JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

Malá Solnice
Piaristické náměstí
České Budějovice

Otevírací doba:
od 1.dubna do 31.října
denně 10:00-18:00

tel. 723 247 104
exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.

 vyhledávání:

A
B
C
Č
D
E
F
G
H
CH
I
J
K
L
M
N
O
P
R
S
Š
U
T
W
V
Z

Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


FAUN nákladní typ L 600

původní článek pro Truck Magazin 2009 č.7/8 od Petra Hošťálka

Faun L 600 titul Dvounápravový nákladní automobil nejtěžší kategorie (v Německu to byla tonáž 6½ tuny), vyráběný v letech 1933 - 1939.

Výrobce:
FAUN - WERKE G.M.B.H., Nürnberg, Deutschland
Historie
Počátky firmy Faun spadají až do roku 1913, kdy norimberský mechanik a vyučený stavitel vozů, Karl Schmidt, nechal do živnostenského registru zapsat Nürnberger Feuerlöschgeräte & Fahrzeugfabrik Karl Schmidt – tedy továrnu na hasicí přístroje a vozidla. Když se dal koncem první světové války dohromady s továrnou v Ansbachu, nová společná firma dostala název Fahrzeugfabriken Ansbach Und Nürnberg. V té chvíli vznikla ze začátečních písmen značka FAUN.
Ukázka barevného prospektu firmy Faun z dvacátých let. Prvním sériově vyráběným náklaďákem byl podle vojenských požadavků vyráběný „subvencovaný“ (t.j. při koupi zčásti dotovaný armádou) třítunový vůz na plných obručích. Po řadě problematických let, kdy se firemní účetnictví i přes angažování essenské společnosti Krupp potácelo v červených číslech, rozešel se Karl Schmidt s původními společníky a zahájil výrobu několika typů nákladních vozidel, pokrývajících rozmezí tonáže od 2,5 – 5 tun. V té době se značka Faun podílela na německém trhu nákladních vozidel zatím pouhým jedním procentem. Patřila ale k vedoucím ve výrobě speciálních vozidel komunálních.
Šestiválcový Faun L 600 jako valník s plachtou, určený pro „rychlé nákladní transporty“. Tehdejší pojem „rychlé“ je ovšem z dnešního pohledu úsměvný. Maximální výrobcem udávaná rychlost totiž byla 48-50 km/hod. a pokud jste za tučný příplatek měli vůz s rychloběhem, pak 65 km/hod. V návodu k obsluze se ale psalo, že továrna nedoporučuje využívat maximální rychlost trvale. Takže obvyklé optimální tempo se pohybovalo někde mezi 35-40 km/hod. Po roce 1933 už mohl Faun nabídnout prakticky libovolný užitkový vůz, počínaje lehkými dodávkovými jedenapůltunkami až po nejtěžší šestikolové desetituny.
Typ L 600 byl vyráběn v období 1933 – 1939 a patřil mezi klasické dvounápravové nákladní vozy těžké kategorie. Jako valník měl nosnost 6.500 kg a podle provedení se prázdná vlastní váha mohla pohybovat v rozmezí 6.250 – 7.150 kg. To platilo pro vozy se šestiválcovými motory. Vozy, do kterých byl montován motor osmiválcový, byly těžší. U těch byla prázdná váha mezi 7.200 – 7.900 kg.
Diesel - motor MWM typ 6-válcový motor MWM-Diesel typu "SS 17 S"
první série vozů Faun L 600 byl nakupován od firmy
Süddeutsche Bremsen A.-G., Abt. Auto-Dieselmotorenbau, München.
Při objemu dvanáct a půl litru dával k disposici výkon 120 koní.





Technické údaje dieselového motoru MWM-Diesel typu "SS 17 S":
Počet válců: 6, v řadě
Vrtání: ø 125 mm
Zdvih: 170 mm
Kompresní poměr: 1 : 17,5
Obsah: 12.517 ccm
Otáčky normální: 1.500 ot./min.
Výkon na brzdě: 120 ks při 1.500 ot./min.
Max. kroutící moment: 62 Kgm při 1.200 ot./min.
Ventilový rozvod: OHV - visuté ventily v hlavách, ovládané vahadly a tyčkami
Pohon vačkového hřídele: čelními koly se šikmým ozubením
Ložiska kliky: 7, kluzná
Kliková skříň: z lehké slitiny "Silumin"
Bloky motoru: dva po třech válcích, litinové s výměnnými vložkami
Písty: z lehké hliníkové slitiny
Hlavy válců: dvě po třech, litinové, snímací
Mazání: tlakové oběžné s olejem ve vaně motoru
Provozní náplň oleje: 35 litrů
Olejové čerpadlo: zubové
Olejový filtr: Süddeutsche Bremsen A.-G.
Vstřik. čerpadlo: řadové Bosch PE 6 B 80 C 312 S 283
Trysky: Bosch DN 4 S 100
Pořadí vstřiku: 1-5-3-6-2-4
Dopravní pumpa: pístová
Filtr sání: Delbag KL 7 nebo Knecht FL 251 s olejem vlhčenou síťkou
Chlazení: vodní, nucené pumpou a podporované 6-lopatkovým větrákem
Množství oleje v chladiči: 22 litrů
Spouštěč: Bosch BPC 24 V
Dynamo: Bosch FQA 12 V
Spotřeba nafty: 195 g/ks za hodinu
Spotřeba oleje: 4 g/ks za hodinu

Celková váha motoru bez náplní: 1.050 kg
Délka motoru: 1.595 mm
Šířka motoru: 630 mm
Výška motoru: 1.180 mm

Brzy ale továrna sáhla po modernějším a hospodárnějším šestiválcovém motoru od firmy Deutz.
6-válcový motor Deutz "F 6 M 317"
nakupovaný od HUMBOLDT-DEUTZMOTOREN A.-G., Köln-Deutz měl objem 11.536 ccm a výkon zprvu 110 koní, který ale od roku 1936 stoupl na 125 koní.





Technické údaje dieselového motoru Humboldt-Deutz F6 M 317:
Počet válců: 6, v řadě
Vrtání: ø 120 mm
Zdvih: 170 mm
Kompresní poměr: 1 : 18
Obsah: 11.536 ccm
Otáčky normální: 1.500 ot./min. při 44,5 km/hod.
Výkon na brzdě: 112 ks při 1.500 ot./min. (u pozdějších sérií 125 ks při 1.500 ot./min.)
Kroutící moment: 65 Kgm při 800-900 ot./min.
Ventilový rozvod: OHV (visuté ventily v hlavě, ovládané vahadly a tyčkami)
Pohon vačkového hřídele: čelními koly se šikmým ozubením
Ložiska kliky: 7, kluzná
Blok motoru: litinový vcelku s klikovou skříní, s vkládanými litinovými vložkami válců
Písty: z lehké hliníkové slitiny
Mazání: tlakové oběžné
Provozní náplň oleje: 18 litrů ve vaně motoru
Olejové čerpadlo: zubové
Olejový filtr: Auto-Klean
Vstřik. čerpadlo: řadové Deutz 6 FM 317
Trysky: Deutz 6 FM 317
Pořadí vstřiku: 1-4-5-6-3-2
Dopravní čerpadlo: pístové
Filtr sání: Delbag TM 3, s olejem vlhčenou síťkou
Chlazení: vodní, nucené pumpou a podporované 6-lopatkovým větrákem
Obsah vody v chladiči: 16 litrů
Spouštěč: Bosch BPC 24 V
Dynamo: Bosch FQA 12 V

Celková váha motoru bez náplní: 950 kg
Délka motoru: 1.550 mm
Šířka motoru: 652 mm
Výška motoru: 1.110 mm


Baterie: dvě, typu Varta 12 V / 150 Ah
Spojka: vícelamelová, suchá
Převodovka: ZF Kb 50
Počet stupňů: 4+1 (na přání 5+1)
8-válcový motor Deutz "F 8 M 317"
od HUMBOLDT-DEUTZMOTOREN A.-G., Köln-Deutz
se montoval do špičkového modelu Faun L 600 /D 87 s dopředu prodlouženým rámem a protaženou kapotou, který byl chloubou značky.
Tento mohutný řadový osmiválec dával při objemu 15.382 ccm výkon 170 koní!


Převodovka mohla být buď čtyř, nebo pětistupňová, na přání byla firma ochotna montovat rychloběh.
Co do celkové koncepce se jednalo o nákladní vůz klasického uspořádání: Žebřinový rám, jehož základem byly dva podélníky, obě nápravy pevné, zavěšené na listových perech, na zadních kolech dvojmontáže. Většina vozů měla tehdy velmi oblíbená dělená kola systému Simplex. Ta znamenala v případě defektu podstatné snížení námahy, protože řidič se závozníkem manipulovali pouze s váhou pneumatiky a ráfku. Těžká litá hvězdice kola totiž zůstávala na nápravě a to byl podstatný váhový rozdíl. Jen některé z vozů měly kola disková, upevněná pěti šrouby. Pneumatiky byly v každém případě 11,25 x 20 Extra.
Brzdy byly expansní, bubnové. Provozní vzduchotlakové, ovládaná nožním pedálem, působila na všechna čtyři kola a měla i přípojku pro vlek. Ruční, mechanická, účinkovala pouze na zadní kola.
Faun L 600 měl přímé šnekové řízení. Dlouhá volantová tyč spolu s částí převodky řízení vyčnívaly po levé straně z obrysu kapoty a protože ovládat tak těžký vůz bez posilovače znamenalo velké síly, měl volant úctyhodný průměr. Bylo samozřejmostí, že v Německu v těch letech už musel vůz mít řízení vlevo. Na rozdíl od nás, kde se o tom zatím stále jen mluvilo, Němci už jezdili po pravé straně.
Valník L 600 se zabudovaným generátorem na antracitové uhlí. Nejen, že korba musela být kvůli kotli generátoru zkrácena, ale v praxi navíc část ložné plochy zabíraly pytle s antracitem, který bylo v přestávkách během jízdy třeba do kotle doplňovat. Nezvykle široký rámeček chladiče prozrazuje, že před standardním vodním chladičem měl své místo ještě i chladič generátorového plynu, který musel být čištěn a zchlazen, než mohl být přiveden do sacího potrubí.
Základní provedení rámu se vyrábělo ve dvou délkových variantách. Rozvor náprav mohl být buď rovných pět metrů, nebo v prodlouženém provedení pět a půl metru. Když se v roce 1938 objevila odvozená třínápravová varianta s označením L 650, měla rozvor přední a první zadní nápravy 3.450 mm, vzdálenost mezi oběma zadními nápravami pak činila 1.400 mm.
Široká kabina pro tříčlennou posádku vozu byla smíšené konstrukce. Základ tvořila dřevěná kostra, pobitá plechovými panely, střecha měla potah z umělé kůže. Kabina byla výrazně hranatá, s malým štítkem nad děleným čelním sklem. Levá polovina skla, před řidičem, byla dělená, vyklápěcí. Rozměrná palivová nádrž byla pod sedadlem posádky. Až do roku 1939, kdy byla produkce typu L 600 ukončena, kabina nedoznala značnějších změn nebo modernizace. To ovšem znamenalo, že v letech těsně před druhou světovou válkou už výrazně hranatý předek vozidla působil značně konzervativně, ne-li přímo zastarale. I přesto ale byl Faun L 600 v Německu prodejně úspěšný. Za dobu jeho výroby se v letech 1933 – 1939 prodalo celkem 683 vozů ve valníkovém provedení a k tomu dalších 386 jako třístranné hydraulické sklápěčky. V malém počtu se objevilo i provedení na „náhradní palivo“, čímž byly v předválečných letech míněny vozy s pohonem na generátorový plyn. V případě Faunu L 600 to byl generátor na antracitové uhlí, umístěný za kabinou. Samozřejmostí v tom případě byl modifikovaný motor který musel mít místo naftového vstřikovacího čerpadla magnetoelektrické zapalování. Jednalo se o šestiválec typu GF 6 M 517, u kterého výrobce udával výkon 110 koní, ale to byl výkon v podstatě pouze teoretický. V praxi se dost lišil podle kvality použitého antracitu. Generátorová verze se dělala na kratším rozvoru a navíc musela mít kvůli kotli generátoru poněkud zkrácenou ložnou plochu.
Chloubou továrny Faun byl ovšem řadový osmiválec. Při pohledu z boku působila dopředu vystrčená kapota opravdu hodně impozantně a jak je z fotografie zřejmé, neodpustila si firma hrdé upozornění, že pod kapotou se skrývá Diesel o 170 koních! Vyobrazené provedení je jedno z posledních, z roku 1938.
Za války byla firma Faun vybrána jako dodavatel šestikolového „jednotného“ dieselového náklaďáku pro Wehrmacht. Díky tomu směla z rozhodnutí spojeneckých okupačních sil znovuobnovit výrobu nákladních vozů pro civilní sektor až v roce 1949. Prvním z poválečných náklaďáků se stal tento přímý následovník předválečného typu L 600, který dostal označení Faun L 7 L . Jeho nosnost byla rovněž 6,5 tuny a maximální rychlost se podle převodu v zadní nápravě pohybovala v rozmezí 58-66 km/hod.
Špičkový model továrny Faun v roce 1935 – osmiválec typu D 87. Vyobrazené provedení mělo již střechu kabiny upravenou jako deflektor pro snížení odporu vzduchu. Chladič byl sekční, s výměnnými šroubovacími články a dlouhá kapota dostala místo bočnic s obvyklým žebrováním nové bočnice s vyklápěcími klapkami, kterými se dalo regulovat odvětrávání tepla v motorovém prostoru (a tím částečně i vytápění kabiny).
Technické údaje nákladního vozu Faun L 600 D 67

Motor: MWM-Diesel "SS 17 S" nebo Humboldt-Deutz "F6 M 317"

Elektrická výzbroj: 12 V
Spouštěč: Bosch BPC 24 V
Dynamo: Bosch FQA 12 V
Baterie: dvě, typu Varta 12 V / 150 Ah

Spojka: vícelamelová, suchá
Převodovka: ZF Kb 50
Počet stupňů: 4+1 (na přání 5+1)

Podvozek:
Pérování vpředu: podélná poloeliptická listová pera
Pérování vzadu: podélná poloeliptická listová péra
Brzda provozní (nožní): vzduchotlaká čelisťová Bosch na všechna 4 kola
Brzda ruční: mechanická na zadní kola
Kola: šestipaprsková litá, se snímacím děleným ráfkem, typ Simplex,
(alternativně ocelová disková Hering se závěrným prstencem)
Pneumatiky vpředu: 11,25 – 20 Extra (alternativně 12,00 – 20 Extra)
Pneumatiky vzadu: shodný rozměr jako přední, ale v dvojmontáži
Rozchod vpředu: 1.990 mm
Rozchod vzadu: 1.800 mm
Rozvor: standardní 5.000 mm, prodloužený 5.500 mm

Parametry:
Délka: 9.150 mm
Šířka: 2.500 mm
Výška: 3.100 mm
Světlá výška: 290 mm
Rozměry ložné plochy: 5.000 (5.500) mm x 2.320 mm
Výška ložné plochy: 1.250 mm
Váha podvozku: 5.100 - 5.900 kg
Nosnost podvozku: 8.500 kg
Spotřeba nafty: 30 - 36 l / 100 km
Spotřeba oleje: 0,8 - 1,0 l / 100 km
Maximální rychlost: 44,5 km / hod. (48 km / hod.)

Přidat kometář k článku:
jméno, přezdívka ...

text