|
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.
|
||
Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: MANET typ 90 STADION S 22 - 1964 STADION S 27 třírychlostní prototyp - 1961 STADION závodní silniční - 1960 PRAGA - nákladní typ RN 1938-1953
Poslední aktualizace:
19.3.2024 Č - ČEZETA - skútr (prototypy a vývoj) 15.3.2024 Ostatní - VCC Jindřichův Hradec - návrh plakety 13.3.2024 Š - ŠKODA Superb 640 |
|
BMW - motocykl typ R 47Výrobce: Bayerische Motoren- Werke A.G. München Půllitrový sportovní motocykl pro jízdu sólo, ale i se sidecarem, vyráběný od konce roku 1926.
Technické údaje BMW R 47
Motor: čtyřtaktní „boxer“ dvouválec Typ: M 51 Vrtání: Ø 68 mm Zdvih: 68 mm Obsah: 494 ccm Kompresní poměr: 1 : 5,8 Maximální brzděný výkon: 18 ks při 4.000 ot./min. Daňový výkon: 1,9 Steuer-PS Výkon dle A.D.A.C.-formule: 3,76 ks Ventilový rozvod: plně uzavřený OHV (ventily v hlavách, ovládané tyčkami) Pohon vačkového hřídele: čelními ozubenými koly Válce: ze šedé litiny Hlavy válců: snímací, z hliníkové slitiny Písty: z lehké slitiny, s bombírovaným dnem a vybráním pro ventily Klikový hřídel: lisovaný Počet ložisek klikového hřídele: dvě, kuličková, vpředu jednořadé, u setrvačníku dvouřadé Mazání: oběžné se zásobou oleje v karteru motoru Olejové čerpadlo: zubové, poháněné šnekem od klikového hřídele Náplň oleje: 2 litry Karburátor: dvoušoupátkový register BMW Elektrická výzbroj základní: zapalovací magnet Bosch FF2 levotočivý Elektrická výzbroj na přání: dynamomagnet Bosch C2 levotočivý Elektrická výzbroj na přání: dynamomagnet Bosch D2L (6V/30W) levotočivý Baterie (pouze na přání): 6V / 7Ah, ukostřen minus pól Svíčky: Bosch W 175 Spojka: jednolamelová, suchá (automobilového typu) Ovládání: bowdenem od páčky na levé straně řidítek Převodovka: třírychlostní, sešroubovaná s motorem Typ: G 44 Řazení: přímé, ruční pákou v kulise po pravé straně nádrže Převodové poměry: 1. rychlost - 1 : 2,5 2. rychlost - 1 : 1,6 3. rychlost - 1 : 1,1 Sekundární převod: hřídelem Převodový poměr rozvodovky: 1 : 4,4 (sólo) Celkové převody sólo: 1. rychlost - 1 : 10,96 2. rychlost - 1 : 6,57 3. rychlost - 1 : 4,7 Celkové převody side: 1. rychlost - 1 : 14,25 2. rychlost - 1 : 8,58 3. rychlost - 1 : 6,12 Kola: 27“, drátová Ráfky: CC 1 Pneumatiky: falcové 27 x 3,5“ Ballon (nízkotlaké), nebo 26 x 3“ vysokotlaké Kola alternativně: 19“, drátová Ráfky: 19“ Pneumatiky: 3,00 – 19 Rám: trubkový uzavřený dvojitý Typ: R 47 Přední vidlice: trubková, s vlečenými kyvnými raménky Pérování: listovým pérem s proti-listem Sedlo: výkyvné, odpérované dvojicí spirálových per Stupačky: široké podlážky, přiléhající k motoru Stojan: trubkový centrální (přední stojan na přání) Nosič: trubkový, nad zadním kolem, použitelný pro tandem Přední brzda: čelisťová vnitřní, půlbubnová Ovládání: ruční páčkou a bowdenem Zadní brzda: převodová, vnější čelisťová na buben hnacího hřídele Ovládání: patou na pákový mechanismus Výbava: Osvětlení: na přání Houkačka: na přání Tandemové sedlo: na přání (výrobek BMW) Tachometr: standardně montovaný v nádrži Tlumič předního pérování: na přání Parametry: Největší délka: 2.100 mm Šířka: 800 mm Výška: 950 mm Rozvor: 1.410 mm Světlost: Výška sedla nad zemí: 720 mm Pohotovostní váha (s palivem): cca 130 kg transportní váha v dřevěném latění: 190 kg transportní váha pro námořní přepravu: 270 kg Objem nádrže: 14 litrů Spotřeba: 4 – 5 litrů / 100 km Spotřeba oleje: 0,2 – 0,3 / 100 km Max. rychlost: 110 km/hod. Údaje se sidecarem: Celkové převody: 1. rychlost - 1 : 14,25 2. rychlost - 1 : 8,55 3. rychlost - 1 : 6,12 Převodový poměr rozvodovky: 1 : 5,7 (pro sidecar) Rozchod: cca 110 mm Pneumatika sidecaru: 27 x 3,5“ Ballon (nízkotlaká) Dovolené zatížení sidecaru: 80 kg Váha sidecaru: cca 62 kg
Před rokem 1929 ještě neplatila v Německu povinnost mít motorové vozidlo vybavené osvětlením, pokud s ním majitel nejezdil v noci. Většina firem tudíž dodávala stroje bez světel i bez zadních odrazových sklíček.
Tím se řídila i firma BMW, tudíž ve standardním provedení byl stroj osazen pouze zapalovacím magnetem.
Firma Bosch doporučovala pro stroje BMW v letech 1927 - 1929 za příplatek toto kompletní elektrické vybavení, sestávající z kombinovaného dynamomagnetu Bosch D2B s vestavěným regulátorem proudu, akumulátorové baterie, předního reflektoru s parkovacím, hlavním a tlumeným světlem (kastrol), houkačky a zadní koncové lampičky.
Motocykl BMW R 47, použitý pro toto informativní schema firmy Bosch, je staršího provedení, ještě s falcovými ráfky a pneumatikami se záhybem.
Hnací agregát motor-převodovka byl sešroubován do jednoho celku, upevněného v rámu dvojicí dlouhých, karterem procházejících, svorníků. Byl to mistrovský kus konstruktérského myšlení a práce, byl dokonalý, ale současně s tím i jednoduchý. Před soudobými konkurenčními konstrukcemi byl vývojově tak o deset let vpředu.
Tovární snímek znázorňující montáž (demontáž) rotačního šoupátka odvzdušnění klikové skříně, které bylo unášeno rozvodovým kolem vačkového hřídele.
Z fotografie je zřejmé, že šlo o motocykl bez elektrického osvětlení, osazený pouze zapalovacím magnetem (Bosch FF 2).
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Dobové fotografie:
Snímky z roku 1960
Ještě v roce 1960 bylo možné, i když už zřídka, potkat motocykl z roku 1927 v normálním provozu na silnici. Na fotografii je Petr Kadaník z Liberce, který tento motocykl BMW R 47 koupil již v předělané podobě, s přední vidlicí z Jawy kývačky, předním kolem z Jawy péráka a výfukovými tlumiči z Jawy 500 OHC. Původní podrámová nádrž byla "dotvořena" navařeným plechovým krytem, aby dostala modernější tvar a montáž dvojsedla byla v té době samozřejmostí. Přes své stáří to byl motocykl nejen spolehlivý, ale i poměrně rychlý. Dvěstěpadesátkám kývačkám ukazoval záda kdy chtěl a třistapadesátkám v pohodě stačil...
Jezdit na obstarožním stroji z roku 1927 ovšem znamenalo i spravovat. Ne vždy bylo kde - takhle vypadala demontáž a odborná repase agregátu půllitra BMW na schůdkách zahrádky Kadaníkových rodičů v Liberci, Purkyňově ulici.
Kadaníkův motocykl - dnes exponát Jihočeského motocyklového musea - klikni zde:
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Snímek také z roku 1960
S podobně předělaným strojem BMW R 47 jezdil tehdy, rovněž v Liberci, Petr Hošťálek (autor těchto stránek). I on koupil motocykl už s přední vidlicí z kývačky a kolem z péráka. Nádrž byla z novějšího typu BMW R 11, podle kterého byla i opticky upravená partie rámu u krku řízení navařenými plechy. Také tento stroj měl tlumiče výfuků z Jawy 500 OHC a pozoruhodně montované nářaďové kastlíky z péráka. Hošťálek a Kadaník byli kamarádi. Bavoráky si považovali a na těchto strojích absolvovali řadu společných výletů. Fotografie pořízená Petrem Kadaníkem je z libereckého stadionu.
Petr Hošťálek při seřizování zadní brzdy - podzim 1960 na dvorku liberecké vilky Kadaníkových rodičů (foto Petr Kadaník).
Tato barevná fotografie je dnešní podoba Hošťálkova motocyklu, perfektně zrestaurovaného současným majitelem Dr. Ing. Miloněm Dvořákem z VCC České Budějovice - více o renovaci můžete najít na osobních stránkách Miloně Dvořáka.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- |