![]() |
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
Malá Solnice Piaristické náměstí České Budějovice Otevírací doba: od 1.dubna do 31.října denně 10:00-18:00 tel. 723 247 104 |
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.
|
||
![]() ![]() Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: ŠKODA nákladní typ 150 ŠKODA 1101 a 1102 v užitkových verzích AERO - MINOR FAVORIT - sidecary PM 50 - Motorová plečka OPP Jarošov
Poslední aktualizace:
20.1.2021 Š - ŠKODA 1100 OHC - závodní (typ 968) 19.1.2021 Š - ŠKODA Sport - typ 966 16.1.2021 Č - ČEZETA - skútr typ 501 |
|
OPEL KapitänAdam Opel AG., Rüsselsheim, Deustchland Opel Kapitän byl poprvé představen v roce 1939 na Berlínském autosalonu jako nový pětisedadlový vůz vyšší střední třídy, s celokovovou samonosnou karoserií. Stal se nástupcem předchozího typu Opel Super 6, se kterým měl shodný motor, jinak se ale zcela lišil.
Technické údaje Opel Kapitän:
Motor: řadový vodou chlazený šestiválec OHV Vrtání: Ø 80 mm Zdvih: 82 mm Obsah: 2.473 ccm Kompresní stupeň: 1 : 6 Výkon: 55 koní při 3.600 ot./min. Písty: z lehké slitiny Autothermic Počet hlavních ložisek klikového hřídele: 4, kluzná Ventilový rozvod: OHV - ventily v hlavě, ovládané tyčkami a vahadly Pohon vačkového hřídele: čelními koly se šikmým ozubením Karburátor: spádový Opel, licence Carter, s akcelerační pumpičkou Předehřívání směsi: automatické, klapkou, ovládanou bimetalickou pružinou Čistič vzduchu: s komorou tlumiče sání a vlhčenou kovovou síťkou Doprava paliva: mechanickou membránovou pumpou Chlazení: vodní, nucené s pumpou, ventilátorem a thermostatem Objem chadící vody: 11,5 litrů Mazání: tlakové, oběžné, náplň 4 litry oleje Olejové čerpadlo: zubové Zapalování: dynamobateriové Bosch 6V Baterie: 6 V / 75 Ah v motorovém prostoru Dynamo: Boch 6V / 130 W s regulací třetím uhlíkem Starter: 6V - 0,8 ks Spojka: jednolamelová, suchá s vypínacím grafitovým kroužkem Převodovka: třírychlostní se zpátečkou, 2. a 3. rychlost synchronizovány Převody: 1.stupeň - 1 : 2,94 2.stupeň - 1 : 1,66 3.stupeň - 1 : 1 Zpátečka: 1 : 3,78 Hnací náprava: zadní - pevná Přenos síly na zadní nápravu: kardanem s jehlovými křížovými klouby Převod zadní nápravy: spirálovým kuželovým ozubením, 1 : 4,30 Podvozek: bezrámový, samonosná karoserie Přední osa: příčná paralelogramová ramena se spirálovými péry a stabilizátorem Zadní osa: pevná, odpérovaná podélnými listovými péry Tlumiče pérování: hydraulické Řízení: šnekové s kladkou, volant vlevo Průměr volantu: Ø 445 mm Nožní brzda: hydraulická, na všechna kola Průměr bubnů: 230 mm Ruční brzda: mechanická, lanová, na zadní kola Mazání podvozku: tlakovými mazničkami Kola: disková ocelová, ráfky 3,50D x 16 Pneumatiky: 5,50 – 16 Poloměr otáčení: 11 metrů Rozvor: 2.695 mm Rozchod vpředu: 1.348 mm Rozchod vzadu: 1.326 mm Délka vozu: 4.620 mm Šířka: 1.660 mm Výška: 1.640 mm Vlastní váha vozu: 1.230 kg Celková přípustná váha: 1.630 kg Trvalá rychlost na dálnici: 112 km/hod. Nejvyšší rychlost: 126 km / hod. Spotřeba na 100 km: 13 litrů Objem nádrže: 50 litrů (v zádi vozu) Vyráběné provedení: Limousine 2-dvéřová (5 míst) Limousine 4-dvéřová (5 míst) Cabriolet 2-dvéřový (5 míst) Cabriolet zakázkový (karoserie Hebmüller 2+2 míst) Touhle nápravou se Kapitän lišil od všech ostatních ve stejné době vyráběných modelů Opel, které měly přední nápravy systému Dubonet. Směrovky (vyklápěcí, ručičkové), mechanicky poháněné dva stírače (ohebným bowdenem od vačkového hřídele), Tachometr s počítadlem kilometrů, benzinoměr, kontrolky tlaku oleje, dálkového světla, nabíjení a směrovek, spínač světel, zavírací schránka v palubní desce (před spolujezdcem), popelník, nožní přepínač dálkových/klopených světel, spínací skříňka zapalování kombinovaná se zámkem řízení, zpětné srcátko, stavitelné přední sedadlo, bezprůvanové odvětrání trojúhelníkovými větracími okénky v předních dveřích a nárazník vpředu i vzadu.
Nejvíce žádané provedení byla čtyřdvéřová limousina, které bylo vyrobeno 17.144 kusů (cena 3.975,- Říšských marek).
Druhým nejžádanějším provedením byl pětisedadlový kabriolet, který byl realizován v počtu 4.560 vozů (cena 4.325,- Říšských marek).
Po druhé světové válce byl Opel Kapitän vyráběn až do začátku padesátých let s tím, že zvnějšku se od předválečného provedení lišil pouze kulatými reflektory.
Vyobrazení čtyřdvéřového provedení jsou z prospektu švýcarského prodejce vozů Opel, vydaného v roce 1950. Přehledný a rozměrný tachometr měl původ v americkém vzoru, pod ním byl ukazatel benzínu. Kontrolka dálkových světel byla jen malý otvor v hliníkové liště nad tachometrem (pod palubní deskou byla modrá žárovička). Vlevo a vpravo byly kontrolky tlaku oleje a nabíjení. Slovy švýcarského prospektu měl 55 ks jako před válkou a vozu zaručoval měřením doloženou maximální rychlost 125 km/hod. |