JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

Malá Solnice
Piaristické náměstí
České Budějovice

Otevírací doba:
od 1.dubna do 31.října
denně 10:00-18:00

tel. 723 247 104
exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.

 vyhledávání:

A
B
C
Č
D
E
F
G
H
CH
I
J
K
L
M
N
O
P
R
S
Š
T
U
V
W
Z

Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


BMW - motocykl typ R 12

Výrobce: Bayerische Motoren-Werke, München 13, Deutschland.

Standardní civilní verze měla jeden karburátor SUM a dynamomagnetové zapalování Bosch. Výrobce:
Bayerische Motoren- Werke A.G. München

Těžký dvouválcový motocykl s motorem 750 SV a kardanovým pohonem zadního kola.
Byl ideální jak pro náročnou jízdu sólo, tak i pro těžkou se sidecarem.

Za války se stal nejpoužívanějším motocyklem německého Wehrmachtu.
CIVILNÍ MOTOCYKLY BMW R 12: Civilní sportovní dvoukarburátorová verze měla o dva koně víc a byla vybavená bateriovým zapalováním.
VOJENSKÉ SÓLO MOTOCYKLY BMW R 12
na továrních fotografiích z dobových materiálů:
Vojenské sólo provedení s hlubokými (barokními) blatníky z příručky D 600 Anhaltswerte über Kraftfahrzeuge und Gerät vom 10.4.40, vydané Říšskou tiskárnou v Berlíně v roce 1940.
Vojenské sólo provedení s hlubokými (barokními) blatníky zleva.
Vojenské sólo provedení se širokým předním blatníkem - foto z armádního seznamu náhradních dílů D 605/4 Schweres Kraftrad BMW Typ R 12, vydaného v Berlíně 18.1.1941
VOJENSKÉ MOTOCYKLY BMW R 12 SE SIDECAREM
na továrních fotografiích z dobových materiálů:
Tovární foto předválečného vojenského sidecaru BMW R 12 staršího provedení, dodávaného německému Reichswehru.
Vojenské provedení BMW R 12 s jednotným Einheits- WK 2 sidecarem.
Boční pohled na vojenský sidecar originálního provedení BMW. Vyobrazení je z armádní příručky D 605/22 ,,Seitenwagen für das schwere Kraftrad 750 ccm BMW Typ R 12,, vydané v Berlíně 14.5.1941.
Einheits-sidecar Royal München s brašnou
Einheits- sidecar v provedení firmy Royal, München
Einheits-sidecar Royal München - pohled z vnitřní strany.
Boční pohled na vojenský sidecar typu Royal nebo Tabel. Také toto vyobrazení je z armádní příručky D 605/22 ,,Seitenwagen für das schwere Kraftrad 750 ccm BMW Typ R 12,, vydané v Berlíně 14.5.1941. Pro sidecary Royal a Tabel bylo charakteristické usazení zadní části karoserie na obloukovitě ohnutá listová pera.
Sanitní verze BMW R 12 zleva Vojenský motocykl BMW typu R 12 v sanitní verzi, vyrobený v roce 1940, jako exponát z Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Stroj je vybaven jednotným vojenským sidecarem provedení Royal.
Sanitní verze BMW R 12 zprava
BMW R 12 zezadu
BMW R 12 s Einheits-sidecarem firmy BMW. Foto Miloň Dvořák Jeden z posledních vojenských motocyklů BMW typu R 12 vyrobený v roce 1941, jako exponát z Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích. Stroj je vybaven jednotným vojenským sidecarem provedení BMW
BMW R 12 v barvách Rommelových jednotek Deutsche Afrika Korps ze strany sidecaru. Protože firma BMW měla za války důležitější úkoly než byly plechové karoserie sidecarů, byly jednotné Einheits- sidecary k jejím strojům dodávány i několika dalšími výrobci, jako například firmou Royal, München 13, Schlei3heimer Str. 205, nebo firmou Tabel, matallwarenfabrik Greussen, Bayr. Ostmark. Vyobrazené provedení, které je možné vidět v exposici Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích,  je ale originální sidecar od firmy BMW. Foto Miloň Dvořák
BMW R 12 s Einheits-sidecarem BMW. Foto Miloň Dvořák
Technické údaje pro testaci hist. vozidla: civilní (vojenská)

Motor: typ M 56 S 6 (M 56 R 800)
Vrtání a zdvih: Ø 78 x 78 mm
Obsah: 745 ccm
Výkon / otáčky - jednokarburátorová verze: 18 ks / 3.400 ot.min.
Karburátor: SUM Register-Vergaser typ CK 3/500 Fl
Elektrická výzbroj: Dynamomagnet Bosch D 2 BRS, 6 Volt/45 Watt
Obsah nádrže: 14 litrů

Výkon / otáčky - dvoukarburátorová verze: 20 ks / 4.000 ot.min.
Karburátory: Amal, pravý typu 6/406 SP, levý typu 6/407 SP
Elektrická výzbroj: Dynamo Bosch B 245 RS, 6 Volt / 45 Watt

Spojka: suchá, dvojlamelová, uložená v setrvačníku motoru

Převodovka
Typ: 212/1
Počet rychlostí: 4
Převodové poměry: 1.stupeň - 1:3,18
2.stupeň - 1:2,06
3.stupeň - 1:1,42
4.stupeň - 1:1,09
Řazení: ruční, přímé, dlouhou pákou, vedenou v "H" kulise po pravé straně rámu
Přenos síly na zadní kolo: kardan s pružnou Hardy-spojkou
Převod v rozvodovce zadního kola: sólo 1 : 4,07
sidecar 1 : 4,75

Rám
Typ: 212/1
Provedení: Lisovaný z ocelového plechu, dvojitý, vzadu pevný
Přední vidlice: teleskopická, s hydraulickým tlumením
Kola: 19" drátěná, vzájemně vyměnitelná
Ráfky: 3x19" prohloubené
Pneumatiky: 3,50 - 19 nízkotlaké (sólo motocykl)
4,00 - 19 (motocykl se sidecarem)
Brzdy: čelisťové bubnové, Ø bubnů 200 mm


Parametry sólo:
Délka 2100 mm
Šířka 900 mm
Výška: 940 mm
Rozvor: 1380 mm
Váha: 185 kg
Max. rychlost: 110 km/hod.
Spotřeba: 5,4 l / 100 km

Parametry se sidecarem:
Délka: 2520 mm
šířka: 1615 mm
výška: 1000 mm
rozvor: 1380 mm
rozchod: 1070 mm
váha: 295 kg
Spotřeba: 6,5 l / 100 km
Technika: Dvoulamelová suchá spojka BMW R 12. Řez setrvačníkem, ve kterém byla uložena dvoulamelová suchá spojka, vypínaná mechanicky tyčkou, procházející skrz celý hlavní hřídel převodovky.

1 - setrvačník
2 - přítlačný talíř
4 - závěrná deska
6 - mezilamela
8 - vypínací tyčka
10 - přítlačná péra
11 - hlavní hřídel z převodovky
16 - upínací matka setrvačníku
20 - třecí lamely
22 - drážkovaný unašeč
28 - upínací matka unašeče
Kardan a uložení rozvodovky v rámu. Tovární reklamní kresba, použitá v prospektu, ze které je zřejmé uspořádání kardanu a uložení rozvodovky zadního kola v zadní části lisovaného rámu.
Přední brzda motocyklu BMW R 12 Řez uložením předního kola, na kterém je vidět také uspořádání přední brzdy.
Přední osa byla dutá, vrtaná a štít brzdy byl proti pootočení při brzdění upevněn na prodlouženém konci pravého kluzáku (v kresbě vlevo).
R 12 byl nejtěžším motocyklem firmy BMW, určeným především pro použití se službu, takže jej bylo možno potkat s celou řadou sidecarů známých výrobců.
Na tomto vyobrazení je stroj staršího provedení (viz tachometr ještě v nádrži a tužková koncová lampička Bosch) s turistickým sidecarem s odklápěcí zádí a rezervou, nabízeným přímo firmou BMW.
Galerie fotografií z nasazení motocyklů BMW R 12 ve druhé světové válce:
BMW R 12 patřící štábu Guderianovy armády, tady zatím ještě u Brandenburgské brány v Berlíně. BMW R 12, patřící ke štábu Guderianovy armády, tady zatím ještě u Brandenburgské brány v Berlíně. Za řidítky voják Wehrmachtu, Rakušan Hollinger.
V pozadí je vidět první provedení lehkého nákladního automobilu Ford AA, ještě na drátěných kolech a s jednonápravovým přívěsem na stejných drátěných kolech.
Přátelské přijetí ruským obyvatelstvem. Přátelské přijetí postupujících jednotek německého Wehrmachtu ruským obyvatelstvem nedaleko města Orel. Vpředu střední jednotný terénní automobil Horch klasifikace Kfz.15, uprostřed spojovací motocykl BMW R 12, patřící ke štábu generála Guderiana.
Snímek motocyklu BMW R 12 s jednotným vojenským sidecarem je ze 14. srpna 1943 z polního letiště v Briansku.
Motospojka Guderianova štábu s nadřízeným důstojníkem Loitzem odjíždí pro zásilku polní pošty.
Motospojka Guderianova štábu, voják Hollinger, s motocyklem BMW R 12 na okraji obsazeného města Orel.
Na východní frontě ve vánici a při 40° pod nulou...
BMW R 12 před nádražím Orel v blížící se zimě roku 1943.
Voják Hollinger se svým motocyklem BMW R 12, rok výroby 1940.
BMW R 12 s hlubokými blatníky a předválečným typem vojenského sidecaru.
Galerie motocyklů BMW R 12 provozovaných nebo dochovaných u nás:
Rudolf Sůva - nejrychlejší "pekař" a motocyklový závodník ze Smrčí nad Železným Brodem. Tady krátce po druhé světové válce, se svým prvním motocyklem BMW R 12, s nímž začal sbírat své první věnce...
Rudolf Sůva ve dvaadvaceti (1947) a ve svých devadesáti (2014) - dvě fotografie na témže místě a se stejným motocyklem, jen s odstupem celého jednoho bohatého závodnického života...
Rudolf Sůva ze Smrčí s motocyklem BMW R 12 při motoskijöringu v Jilemnici. Jedinou úpravou pro závody byla výměna původních tlumičů výfuku za "závodní trombóny" a opatření zadního kola sněhovým řetězem...
"Vrbice 1983" - za komunistů "ilegální" sraz přátel vojenské techniky, který se každoročně pořádal v odlehlém koutu západních Čech - tady se plzeňák Ruda Březák snaží zdolat se svou sólovou BMW R 12 blátivou a náročnou trať, určenou hlavně pro americké jeepy...
foto: Rudolf ... a tady BMW R 12 Rudy Březáka z Plzně už v renovované podobě a s vojenským sidecarem.
Ze srazu Českého sajdkár klubu v Křelově u Olomouce v roce 2007.
BMW R 12 s civilní lodičkou, pravděpodobně od rakouské firmy Felber. Na motocyklu je nepůvodní přední blatník, nepůvodní tlumiče výfuků a nepůvodní karburátor.

foto: Hošťálek (2007)
Vojenská verze BMW R 12 na srazu pražského BMW klubu v Jičíně.

foto: Hošťálek
R 12
R 12 starý side

Přidat kometář k článku:
jméno, přezdívka ...

text