JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.

 vyhledávání:

A
B
C
Č
D
E
F
G
H
CH
I
J
K
L
M
O
N
P
R
S
Š
U
T
W
V
Z

Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


AUTO UNION nákladní prototyp AU 1500


Auto Union AU 1500 A Výrobce
AUTO-UNION,

Prototyp lehkého nákladního vozu o nosnosti 1,5 tuny s motorem uloženým pod kabinou řidiče. Tímto vozem chtěl koncern Auto Union prorazit do segmentu jedenapůtunových vozů a stát se dodavatelem pro Wehrmacht. Proto tento vůz představila jednak ve verzi AU 1500 S, což bylo standardní provedení pouze s náhonem na zadní kola, jednak potom ve verzi AU 1500 A, tedy vozu s pohonem všech kol (A = Allradantrieb).

V únoru 1942 referoval časopis Motor Revue o připravovaném novém lehkém nákladním voze Auto Union s tím, že
"Auto Union rozšiřuje svůj výrobní program o pozoruhodnou technickou novinku - nákladní vůz AU, který je téměř revolučním způsobem konstruován:
Řidičova budka je umístěna nad motorem. Tím odpadá délka kapoty a zkrátí se rozvor kol. Lze říci, že rozvor 2800 mm je u 1,5 tuny hodně skromný a přece ložná plocha 3 metry délky je větší, než u jiných nákladních vozů yohoto typu.
Dalšími výhodami řešení AU jsou však ještě: menší váha vozu, tím i menší spotřeba pohonné látky, lepší rozdělení váhy, menší poloměr otáčení vozu, lepší manipulace při jízdě, parkování i v garáži.
Nahoře podvozek AU 1500 A (Allrad) - dole podvozek AU 1500 S (Standart). Motor je šestiválec Wanderer obsahu 2,7 litru a výkonu 62 ks při 3500 obr./min., použitý z osobního automobilu Wanderer W 52. Je zavěšen za přední nápravou v profilovaném rámu, a to velmi hluboko.
Nákladní AU 1500 vyrábí se ve dvou typech S a A. U typu S je motor v jednom bloku se čtyřrychlostní skříní, na níž je připojen trubkovitý prodlužovací díl, od něhož teprve vede kardanový hřídel k zadní osa.
Zadní náprava je pevná s kardanovým soukolím a má přesazení 1 : 5,857.
Chladič je obvyklým způsobem umístěn v přední části vozu, nasazen na rámu, který sahá až dopředu a znamená tak nemalou ochranu posádky v řidičově budce.
Podélná půleliptická péra, teleskopické tlumiče pérování, šnekové řízení, hydraulické brzdy, centrální mazání podvozku z jednoho místa jsou další detaily konstrukce.
Technické údaje typu AU 1500 S:

Motor: čtyřtaktní řadový šestiválec Wanderer
Vrtání: Ø 75 mm
Zdvih: 100 mm
Kompresní poměr: 1 : 6,4
Objem válců: 2.632 ccm
Výkon: 62 ks při 3.500 ot./min.
Počet ložisek klikového hřídele: 4, kluzná
Písty: z lehké slitiny
Ventilový rozvod: SV (postranní ventily)
Pohon vačkového hřídele: dvojitým Duplex řetězem
Mazání: tlakové, oběžné se zubovým čerpadlem
Chlazení: vodní, nucené, s pumpou, termostatem a větrákem za chladičem
Elektrická výzbroj: 12 V
Zapalování: bateriové Bosch, s rozdělovačem a cívkou
Karburátor: horizontální Solex 35 BFR
Doprava paliva: membránovou mechanickou pumpou
Nádrž: vzadu

Spojka: Jednolamelová, suchá
Převodovka: čtyřrychlostní, sešroubovaná s motorem a doplněná trubkovým nástavcem

Rám: obdélníkový žebřinový
Mazání podvozku: centrální, pedálem z místa řidiče
Přední náprava pevná
Pérování vpředu: podélná listiová pera, doplněná teleskopickými tlumiči pérování
Řízení: šnekové
Zadní náprava: pevná, zavěšená na podélných listových perech s pomocnými svazky
Převod rozvodovky zadní nápravy: 1 : 5,857
Brzda nožní: hydraulická jednookruhová na všechna čtyři kola
Brzda ruční: mechanická, táhlem a lanovody na čelisti bubnů zadních kol
Kola: ocelové disky s děleným okrajem a závěrným prstencem, upevněné šesti matkami
Pneumatiky: 6,00 - 20", vzadu ve dvojmontáži

Rozchod vpředu: 1.560 mm
Rozchod vzadu: 1.442 mm
Rozvor: 2.800 mm
Světlost vpředu: 315 mm
Světlost vzadu: 240 mm

Váha podvozku včetně paliva: 1.310 kg
Nosnost podvozku: 2.350 kg
Rozměry ložné plochy: 3.000 x 1.850 mm
Výška bočnic: 400 mm
Užitečné zatížení vozidla: 1.735 kg

Stoupavost: 38%
Spotřeba paliva: 17 - 18 l / 100 km
Maximální rychlost: 95 km/hod.

Technické údaje typu AU 1500 A (Allradantrieb):

Motor: čtyřtaktní řadový šestiválec Wanderer
Vrtání: Ø 75 mm
Zdvih: 100 mm
Kompresní poměr: 1 : 6,4
Objem válců: 2.632 ccm
Výkon: 62 ks při 3.500 ot./min.
Počet ložisek klikového hřídele: 4, kluzná
Písty: z lehké slitiny
Ventilový rozvod: SV (postranní ventily)
Pohon vačkového hřídele: dvojitým Duplex řetězem
Mazání: tlakové, oběžné se zubovým čerpadlem
Chlazení: vodní, nucené, s pumpou, termostatem a větrákem za chladičem
Elektrická výzbroj: 12 V
Zapalování: bateriové Bosch, s rozdělovačem a cívkou
Karburátor: horizontální Solex 35 BFR
Doprava paliva: membránovou mechanickou pumpou
Nádrž: vzadu

Spojka: Jednolamelová, suchá
Převodovka: čtyřrychlostní, sešroubovaná s motorem
Převodvka redukční s náhonem přední nápravy: dvoustupňová
Převody redukční převodovky: silnice 1 : 1
terén 1 : 1,83

Rám: obdélníkový žebřinový
Mazání podvozku: centrální, pedálem z místa řidiče
Přední náprava: pevná, poháněná typu Banjo
Převod přední nápravy: 1 : 5,857
Pérování vpředu: podélná listiová pera, doplněná teleskopickými tlumiči pérování
Řízení: šnekové
Zadní náprava: pevná, poháněná typu Banjo
Pérování vzadu: podélná listová péra s pomocnými svazky a teleskopickými tlumiči pérování
Převod rozvodovky zadní nápravy: 1 : 5,857
Brzda nožní: hydraulická jednookruhová na všechna čtyři kola
Brzda ruční: mechanická, táhlem a lanovody na čelisti bubnů zadních kol
Kola: ocelové disky s děleným okrajem a závěrným prstencem, upevněné šesti matkami
Pneumatiky: 190/20", vzadu jednoduchá montáž



Rozchod vpředu: 1.637 mm
Rozchod vzadu: 1.610 mm
Rozvor: 2.800 mm
Světlost vpředu: 270 mm
Světlost vzadu: 270 mm
Celková délka vozidla: 4.580 mm

Váha podvozku včetně paliva: 1.460 kg
Nosnost podvozku: 2.350 kg
Rozměry ložné plochy: 3.000 x 1.850 mm
Výška bočnic: 400 mm
Užitečné zatížení vozidla: 1.600 kg

Stoupavost: 58 - 60% na redukovaný 1.převod
Spotřeba paliva: 18 - 19 l / 100 km (na silnici)
Maximální rychlost: 90 km/hod.

AU 1500 A (Allrad) - detail přední nápravy. Řidičova budka je umístěna nad motorem, a to tak, že motor je pod sedadly a je po odstranění polštářů velmi lehce přístupný.
Prostor mezi motorem a chladičem je výborně využit jako pohodlné místo pro nohy.
Viditelnost z místa řidiče je dokonalá. Protože odpadá rušivá kapota, řidič vidí přímo před vůz, což zejména v terénu je neocenitelné.
Oba typy AU 1500 S i AU 1500 A se od sebe jen nepatrně liší a vzájemná přestavba je velmi snadná. Jak již bylo řečeno, je u typu S za převodovkou trubkovitý prodlužovací díl. Ten je přesně tak dlouhý, jako rozváděcí redukční převodovka, která je u typu A s náhonem na všechna čtyři kola nezbytná. Protože vzdálenost od prodlužovacího dílu u typu S i od redukční rozváděcí převodovky u typu A k zadní ose je stejná, je možno u obou typů použít stejného kardanového hřídele.
Protože "Banjo" u přední hnané nápravy není uprostřed, nýbrž ke straně, je možno přední kardanový hřídel vést pro straně vedle motoru a tak nízká poloha může i pro typ A zůstati stejná.
Typ AU 1500 A (Allradantrieb) má teleskopické tlumiče pérování i pro zadní nápravu a místo pneumatik 6,00 - 20 u standartního typu má pneumatiky 190 / 20, vzadu pouze v jednoduché montáži.
Umístění řidičovy budky nad motorem si vyžádalo řazení nikoliv přímé, nýbrž táhly, na dálku.
U typu S je řadicí páka uložena vlevo na přední části motoru.
U typu A je mimo tuto normální řadicí páku ještě řadicí páka redukce (vpravo) a páka zapínání pohonu přední nápravy (uprostřed).
Tento velmi slibný nákladní vůz však zůstal pouze v několika prototypech.
Do sériové výroby nebyl nikdy schválen a třída jedenapůltunek, odebíraných Wehrmachtem, zůstala doménou rakouských vzduchem chlazených osmiválcových vozů Steyr 1500, šestiválců Mercedes-Benz 1500 a vzduchem chlazených čtyřválců Phänomen Granit 1500.
Auto Union AU 1500 pak nebyl vyráběn ani po skončení druhé světové války.
Mercedes-Benz návrh G 6 Zajímavou skutečností je, že, rovněž v roce 1942, uvažovala o podobném bezkapotovém 1,5-tunovém vozu s motorem umístěným za přední nápravou i firma Mercedes Benz.
V úvahu připadala varianta buď s vodou chlazeným benzínovým V8 motorem, nebo vzduchem chlazeným ležatým řadovým šestiválcem, v obou případech měl být obsah 4 litry.
Mercedes-Benz návrh G 6 v otevřené karoserii Jak otevřená, tak i zavřená varianta, však zůstala jen na papíře a stejně jako Auto Union AU 1500 se nikdy nedočkala výroby.
Použity podklady z časopisu Motor Revue 1942 č. 427