![]() |
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
Malá Solnice Piaristické náměstí České Budějovice Otevírací doba: od 1.dubna do 31.října denně 10:00-18:00 tel. 723 247 104 |
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.
|
||
![]() ![]() Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: BMW - motocykl typ R 12 STADION S 27 třírychlostní prototyp - 1961 JAWA 350 ccm typ 361 PRAGA - nákladní typ RN 1938-1953 TAP - sidecary Tlustoš Kbely
Poslední aktualizace:
20.1.2021 Š - ŠKODA 1100 OHC - závodní (typ 968) 19.1.2021 Š - ŠKODA Sport - typ 966 16.1.2021 Č - ČEZETA - skútr typ 501 |
|
JAWA 250 - pérák
Jednoválcový dvoutaktní motocykl o obsahu 250 ccm, první poválečný nový typ továrny Jawa.
Technické údaje:
Motor: Jednoválcový dvoutakt v bloku se čtyřstupňovou převodovkou Vrtání: Ø 65 mm Zdvih: 75 mm Obsah: 248,5 ccm Kompresní poměr: 1 : 6 Maximální výkon: 9 ks při 4.250 ot./min. Maximální kroutící moment: 1,7 kgm při 2.750 ot./min. Mazání: směsí benzínu s olejem v poměru 1 : 25 Karburátor: Jikov 2924 s otočnou růžicí přívěry filtru vzduchu Hlavní tryska: 100 Zapalování: 6 V, dynamobateriové Jawa s přerušovačem a cívkou (později PAL) Dynamo: 6V / 45W na pravém konci klikového hřídele Baterie: 6V / 14 Ah, ukostřen minus pól Předstih: 4,8 - 5 mm před horní úvratí Svíčka: PAL 14 / 175 Spojka: 5-lamelová, v olejové lázni, se samočinným vypínáním při řazení Primární převod: řetězem v olejové lázni Převodový poměr: 22 : 45 (počty zubů) Převodovka: čtyřrychlostní, s nožním řazením 1. rychlost - 1 : 3,166 2. rychlost - 1 : 1,768 3. rychlost - 1 : 1,266 4. rychlost - 1 : 1 Primární převod: 1 : 2,045 (pouzdrovým řetězem 3/8“ x 3/8“) Sekundární převod: válečkovým řetězem ½“ x 5/6“ – 110 článků Převodový poměr: 17 : 44 (počet zubů) t.j. 1 : 2,59 Kola: 19“ drátová (36 drátů v kole) Ráfek přední: 2,25 x 19 Pneu přední: 3,00 – 19 Tlak vzduchu vpředu: 1,2 – 1,3 atm Rozměr drátů pravých: Ø 3,1 x 176 mm Rozměr drátů levých: Ø 3,1 x 220 mm Ráfek zadní: 2,50 x 19 Pneu zadní: 3,25 – 19 Tlak vzduchu vzadu: 2,00 atm Rozměr drátů pravých i levých: Ø 3,1 x 220 mm Objem nádrže: 13 l (z toho asi 1 l rezerva) Brzdy: mechanické čelisťové, Ovládání: přední páčkou a bowdenem, zadní nožním pedálem a táhlem Průměr brzdových bubnů starších sérií: Ø 150 mm Průměr brzdových bubnů novějších sérií: Ø 160 mm Šířka obložení: 25 mm, nýtované Parametry: Největší délka: 2.010 mm Šířka (přes řidítka): 700 mm Výška: 954 mm Rozvor: 1.297 mm Světlost: 140 mm Výška sedla nad zemí: 702 mm Úhel sklonu přední vidlice: 62° Stopa (závlek kola): 70 mm Vlastní váha (bez paliva): 115 kg Dovolené zatížení: 160 kg Celková přípustná váha: 275 kg Max. zatížení přední osy: 85 kg Max. zatížení zadní osy: 190 kg Spotřeba: 3,2 l / 100 km (při průměrné rychlosti 60 km) Max. rychlost: 100 km/hod. (na rovné dobré silnici)
Galerie fotografií:
Úchvatné je tehdejší oblečení motocyklisty: sako, kalhoty s nažehlenými puky a záložkami a na hlavě baret, kterému se (kvůli anténce) říkalo "rádiovka"... Naše motocykly na Pařížském autosalonu 1948 - v popředí na chromovaném stojanu ČZ 125t, vpravo Jawa 250, vlevo vzadu ve světle šedé barvě Ogar 350 a vpravo na stojanu Manet 90. Text: Středem pozornosti byly i naše motocykly, zvláště v "šestidenní" tak úspěšná JAWA. U motocyklů ČZ a MANET byla všeobecně oceňována solidnost provedení a dokonalý finish, neobvyklý u strojů tak malých obsahů. Vystavované výrobky dobře representovaly výsledky dvouletého plánování našeho národního průmyslu a dělaly čest technické vyspělosti našich konstruktérů i dovednosti našich dělníků. Ukázka výstřižku z časopisu Práce a vynálezy 1949 referujícího o československé průmyslové výstavě v Rockefellerově museu vědy a průmyslu v New-Yorku, kde byl vystaven i "pérák"... Z časopisu Motocykl č.61- ročník 1952 je tato fotografie s textem "I zemědělci si mohou koupit motocykl". Foto: Archiv poštovního muzea, Praha |