JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

Malá Solnice
Piaristické náměstí
České Budějovice

Otevírací doba:
od 1.dubna do 31.října
denně 10:00-18:00

tel. 723 247 104
exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.

 vyhledávání:

A
B
C
Č
D
E
F
G
H
CH
I
J
K
L
M
N
O
P
R
S
Š
U
T
V
W
Z

Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


PRAGA 500 ccm typ BD


Jednoválcový čtyřtaktní motocykl konstrukce J. F. Kocha, vyráběný automobilním oddělením Praga, patřícím firmě
Českomoravská-Kolben-Daněk a. s., Praha
Motocykl Praga BD v reportáži časopisu Letem světem 1932.
Praga 500 BD se sidecarem ERA, vyrobeným firmou Eduard Jíra, Praha. Fotografie z časopisu Motor Revue s textem:

"Praga obšťastnila tisíce motocyklistů kvalitními stroji. Na obrázku Stromer a Uher, kteří na stroji Praga 500 ccm ujeli přes 100.000 km křížem krážem Afrikou."
Firemní reklamní fotografie nového stroje Praga 500 BD s originálním továrním sidecarem, pořízená v karlínských ulicích.
foto ing. Karel Mika
Ing. Karel Mika v okamžiku, kdy "právě vyženil" krásný motocykl Praga BD s luxusním sidecarem Tlustoš...
BD se side Tlustoš ing. Karla Miky Motocykl Praga BD se sidecarem Tlustoš ing. Miky z Českých Budějovic.
Tady ale v kresbě Petra Hošťálka, v sedle ještě s původním majitelem, tchánem ing. Miky.
foto ing. Karel Mika Ve velmi původním dochovaném stavu motocykl ing. Miky z Českých Budějovic, který byl nedlouho po prodání "dovybaven" zakázkovým sidecarem TAP od firmy Adolf Tlustoš, Praha, Kbely.
Na boku sidecaru je dobře patrné krásně dochované (ručně malované) logo firmy TAP.
foto ing. Karel Mika Pan Tlustoš, výrobce sidecarů TAP, byl nesmírně precizní technik s vyhraněným estetickým pohledem a smyslem pro detail. Takže když už svůj luxusní sidecar udělal s elegantně dozadu protaženým blatníkem (viz předchozí pohled), nedalo mu to a zákazníkovi předělal původní koncový díl zadního blatníku na motocyklu tak, aby korespondoval s tvarem blatníku sidecaru.
A samozřejmě jej ve stejném duchu i nalakoval.
Technický popis:

Motor: jednoválcový stojatý čtyřtakt v bloku s převodovkou
Vrtání: Ø 84 mm
Zdvih: 90 mm
Obsah: 499 ccm
Kompresní poměr: 1 : 4,7
Maximální výkon: 15 ks
Ventilový rozvod: 2 x OHC
Náhon vačky: svislým královským hřídelem
Píst: z lehké hliníkové slitiny, s prohloubeným dnem
Počet pístních kroužků: 3
Ojniční ložisko: válečkové
Mazání: oběžné s olejovou náplní v karteru motoru
Karburátor: Binks, dvoušoupátkový
Zapalování: dynamomagnetem Bosch
Řízení předstihu: levou otočnou rukojetí
Elektrická výzbroj: 6V, Bosch

Primární převod: čelními ozubenými koly se šikmým ozubením
Spojka: vícelamelová, v olejové lázni
Převodovka: třírychlostní v bloku s motorem
Řazení: ruční, pákou po pravé straně nádrže
Sekundární převod: válečkovým řetězem 3/8" x 3/8" (orig. Renold)

Rám: dvojitý trubkový, ve spodní části uzavřený, letovaný do mufen
Přední vidlice: trubková, odpérovaná centrální spirálovou pružinou
Tlumič pérování: třecí, ručně stavitelný
Řidítka: dle přání cestovní či sportovní, s otočnými rukojeťmi
Tlumič řízení: třecí, ručně stavitelný
Kola: 19", drátová, vzájemně vyměnitelná
Pneumatiky: 3,50 - 19 (26x3,5") na přání 4,00 - 19 (27x4")
Brzdy: čelisťové bubnové, vpředu i vzadu stejného průměru
Obsah nádrže: 10 litrů
Standardní výbava motocyklu (dle prospektu):

Elektrické osvětlení Bosch, zahrnující přední reflektor s dvouvláknovou žárovkou Bilux, přepínanou mechanickým (bowdenem) přepínačem na řidítkách a zadní číslovou svítilnu
Ruční houkačka
Hustilka
Técalemitová maznice
Nářadí v obalu z nepromokavého plátna
Detail hlavy jednovačkového motoru. Kochova konstrukce dvouvačkové hlavy byla sice technicky progresivní a pokroková, ale výrobně velmi složitá a drahá. Zároveň i neúčelná, protože celkové pojetí stroje, vyráběného automobilním oddělením Českomoravské Kolben - Daněk, mělo představovat motocykl cestovní se zaměřením i pro čs. předmnichovskou armádu nebo státní instituce (poštovní službu a pod.). A pro tyto účely byl 2x OHC motor v podstatě nesmyslný a zbytečně luxusní.
Takže logickým vývojovým pokračováním bylo zjednodušení na OHC hlavu, ale pouze s jedním vačkovým hřídelem. Tohoto provedení se ale vyrobilo jen několik kusů...
Praga 500 BD jednovačka Jednovačkové provedení motocyklu Praga BD - na snímku exponát ze sbírky ing. Holcmana v Lesné u Znojma.
Dobový, ne právě příliš povedený, snímek.
Praga BD s adaptovaným levostranným sidecarem ČZ (licence Stoye), s níž jezdila rodina Brutarových.
Snímek je z archivu Jarky Brutarové.
Praga BD jezdce Miroslava Berana z VCC Brno, při závodě do vrchu Brno-Soběšice v roce 2011.

Přidat kometář k článku:
jméno, přezdívka ...

text