JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

Malá Solnice
Piaristické náměstí
České Budějovice

Otevírací doba:
od 1.dubna do 31.října
denně 10:00-18:00

tel. 723 247 104
exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.

 vyhledávání:

A
B
C
Č
D
E
F
G
H
CH
I
J
K
L
M
N
O
P
R
S
Š
U
T
W
V
Z

Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


ŠKODA 422

Výrobce: Auto-Škoda ASAP akciová společnost pro automobilový průmysl, Praha II.

Škoda 422 v provedení tudor (dvoudvéřová, čtyřsedadlová uzavřená karoserie). Nejmenší typ z nové řady vozů Škoda, která byla uvedena na trh v roce 1929.
Typové označení 422 znamenalo čtyřválec o výkonu 22 koňských sil.

Výrobce:
Automobilní oddělení Škoda a.s., Mladá Boleslav
Vozy Škoda 422 měly oválný modře smaltovaný znak s nápisem Škoda vprostřed horní části masky chladiče, který byl obvykle doplněn kruhovým modře smaltovaným znakem letícího šípu, upevněným třemi dráty, procházejícími vlevo nahoře skrz voštiny chladiče.
Místo onoho doplňujícího smaltovaného kruhového znaku mohly některé vozy mít na chladiči z plechu vyseknutý a poniklovaný tento nápis Škoda 422 s letícím šípem v kruhu, dle výkresu namalovaný kresličem a konstruktérem p. Vosmekem.
V praxi ale bylo toto provedení vidět jen velmi vzácně.
Atraktivním doplňkem, dodávaným k vozu za příplatek, byl ozdobný uzávěr chladiče s rozměrným chromovaným provedením škodováckého okřídleného šípu (familiérně přezdívaný "slepice") z masivní mosazi.
Motor byl řadový vodou chlazený čtyřválec o obsahu 1.200 ccm se spodovými ventily (rozvod SV).
Podvozek Škoda 422 na tovární fotografii, uveřejněné v březnovém čísle časopisu Motor Revue 1931.
Škoda 422 se vyráběla v řadě karosářských variant, jako zavřená dvoudveřová tudor, zavřená čtyřdvéřová sedan, jako kabriolet systému Kellner, jako dvousedadlový roadster, třímístné Coupé-Sport i jako otevřený faeton. Zejména pro taxikáře byl určen čtyřdvéřový taxi-landaulet.
Poměrně málo se dnes ví o tom, že škodovky této modelové řady (422, 430, 645, 860) byly konstruované ve spolupráci s italskou firmou Pelegati.
1930
Škoda 422 v provedení jako čtyřmístný otevřený faeton, u kterého byl zavazadlový kufr integrován do prodloužené zadní partie karoserie.
Na tomto továrním snímku je modelové provedení 1930.
1931
Nepříliš častou, ale elegantní karosářskou variantou byla Škoda 422 v provedení třísedadlové Coupé, jde za předními dvěma sedadly bylo třetí (poněkud stísněné) sedátko napříč.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Technické údaje Škoda 422

Motor: řadový vodou chlazený čtyřválec SV
Vrtání: Ø 65 mm
Zdvih: 90 mm
Obsah: 1.195 ccm
Kompresní stupeň:
Výkon: 22 koní při 2.800 ot./min.

Písty: z lehké slitiny
Blok válců: ze šedé litiny
Počet hlavních ložisek klikového hřídele: 3, kluzná
Pohon vačkového hřídele:

Karburátor: jeden, Zenith 26 U
Doprava paliva: vlastním spádem
Chlazení: vodní, thermosyfonové se čtyřlopatkovým ventilátorem za chladičem
Objem chadící vody:
Mazání: tlakové, oběžné
Olejové čerpadlo: zubové
Zapalování: 12 V dynamobateriové
Rozdělovač: Scintilla BN 4
Baterie: 12 V / 40 Ah
Dynamo: Scintilla 12 V / 80 W

Spojka: jednolamelová, suchá
Převodovka: třírychlostní se zpátečkou, bez synchronizace
Převody:
1.stupeň -
2.stupeň -
3.stupeň -
4.stupeň - 1 : 1
Přenos síly: kardanovým hřídelem
Hnací náprava: zadní - pevná
Převod v zadní nápravě: kuželovým soukolím Gleason, poměr 1 : 5,0

Rám: žebřinový, nýtovaný
Přední osa: pevná, kovaná, odpružená podélnými listovými péry
Zadní osa: pevná, odpružená podélnými listovými péry
Tlumiče pérování: vpředu pákové, hydraulické
Řízení: šroubem a maticí, volant vpravo
Nožní brzda: mechanická bubnová, na všechna kola
Ruční brzda: mechanická bubnová, na zadní kola
Mazání podvozku: tukem, ruční tlakovou maznicí

Kola: 18" disková, s plochým ráfkem a děleným snímacím okrajem
Pneumatiky: Balon 26 X 4,5 SS (novější značení 4,50 - 18), na přání 4,75 - 18

Rozvor: 2.600 mm
Rozchod vpředu: 1.300 mm
Rozchod vzadu: 1.300 mm

Délka vozu: 3.970 mm
Šířka: 1.600 mm
Výška: 1.650 mm (zavřený vůz)

Váha podvozku: 730 kg
Vlastní váha otevřeného vozu: 950 kg
Vlastní váha zavřeného vozu: 1.000 kg (v karoserii tudor)
Dovolené zatížení: kg
Celková váha: kg

Nejvyšší rychlost: 75 km/hod.
Nejnižší rychlost: 6-8 km/hod.
Spotřeba benzínu na 100 km: 5,5 - 6,5 kg (t.j.cca 9 litrů)
Spotřeba oleje na 100 km: 0,2 kg
Objem nádrže: 35 litrů, vpředu pod kapotou

Ceny v roce 1930:

Faeton otevřený čtyřmístný - 33.000,- Kč
Tudor čtyřmístný zavřený - 37.000,- Kč
Roadster dvousedadlový - 36.000,- Kč
Coupé-Sport (třísedadlové) 39.000,- Kč

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
V roce 1955 byla "čtyřistadvaadvacítka" stále ještě běžně užívaný automobil. Na tomto snímku je pan Eduard Šlingr s rodinou na výletě do Třeboně...
Škoda 422 - dobová fotka posledního provedení, už s chromovanou maskou a svislou mříží před chladičem, takže z konce roku 1932 až 1933.

Přidat kometář k článku:
jméno, přezdívka ...

text