JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.

 vyhledávání:

A
B
C
Č
D
E
F
G
H
CH
I
J
K
L
M
O
N
P
R
S
Š
U
T
W
V
Z

Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


NIMBUS 1950 ->


Nimbus 1952 - exponát Jihočeského motocyklového musea Fisker & Nielsen a/s
Petr Bangswej 30, Kobenhavn F., Dänemark

dánský výrobce, který vyráběl vzduchem chlazené čtyřválcové motocykly o obsahu 750 ccm, jejichž zadní kolo bylo poháněné kardanovým hřídelem.

Závěrečnou kapitolou výroby motocyklů bylo období od skončení druhé světové války do roku 1958.
Od roku 1956 byly poslední exempláře těchto poměrně kuriózních a v té době již zastaralých strojů montovány už jen ojediněle na přání, a to ze zbylých dílů.
model 1954 v řezu Technické údaje:

Motor: čtyřtaktní, chlazený náporem vzduchu
Počet válců: 4, v řadě
Vrtání: 60 mm
Zdvih: 66 mm
Obsah válců: 746 ccm
Kompresní poměr: 1 : 5
Výkon: 22 ks při 3.600 ot./min.
Ventilový rozvod: OHC, s vačkou v hliníkové skříni nad hlavou válců
Pohon vačkového hřídele: prostřednictvím svisle postaveného dynama, nahrazujícího královský hřídel
Blok válců: litinový, odlitý vcelku se svrškem klikové skříně
Hlava válců: litinová, snímací, společná pro všechny 4 válce
Klikový hřídel: kovaný z jednoho kusu
Počet ložisek klikového hřídele: 2, kluzná
Ojniční ložiska: dělená, kluzná, vylitá bílým ložiskovým kovem
Mazání: oběžné, se společnou náplní pro motor i převodovku
Množství oleje: 2 litry, v hliníkovém karteru motoru
Zapalování: bateriové, s cívkou a rozdělovačem s automatickou regulací předstihu
Umístění rozdělovače: na předním konci vačkového hřídele
Dynamo: 6V
Spojka: suchá, jednolamelová, v setrvačníku motoru
Převodovka: třístupňová, sešroubovaná s motorem do jednoho celku
Převodové poměry:
1.rychlost - 1 : 9,7
2.rychlost - 1 : 6,1
3.rychlost - 1 : 4
Řazení: nožní
Přenos síly na zadní kolo: nezapouzdřeným kardanovým hřídelem

Rám: dvojitý, nýtovaný ze specielní pásové oceli, vzadu neodpérovaný
Přední vidlice: teleskopická, s olejovými tlumiči
Řidítka: panelová, lisovaná z ocelového plechu
Přední brzda: čelisťová, široký buben, ovládaná bowdenem od páčky na řidítkách
Zadní brzda: čelisťová, úzký buben, ovládaná táhlem od pedálu na pravé straně
Pohotovostní váha (sólo): 187 kg

Váha sidecaru: cca 70 kg (dle provedení)

Maximální rychlost (sólo): 120 km/hod.
Spotřeba: 5 l / 100 km
Nimbus 1952 Nimbus model 1952 z exposice Jihočeského motocyklového musea při absolvování veteránské akce "Poslední kolo" Veteran Car Clubu České Budějovice, pořádané v roce 2005.
Za řidítky Petr Hošťálek, retro foto Miloň Dvořák.
Nimbus - Foto David Zoul (2011) Nimbus z Jihočeského motocyklového musea, patřící Petru Hošťálkovi, je dodatečně vylepšen některým z předchozích majitelů namontováním plexisklového ochranného štítu, který nepatřil ke standardní výbavě.
Nimbus v provedení z roku 1951 jehož majitelem je Dereck Wing.
Nimbus 1950 z lístkovnice SM Nimbus se sidecarem z roku 1950 (v titulku obrázku je chybně uveden předválečný rok výroby), tak, jak se objevil na pražské Veteran Rallye v roce 1990.
Poválečný Nimbus na snímku z exposice rakouského motocyklového musea v Egenburgu, jehož majitel je prof. Fritz Ehn.
Toto museum bylo koncem roku 2009 pro neshody s radními města Egenburgu zrušeno a prof. Ehn následně svou sbírku přestěhoval do svého nového objektu v nedalekém Sigmundsherbergu.
Ke stoletému výročí trvání vydala firma NILFISK reklamní publikaci, z níž je tato fotografie.
Ačkoliv to na první pohled vypadá, že rám motocyklů Nimbus, nýtovaný z ploché ocelové pásoviny, nemůže být prostorově dost pevný, není to pravda. Továrna od samého začátku nabízela ke svým strojům sidecary, včetně nákladních a skříňových poštovních, aniž by to na stabilitu rámu mělo jakékoliv negativní dopady.
Na snímku je poválečné provedení (cca z roku 1952) s připojeným německým sidecarem značky Steib.
Nimbus Petra Hošťálka z Jihočeského motocyklového musea - tady s připojeným sidecarem "Inder", který má rovněž rám z ploché ocelové pásoviny. Pouze ochranný (a ozdobný) rám vpředu je z pochromované roury.
Posledním zajímavým pokusem byl tento motor z období již končící výroby, který měl rozvod válcovým šoupátkem v hlavě válce, poháněným od klikového hřídele řetězem.
Dynamo bylo usazené přímo na předním konci klikového hřídele a rozdělovač nově dostal místo za motorem, na zadním konci hřídele šoupátka.