![]() |
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.
|
||
![]() ![]() Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: MANET 90 - 1949 JAWA 250 soutěžní ÚDA Praha - 1951 ŠKODA 1101 a 1102 v užitkových verzích STADION závodní silniční - 1960 SIDECARY - přehled výrobců
Poslední aktualizace:
1.7.2025 Š - ŠKODA 1101 a 1102 v užitkových verzích 30.6.2025 D - DKW typ KM 200 24.6.2025 N - NERACAR nebo NER-A-CAR |
|
TŮMA ŽIŽKOV - sidecaryJosef Tůma, Praha XI - Žižkov, Poděbradova 103 Počátky výroby sidecarů Tůma spadají údajně až do roku 1932, kdy Josef Tůma začal vyrábět kvalitní levo- i pravostranné sidecary převážně podle zahraničních vzorů. V srpnovém čísle časopisu Motor Revue v roce 1939 byla zpráva, že "známý a pověstný výrobce sidecarů Favorit "Táta" Tůma na Žižkově zemřel po delší nemoci." Po druhé světové válce, v padesátých létech, ještě nějakou dobu vedla výrobu jeho žena, ale pak byla firma znárodněna a její program převzalo pražské Výrobní družstvo Motex, které poslední poválečný typ lehkého Tůmova sidecaru, určeného k motocyklům Jawa pérák, Jawa kývačka a Jawa 500 OHC, vyrábělo v provozovně Praha 11, Řečkova ulice č.6, až do roku 1956. Na snímku připojen k americkému motocyklu Indian Scout z roku 1926 (dvouválec 600 ccm - 37 cu.inch.), se kterým jezdil známý malíř Rabas. |