![]() |
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
Malá Solnice Piaristické náměstí České Budějovice Otevírací doba: od 1.dubna do 31.října denně 10:00-18:00 tel. 723 247 104 |
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.
|
||
![]() ![]() Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: ARIEL 500 OHV model F - 1929 PM 50 - Motorová plečka OPP Jarošov PRAGA - nákladní typ RN 1938-1953 OGAR 350 (Jawa) - 1948 JAWA 500 OHC - typ 15 (šnek)
Poslední aktualizace:
22.2.2021 P - PHÄNOMEN Granit 25 H 20.2.2021 Š - ŠKODA 1101 osobní vozy T - TATRA T 600 Tatraplan |
|
FORD nákladní typ Canada
Původní článek pro Truck Magazin (červen 2006) od Petra Hošťálka.
Výrobcem byla firma Ford Motor Company of Canada Limited Windsor-Ontario, kanadská pobočka Fordových závodů. Motor byl sešroubován s převodovkou do jednoho celku a byl velmi kompaktní. Byl posazen poměrně hodně vysoko nad rám a zasahoval krátkým tunelem do kabiny řidiče. Ta seděla téměř nad předními koly a měla velice charakteristické hranaté tvary a velmi krátkou kapotu. Nezaměnitelná byla zejména druhá, novější verze, která měla negativně skloněné čelní okno. To bylo kvůli tomu, aby na sebe vůz náhodným odleskem slunečních paprsků neupozornil nepřátelské letce (stejně byly o mnoho let později konstruovány kabiny vojenských verzí legendární Tatry 111). Brzdy všech typů byly kapalinové, u velké řady F-60 doplněné podtlakovým posilovačem. Malý typ F-15 a F-15A se dělal jako valník, osobní skříňový, dílenský, nosič zbraní, lehký tahač a skříňový nákladní. Standartní typ F-60L mohl mít následující nástavby: Vyprošťovací, valníkovou, pojízdnou dílnu, protitankový šestihlavňový kanon, sanitní a skříňovou. Typ F-60S s kratším rozvorem byl buď valník, nebo sklápěčka. Typ F-60T se vyráběl pouze jako tahač a nejkratší podvozek měl nezaměnitelný „hrbatý“ F-GT, což znamenalo Ford Gun Tractor, speciální tahač kanónů.
************************************************************************************
Tato fotografie je z přípravy před natáčením ve Filmových atelierech v Praze - Hostivaři, kde se připravovala kolona amerických vojenských vozidel, zapůjčených od soukromých sběratelů. Uprostřed je vidět dva třítunové nákladní vozy Ford Canada typu F 60L a za nimi prakticky stejný nákladní vůz Chevrolet Canada C 60 L. Umístění reflektorů u vozů Ford (i Chevrolet) Canada neodpovídalo československým předpisům. Původní reflektory byly jednak moc vysoko, jednak konstrukční uspořádání jejich tlumených světel bylo jinak řešeno, takže tlumená světla oslňovala. U všech vozů tohoto typu, které se na naše silnice dostaly, musely být tudíž namontovány standardní evropské reflektory na nárazník a původní světla, umístěná podstatně výš, musela být zaslepena. Závěs pro přívěs už je evropského (německého) provedení, nikoliv původní, americký. To samozřejmě nijak nevadilo, režie filmu to pokládala za nepodstatný detail. Ostatně celá scéna běžela pouze na samém začátku filmu, pod titulky, takže ji většina diváků ani pořádně nesledovala. Také tento vůz měl reflektory už přemístěné na nárazník a původní otvory zaslepené. Navíc na mřížce masky chladiče chyběl originální plechový znak Ford. Zhruba 40 cm dlouhý model byl celý posvařován z jedenapůlmilimetrového ocelového plechu, měl elektrické osvětlení a cisterna se skutečně dala plnit i vypouštět, což ve spojení se zvídavým dítkem jistě párkrát uvedlo jeho maminku do stavu nepříčetnosti...
KOMENTÁŘE:
25.3.2011 Peter:
Z rozpravania starych mechanikov,ktory zial uz nie su medzi nami si pamatam ze v ramci dodavok vozidiel Ford Canada na Europsky kontinet sa dodavaly kompletne agregaty ako nahr.diely s kompletnym servisnym naradim pricom sa islo do takych detailov ako napr.Tzv.kanadsky sroubovak,ktory sluzil na zabrusovanie ventilov vo ventilovych sedlach.Tvar tohto naradia pripominal rucnu vrtacku s rucnym pohonom ktora mala na svojom vystupe nahon v tvare dlatka ktore cez tzv.schlitz na vrchu ventiloveho taniera dokazalo otacat s ventilom pri procese jeho zabrusovania.Avsak skutocna genialita tohto servisneho naradia bola v akejsi dobre prespekulovanej prevodovke nakolko to dlatko dokazalo vykonavat dve otacky v lavo dve v pravo a este jeden pohyb vo vertikalnom smere naho a jeden pohyb smerom dole.Ako maly chlapec som mal moznost toto vidiet na vlastne oci. od vtedy som nic take uz nevidel.Co sa tyka hore spomenutych skutocnosti ohladne nahr.dielov tieto sa po znarodneni dostali pod spravu Mototechny,ktora potom zostatky tychto dielov rozpredavala ako tzv.partiovy tovar az to doslo tak daleko ze dala tieto nahr.diely do kovosrotu n.p.Cest ich pamiatke.Vecna skoda.S tych cias mam vdaka mojmu bratovy doma original magnetoelektricke zapalovanie fy.Scintilla ktore sa montovali prave do 8 v.Ford Canada.
26.3.2011 Petr Hošťálek:
Dík za přínosný komentář. O tom, že součástí servisního nářadí pro Fordy Canada byl zabrušovací ruční kolovrátek na ventily, jsem nevěděl, ale nejspíš to bude možné vyčíst ze servisního manuálu. Američané dodávali k jednotlivým vozidlům mnoho speciálních přípravků na jejich opravy, znám to z válečných motocyklů Harley-Davidson. Jinak existenci zabrušovacích strojků na ventily znám, mám v exposici musea dva kusy. Jeden pravděpodobně český, univerzální, bez označení výrobce, druhý německý, z válečných let, od firmy Matra. Oba mají tutéž funkci, to znamená střídavé pootáčení sem a tam, přičemž na jednu stranu je potočení vždy větší, aby se ventil při zabrušování nevrtěl stále na stejném místě. Magnetku Scintilla pro použití ve Fordu Canada bych docela rád viděl, alespoň na fotografii. Canady měly dost specifický dvojitý rozdělovač s integrovanou speciální zapalovací cívkou a o úpravě na magnetové zapalování jsem nikdy neslyšel. Pravděpodobně musel být pro magneto udělaný nějaký speciální držák před motorem...
15.4.2012 srpen:
Z dětství prožitém v Liberci pamatuji,že obdobný automobil(zda Ford či Chevrolet nevím) používaly v zimě Technické služby jako nosič šípového pluhu. Automobil byl v provedení polopásovém, střecha kabiny byla plátěná, stahovací.Toto vozidlo bylo v provozu ještě před r.1960.
6.5.2012 Petr Hošťálek:
Vážený příteli, i já prožil nejen své dětství, ale i řadu let dalších v Liberci, kde jsem bydlel až do roku 1976. Ohradu v dolíku pod divadlem (vedle Pastýřské ulice), ve které byla tehdy vozidla Technických služeb zaparkovaná, si dobře pamatuji. Jenže na žádný Ford nebo Chevrolet Canada si tam nevzpomínám, nemluvě už o tom, že tato kanadská vozidla se, pokud vím, nikdy v polopásovém provedení nedělala. Polopás, který Technické služby používaly v zimě se šípovým pluhem a který asi myslíte, totiž nebyl kanadský Ford či Chevrolet, ale lehký jednotunový německý HKL, polopás kategorie Sd.Kfz.10 tuším značky Demag (byl totiž ve shodném jednotném provedení vyráběn i firmami Saurer nebo Büssing-NAG). Jeho typové označení bylo buď D6 (pokud byl vyroben v předválečných letech 1937-39) nebo D7 (pokud byl z let 1939-44). Byl dvoumístný, s lehkou plátěnou střechou a za sedadlem měl nevelkou ložnou plochu lemovanou nízkými plechovými okraji. Pohonnou jednotkou byl benzínový šestiválec Maybach o výkonu cca 100 koní. Liberecké Technické služby měly tyto polopásy dva a používaly je výhradně v zimě, jak si dobře pamatujete k nesení šípových sněhových pluhů a to převážně v oblasti Jizerek a dalších těžkých partiích, kde na sněhové kalamity normální kolové náklaďáky nestačily. Mimo zimní období na ně ve zmíněné ohradě pouze sedala špína a prach. Demagy měly Technické služby v inventáři až do roku 1968, kdy byly vyřazeny a dokonce nabízeny k odprodeji. Pojízdný v té době byl tuším pouze jeden. Zajímal jsem se o ně, dokonce ten pojízdný jsem si byl prohlédnout a nechat natočit, ale po sdělení, že spotřeba benzínu je minimálně pětatřícet na sto, jsem ze záměru vycouval, zvlášť, když jsem si v následujícím týdnu v literatuře ověřil, že oficiálně udávaná spotřeba byla na silnici 38 litrů a v terénu až 67 litrů! To, že jsem z toho vycouval, mě (ač nemám německý Wehrmacht rád) dodnes velmi mrzí...
2.5.2012 Jan Moštěk:
U pražské Havarie jezdily kdysi Kanady (nevím, jestli Fordy či Chevrolety) v provedení Vyprošťovací automobil s dvojitým ramenem, Holmes nebo Gar Wood. Nemá někdo fotku, nebo neví někdo o ní? Chtěl bych stavět model.
4.5.2012 Petr Hošťálek:
Vyprošťovací Chevrolet Canada se dvěma rameny má v originále pan Emil Nachlinger z Těšovic u Prachatic...
10.7.2014 Ladislav:
Můžu Vám poslat její fotky z roku 1969,byla v Hloubětíně ve vrakárně Mototechny.Byla tam 1x Ford Canada a 1x Ford V8 3000 německý. Pokud máte ještě zájem zavolejte mi na 728508310 Mám léta stejné zájmy jak Vy arád bych Vám pomohl.
12.5.2012 chevy:
Hezké povídání.Díky za ně.Rád bych věděl,co znamenají písmena kupř. CS,nebo CZ,CH atd.s číslem - většinou viditelná na dveřích těchto vozidel.Děkuji.
24.9.2012 medoun:
Ford Canada štábní na zkráceném podvozku s dodělanými dveřmi sloužil do začátku 60tých let jako vůz Pražského městského rozhlasu. Byl ve stříbrném laku,s ampliony na střeše,vyklápěcí dveře vzadu a uprostřed nástavby po levé straně. Považuji jej za výtvarně zcela dokonalé dílo.
4.10.2012 Hošťálek:
Pokud byste věděl, zajímala by mne nějaká fotografie vámi uvedeného vozidla... Přidat kometář k článku: |