JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.

 vyhledávání:

A
B
C
Č
D
E
F
G
H
CH
I
J
K
L
M
O
N
P
R
S
Š
U
T
W
V
Z

Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


ČZ 125 c - 150 c (odpérovaná)

z archivu Jihočeského motocyklového musea

Technické údaje ČZ 125c (ČZ 150):

Typ: ČZ 125/3-C 51 ZP (ČZ 150/3-C 51 ZP)

Motor: jednoválcový dvoutakt v bloku s třístupňovou převodovkou
Vrtání: Ø 52 mm (Ø 57 mm)
Zdvih: 58 mm (58 mm)
Obsah: 123,2 ccm (148 ccm)
Kompresní poměr: 1 : 7 (1 : 6,9)
Maximální výkon: 5 ks při 4.500 ot./min. (6 ks) při 4.500 ot./min.
Mazání: směsí benzínu s olejem v poměru 1 : 25
Karburátor: Jikov 2918 HC se vzduchovou přívěrou sytiče
Elektrická výzbroj: Setrvačníkové magneto Pal 6 V s osvětlovacím vinutím 25W
Na přání: baterie a elektrická houkačka

Rám: trubkový, jednoduchý uzavřený
Přední vidlice: teleskopická, netlumená
Zadní pérování: dvojice kluzáku Jawa
Brzda vpředu: čelisťová půlbubnová, Ø 125 mm
Brzda vzadu: čelisťová půlbubnová, Ø 125 mm
Kola: 19"palcová, 36-drátová
Pneu vpředu: 2,75 - 19"
Pneu vzadu: 2,75 - 19"

Parametry:
Délka: 1.960 mm
Šířka: 680 mm
Výška: 980 mm
Vlastní váha: 90 kg
Dovolené zatížení: 150 kg
Celková přípustná váha: 240 kg

Objem nádrže: 12 l
Spotřeba: 2,5 l / 100 km
Max. rychlost: 80 km/hod. (85 km/hod.)
Pneu Barum 2,75-19 dezén M4 Pneumatiky

V době výroby motocyklů ČZ 125c a ČZ 150c se na nové stroje montovaly pneumatiky Barum rozměru 2,75 - 19 s dezénem M4.

Barum doporučoval huštění:
Vpředu: 1,5 atp
Vzadu sólo: 1,75 atp
Vzadu se spolujezdcem: 1,9 atp
Pneu Barum Polar 2,75-19 dezén M2 Pro jízdu v zimě, v blátě nebo v lese se doporučovaly pneumatiky Barum - Polar stejného rozměru 2,75 - 19, ale s hrubším dezénem M2.

Barum doporučoval huštění:
Vpředu: 1,5 atp
Vzadu sólo: 1,75 atp
Vzadu se spolujezdcem: 1,9 atp
1953
Stránka z prospektu Motokovu, vydaného ve španělštině.
ČZ 150 C z Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích Tento motocykl ČZ 150 C, vyrobený v roce 1951, je exponátem Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích. Tandemové sedlo spolu se stupačkami pro spolujezdce nebylo standardní výbavou. Dodávalo se při prodeji nového motocyklu za příplatek, pokud si to zákazník přál. Nebo jej bylo možné dokoupit v prodejnách Mototechny, v tom případě bylo třeba nechat si jej zapsat do Technického průkazu vozidla spolu se záznamem, že motocykl je přetypován pro dopravu dvou osob.
ČZ 150 C z Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích Tentýž motocykl z exposice jihočeského motocyklového musea z druhé strany, na fotografii s majitelem Petrem Hošťálkem.
Retušovaná fotografie, kterou továrna použila do seznamu náhradních dílů, vydaného v roce 1951.
Seznam náhradních dílů - česká verze. 1951
Seznam náhradních dílů, vydaný v roce 1951.
Katalog náhradních dílů - španělská verze. 1951
Katalog náhradních dílů ve španělštině, vydaný podnikem MOTOKOV v roce 1951.
Jednovýfukový prototyp zleva jednovýfukový prototyp zprava
Mimořádně zajímavou epizodou byl prototyp motocyklu ČZ 150 c, který měl válec motoru s vyústěním pouze pro jeden výfuk. Byl to pokus o levnější výrobu, avšak do sériové produkce nakonec nebyl schválen a to z estetických důvodů. Vedení továrny připadalo, že stroj s jedním výfukem je nesymetrický a nebude se zákazníkům líbit.
Stroj je majetkem soukromého sběratele, který jej na nějakou dobu zapůjčil do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Galerie dobových fotografií
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
údržba - dobové foto Šťastný majitel při pečlivé údržbě nového stroje. Nejlevnější lidové provedení mělo chromované pouze výfukové roury, kryty zadních teleskopů a centrální pružinu sedla. Vše ostatní bylo jen lakované černým vypalovaným smaltem. Výjimkou byla nádrž, která měla středový pruh stříkaný světle šedou barvou, oddělený od černých bočních ploch bílou linkou. Vyobrazený stroj měl bílou linkou zdobené i ráfky kol a byl vybaven i elektrickou houkačkou.
Lidové provedení ("Kominíček") na dobové fotografii manželů Smetanových z Českých Budějovic.
ČZ 150 c ČZ 150 c na fotografii ze srazu k 90.výročí založení ČZ a.s. 1919 - 2009 ve Strakonicích. Restaurovaný motocykl, jehož kompletně černé provedení včetně nádrže bez linek i bez vybarveného znaku, neodpovídá originálu.
Dobový snímek party motorkářů - zcela vlevo je stroj ČZ 150 c v provedení s chromovanou nádrží a ráfky kol, vedle něj Jawa 250 pérák v levném provedení s lakovanou nádrží, pak Manet 90 a zcela vpravo ČZ 125 c v "lidovém" provedení, kterému se říkalo "kominíček" s černě a šedě lakovanou nádrží.
Všimněte si oblečení - nikdo z jezdců samozřejmě nemá přilbu, v té době ještě nebylo uzákoněno její používání a nikdo ji u nás nevyráběl. Dokonce nemá nikdo z jezdců ani brýle...
1. máj 1954 1954
Tři krepovým papírem ozdobené ČZ 125c lidového provedení ("kominíček") s pojízdným transparentem závodní učňovské školy při prvomájovém průvodu v roce 1954.
František Kyznar Jízda zručnosti Ze strakonické soutěže zručnosti: jezdec František Kyznar na ČZ 150 c, již dobově upravené montáží plechových chráničů kolen a vysokého dvojsedla z prvních kývaček. Ani tady, při oficiálně pořádaném podniku, nebyla vyžadována ochranná přilba a brýle.
Soutěžní jezdec Zdeněk Král. ... a ukázka ČZ 150 c ze soutěže.