JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

Malá Solnice
Piaristické náměstí
České Budějovice

Otevírací doba:
od 1.dubna do 31.října
denně 10:00-18:00

tel. 723 247 104
exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.

 vyhledávání:

A
B
C
Č
D
E
F
G
H
CH
I
J
K
L
M
N
O
P
R
S
Š
U
T
V
W
Z

Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


LAURIN & KLEMENT - Voiturette


Voituretta byla první, nedá se ještě přímo říci sériový, ale už přeci jen "oficielně nabízený, vyráběný a prodávaný", automobil firmy Laurin & Klement.
Byl to lehký otevřený vozík, poháněný dvouválcovým vidlicovým motorem.

Tovární snímek.
Pokusy se čtyřkolovým vozidlem konala firma již v roce 1901.
První pokusné vozíky vycházely spíš z tehdy vyráběných motocyklet.
Jedním z nich byl tento, o němž tovární prameny udávají, že jej Václav Klement vystavoval na Automobilové výstavě ve Vídni v roce 1901.

Na rubu fotografií je uvedeno "foto Jan Pchálek, Stará Bělá".
Druhý pokus o dvoustopé vozidlo - čtyřkolka L&K s jednoválcovým (větrákem chlazeným) motorem a řízením ohnutou pákou, která měla předsazené sedadlo pro další spolujezdce.
Vysvedceni_o_zkousce_automobilu_1902
1905_Voituretta_motor Tovární fotografie motoru voituretty - vidlicového vodou chlazeného dvouválce o obsahu 1.005 ccm, který dával 7 koní.
1905
Tovární snímek Voiturette L&K typu A, prvního provedení ještě s řetězovým náhonem zadních kol.
Za volantem pózuje hrabě Alexander Kolowrat.
Technické údaje:

Motor: čtyřtaktní vidlicový dvouválec
Vrtání: 80 mm
Zdvih: 100 mm
Obsah: 1 005 ccm
Výkon: 7 ks
Ventilový rozvod: ssací automatický, výfukový ovládaný zespodu (SV)
Chlazení: vodní, termosyfonové, podporované ventilátorem
Karburátor: vlastní, horizontální L&K
Zapalování: nízkonapěťové s odtrhovačí

Spojka: kuželová, s koženým obložením
Převodovka: oddělená, třístupňová se zpátečkou
Řazení: kulisové po pravé straně vozu
Rozvodovka:
u prvních cca čtyř exemplářů u převodovky, pohon zadních kol řetězy
u dalších exemplářů již zadní náprava hnaná kardanem

Rám: nýtovaný z ocelových U-profilů
Přední náprava: pevná, zavěšená na podélných listových pérech
Zadní náprava: hnací, pevná, zavěšená na podélných listových pérech
Řízení: šnekové, volant vpravo

Rozvor typu A: 1 800 mm
Rozvor typu B: 1 905 mm (alternativně 1 920 mm)
Rozvor u čtyřsedadlových provedení: 2 190 mm
Rozchod vpředu: 1 150 mm
Rozchod vzadu: 1 150 mm

Váha vozu: cca 500 kg, dle provedení až 600 kg
Maximální rychlost: 40 - 45 km/hod.


L&K voiturette Františka Moučky z Pardubic - Cihelny, u které František udával rok výroby 1906.
Moučkova voituretta při Veteran Rallye v Mělníce (1969).
Laurin & Klement - voiturette model A v kresbě maestra Václava Zapadlíka (ze série obrázků, vydaných Českou státní pojišťovnou v nakladatelství PANORAMA).
V roce 1968 byla tato (tehdy zcela původní) voituretta jedním asi ze čtyř exponátů automobilů Laurin & Klement, které mladoboleslavská továrna tehdy měla. Firemní museum se tehdy teprve začínalo připravovat a Petr Hošťálek jezdil po republice a hledal a postupně získával další exponáty.
Snímek je z prostor boleslavské kaple, kde se v roce 1969 exponáty provizorně skladovaly - vedle voituretty stojí landaulet typu Sg se vzácnou čtyřrychlostní převodovkou, ale nepůvodními drátěnými koly (měl by mít dřevěná, loukoťová) po sběrateli Mandíkovi.
foto Hošťálek (1969) foto Hošťálek (1969)
Voituretta z továrního musea AZNP Škoda Mladá Boleslav před Veletržním palácem v pražských Holešovicích v roce 1969, kdy se zde připravoval "Veteran salon 69" konaný ve dnech 11. - 21. června 1969.
foto: Hošťálek (1969) foto Hošťálek (1969) Voituretta dostala cca tři neděle před tímto termínem nový nátěr. Byl proveden originální technologií - štětcem, původní dlouho schnoucí kočárovou barvou, získanou ze starých zásob od boleslavského koláře a karosáře pana Praženky.
Kočárové barvy na olejové bázi ale velmi dlouho schnuly, takže ještě při stěhování do exposice ve Veletržním paláci bylo potřeba dávat hodně pozor, barva stále ještě byla na dotek trochu "živá"...
Veteran Salon 1969 - Voituretta L&K při opatrném přestrkávání do exposice ve Veletržním paláci.
(foto Hošťálek)
Voituretta ze sbírek Národního technického musea v Praze je úžasný a mimořádně dochovaný exponát.
První (černobílý) snímek dokumentuje stav v roce cca 1968.
Druhý, barevný snímek (foto Jindřich Marco) je barevná pohlednice vydavatelství Pressfoto, vytištěná v roce 1969 tiskárnou Severografia Děčín.
Voituretta z Národního technického muzea na barevných propagačních fotografiích, pořízených Erichem Einhornem.
... a retušovaný snímek voituretty z NTM, jek je prodáván na suvenýrových pohlednicích.
Snímek voituretty Laurin & Klement z jihočeského Velešína.
Za jejím volantem sedí, tehdy ještě čtrnáctiletý, pozdější dr. Hartmann, snímek je datován 4. srpna 1908.

Přidat kometář k článku:
jméno, přezdívka ...

text