JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

Malá Solnice
Piaristické náměstí
České Budějovice

Otevírací doba:
od 1.dubna do 31.října
denně 10:00-18:00

tel. 723 247 104
exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.

 vyhledávání:

A
B
C
Č
D
E
F
G
H
CH
I
J
K
L
M
N
O
P
R
S
Š
U
T
V
W
Z

Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


BMW 315/1 - Sport


Dvousedadlový sportovní automobil, vyráběný v letech 1934 - 36.
Tento typ byl sportovní verzí, vycházející z osobního automobilu BMW 315.

Výrobce:
Bayerische Motoren- Werke A.G. München
Technické údaje:
Motor typ: BMW 315/1
Počet válců: 6, v řadě
Vrtání: Ø 58 mm
Zdvih: 94 mm
Objem válců: 1.490 ccm
Výkon: 40 ks při 4.300 ot./min.
Kompresní poměr: 1:6,8
Blok motoru: odlitý vcelku se klikovou skříní ze šedé litiny
Hlava motoru: ze šedé litiny
Karburátory: tři, vodorovné, typu Solex 26 BFRV
Filtry vzduchu: 3, Knecht s olejem vlhčenou kovovou síťkou
Ventily: visuté, v hlavě, ovládané tyčkami přes vahadla (OHV)
Pohon vačkového hřídele: dvojitým řetězem Duplex
Časování ventilů: sací otevírá 15°před HÚ
Ventilová vůle studeného sacího ventilu: 0,2 mm
Ventilová vůle studeného výfukového ventilu: 0,25 mm

Počet ložisek klikového hřídele: 4, kluzná s bílou kompozicí
Ojniční ložiska: kluzná s červenou kompozicí
Chlazení: vodní, nucené, s pumpou a větrákem
Objem chladiče: 7,5 litru
Mazání: tlakové, oběžné, s olejem ve vaně motoru
Množství oleje v motoru: 4 litry
Elektrický systém: Bosch, bateriový, 6 Volt
Rozdělovač: Bosch VE 6 AS 172
Zapalovací cívka: Bosch TK 6
Svíčky: Bosch DM 225
Pořadí zapalování: 1-5-3-6-2-4
Základní předstih: 0°(horní úvrať)
Baterie: 6V / 45 Ah
Dynamo: Bosch RG 90/6 - 1500 RK (6V / 90 W)
Starter: Bosch

Spojka: suchá, jednolamelová, výrobce Fichtel & Sachs, typ K 10
Převodovka: čtyřrychlostní se synchronizací 3. a 4. stupně, výrobce Hurth
Převody:
1.rychlost - 1:4,08
2.rychlost - 1:2,35
3.rychlost - 1:1,52
4.rychlost - 1:1
Zpátečka - 1:3,53
Množství oleje v převodovce: 0,75 litru

Přenos síly na zadní hnací nápravu: kardanem s kovovými klouby Hardy-Spicer
Zadní náprava: pevná, typu Banjo, svařená z ocelových výlisků
Převod zadní nápravy: 1:4,5 (na přání horský 1:5,15)
Množství oleje v rozvodovce: 0,75 litru

Rám: trubkový, vepředu se skříňovou příčkou
Zavěšení předních kol: nezávislé, na příčném listovém péru a trojúhelníkových ramenech
Zadní pérování: podélnými listovými péry
Tlumiče pérování: vpředu i vzadu pákové hydraulické
Řízení: hřebenové
Brzda nožní: čelisťová bubnová na všechna kola, ovládaná lany v bowdenech
Brzda ruční: čelisťová bubnová na zadní kola, ovládaná lany v bowdenech
Mazání podvozku: VOGEL, centrální, pedálem
Kola: ocelová disková, upevněná čtyřmi šrouby - na přání drátěná, upevněná čtyřmi šrouby
Rozměr ráfků: 3,25 D x 16" prohloubené
Pneumatiky: 5,25 - 16
Tlak vpředu: 2,0 atü
Tlak vzadu: 2,25 atü

Rozvor: 2.400mm
Rozchod vpředu: 1.153 mm
Rozchod vzadu: 1.220 mm
Délka vozu: 3.800 mm
Šířka: 1.440 mm
Výška: 1.350 mm
Světlost: 180 mm
Průměr otáčení: 10 m

Vlastní váha vozu: 550 kg (WK Tech.Daten: cca 750 kg)
Celková přípustná váha vozu: 1.100 kg
Maximální rychlost: 120 km/hod.
Spotřeba: 11,5 litru / 100 km
Nádrž: 50 litrů, v motorovém prostoru

Cena v době výroby: 5.200,- RM (říšských Marek)

Celkem bylo vyrobeno 242 vozů tohoto typu.



Osazení tří karburátorů typu Solex 26 BFRV:
Difuzor: Ø 20 mm
Hlavní tryska: 90/58
Volnoběžná tryska: 0,50
Tryska sytiče: 80
Sportovní motor 315/1 byl prakticky shodný s motorem normálního sériového vozu BMW 315.
Lišil se pouze písty s vyklenutým dnem, díky nimž měl zvýšenou kompresi na 1:6,5 (poslední rok výroby až na 1:6,8), krátkými sacími hrdly, osazenými třemi horizontálními karburátory se samostatnými filtry a ojničními pánvemi s výstelkou z červené kompozice.
Tovární retušovaný snímek katalogového provedení vozu BMW 315/1.
Většina těchto vozů byla prodána ve dvoubarevném provedení, přičemž nejoblíbenější, a v těsně předválečných letech módní, byla kombinace černé se slonovou kostí.
BMW 315/1 v Jihočeské soutěži, která se jela v padesátých letech.
Foto ze startu na českobudějovickém náměstí věnovala do archivu Jihočeského motocyklového musea paní Skamenová.
BMW 315/1 autora těchto stránek.
Petr Hošťálek s tímto specielně karosovaným vozem absolvoval koncem šedesátých let řadu oblastních automobilových soutěží - na tomto snímku po návratu z Rallye lázní, která se jela na trati Karlovy Vary - Mariánské lázně - Františkovy lázně.
Hošťálkův vůz BMW 315/1 na dlážděném úseku Libereckého okruhu od přehrady nahoru na Husovu třídu - foto z roku 1968.
Tento přestavěný vůz BMW typu 315/1 vlastnil pan Janák z Rudolfova u Českých Budějovic. Byl zručný mechanik a protože mu v šedesátých letech tvary karoserie připadaly už zastaralé, poněkud ji upravil, takže se její vzhled přiblížil spíš rysům novější modelové řady BMW 327.
Po Janákovi se majitelem stal Karel Říha, předseda Veteran Car Clubu České Budějovice.
Karel Říha někdejší Janákův přestavěný vůz dále upravil. Vyměnil původní motor 315/1 za silnější motor 319/1, předělal brzdy na hydraulické kotoučové a dal vozu tmavočervenou barvu. V tomto stavu se s ním účastnil celé řady veteránských soutěží, už pod označením BMW 319/1.
První snímek je ze závodu do vrchu v Albrechticích u Týna n/V. v roce 1978, druhý z Českých Budějovic v roce 1980.
BMW 315/1, který býval v osmdesátých letech exponátem musea v rakouském zámku Schlo3 Kremsegg, v Kremsmünsteru.
Závod

Přidat kometář k článku:
jméno, přezdívka ...

text