 W.
Používal se jak v sólo provedení, tak i se sidecarem, což ovšem s pouhými šestnácti koňskými silami nebylo nic moc...
Na snímku je dobře vidět výztuhu rámu v partii pod sedlem, kde byla připojena boční vzpěra sidecaru (na rozdíl od BMW měly sidecary montované u Zündappů pouze tříbodové uchycení).
Zündapp K 500 Pavla Vobořila Ukázka excelentně zrenovovaného (a plně pojízdného) motocyklu Zündapp K 500 soukromého sběratele, pana Pavla Vobořila, který se s tímto strojem zúčastnil závodu do vrchu Brno-Soběšice v roce 2011.

Foto Hošťálek
Zündapp K 500 Pavla Vobořila Zündapp K 500 Pavla Vobořila z levé strany.
Snímek je z parkoviště strojů při závodu do vrchu Brno-Soběšice 2011.

Foto Hošťálek