JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

Malá Solnice
Piaristické náměstí
České Budějovice

Otevírací doba:
od 1.dubna do 31.října
denně 10:00-18:00

tel. 723 247 104
exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.

 vyhledávání:

A
B
C
Č
D
E
F
G
H
CH
I
J
K
L
M
N
O
P
R
S
Š
U
T
W
V
Z

Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


Poslední aktualizace:
18.11.2018
A - AMO - F 15
17.11.2018
B - BMW 319/1 - Sport
B - BMW 327

HURIKAN Special 250 výr. číslo 005

Vysoce sportovní motocykl, zkonstruovaný závodníkem Vladislavem Vlkem.

Poslední vyrobený motocykl Hurikan měl výrobní číslo 005 a přihlášen do evidence byl v roce 1949.
Jeho konstruktérem byl závodník Vladislav Vlk, v té době zaměstnaný jako vedoucí vývojové dílny firmy MOTOR UNION n.p. České Budějovice, která byla později přejmenovaná na n.p. Motor - Jikov České Budějovice.
Jednalo se o jednoválcovou čtyřtaktní dvěstěpadesátku s ventilovým rozvodem OHC, tedy s vačkovým hřídelem v hlavě válce, poháněným řetízkem. Motor měl výkon cca 20 koní.
Číslo motoru vyražené Vladislavem Vlkem: 005 na levé straně karteru pod přírubou válce
Číslo motoru vyražené DI při přihlášení do evidence: 4566 vlevo v přední části karteru

Číslo rámu vyražené DI při přihlášení do evidence: DI 11 1954 1662 na hlavě rámu
Vladislav Vlk si představoval, že tento stroj by MOTOR UNION České Budějovice mohl v menších sériích vyrábět pro náročné sportovní jezdce, ale vedení továrny o jeho výrobě ve skutečnosti nikdy neuvažovalo. Tak technicky složitý stroj by byl mimořádně drahý a nebyl by v poválečných letech v Československu reálně schopný prodeje...
Technické údaje
(z výkresu N-250 A datovaného 16.10.1948)

Motor: čtyřtaktní jednoválec sešroubovaný do bloku s převodovkou (semiblok)
Vrtání: Ø 63 mm
Zdvih: 80 mm
Obsah: 249,7 ccm
Výkon: 15 ks / 6.000 ot.min.
Ventilový rozvod: OHC, vačka v hlavě poháněná řetězem s napínákem
Hlava válce: snímací, z hliníkové slitiny
Válec: s hliníkovými žebry a zalitou litinovou vložkou
Mazání: oběžné, se suchým karterem, lamelovým čističem a olejovou nádrží pod sedlem
Karburátor: vlastní výroby, z hliníku provedená kopie Amal
Zapalování původní: magnetem PAL (kopie Auto-Union), umístěným za motorem
Primární převod: řetězem v olejové lázni 17 : 42 zubů = 2,47
Spojka: vícelamelová, vlastní výroby, podle vzoru Burman
Převodovka: čtyřstupňová, sešroubovaná s motorem (semiblok), dle systému Burman
Řazení: nožní, na pravé straně
Převody: I. stupeň – 1 : 2,67
II. stupeň – 1 : 1,78
III. stupeň – 1 : 1,28
IV. stupeň – 1 : 1
Sekundární převod: řetězem 19:48 zubů = 2,52

Celkový převod od motoru na zadní kolo: 6,2

Rám: trubkový, šroubovaný, pod motorem a vzadu dvojitý
Přední vidlice: teleskopická, s hliníkovými kluzáky, s hydraulickým tlumením
Přední pérování: vinutými pružinami
Přední brzda: čelisťová, plnonábojový duralový buben se zalitou litinovou vložkou
Zadní vidlice: kyvná
Zadní pérování: zavěšením kyvné vidlice na přímočarých kluzácích
Zadní brzda: čelisťová, plnonábojový duralový buben se zalitou litinovou vložkou
Ovládání zadní brzdy: nožním pedálem na levé straně, prostřednictvím bowdenu
Kola: 19" drátová
Pneumatika vpředu: 3,00 - 19
Pneumatika vzadu: 3,25 - 19

Délka: 2.190 mm
Rozvor: 1455 mm
Šířka: 600 mm
Výška dle výkresu: 1.110 mm
Výška skutečná: 1.025 mm
Detail "závodního rychlouzávěru" - Vladislav Vlk se inspiroval anglickým patentním víčkem nejen u benzínové nádrže...
... ale v poněkud menším provedení i u nádrže olejové.
Na detailní fotografii zadní partie motocyklu je vidět koncová lampička, použitá ze stroje ČZ 125, červeně psaná tovární espézetka, kterou vývojová dílna Motor-Union používala při zkušebních jízdách a Vlkův široký brzdový buben, který se na motocyklech Hurikan objevil cca o osm let dříve, než takové řešení zavedla do sériové výroby továrna Jawa.
KOMENTÁŘE:

23.1.2014 Josef Hebík:
Na tomto stroji jsem se jednou projel a mohu říci, že mě inspiroval k tomu, že jsem si nakonec pořídil \"péráka 250\", který měl stejnou konstrukci podvozku. Ale škoda, že se Hurikán nevyráběl! Tehdy ještě pan Honda dělal rikšy pro kuli! Haha.
 
30.7.2014 Vít Alt:
Škoda,pane Hebíku,že si více nevšímáte konstrukce motocyklu.Pérák má totiž podvozek - rám - úplně jiný,motor je dvoutakt,přední vidlice nejsou klasické teleskopy....zkrátka s Hurikánem má společné jen to,že jsou to oba dva motocykly
 
22.10.2014 Josef Hebík:
Pane Alt,já jsem se konstrukce a rozdílů velmi dobře všimnul, ale pro
mne, který jsem zprvu skákal na Jawě 100- Robotu byl sen, mít 250ku a
Pérák -to bylo ono.Taky jsem se najezdil jako \"doprovoďák\", když se kluci z AMK Motor trápili na soutěžích!
Třeba Pepa Sejk,Franta Knot,Míra Štrunc a dal.
Mnoho pozdravů Pepa.
 

Přidat kometář k článku:
jméno, přezdívka ...

text