JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

Malá Solnice
Piaristické náměstí
České Budějovice

Otevírací doba:
od 1.dubna do 31.října
denně 10:00-18:00

tel. 723 247 104
exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.

 vyhledávání:

A
B
C
Č
D
E
F
G
H
CH
I
J
K
L
M
N
O
P
R
S
Š
U
T
V
W
Z

Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


BMW - motocykl typ R 66

Ideální motocykl pro sportovní jízdu se sidecarem

1938 BMW R 66 - předválečná vlajková loď bavorské firmy s OHV motorem 600 ccm...
BMW_znak V roce 1938 představila firma BMW novou unifikovanou řadu čtyř těžkých dvouválcových motocyklů, které nastavily celému tehdejšímu motocyklovému světu hodně vysokou laťku.

Všechny čtyři modely měly stejný podvozek, stejnou převodovku i stejný pohon zadního kola kardanem, lišily se pouze různými motory od 500 ccm OHV, přes 600 ccm SV, 750 ccm SV až po sportovně laděný typ BMW R 66 s motorem 600 ccm OHV. Ten továrna uváděla jako „ideální stroj pro rychlou sportovní jízdu se sidecarem, dávající jezdci obzvláštní pocit z jízdy jak na dálnici, tak i v dlouhých horských stoupáních“. Ze všech čtyř modelů byl tenhle nejdražší, stál 1.695,- Říšských marek a představoval doslova vlajkovou loď mezi předválečnými motocykly s modrobílým odznakem na nádrži.
Poprvé v historii to byl stroj s teleskopicky odpérovaným předním i zadním kolem, kde oboje teleskopy měly zapouzdřené spirálové pružiny a přední vidlice byla tlumena účinnými olejovými tlumiči.
Další technickou lahůdkou byl rám. Dvojitý, uzavřený, což by nebylo nic tak mimořádného až na to, že továrna použila v té době unikátní technologii bezešvých rámových trubek s proměnným oválným průřezem. Navíc byl rám kompletně elektricky svařovaný! Už žádné pracné pájení rour mosazí do rámových mufen, jak bylo tradičním zvykem u většiny anglických a amerických motocyklů…
Motor se spojkou a převodovkou byly sešroubovány do jediného elegantního hladkého bloku, do kterého byl integrován i společný filtr sání. Olej byl v karteru, přerušovač s rozdělovačem a cívkou zapalování prachotěsně schované pod společným krytem na prsou motoru a dobře přístupné dynamo mělo uzavřený náhon ozubeným pastorkem se šikmými zuby přímo z rozvodů, běžících v olejové lázni. Z uceleného bloku jen válce trčely daleko do stran a v pohledu zepředu tvořily, spolu s leštěnými víky hlav, impozantní charakteristickou siluetu sportovních boxerů BMW.
Motor byl dlouhozdvihový. Měl vrtání Ø 69,8 a zdvih 78 mm, což dohromady dávalo celkový objem motoru 597 ccm. Ventilový rozvod OHV s ventily v hlavách měl jediný vačkový hřídel umístěný nad klikou. Od jeho zdvihátek vedly k ventilovým vahadlům v hlavách válců dlouhé tyčky, zapouzdřené v chromovaných trubkách. Spalovací prostory v hlavách měly přesně opracovaný polokulovitý tvar, ventily byly vůči sobě skloněné ve značném úhlu a tak sportovní písty s vypouklými dny musely mít pro ventilové talířky zafrézovaná vybrání. Každý válec byl plněn svým karburátorem (německé Amal – Fischer) a protože se počítalo se sidecarovým provozem, měly karburátory pomocné vyvažovací komůrky, aby se kompenzovalo naklánění hladiny benzínu v tryskách, způsobené odstředivou silou v zatáčkách. Při kompresi 6,8 : 1 dával motor v 5.300 otáčkách rovných 30 koní a to byla v letech před druhou světovou válkou pořádná porce! Ostatně ještě dnes, máte-li to štěstí, že je vám dovoleno se na tomhle motocyklu svézt, doporučuje se při rozjezdu i při ostřejším přidání v zatáčce dávat pozor, aby pod vámi zadní kolo neustřelilo.
S výkonem 30 koní dokázala šestašedesátka jet sólo 145 km / hod. a se sajdou, podle toho, jak těžká to sajda byla, 110 až 115 km /hod.
Dnes už si to neužijete, ale v tehdejší době bylo běžné libovolně střídat svezení jak se sajdou, tak i bez ní. Čtyřbodové upevnění sidecaru mělo spodní úchyty kulové, odpojitelné bez jakéhokoliv nářadí a na uvolnění horních vzpěr sajdy stačila devatenáctka klíč. Celá operace připojení nebo odpojení netrvala ani deset minut - na což dneska můžete zapomenout! Odpojit nebo připojit sidecar znamená díky našim současným byrokratickým zákonům změnu kategorie vozidla a s tím spojenou žádost o přestavbu a martýrium boje s úředníky při jejím schvalování. Takže ani nápad, že byste si přes týden užívali svezení na sóle a o víkendu připojili sajdu a vyvezli celou rodinu…
Neuvěřitelná jednoduchost a střízlivost byly charakteristickými rysy tohohle bavoráka. V základním provedení byl celý stroj černý, s minimem chromu. Černé byly oba blatníky, rám, přední vidlice, kryty zadních teleskopů i výfukové tlumiče a charakteristická dvojitá bílá linka zdobila pouze boky nádrže. Chromované ráfky a tlumiče výfuků jste sice mohli mít, ale jen na zvláštní objednávku a za příplatek. Co se rozměrů týká (délka 2130, šířka 815, výška 960), až na šířku přes válce se BMW R 66 klidně dal velikostí srovnávat s naší lidovou Jawou – pérákem. A díky nízkému těžišti nedělala problémy ani váha, která včetně výbavy, nářadí a natankované nádrže byla 187 kg.
Obě kola byla vzájemně vyměnitelná, přičemž výměnu usnadňovala promyšlená konstrukce výsuvných os. Řazení čtyřstupňové převodovky bylo nožní s pomocnou ruční páčkou po pravé straně, kterou bylo možné v případě potřeby pohodlně nahledat neutrál. Elektrická výzbroj Bosch 6 V, dynamo disponovalo výkonem 50 W a to v pohodě postačovalo, protože v té době předpisy brzdové světlo nevyžadovaly a o blinkrech na motorce ještě nikdo ani nesnil.
Vyobrazený luxusní stroj s chromovanými ráfky a výfuky můžete „naživo“ vidět a vychutnat v exposici Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Fakt, že mít tenhle motocykl, znamenalo ještě v sedmdesátých letech hodně velkou frajeřinu, jen potvrzuje jeho nadčasovost. A také to, že továrna BMW od chvíle, kdy se pustila do výroby motocyklů (1923), vždycky byla o pár let před ostatním světovým vývojem…

původní článek pro ČMN, autor Petr Hošťálek

Motocykly BMW R 66 z první série v roce 1938 měly štíhlé blatníky a rám bez výztuhy pod nádrží a bez svislé obloukové příčky před zadním blatníkem.
Retušované vyobrazení s modře kolorovaným znakem na nádrži je z firemního prospektu BMW KRAFTRÄDER, kde byly přestaveny všechny modely roku 1938.

V prospektu továrna uváděla:
Předlohou pro konstrukci tohoto silného 600 ccm sidecarového sportovního stroje byl úspěšný sportovní sólo motocykl BMW R 5 z předchozího roku.
Rozhodnutí vedle onoho rychlého sólového stroje vyrábět i rychlý a dravý stroj sidecarový se přímo nabízelo a rozhodnutí držet se přitom stejné konstrukční linie lze označit jako ideální.
Tento rychlý a vydařený motocykl bude sportovně založenému sidecarovému jezdci nabízet obzvláštní pocit z jízdy jak na dálnicích, tak v dlouhých horských stoupáních.
TECHNICKÉ ÚDAJE BMW R 66
doporučené a použitelné i pro testaci historického vozidla.


MOTOR – TYP: 266 / 1
Výrobní čísla: 60001 - 661629 (v roce 1941 byly vyrobeny motory 662001 - 662039)

Počet válců: 2
Uspořádání: plochý dvouválec – boxer
Vrtání x zdvih: Ø 69,8 mm x 78 mm
Objem válců: 597 ccm
Max. otáčky: 5400 ot./min.
Trvalý výkon: 30 ks při 5300 ot./min.
Kompresní poměr: 6,8 : 1
Ventilový rozvod: OHV (ventily v hlavě, ovládané tyčkami a vahadly)
Zapalování: bateriové Bosch 6 V s rozdělovačem a cívkou
Předstih: stavitelný ruční páčkou na levé straně řidítek
Originální svíčky: Bosch W 225 T1 nebo Beru K 225 b1
Dynamo: Bosch RD 50/6 2800 RS 15
Mazání: tlakové oběžné s náplní v olejové vaně motoru
Olejová pumpa: zubové čerpadlo poháněné svislou hřídelkou od vačky
Karburátory: dva, šoupátkové Amal 6/420
(alternativně dle továrních údajů i Bing AJ 1/24)
Spojka: suchá, jednolamelová, v setrvačníku motoru

PŘEVODOVKA – TYP 250 / 2

Počet rychlostí: 4
Převody:
1 – 1 : 3,6
2 – 1 : 2,28
3 – 1 : 1,7
4 – 1 : 1,3
Řazení: nožní, s pomocnou ruční pákou
Na přání za příplatek: nožní, spřažené s ruční pákou na pravé straně nádrže
Přenos síly: kardanovým hřídelem s Hardy spojkou a křížovým kloubem
Stálý zadní převod: spirálově ozubená kuželová hruška a talířové kolo
Převodový poměr: sólo 1 : 3,6 (hruška 10 zubů, talíř 36 zubů)
sidecar 1 : 4,38 (hruška 8 zubů, talíř 35 zubů)

RÁM – TYP 251 / 1
Výrobní čísla: 505001 - 515164

Rám: svařovaný uzavřený dvojitý z kónických trubek proměnného (oválného) průřezu
Pérování vpředu: teleskopická vidlice se spirálovými péry a olejovými tlumiči
Pérování vzadu: zapouzdřené kluzáky s tlačnými spirálovými péry
Přední brzda: mechanická bubnová s vnitřními čelistmi, ovládaná bowdenem ruční pákou na pravé straně řidítek
Zadní brzda: mechanická bubnová s vnitřními čelistmi, ovládaná táhlem pomocí nožního pedálu na pravé straně
Kola: ráfková s drátovým výpletem, 40 drátová, vzájemně výměnná
Ráfky: rozměru 3 x 19, ocelové prohloubené
Pneumatiky: 3,50 – 19 s duší

ČÍSELNÉ ÚDAJE

Rozvor: 1.410 mm
Délka: 2.130 mm
Šířka: 815 mm
Výška: 960 mm

Světlost: 135 mm
Výška sedla: 720 mm

Vlastní (pohotovostní) váha: 187 kg (včetně plné nádrže a katalogové sady nářadí)

Objem nádrže: 14 l
Náplň oleje v motoru: cca 2 l

Spotřeba na 100 km: sólo 4,5 litru, se sidecarem 6 litrů
Spotřeba oleje na 100 km: 0,1 litru

Nejvyšší rychlost: sólo 145 km/hod., se sidecarem 110 - 115 km/hod.

Celkem bylo dle továrních údajů vyrobeno 1.666 motocyklů BMW typu R 66.


66_motor Motor:
Ležatý dvouválcový čtyřtakt o výkonu 30 ks. Hladký tunelový karter. Dynamo namontováno přístupně, v chráněném místě. Hliníkové hlavy válců s velkou vnější plochou, zaručující dobré chlazení. Tyčky ovládání ventilů chráněny prachotěsnými ochrannými trubkami. Visuté ventily se silnými vlásenkovými pružinami. Klikový hřídel uložený v kuličkových ložiskách. Ocelové ojnice uložené na válečcích. Vačková hřídel poháněná od kliky ozubenými koly. Rozdělovač i zapalovací cívka zakryty proti nečistotě. Dva karburátory Amal se společným filtrem vzduchu, vestavěným v odlitku rychlostní skříně. Suchá jednkotoučová spojka.

Pohon:
Čtyřstupňová kulisová převodovka, spojená s motorem do společného bloku. Nožní řazení prachotěsně vestavěné do obalu převodovky. Ruční pomocná páčka řazení, na přání za příplatek kombinovaná s ručním řazením. Spolehlivý a povětrnosti odolný kardanový pohon s kuželovým ozubením a elastickou spojkou.
Podvozek:
Uzavřený dvojitý trubkový rám, teleskopické přední i zadní pérování. Nastavitelné výkyvné sedlo s gumovým potahem. Elegantně formovaná sedlová nádrž s odklopným rychlouzávěrem, gumovými kolenními opěrkami a schránkou na nářadí. Vzájemně záměnná kola s nastrkovacímim osami. Velké, účinné, bubnové brzdy s vnitřními čelistmi. Přestavitelná řidítka, tlumič řízení, otočná plynová rukojeť, páčka pro nastavení předstihu palcem. 6V / 75 Watt bateriové zapalování a výzbroj Bosch s elektrickou houkačkou. Velký tachometr, uložený v reflektoru. Zámek řízení.

Plně odpérovaný motocykl
byl letitý problém, jehož vyřešení stálo hodně pokusů a přemýšlení. Firma BMW postupně dosáhla cíle a s přesvědčivým řešením jako první německá továrna sériově vybavila spotřební motocykl teleskopickým pérováním předního i zadního kola.
Kresba nové teleskopické přední vidlice BMW v řezu z prospektu z roku 1938. Jejím autorem byl firemní grafik, který se podepisoval Thusius. Teleskopické pérování předního kola BMW
před pár lety sériově zavedené, představuje podstatu tolik obdivovaného sezení na silnici. Prachotěsně a olejotěsně zapouzdřené vidlice pruží pomocí spirálových per, jejichž účinek je optimalizován účelně vestavěnými olejovými tlumiči pérování.
Nové zadní teleskopické pérování BMW
ideálně doplňuje přední vidlici. Zadní kolo, včetně kardanu se zabudovaným křížovým kloubem, se na pérech pohybuje v pouzdrech po silných vodících tyčích uložených na konci rámu a tím zajišťuje bezchybnou stopu. Hlavní přednost zadního pérování spočívá ne pouze ve zvýšeném pohodlí a dobrých jízdních vlastnostech, ale především v lepším využití výkonu motoru, díky obzvlášť dokonalém kontaktu zadního kola se silnicí. Také toto zadní pérování vyžaduje pouze nepatrnou údržbu. Demontáž zadního kola v případě opravy duše či výměny pláště není zadním pérováním nikterak ztížena; jako u všech motocyklů BMW stačí k rychlé výměně kola pouhé vytažení nastrkovací osy.
Text z prospektu 1938 v překladu tvrdí: Žádné nechráněné pohyblivé díly u kardanu a u zadního pérování - vše olejotěsně a proti nečistotě zakryto - vždy provozně spolehlivé a trvanlivé.
1938_R66_zprava První série motocyklů BMW R 66 z roku 1938 měla v základním provedení černé tlumiče výfuků, černé brzdové bubny a černě lakované ráfky kol, které měly stříbrný středový prolis lemovaný tenkými zlatými linkami. Charakteristické bílé dvojité olinkování BMW bylo pouze na bocích nádrže, přičemž silná linka byla uvnitř, tenká vně. Blatníky z továrny linkované nebyly.
Přesto, že typ R 66 byl vlajkovou lodí, nejdražším strojem firmy, chromem nijak nehýřil. Kompletně černé byly kryty zadního pérování a celá přední teleskopická vidlice. Černá byla i páka nožního řazení, centrální podsedlová pružina a elektrická houkačka včetně mřížky. Štíhlý a úzký zadní blatník u modelu 1938 zatím ještě neměl odrazovku a stroj na vyobrazeném továrním snímku nemá ani v prospektu slibovaný odklápěcí rychlouzávěr nádrže, ale jen klasické otočné víčko na bajonetový uzávěr.
Model 1938
*********************************************************************
Technika:
Seřizování ventilů Stačí povolit dvě matky M 6, které drží víko hlavy válce a seřizovací šrouby na koncích vahadel obou ventilů jsou snadno přístupné. Pozor, víko snímat opatrně, aby nedošlo k přetržení korkového těsnění. Chce to ovšem předem podložit nějakou vaničkou, protože při povolení víka ventilů vyteče zbytek oleje, který v prostoru hlavy zůstal. Ventilová vůle se nastavuje za pomoci spároměrek na hodnotu 0,10 mm u sacího a na hodnotu 0,15 mm u výfukového ventilu. Píst má v tom okamžiku být v kompresi, tedy v horní úvrati. Znamená to vyndat svíčku, otvor lehce ucpat palcem a pravou rukou si pomocí startpáky pootáčet motorem, až je cítit, že píst pod palcem fouká, tedy jde nahoru. Pak šroubovákem strčeným do válce kontrolovat, kdy je píst až nahoře. V té chvíli je možné seřizovat vůli jak sacího, tak i výfukového ventilu.
Odpérování sedla centrální pružinou Všechny typy této nové modelové řady motocyklů (R 61; R 51; R 66; R 71) měly v rámci unifikace podvozků stejné výkyvné sedlo, opatřené gumovým potahem Pagusa (zkratka, znamenající Patentierte Gumi Sattel) a odpérované centrální spirálovou pružinou.
Čep pružiny se dal v kyvném rameni přestavit do různých poloh, čímž se měnila tvrdost pérování podle váhy jezdce a bylo možné zašroubováním či vyšroubováním druhého čepu měnit i předpětí centrální pružiny.
*********************************************************************
Galerie dobových fotografií
Vhodnost typu BMW R 66 pro provoz s postranním vozíkem měl evokovat tento snímek s elegantním civilním sidecarem Royal z reklamního prospektu 1938.
Fotografie z opravy v německé polní dílně východní fronty, která byla uveřejněna ve válečném vydání časopisu Motor Revue v roce 1942.
Tak vypadá mnoho sovětských silnic... zněl komentář k této válečné fotografii, na které je zachycen německý voják na BMW R 66 na východní frontě v roce 1942.
BMW R 66 s civilním sidecarem v Praze.
1949 Novoborský okruh (archiv Hošťálek)
Kolem roku 1957 jezdil v okolí Turnova takto upravený motocykl BMW R 66.
*********************************************************************
Galerie dochovaných motocyklů
Luxusní provedení motocyklu BMW R 66 (příplatkové chromované ráfky kol a tlumiče výfuků) z exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích. Dobře je vidět odklápěcí rychlouzávěr benzinové nádrže. O pečlivou renovaci tohoto motocyklu se zasloužil Vladislav Novák z Uherského Hradiště, specialista na renovace motocyklů BMW.
BMW R 66 Jihočeského motocyklového musea z pravé strany. Neoriginální jsou černě lakovaná kolínka sání od karburátorů ke společnému filtru, umístěném v odlitku pláště převodovky. Ta by měla být chromovaná. Originálu neodpovídá ani vyleštěný blok motoru, skříň rozvodovky zadního kola a štít přední brzdy. To je dobové vylepšení, provedené některým z předchozích majitelů stroje, což bývalo v padesátých letech mezi vyznavači bavoráků velmi časté.
Autor tohoto článku, Petr Hošťálek, se strojem BMW R 66 na startu závodu do vrchu Brno-Soběšice 2006.

Přidat kometář k článku:
jméno, přezdívka ...

text