JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

Malá Solnice
Piaristické náměstí
České Budějovice

Otevírací doba:
od 1.dubna do 31.října
denně 10:00-18:00

tel. 723 247 104
exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.

 vyhledávání:

A
B
C
Č
D
E
F
G
H
CH
I
J
K
L
M
N
O
P
R
S
Š
U
T
V
W
Z

Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


BMW - motocykl typ R 47


Výrobce:
Bayerische Motoren- Werke A.G. München

Půllitrový sportovní motocykl pro jízdu sólo, ale i se sidecarem, vyráběný od konce roku 1926.
Technické údaje BMW R 47

Motor: čtyřtaktní „boxer“ dvouválec
Typ: M 51
Vrtání: Ø 68 mm
Zdvih: 68 mm
Obsah: 494 ccm
Kompresní poměr: 1 : 5,8
Maximální brzděný výkon: 18 ks při 4.000 ot./min.
Daňový výkon: 1,9 Steuer-PS
Výkon dle A.S.A.C.: 3,76 ks
Ventilový rozvod: plně uzavřený OHV (ventily v hlavách, ovládané tyčkami)
Pohon vačkového hřídele: čelními ozubenými koly
Válce: ze šedé litiny
Hlavy válců: snímací, z hliníkové slitiny
Písty: z lehké slitiny, s bombírovaným dnem a vybráním pro ventily
Klikový hřídel: lisovaný
Počet ložisek klikového hřídele: dvě, kuličková
Mazání: oběžné se zásobou oleje v karteru motoru
Olejové čerpadlo: zubové, poháněné šnekem od klikového hřídele
Náplň oleje: 2 litry
Karburátor: dvoušoupátkový register BMW
Zapalování standardní: magnetem Bosch
Zapalování na přání: dynamomagnetem Bosch
Baterie (pouze na přání): 6V / 7Ah, ukostřen minus pól
Svíčky: Bosch W 175

Spojka: jednolamelová, suchá (automobilového typu)

Převodovka: třírychlostní
Typ: G 44
Řazení: ruční pákou
Převodové poměry:
1. rychlost - 1 : 2,5
2. rychlost - 1 : 1,6
3. rychlost - 1 : 1,1

Sekundární převod: hřídelem
Převodový poměr rozvodovky: 1 : 4,4 (sólo)

Celkové převody:
1. rychlost - 1 : 10,96
2. rychlost - 1 : 6,57
3. rychlost - 1 : 4,7

Kola: 27“, drátová
Ráfky: CC 1
Pneumatiky: falcové 27 x 3,5“ Ballon (nízkotlaké), nebo 26 x 3“ vysokotlaké

Kola alternativně: 19“, drátová
Ráfky: 19“
Pneumatiky: 3,00 – 19

Rám: trubkový uzavřený dvojitý
Typ: R 47
Přední vidlice: trubková, s vlečenými kyvnými raménky
Pérování: listovým pérem
Sedlo: výkyvné, odpérované dvojicí spirálových per

Přední brzda: čelisťová, půlbubnová
Ovládání: ruční páčkou a bowdenem
Zadní brzda: převodová, vnější čelisťová na buben hnacího hřídele
Ovládání: patou na pákový mechanismus

Parametry:
Největší délka: 2.100 mm
Šířka: 800 mm
Výška: 950 mm
Rozvor: 1.260 mm
Světlost:
Výška sedla nad zemí: 720 mm

Pohotovostní váha (s palivem): cca 130 kg

Objem nádrže: 14 litrů
Spotřeba: 4 – 5 litrů / 100 km
Spotřeba oleje: 0,2 – 0,3 / 100 km
Max. rychlost: 110 km/hod.

Údaje se sidecarem:
Celkové převody:
1. rychlost - 1 : 14,25
2. rychlost - 1 : 8,55
3. rychlost - 1 : 6,12
Převodový poměr rozvodovky: 1 : 5,7 (pro sidecar)

Rozchod: cca 110 mm
Pneumatika sidecaru: 27 x 3,5“ Ballon (nízkotlaká)
Dovolené zatížení sidecaru: 80 kg
Váha sidecaru: cca 62 kg
r47_zprava Před rokem 1929 ještě neplatila v Německu povinnost mít motorové vozidlo vybavené osvětlením, pokud s ním majitel nejezdil v noci. Většina firem tudíž dodávala stroje bez světel i bez zadních odrazových sklíček.
Tím se řídila i firma BMW, tudíž ve standardním provedení byl stroj osazen pouze zapalovacím magnetem.
Souprava Bosch namontovaná na motocyklu BMW Firma Bosch doporučovala pro stroje BMW v letech 1927 - 1929 za příplatek toto kompletní elektrické vybavení, sestávající z kombinovaného dynamomagnetu s vestavěným regulátorem proudu, akumulátorové baterie, předního reflektoru s parkovacím, hlavním a tlumeným světlem (kastrol), houkačky a zadní koncové lampičky.
Hnací agregát motor-převodovka byl sešroubován do jednoho celku, upevněného v rámu dvojicí dlouhých, karterem procházejících, svorníků. Byl to mistrovský kus konstruktérského myšlení a práce, byl dokonalý, ale současně s tím i jednoduchý. Před soudobými konkurenčními konstrukcemi byl vývojově tak o deset let vpředu.
Tovární snímek znázorňující montáž (demontáž) rotačního šoupátka odvzdušnění klikové skříně, které bylo unášeno rozvodovým kolem vačkového hřídele.

Z fotografie je zřejmé, že jde o motocykl bez elektrického osvětlení, osazený pouze zapalovacím magnetem (Bosch FF 2).
Ještě v roce 1960 bylo možné, i když už zřídka, potkat motocykl z roku 1926 v normálním provozu na silnici.
Na fotografii je Petr Kadaník z Liberce, který tento motocykl BMW R 47 koupil již v předělané podobě, s přední vidlicí z Jawy kývačky, předním kolem z Jawy péráka a výfukovými tlumiči z Jawy 500 OHC. Původní podrámová nádrž byla "dotvořena" navařeným plechovým krytem, aby dostala modernější tvar a montáž dvojsedla byla v té době samozřejmostí.
Přes své stáří to byl motocykl nejen spolehlivý, ale i poměrně rychlý. Dvěstěpadesátkám kývačkám ukazoval záda kdy chtěl a třistapadesátkám v pohodě stačil...
Snímek také z roku 1960 - s takhle předělaným strojem BMW R 47 jezdil tehdy, rovněž v Liberci, Petr Hošťálek (autor těchto stránek). I on koupil motocykl už s přední vidlicí z kývačky a kolem z péráka. Nádrž byla z novějšího typu BMW R 11, podle kterého byla i opticky upravená partie rámu u krku řízení navařenými plechy. Také tento stroj měl tlumiče výfuků z Jawy 500 OHC a pozoruhodně montované nářaďové kastlíky z péráka.
Hošťálek a Kadaník byli kamarádi a na těchto strojích absolvovali řadu společných výletů. Fotografie je z libereckého stadionu.

Přidat kometář k článku:
jméno, přezdívka ...

text