JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.

 vyhledávání:

A
B
C
Č
D
E
F
G
H
CH
I
J
K
L
M
O
N
P
R
S
Š
U
T
W
V
Z

Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


ZÜNDAPP KS 500


Zündapp KS 500 model 1936
Sportovní motocykl, určený jak pro rychlou sólo jízdu, tak i pro jízdu se sidecarem.

Výrobce:
ZÜNDAPP, Ges.m.b.H., Nürnberg, Deutschland
Technické údaje:

Motor: čtyřtaktní vzduchem chlazený dvouválec OHV
Počet válců: 2
Uspořádání: plochý dvouválec – boxer
Vrtání x zdvih: Ø 69 mm x 66,6 mm
Objem válců: 493 ccm
Maximální výkon: 24 ks při 5.200 ot./min.
Kompresní poměr: 1 : 6,6
Otáčky normální: 2.500 při 60 km/hod.
Otáčky maximální: 5.320 při 130 km/hod.
Ventilový rozvod: OHV (ventily v hlavě, ovládané tyčkami a vahadly)
Klikový hřídel: z jednoho kusu, kovaný
Počet ložisek klikového hřídele: 1 kuličkové, 2 válečková
Ojniční ložiska: jehlová s klecemi, běžící v půlených ojničních okách
Písty: z hliníkové slitiny s rovným dnem a zahloubeními pro ventily, á 2 těsnící a 1 stírací kroužek
Zapalování: bateriové 6 V s přerušovačem a dvojvývodovou cívkou
Dynamo: Noris DS 6/50/5 (uložené na předním konci klikového hřídele)
Předstih: stavitelný ruční páčkou na levé straně řidítek
Originální svíčky:
Mazání: tlakové oběžné s náplní v olejové vaně motoru
Olejová pumpa: zubové čerpadlo, poháněné od kol rozvodu
Karburátory: dva, dvoušoupátkové Amal T5, speciální provedení
Spojka: vícelamelová, v setrvačníku motoru

Převodovka: řetězová Zündapp, sešroubovaná do jednoho celku s motorem
Počet rychlostí: 4
Převodové poměry: 1. stupeň 1 : 3,0
2. stupeň 1 : 1,8
3. stupeň 1 : 1,136
4. stupeň 1 : 0,88
Řazení: nožní, s pomocnou ruční pákou
Přenos síly: kardanovým hřídelem
Stálý zadní převod: spirálově ozubená kuželová hruška a talířové kolo
Převod: sólový 1 : 5,63
sidecarový 1 : 643

Rám: dvojitý uzavřený, lisovaný z ocelového plechu, vzadu bez pérování
Přední vidlice: paralelogramová lisovaná s dvojicí spirálových per a olejovým tlumičem
Přední brzda: mechanická bubnová s vnitřními čelistmi, ovládaná bowdenem ruční pákou na pravé straně řidítek
Zadní brzda: mechanická bubnová s vnitřními čelistmi, ovládaná táhlem pomocí nožního pedálu na pravé straně
Kola: 19" drátová, vzájemně výměnná
Ráfky: rozměru 3 x 19, ocelové prohloubené
Pneumatiky: 3,50 – 19 s duší, nízkotlaké
Sedlo: gumové, podepřené dvěma spirálovými péry

Parametry
Délka: 2.150 mm
Šířka: 815 mm
Výška: 900 mm

Světlost: 130 mm (pod motorem)
Výška sedla: 720 mm

Vlastní (pohotovostní) váha: 185 kg včetně náplní
Objem nádrže: 12,5 litrů
Náplň oleje v motoru: cca 2,5 litru

Spotřeba na 100 km: sólo 4 litry
Spotřeba oleje na 100 km: 0,1 litru
Nejvyšší rychlost: sólo 125 - 130 km / hod.
se sidecarem 100 - 105 km / hod.
Výrobní čísla:

Rok výroby:

1936 ................. 170 001 - 171 107
1937 ................. 171 108 - 171 785
1938 ................. 171 786 - 172 222
Zündapp KS 500 model 1939. Sportovní typ Zündapp KS 500 byl vybaven gumovými přestavitelnými "sportovními"stupačkami (na rozdíl od typů cestovních, které měly pohodlné a rozměrné hliníkové podlážky).
Zatímco starší modely měly sedlo řidiče podepřené dvěma spirálovými pružinami, model 1939 už měl sedlo řešené jako výkyvné, odpérované dvojicí vodorovně uložených pružin, namáhaných na tah.