JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

Malá Solnice
Piaristické náměstí
České Budějovice

Otevírací doba:
od 1.dubna do 31.října
denně 10:00-18:00

tel. 723 247 104
exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.

 vyhledávání:

A
B
C
Č
D
E
F
G
H
CH
I
J
K
L
M
N
O
P
R
S
Š
U
T
W
V
Z

Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


Poslední aktualizace:
18.11.2018
A - AMO - F 15
17.11.2018
B - BMW 319/1 - Sport
B - BMW 327

OPEL Kapitän


Opel Kapitän 4-dvéřová limousina 1939. Výrobce:
Adam Opel AG., Rüsselsheim, Deustchland

Opel Kapitän byl poprvé představen v roce 1939 na Berlínském autosalonu jako nový pětisedadlový vůz vyšší střední třídy, s celokovovou samonosnou karoserií. Stal se nástupcem předchozího typu Opel Super 6, se kterým měl shodný motor, jinak se ale zcela lišil.
Technické údaje Opel Kapitän:

Motor: řadový vodou chlazený šestiválec OHV
Vrtání: Ø 80 mm
Zdvih: 82 mm
Obsah: 2.473 ccm
Kompresní stupeň: 1 : 6
Výkon: 55 koní při 3.600 ot./min.
Písty: z lehké slitiny Autothermic
Počet hlavních ložisek klikového hřídele: 4, kluzná
Ventilový rozvod: OHV - ventily v hlavě, ovládané tyčkami a vahadly
Pohon vačkového hřídele: čelními koly se šikmým ozubením
Karburátor: spádový Opel, licence Carter, s akcelerační pumpičkou
Předehřívání směsi: automatické, klapkou, ovládanou bimetalickou pružinou
Čistič vzduchu: s komorou tlumiče sání a vlhčenou kovovou síťkou
Doprava paliva: mechanickou membránovou pumpou
Chlazení: vodní, nucené s pumpou, ventilátorem a thermostatem
Objem chadící vody: 11,5 litrů
Mazání: tlakové, oběžné, náplň 4 litry oleje
Olejové čerpadlo: zubové
Zapalování: dynamobateriové Bosch 6V
Baterie: 6 V / 75 Ah v motorovém prostoru
Dynamo: Boch 6V / 130 W s regulací třetím uhlíkem
Starter: 6V - 0,8 ks

Spojka: jednolamelová, suchá s vypínacím grafitovým kroužkem
Převodovka: třírychlostní se zpátečkou, 2. a 3. rychlost synchronizovány
Převody:
1.stupeň - 1 : 2,94
2.stupeň - 1 : 1,66
3.stupeň - 1 : 1
Zpátečka: 1 : 3,78
Hnací náprava: zadní - pevná
Přenos síly na zadní nápravu: kardanem s jehlovými křížovými klouby
Převod zadní nápravy: spirálovým kuželovým ozubením, 1 : 4,30

Podvozek: bezrámový, samonosná karoserie
Přední osa: příčná paralelogramová ramena se spirálovými péry a stabilizátorem
Zadní osa: pevná, odpérovaná podélnými listovými péry
Tlumiče pérování: hydraulické
Řízení: šnekové s kladkou, volant vlevo
Průměr volantu: Ø 445 mm
Nožní brzda: hydraulická, na všechna kola
Průměr bubnů: 230 mm
Ruční brzda: mechanická, lanová, na zadní kola
Mazání podvozku: tlakovými mazničkami

Kola: disková ocelová, ráfky 3,50D x 16
Pneumatiky: 5,50 – 16
Poloměr otáčení: 11 metrů

Rozvor: 2.695 mm
Rozchod vpředu: 1.348 mm
Rozchod vzadu: 1.326 mm
Délka vozu: 4.620 mm
Šířka: 1.660 mm
Výška: 1.640 mm

Vlastní váha vozu: 1.230 kg
Celková přípustná váha: 1.630 kg

Trvalá rychlost na dálnici: 112 km/hod.
Nejvyšší rychlost: 126 km / hod.
Spotřeba na 100 km: 13 litrů
Objem nádrže: 50 litrů (v zádi vozu)

Vyráběné provedení:
Limousine 2-dvéřová (5 míst)
Limousine 4-dvéřová (5 míst)
Cabriolet 2-dvéřový (5 míst)
Cabriolet zakázkový (karoserie Hebmüller 2+2 míst)
Opel Kapitän měl nezávislé lichoběžníkové zavěšení předních kol. Spodní rameno bylo svařené z plechových výlisků, horní rameno tvořily dvě profilované páky hydraulického tlumiče pérování. Vlastním pérovacím elementem byla spirálová pružina.
Touhle nápravou se Kapitän lišil od všech ostatních ve stejné době vyráběných modelů Opel, které měly přední nápravy systému Dubonet.
Tovární snímek dvoudvéřového vozu, pořízený v prosinci 1938 V prospektu uváděná výbava vozu Opel Kapitän:
Směrovky (vyklápěcí, ručičkové), mechanicky poháněné dva stírače (ohebným bowdenem od vačkového hřídele), Tachometr s počítadlem kilometrů, benzinoměr, kontrolky tlaku oleje, dálkového světla, nabíjení a směrovek, spínač světel, zavírací schránka v palubní desce (před spolujezdcem), popelník, nožní přepínač dálkových/klopených světel, spínací skříňka zapalování kombinovaná se zámkem řízení, zpětné srcátko, stavitelné přední sedadlo, bezprůvanové odvětrání trojúhelníkovými větracími okénky v předních dveřích a nárazník vpředu i vzadu.
Čtyřdvéřová limousina na tovární retušované fotografii.
Nejvíce žádané provedení byla čtyřdvéřová limousina, které bylo vyrobeno 17.144 kusů (cena 3.975,- Říšských marek).
Kabriolet Opel Kapitän na vyobrazení z německého časopisu AMZ 1940. Kabriolet Opel Kapitän v pohledu zezadu.
Druhým nejžádanějším provedením byl pětisedadlový kabriolet, který byl realizován v počtu 4.560 vozů (cena 4.325,- Říšských marek).
Opel Kapitän 2-dvéřový.
Petr Hošťálek s vozem Opel Kapitän na Lochotínském okruhu v Plzni 1985. Petr Hošťálek s vozem Opel Kapitän na Lochotínském okruhu v Plzni 1985.
Stylizovaná kresba vozu Opel Kapitän v reklamě Técalemit.
Kabriolet Opel Kapitän na ulici v Rio de Janeiro, snímek je z roku 1955.
Po druhé světové válce byl Opel Kapitän vyráběn až do začátku padesátých let s tím, že zvnějšku se od předválečného provedení lišil pouze kulatými reflektory.
Vyobrazení čtyřdvéřového provedení jsou z prospektu švýcarského prodejce vozů Opel, vydaného v roce 1950.
pohled_na_tachometr Pohled na minimalistickou palubní desku skrz třípříčkový volant.
Přehledný a rozměrný tachometr měl původ v americkém vzoru, pod ním byl ukazatel benzínu.
Kontrolka dálkových světel byla jen malý otvor v hliníkové liště nad tachometrem (pod palubní deskou byla modrá žárovička). Vlevo a vpravo byly kontrolky tlaku oleje a nabíjení.
1950_Captain_motor Motor z roku 1950 se od předválečného provedení prakticky nelišil.
Slovy švýcarského prospektu měl 55 ks jako před válkou a vozu zaručoval měřením doloženou maximální rychlost 125 km/hod.

Přidat kometář k článku:
jméno, přezdívka ...

text