JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

Malá Solnice
Piaristické náměstí
České Budějovice

Otevírací doba:
od 1.dubna do 31.října
denně 10:00-18:00

tel. 723 247 104
exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.

 vyhledávání:

A
B
C
Č
D
E
F
G
H
CH
I
J
K
L
M
N
O
P
R
S
Š
U
T
W
V
Z

Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


JAWA 250 - pérák


Jawa 250 typ 12 zleva. Vyobrazený stroj je z exposice Jihočeského motocyklového musea. Foto Petr Hošťálek
Jednoválcový dvoutaktní motocykl o obsahu 250 ccm, první poválečný nový typ továrny Jawa.
Technické údaje:

Motor:
Jednoválcový dvoutakt v bloku se čtyřstupňovou převodovkou
Vrtání: Ø 65 mm
Zdvih: 75 mm
Obsah: 248,5 ccm
Kompresní poměr: 1 : 6
Maximální výkon: 9 ks při 4.250 ot./min.
Maximální kroutící moment: 1,7 kgm při 2.750 ot./min.
Mazání: směsí benzínu s olejem v poměru 1 : 25
Karburátor: Jikov 2924 s otočnou růžicí přívěry filtru vzduchu
Hlavní tryska: 100
Zapalování: 6 V, dynamobateriové Jawa s přerušovačem a cívkou (později PAL)
Dynamo: 6V / 45W na pravém konci klikového hřídele
Baterie: 6V / 14 Ah, ukostřen minus pól
Předstih: 4,8 - 5 mm před horní úvratí
Svíčka: PAL 14 / 175
Spojka: 5-lamelová, v olejové lázni, se samočinným vypínáním při řazení
Primární převod: řetězem v olejové lázni
Převodový poměr: 22 : 45 (počty zubů)
Převodovka: čtyřrychlostní, s nožním řazením
1. rychlost - 1 : 3,166
2. rychlost - 1 : 1,768
3. rychlost - 1 : 1,266
4. rychlost - 1 : 1
Primární převod: 1 : 2,045 (pouzdrovým řetězem 3/8“ x 3/8“)
Sekundární převod: válečkovým řetězem ½“ x 5/6“ – 110 článků
Převodový poměr: 17 : 44 (počet zubů) t.j. 1 : 2,59

Kola: 19“ drátová (36 drátů v kole)

Ráfek přední: 2,25 x 19
Pneu přední: 3,00 – 19
Tlak vzduchu vpředu: 1,2 – 1,3 atm
Rozměr drátů pravých: Ø 3,1 x 176 mm
Rozměr drátů levých: Ø 3,1 x 220 mm

Ráfek zadní: 2,50 x 19
Pneu zadní: 3,25 – 19
Tlak vzduchu vzadu: 2,00 atm
Rozměr drátů pravých i levých: Ø 3,1 x 220 mm

Objem nádrže: 13 l (z toho asi 1 l rezerva)

Brzdy: mechanické čelisťové,
Ovládání: přední páčkou a bowdenem, zadní nožním pedálem a táhlem
Průměr brzdových bubnů starších sérií: Ø 150 mm
Průměr brzdových bubnů novějších sérií: Ø 160 mm
Šířka obložení: 25 mm, nýtované

Parametry:

Největší délka: 2.010 mm
Šířka (přes řidítka): 700 mm
Výška: 954 mm
Rozvor: 1.297 mm
Světlost: 140 mm
Výška sedla nad zemí: 702 mm

Úhel sklonu přední vidlice: 62°
Stopa (závlek kola): 70 mm

Vlastní váha (bez paliva): 115 kg
Dovolené zatížení: 160 kg
Celková přípustná váha: 275 kg
Max. zatížení přední osy: 85 kg
Max. zatížení zadní osy: 190 kg

Spotřeba: 3,2 l / 100 km (při průměrné rychlosti 60 km)
Max. rychlost: 100 km/hod. (na rovné dobré silnici)
Galerie fotografií:
Z časopisu Motocykl č.61- ročník 1952 je tato fotografie s textem
Pan Plos z Českých Budějovic byl na svého péráka hrdý ještě i v šedesátých letech. To už byla přední číslová tabulka na hřbetě blatníku novými předpisy zakázaná (ostrá hrana), tak si ji přidělal na blatník z boku a nechal si nachromovat přední teleskopy i víka zadních schránek na nářadí a baterii.
Se svou "dvěpade" Jarda Stehlík z Horažďovic. Tandemové sedlo bez držadla a protože defekty pneu byly časté, okolo něj navléknutá rezervní duše.
1952_Jawa-250_posta Dvěstěpadesátka pérák z roku 1952, ale na fotografii už ze šedesátých let, kdy se přední číslová tabulka musela jako "ostrá hrana" přemístit ze hřbetu bklatníku na jeho strany.
V této úpravě, s dvojími řidítky pro autoškolu, se pérák objevil ve Světě Motorů (duben 1954)...
... a ještě jednou školní provedení z roku 1951, tentokrát před garážemi Pošty, k výcviku poštovních doručovatelů.

Foto: Archiv poštovního muzea, Praha
KOMENTÁŘE:

11.8.2012 black-dimon:
Hello

could you give me
stredni rafku predneho a zadniho kola perak

Give me answer, please.
d.burzynski@o2.pl
 

Přidat kometář k článku:
jméno, přezdívka ...

text