JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

Malá Solnice
Piaristické náměstí
České Budějovice

Otevírací doba:
od 1.dubna do 31.října
denně 10:00-18:00

tel. 723 247 104
exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.

 vyhledávání:

A
B
C
Č
D
E
F
G
H
CH
I
J
K
L
M
N
O
P
R
S
Š
U
T
W
V
Z

Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


Poslední aktualizace:
18.11.2018
A - AMO - F 15
17.11.2018
B - BMW 319/1 - Sport
B - BMW 327

JAWA 100 - Robot


Motorové kolo s dvoutaktním motorem 100 ccm a pedály.

Výrobce: Zbrojovka Ing. F. Janeček, Praha - Nusle II.
Technický popis:

Motor blokové konstrukce, dvoudobý
Vrtání: Ø 47 mm
Zdvih: 57 mm
Obsah: 98,8 ccm
Uspořádání: vratné vyplachování podle patentu dra Schnürleho
Válec: ze šedé litiny, bohatě žebrovaný
Hlava válce: snímatelná, z lehké slitiny.
Ojniční ložisko: válečkové
Píst: z lehké slitiny, se třemi kroužky
Pístní čep: nitridovaný
Výkon motoru: 2,6 ks při 3 750 obrátkách/min. (podle Motor Revue 1937: 2,7 ks při 3.800 ot./min.)
Kompresní poměr 1 : 6,5
Karburátor: Grätzin Kfn 14, šoupátkový, ovládáný páčkou na řidítkách.
Filtr vzduchu: centrifugální (odstředivý), vlastní konstrukce Jawa
Zapalování a osvětlení setrvačníkovou magnetkou JAWA;
Svíčka Lodge C 14
Reflektor: aerodynamický, chromovaný, průměr 105 mm
žárovka dvouvláknová (Bilux) 15/15 wattů, s přepínáním se řidítek.
Primérní řetěz je zcela zapouzdřen a běhá v oleji.
Spojka: lamelová, s korkovým obložením
Rychlostní skříň v bloku s motorem je třístupňová s ozubenými koly ve stálém záběru.
Převodové poměry:
1.rychlost - 1 : 21,3
2.rychlost - 1 : 11,8
3.ruchlost - 1 : 7,3
Řadění rychlostí v kulise na benzinové nádrži.
Volnoběžka uspořádána v rychlostní skříni, původní k patent. Přihlášená konstrukce továrny JAWA, umožňuje přenášení jak síly motorické, tak i od pedálů jediným řetězem sekundérním.
Odpadá tudíž třetí řetěz, který pravidelně u kol s pomocným motorem přenáší sílu od pedálů na zadní kolo.
Motor je dostatečně silný a pružný, takže odpadá jekékoliv vypomáhání pedály: většina běžných stoupání se vyjede na třetí rychlost, stoupání velká a dlouhá pak na druhou rychlost. Rychlosti první se skoro výhradně používá jen při rozjíždění.
Spouštění motoru je velmi lehké, buď pouhým sešlápnutím jednoho z pedálů, neb i rozjetím kola šlapáním pedálů.
Mazání motoru směsí oleje s benzinem v poměru 1 : 20.
Rám je dvojitý, lisovaný z ocelového plechu
Přední vidlice:lisovaná, paralelogramová s tlumičem výkyvů.
Benzinová nádrž sedlová, chromovaná, s obsahem přes osm litrů
Sedlo lavorové, výškově i podélně stavitelné.
Přední pérování: centrálním spirálovým soudečkovým pérem
Brzdy půlbubnové čelisťové na obou kolech, Ø bubnů 102 mm
Ráfky: 19x2", 36-drátové
Pneu 19/2.25” balonové.
Řidítka výškově stavitelná.
Reflektor aerodynamický, celochromovaný.
Spotřeba paliva 1,8 – 2 litry na 100 km.
Rychlost 65 km/hod.
Váha 49 kg.
Největší délka 1 790 mm
Největší šířka 700 mm
Největší výška 900 mm
Rozvor 1 150 mm
Detail nádrže a reflektoru.
Tvrdá zkouška je důkazem jakosti. Dva roky takových zkoušek v dešti, blátě a kamení, jsou maturitou stroje. Vstupuje do veřejnosti s posláním sloužit všem a za každých okolností. Dopomůže k radosti a zábavě těm nejmladším od 14 let.
Ušetří nohy starých pánů, kteří chodili až dosud pěšky.

Nepotřebuje žádných pojistek a žádného čísla.
Je osvobozeno od placení silniční daně i od vůdčího listu.


Jeho dokonalé vypracování a elegantní vzhlad, jeho neúnavnost a trvanlivost, jsou vlastnosti, které oceníte sám. Nízké cenou a vysoké kvalitou je přichystáno, aby splnilo vaše požadavky.
Přesnost motorů Jawa je přesnost hodinek ve velkých rozměrech. Poslechněte si jeho pravidelný chod a přesvědčte se o jeho spolehlivosti.
Silným patří svět - silné a pružné konstrukci zase každý terén.
Dvojitý rám motokola je takový.
Je silný, pružný a lehký. Vydrží všechno.
Motokolo Jawa - Robot je vyzkoušené. Není zvyklé na asfalt. Bylo zkoušeno na polních, blátivých cestách - i v kamenitém a bahnitém terénu.
Je pružné a neúnavné, neboť bylo vyzkoušeno k vysokým výkonům.
K větším, než na ně budete klásti Vy. U Vás si doslova odpočine.
Tovární snímek prototypového provedení z roku 1937.
Na rozdíl od pozdějších sériových strojů má tento Robot odlišně vedený výfuk a bez ochranné mřížky proti spálení jezdcovy holeně. Odlišný je také tvar spojkového víka motoru, brašna na nářadí pod rámem a reflektor, v tomto případě Bosch s otočným bakelitovým spínačem.
Veškerá výzbroj od firmy Bosch byla velmi kvalitní, jenže drahá. Proto sériové stroje Jawa Robot měly od firmy Bosch pouze setrvačníkový magnet. Reflektor (chromovaný) i později zavedená koncová lampička proto byly domácího původu...
Na tomto prospektu (jednom z prvních) byla zatím ještě použita fotografie prototypového provedení.
1937 reklama z časopisu Motor Revue číslo 310 1937 - reklama v časopisu Motor Revue číslo 310
1937 - reklama v časopisu Motor Revue číslo 311
1937 - upoutávka v časopisu Auto.
Pro podporu brannosti národa vydala továrna Fr. Janeček nedlouho před obsazením Československa sérii čtyř barevných plakátů, s ukázkami použití motocyklu v armádě. Samozřejmě se v tomto případě jednalo o motocykly Jawa - takhle vypadal plakát se stokubíkovým Robotem...
Bylo to za pět minut dvanáct a jestli to brannosti národa pomohlo, těžko říct, protože všechno obrátila naruby Mnichovská dohoda.
V roce 1938 došlo v důsledku změny předpisů k úpravě zadního blatníku, kdy dle nového nařízení musela mít všechna kola i kola motorová konec blatníku nastříkaný na bílo z důvodu lepší viditelnosti zezadu přijíždějícím vozidlem.
Úprava je patrná z tohoto prospektu, vydaného v roce 1938.
S příchodem Protektorátu Böhmen und Mähren došlo k další úpravě dopravních předpisů, resp. k nařízenému převzetí předpisů německých, podle nichž musela být napříště i motorová kola s obsahem do 100 ccm vybavena jednak koncovým a jednak i parkovacím světlem.
První stroje Jawa 100 - Robot z roku 1937 ovšem ani koncové světlo, ani parkovací světlo neměly. V říjnu roku 1940 tudíž továrna vydala dvoulistovou instrukci, jak upravit reflektor stávajících strojů Jawa Robot, aby do něj bylo možno vmontovat parkovací žárovku a tuto instrukci rozesílala nejen značkovým zástupcům Jawy, ale i zákazníkům.
Samozřejmě v první řadě s doporučením, aby si úpravu nechali udělat u servisní Jawa služby v Praze...
Jawa Robot v původním provedení neměl koncové světlo, pouze odrazku. Ta měla červené sklíčko s trojúhelníkovými ploškami (t.zv. Diamant), zalisované v rámečku z pochromovaného plechu. Na zadní straně byla značená vyraženým logem FJ.
Foto původního nikdy nemontovaného dílu (Hošťálek)
Ukázka původních pedálů, které měly straničky i krycí víčko osy ložisek značené vyraženým logem FJ.
Foto původního nikdy nemontovaného dílu (Hošťálek)
Motokolo Jawa Robot na rodinném snímku z padesátých let.
Jawa Robot ze sbírky autora těchto stránek, Petra Hošťálka. Tady zatím ještě bez olinkování...
Strakonice 1984 ... a tady Petr Hošťálek ve Strakonicích v roce 1984 při Srazu historických vozidel, konaném u příležitosti 65. výročí továrny ČZ.
Jawa Robot pražského sběratele Karla Kleina v lístkovnici historických vozidel časopisu Svět Motorů. Stroj má netypické zlaté olinkování, v předválečných letech byly motocykly Jawa linkovány bíle.
Jawa Robot v souboru pohlednic historických motocyklů.
Snímek z obýváku
Motorové kolo Jawa Robot z roku 1937, renovované Ivanem Sakalem z Týna nad Vltavou.

Přidat kometář k článku:
jméno, přezdívka ...

text