![]() |
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
Malá Solnice Piaristické náměstí České Budějovice Otevírací doba: od 1.dubna do 31.října denně 10:00-18:00 tel. 723 247 104 |
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.
|
||
![]() ![]() Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: STADION S 22 - 1962 (exportní) ZETOR 25 - traktor FAVORIT - sidecary ERA - sidecary JAWA 500 OHC model 02 - 1957
Poslední aktualizace:
26.1.2021 B - B.S.A. 250 - 1938 25.1.2021 Š - ŠKODA 645 23.1.2021 Ostatní - JAWA 1934 - Plaketa "I. celostátní sjezd Jawistů v Praze 15.-16. září 1934" |
|
BMW - motocykl typ R 12
Výrobce: Bayerische Motoren-Werke, München 13, Deutschland.
Bayerische Motoren- Werke A.G. München Těžký dvouválcový motocykl s motorem 750 SV a kardanovým pohonem zadního kola. Byl ideální jak pro náročnou jízdu sólo, tak i pro těžkou se sidecarem. Za války se stal nejpoužívanějším motocyklem německého Wehrmachtu.
***********************************************************************************
CIVILNÍ MOTOCYKLY BMW R 12: ***********************************************************************************
VOJENSKÉ SÓLO MOTOCYKLY BMW R 12
na továrních fotografiích z dobových materiálů:
VOJENSKÉ MOTOCYKLY BMW R 12 SE SIDECAREM
na továrních fotografiích z dobových materiálů: Stroj je vybaven jednotným vojenským sidecarem provedení Royal.
Technické údaje pro testaci hist. vozidla: civilní (vojenská)
Motor: typ M 56 S 6 (M 56 R 800) Vrtání a zdvih: Ø 78 x 78 mm Obsah: 745 ccm Výkon / otáčky - jednokarburátorová verze: 18 ks / 3.400 ot.min. Karburátor: SUM Register-Vergaser typ CK 3/500 Fl Elektrická výzbroj: Dynamomagnet Bosch D 2 BRS, 6 Volt/45 Watt Svíčky: Bosch DM 175/1 (Ø závitu M 14) Obsah nádrže: 14 litrů Výkon / otáčky - dvoukarburátorová verze: 20 ks / 4.000 ot.min. Karburátory: Amal, pravý typu 6/406 SP, levý typu 6/407 SP Elektrická výzbroj: Dynamo Bosch B 245 RS, 6 Volt / 45 Watt Spojka: suchá, dvojlamelová, uložená v setrvačníku motoru Převodovka Typ: 212/1 Počet rychlostí: 4 Převodové poměry: 1.stupeň - 1:3,18 2.stupeň - 1:2,06 3.stupeň - 1:1,42 4.stupeň - 1:1,09 Řazení: ruční, přímé, dlouhou pákou, vedenou v "H" kulise po pravé straně rámu Přenos síly na zadní kolo: kardan s pružnou Hardy-spojkou Převod v rozvodovce zadního kola: sólo 1 : 4,07 sidecar 1 : 4,75 Rám Typ: 212/1 Provedení: lisovaný z ocelového plechu, dvojitý, vzadu pevný Přední vidlice: teleskopická, s hydraulickým tlumením Kola: 19" drátěná, vzájemně vyměnitelná Ráfky: 3x19" prohloubené Pneumatiky: 3,50 - 19 nízkotlaké (sólo motocykl) 4,00 - 19 (motocykl se sidecarem) Brzdy: čelisťové bubnové, Ø bubnů 200 mm Parametry sólo: Délka 2100 mm Šířka 900 mm Výška: 940 mm Rozvor: 1380 mm Váha: 185 kg Max. rychlost: 110 km/hod. Spotřeba: 5,4 l / 100 km Parametry se sidecarem: Délka: 2520 mm šířka: 1615 mm výška: 1000 mm rozvor: 1380 mm rozchod: 1070 mm váha: 295 kg Max. rychlost: 90 km/hod. Spotřeba: 6,5 l / 100 km
Technika:
1 - setrvačník 2 - přítlačný talíř 4 - závěrná deska 6 - mezilamela 8 - vypínací tyčka 10 - přítlačná péra 11 - hlavní hřídel z převodovky 16 - upínací matka setrvačníku 20 - třecí lamely 22 - drážkovaný unašeč 28 - upínací matka unašeče Přední osa byla dutá, vrtaná a štít brzdy byl proti pootočení při brzdění upevněn na prodlouženém konci pravého kluzáku (v kresbě vlevo). Na tomto vyobrazení je stroj staršího provedení (viz tachometr ještě v nádrži a tužková koncová lampička Bosch) s turistickým sidecarem s odklápěcí zádí a rezervou, nabízeným přímo firmou BMW. *********************************************************************************** Galerie fotografií z nasazení motocyklů BMW R 12 ve druhé světové válce: *********************************************************************************** V pozadí je vidět první provedení lehkého nákladního automobilu Ford AA, ještě na drátěných kolech a s jednonápravovým přívěsem na stejných drátěných kolech. ******************************************************************************** Galerie motocyklů BMW R 12 provozovaných nebo dochovaných u nás: ************************************************************************************** Úchvatný příběh tohoto mimořádného jezdce i jeho spolujezdců si můžete přečíst v knížce "Sůva ze Smrčí & Vláďa Budínský a Jirka Třmínek - sajdkáristé s velkým srdcem" kterou vydalo nakladatelství GRADA.
Rudolf Sůva ve dvaadvaceti (1947) a ve svých devadesáti (2014) - dvě fotografie na návsi vesnice Smrčí nad Železným Brodem. Obě jsou pořízené na stejném místě a se stejným motocyklem, jen s odstupem celého jednoho bohatého závodnického života...
"Vrbice 1983" - za komunistů "ilegální" sraz přátel vojenské techniky, který se každoročně pořádal v odlehlém koutu západních Čech - tady se plzeňák Ruda Březák snaží zdolat se svou sólovou BMW R 12 blátivou a náročnou trať, určenou hlavně pro americké jeepy...
... a tady BMW R 12 Rudy Březáka z Plzně už v renovované podobě a s vojenským sidecarem.
BMW R 12 s civilní lodičkou, pravděpodobně od rakouské firmy Felber. Na motocyklu je nepůvodní přední blatník, nepůvodní tlumiče výfuků a nepůvodní karburátor. foto: Hošťálek (2007) |