JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

Malá Solnice
Piaristické náměstí
České Budějovice

Otevírací doba:
od 1.dubna do 31.října
denně 10:00-18:00

tel. 723 247 104
exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.

 vyhledávání:

A
B
C
Č
D
E
F
G
H
CH
I
J
K
L
M
N
O
P
R
S
Š
T
U
V
W
Z

Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


AERO 500 / 662 - užitkové verze


Mimořádně zdařilá nákladní karoserie t.zv. typu "Normand", tedy karoserie, která měla oplechování pouze zevnitř ložné plochy, zvenku se nechávala "přiznaná" dřevěná kostra.
Vůz na fotografii má kabinu shodnou s přední částí originálního provedení uzavřené limuzínky. K fotografii není dochována historie, takže lze jen těžko říci, zda byl vůz takto postaven jako nový, či zda je to dodatečná přestavba původní limuzínky na užitkovou dodávku, jak bývalo obvyklé v době, kdy jako osobní už bylo vozidlo zastaralé...
Dobová předválečná fotografie vozu Aero 662, původně ve čtyřsedadlové otevřené karoserii. Na snímku už předělaná na malý dodávkový náklaďáček, přičemž původní karoserie zůstala pod valníkovou nástavbou v podstatě zachována.
Jaroměřské oficielní zastoupení automobilů Aero, firma A. Wenke a syn, nabízela malé Aerovky mimo jiné i v nákladních karoseriích, ať už jako otevřené valníčky, nebo jako skříňové uzavřené. Z letáku, který měla pro tento účel pečlivě narýsovaný inkoustovým perem (trošku se rozpíjejícím), jsou mimo jiné zřejmé ceny i to, že nákladní aerovky měly rezervní kolo umístěné po pravé straně vozu, v blatníku.
Dvouválcová Aerovka 662 stála ve valníčkové verzi 23.300,- Kč a ve verzi uzavřené 24.000,- Kč. K tomu se ovšem připočítávala ještě daň z obratu, která dělala 2% z ceny vozu navrch.
Tento nádherný dokument věnovala do archivu Jihočeského motocyklového musea dlouholetá aerovkářka, paní Jaroslava Brutarová.
Placená reklama na dodávkový vůz Aero, kterou si firma objednala u Československých pošt na doručovací blankety telegramů...
... a snímek téhož provedení, dodaného firmě Kulík, tentokrát z továrního prospektu.
Výřez z originálního prospektu Aero - nahoře je výrobcem nabízená originální nákladní karoserie na podvozku jednoválce 10 HP, dole pak nejjednodušší úprava standardní otevřené aerovky, ze které se dal udělat náklaďáček pouhou výměnou víka kufru za nasazovací korbičku. Ta se dala dokoupit za rovných 1.000,- Kč
Náklaďáček Aero 500 s plachtou a otevíracími postranicemi na dvou fotografiích z továrního prospektu.
Ukázka dodatečné "nákladní" úpravy:
Jednoválcový vozík Aero 10 HP pana Pavelky, který s ním za Protektorátu provozoval čistírnu a obchod s peřím. Nákladní nástavbu, vloženou do kufru vozíku, si nechal zhotovit u místního truhláře.
Z fotografie je zřejmé, že vozík měl přední kola obutá do pneumatik Kudrnáč 4,00 - 19.
Fotografie poskytnuta z archivu rodiny.

Přidat kometář k článku:
jméno, přezdívka ...

text