JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

Malá Solnice
Piaristické náměstí
České Budějovice

Otevírací doba:
od 1.dubna do 31.října
denně 10:00-18:00

tel. 723 247 104
exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Foto a stručný popis jednotlivých exponátů musea.

 vyhledávání:


Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


HURIKAN - "rychlík" - 1949


foto Hošťálek Silniční závodní motocykl konstrukce Vladislava Vlka, vyrobený v jediném exempláři.

Motocykl vznikl v letech 1947-8 ve vývojové dílně podniku Motor Union v Českých Budějovicích, kde byl Vladislav Vlk vedoucím. Byl to ryze závodní speciál, určený pro rychlostní okruhy a podle toho i vypadal. Při jeho konstrukci bylo v maximální míře použito hliníku. Hliníkové byly přední hydraulicky tlumené teleskopy, benzínová i olejová nádrž, široké brzdové bubny i závodní ráfky Borani (vpředu 21-palcový, vzadu 19-palcový). Unikátním řešením bylo zadní pérování se vzduchovými teleskopy, prvními u nás. Převodovka neměla startovací páku, motocykl se startoval, jak bylo tehdy u silničních speciálů zvykem, roztlačením. Výfuk měl místo tlumiče megafon, který zlepšoval odchod výfukových plynů.

foto Petr Hošťálek
foto Miloň Dvořák Na pohledu zleva je dobře vidět otevřený primární převod a obrovská suchá spojka s odvrtávaným přítlačným talířem.
Zhruba v polovině je pod sedlem vidět manometr a plnicí ventilek zadního vzduchového pérování. Podle charakteru tratě se zadní teleskopy nafukovaly na tvrdší či měkčí režim.
V té době se u nás žádný motocykl se zadní kyvnou vidlicí nevyráběl, takže nebylo z čeho vycházet. Tudíž si zadní teleskopy musel Vlk navrhnout a zkonstruovat sám a protože nebyly žádné zkušenosti, nebylo ideální jejich utlumení. Byly sice plněné hydraulickým olejem, ale jeho průtok (zvnějšku upravitelný) byl regulačním šroubem škrcen v obou směrech stejně. To znamenalo, že pokud teleskopy tlumily, tak byly tvrdé a málo pérovaly. A pokud byly měkčí a pérovaly, tak skoro netlumily a motocykl na nerovnostech "odskakoval".

foto Miloň Dvořák
Dobová fotografie, na níž pózuje v sedle "rychlíka" mechanik František Štětka před garážemi v areálu vývojových dílen podniku Motor Union v Českých Budějovicích, kde se říkalo "u Pártlů".
Vladislav Vlk s "rychlíkem" v depu Velké ceny v Brně (1950) - snímek z archivu Libora Marčíka.
Záběr z "Lochotínského okruhu" v Plzni, kde Hurikan v sedle s jezdcem Františkem Irmišem z Lišova u Českých Budějovic vede za sebou skupinu závodníků třídy 250 ccm.

Foto z archivu Karla Peláka.
Před startem závodu "Zlaté kolo" v Třeboni s jezdcem Františkem Irmišem v jeho tradiční (vlastnoručně vyrobené) přilbě.
Jako mechanik mu vedle asistuje Roman Irmiš, pozdější vynikající terénní a plochodrážní budějovický jezdec (do půl těla).

Přidat kometář k článku:
jméno, přezdívka ...

text