JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

Malá Solnice
Piaristické náměstí
České Budějovice

Otevírací doba:
od 1.dubna do 31.října
denně 10:00-18:00

tel. 723 247 104
exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.

 vyhledávání:

A
B
C
Č
D
E
F
G
H
CH
I
J
K
L
M
N
O
P
R
S
Š
U
T
V
W
Z

Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


Poslední aktualizace:
16.12.2017
A - AERO 662 - typ 16 HP a 18 HP
15.12.2017
Š - ŠKODA 430
14.12.2017
P - PRAGA - nákladní typ AN

ŠKODA autobusy 706 RO


První poválečný autobus Škoda 706 RO, konstruovaný na bázi agregátových skupin poválečného nákladního vozu Škoda 706 R.
Výrobce:
AVIA n.p., závod Jiřího Dimitrova - Letňany (1947 - 1951)
LIAZ n.p., závod Rýnovice (1952 - 1958)
Základem autobusového podvozku byl prodloužený a snížený rám, s výrazným vyhnutím přes zadní nápravu. Ta kvůli výšce seděla na listových pérech shora a na rozdíl od nákladního vozu neměla pomocné svazky. Oba tlakové vzduchojemy brzd, hlavní i zásobní, byly u autobusového chassis montovány podélně, po levé vnější straně rámu. Přípojné zařízení pro vlek bylo na trojúhelníkovém prodloužení rámu, trčící ze zadní části autobusové karoserie, zásuvka pro vlek byla připevněna vzadu na karoserii.
Motor Škoda 706 R

Typ: řadový předkomůrkový dieselový šestiválec
Vrtání: 125 mm
Zdvih: 160 mm
Obsah: 11.781 ccm
Kompresní poměr: 1 : 18
Maximální výkon (DIN): 135 ks při 1.750 ot./min.
Trvalý výkon: 135 ks
Litrový výkon: 11,5 k
Maximální kroutící moment: 60 kgm

Ventilový rozvod: OHV
Časování:
SO - 6° před HÚ
SZ - 42° za DÚ
VO - 35° před DÚ
VZ - 7° za HÚ
Ventilová vůle sacích ventilů: 0,30 mm (za studena)
Ventilová vůle výfukových ventilů: 0,30 mm (za studena)
Počet hlavních ložisek: 7, válečkových
Blok válců: šedá litina (alternativně hliník) se zalisovanými vložkami
Vložky válců: perlitická litina, odstředivě litá
Hlavy válců: litinové, vždy pro dva válce
Chlazení: vodní, nucené
Obsah vody v motoru vč. chladiče: 45 litrů
Mazání: tlakové oběžné se zásobou oleje v karteru
Olej v létě: BB
Olej v zimě: A
Náplň oleje v motoru: 24 kg
Olejový filtr: štěrbinový otočný s ráčnou
Pořadí vstřiku: 1-5-3-6-2-4
Vstřikovací čerpadlo: PV 6 R 8 OP 115 e 451 (nebo 493)
Základní předvstřik: 28° (čerpadlo 451), 15° (čerpadlo 493)
Palivový filtr: FJ 5B 1P
Spouštěč: PAL Magneton 02-9187.04" (6 k, 24V)
Dynamo: PAL-Magneton 02-9087.00 (500W / 24V)
Rozměry motoru:
Výška: 1.390 mm
Šířka: 665 mm
Délka: 1.170 mm


Další zásadní změnou autobusového oproti nákladnímu podvozku bylo "trambusové" uspořádání, kdy řízení a místo řidiče byly vpředu, vedle motoru.
Pohled na stanoviště řidiče a ovládají prvky, které měl před sebou:
Rozměrový náčrt autobusové karoserie s ptříčně uspořádanými sedadly a jedinými (čtyřdílnými) vstupními dveřmi. Autobusová karoserie měla úzkou zasklenou příčku za řidičovým sedadlem a zevnitř odnímatelný kryt motoru.
Karoserie byla ocelová, elektricky svařovaná z lehkých ocelových profilů, tažených za studena nebo lisovaných. Střecha měla vpředu rozměrný odsouvací díl, široký přes téměř celou šíři vozu.
Rezervní kolo mělo své místo nastojato ve skříni v levé zadní části karoserie, přístup k němu byl zvenku, po odejmutí posledního bočního panelu karoserie.
Zavazadlový prostor byl v zádi, přístupný zvenčí dvoukřídlovými, do stran otevíranými, dveřmi. Pro eventuelní další zavazadla byla na střeše autobusu zahrádka, přístupná po sklopném trubkovém žebříku.
Venkovní nátěr byl stříkán ve dvou běžných odstínech, interiér autobusu měl nátěr v krémové barvě.
Čtyřdílné vstupní dveře se otevíraly a zavíraly elektro-pneumaticky, z místa řidiče. Přístup k řidičovu sedadlu byl zvenku, dveřmi pro řidiče, eventuelně možný též z oddílu pro cestující.
Devět oken karoserie, včetně okna vedle řidiče, bylo spouštěcích (na kličku).
Pohled do interiéru se dvěma řadami příčných dvoumístných sedadel a nouzovými vkládacími sedáky do prostoru uličky. Sedadla měla standardní potah koženkou, při příčném uspořádání byly v autobusu dvě řady 8 x 2 sedadel s osmi odnímatelnými nouzovými sedátky mezi řadami. Další čtyři sedadla byla v zádi karoserie a jedno vpředu, vedle motoru (obvykle pro průvodčího). Celkem bylo v autobusu místo pro 49 sedících.
Dle slov výrobce mohlo být toto standardní uspořádání sedadel na přání zákazníka změněno, takže v pozdějším prospektu se objevil údaj, že karoserie s příčnými sedadly má místo až pro 65 osob a karoserie se sedadly podélnými až pro 80 osob.
Technická data autobusu Škoda 706 RO:

Motor: vodou chlazený čtyřtaktní předkomůrkový Diesel
Typ: 706 R
Počet válců: 6, v řadě
Vrtání: Ø 125 mm
Zdvih: 160 mm
Obsah: 11.781 ccm
Výkon na brzdě: 145 Ks (106,6 kW) při 1.800 ot./min.
Ventilový rozvod: OHV
Počet hlavních ložisek: 7 (válečkových)
Písty: z lehké slitiny
Chlazení: s nuceným oběhem, regulované termostatem a podporované ventilátorem
Náplň vody v chladiči: 45 litrů
Mazání: tlakové oběžné
Filtr oleje: lamelový s ráčnou (na levé straně motoru)
Vstřikovací čerpadlo: Škoda PV 6B 75 s 117c, později PAL PV 6 B 80 P 115e
Elektrická výzbroj: 24 V
Dynamo: Bosch GQLK 400/12, nebo Scintilla KZ 16976 500W, nebo Magneton DGD 32, později PAL-Magneton 24 V/500 W
Spouštěč: Bosch BPD 6/24, nebo Scintilla 2 RA 6 HP, později Pal-Magneton 6/24
Baterie: dvě, 12V/150 Ah

Spojka: dvoulamelová suchá
Převodovka: 5-rychlostní se zpátečkou, sešroubovaná do jednoho celku s motorem
Řazení: nepřímé, táhlem k páce po levé straně motoru
Přenos síly: dvoudílným kardanem se středovým uložením

Přední náprava: pevná, kovaná, uložená na podélných listových perech
Zadní náprava: pevná, zavěšená na podélných listových perech
Rozvodovka: diferenciál s předlohou
Řízení: šnekem a segmentem, přímé, bez posilovače

Nožní brzda: tlakovzdušná, čelisťová na všechna kola
Ruční brzda: mechanická s ráčnou, na zadní kola
Odlehčovací brzda: motorová systém Škoda, uzavírající výfukové potrubí

Kola: 20" palcová disková (pro pneu Mitas), nebo s děleným snímacím ráfkem systému Trilex
Pneumatiky: 12,00 x 22"

Rozvor: 5.400 mm
Rozchod vpředu: 1.930 mm
Rozchod vzadu: 1.815 mm
Světlost: 250 mm
Největší délka: 10.600 mm
Největší šířka: 2.500 mm
Největší výška: 3.100 mm

Nosnost podvozku: 8.900 kg
Nosnost autobusu: max. 7.750 kg
Stoupavost autobusu: 26-27%
Stoupavost s vlečňákem: 20%
Nejmenší průměr otáčení: 20 m

Nejvyšší rychlost: 68 km/hod.
Spotřeba nafty: 30-32 litrů / 100 km
Obsah nádrže: 150 litrů
Poválečná léta byla ve znamení častých defektů pneumatik - jednak kvůli nedostatečné kvalitě, jednak kvůli tomu, že se pneumatiky "dojížděly" až na samou hranici vzorku.
Prázdná přední pneumatika u autobusu často znamenala havárii, protože bez posilovače řidič nebyl mnohdy schopen udržet řízení v přímém směru. Kvůli tomu se na městské, i na některé linkové linkové busy montovaly takovéto ocelové prstence, na které kolo v případě defektu pneumatiky dosedlo.
Z dobového tisku - autobusová doprava v zimě.
Zimní lyžařské zájezdy
Výhled z místa řidiče autobusu Škoda 706 RO.
Městský autobus Škoda 706 RO posledního typu (tři široká spodní žebra masky) v šedesátých letech na Gottwaldově náměstí v Liberci. Vysoká budova v pozadí je známá taneční kavárna
Šedesátá léta - autobus Škoda 706 RO sjíždějící z Horního Hanychova (pod Ještědem) do Liberce, proti němu Aero 662.
Snímek z roku 1952, použitý na titulní stránku knihy
Autobus Škoda 706 RO dálkový - model 1956 (výrobce LIAZ n.p., Rýnovice).
Speciální nástavba z roku 1954 na podvozku Škoda 706 RO pro Československou poštu, která měla atypickou masku.

Přidat kometář k článku:
jméno, přezdívka ...

text