JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

Malá Solnice
Piaristické náměstí
České Budějovice

Otevírací doba:
od 1.dubna do 31.října
denně 10:00-18:00

tel. 723 247 104
exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.

 vyhledávání:

A
B
C
Č
D
E
F
G
H
CH
I
J
K
L
M
N
O
P
R
S
Š
U
T
W
V
Z

Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


LAURIN & KLEMENT - motocykl T. B.


Tovární snímek jednoho z prvních motocyklů Laurin & Klement T.B. zleva.
První prodejní typ s motorem o 1 a 1/4 k.s.

Výrobce:
LAURIN & KLEMENT, továrna velocipedů "Slavia", motorových kol a vozů
MLADÁ BOLESLAV (KRÁL. ČESKÉ)
Fotografie z atelieru Seidel z Českého Krumlova. Motocykl Laurin & Klement T.B. česko-krumlovského fotografa Josefa Seidela.
Josef Seidel s tímto strojem podnikal dosti dlouhé výlety po Šumavě, kdy fotografoval krajinu i místní lidi.
Tuto pohlednicovou kopii původní fotografie Josefa Seidela lze dnes běžně zakoupit jako suvenýr ve zrekonstruovaném "Museu Fotoatelier Seidel", CZ - 381 01 Český Krumlov, Linecká 272 (www.seidel.cz).
Někdy kolem roku 1985 získal motocykl Laurin & Klement T.B. z roku 1901 autor těchto stránek, Petr Hošťálek. Koupil jej v Praze, v předrenovačním, ale v poměrně kompletním stavu od jednoho známého sběratele. Domů, do Českých Budějovic, jej tehdy transportoval v kombíku Žiguli.
Na snímku je při vykládání šťastně nabytého "pokladu"...

Tato laurinka byla původně jedním ze strojů z depositu Filmových ateliiérů Barrandov, které zakoupily několik podobně starých motorových dvoukolek v padesátých letech pro natáčení filmu Alfréda Radoka "Dědeček automobil", podle literární předlohy Adolfa Branalda.

Foto: Jana Heřmanová
... tady už s jakž-takž smontovaným strojem, ovšem v ne zcela originálním stavu.

Protože ve filmu musel jezdit, předělali jej filmaři místo plochého na klínový řemen. Další úpravou byly jiné ráfky kol, na které byly namontované pneu 2,25 - 26 z motorového kola Sachs, protože tehdy nebyla reálná možnost získat falcové pneumatiky původního rozměru.
Také pedály a převodník byly použité z běžného jízdního kola.

Foto: Jana Heřmanová
... a následný první pokus o rozpohybování.
Samozřejmě neúspěšný, zcela záhy bylo zjištěno, že Laurinka vyžaduje kompletní renovaci, hlavně po mechanické stránce.
Jak je za snímku zřejmé, Petr Hošťálek byl v té době ještě silný kuřák. Nezbytnou "startku" v zubech si neodpustil ani v okamžiku usilovného šlapání...

Foto: Jana Heřmanová
Následně stroj přes 25 let "odpočíval", pro jiné vetránské projekty na něj Petr Hošťálek neměl čas. Podnětem k zahájení renovačních prací a zpojízdňování se stala až výzva kolegy Libora Marčíka, který hodlal v létě 2012 vyrazit po 110 letech na trať Gordon-Bennettova poháru, mezinárodní jízdy Paříž-Vídeň. Petr Hošťálek prohlásil, že si to s jeho strojem Rössler & Jauernig rozdá a pustil se do práce... více o renovaci zde:
Tyto testační fotografie jsou z 18. června 2012, kde je stroj už po dokončení renovace, pojízdný, ale zatím ještě bez kožených nářaďových brašen...
Konečně chvíle, kdy "laura" doopravdy jede! A vlastní silou, bez šlapání!
Kupodivu úzký řemen ani neklouže, jen hned při počátečních kilometrech se vytřásla matička, držící pohromadě tlumič výfuku...
V lístkovnici Světa Motorů vyšel tento motocykl Laurin & Klement typu B ve velmi původním dochovaném stavu, který v té době patřil známému sběrateli pragovek, panu E. O. Příhodovi.
Vyobrazený stroj byl zajímavý sníženým provedením rámu, pravděpodobně vyrobeným na zakázku pro zákazníka menší postavy.
Rok výroby tohoto stroje ve skutečnosti nebyl 1899, nýbrž 1901, neboť se jednalo již o motor, který měl karter stažený celkem sedmi šrouby (dle histografické knihy Libora Marčíka).
Takto vypadal v roce 1968 exponát připravovaného továrního musea AZNP Mladá Boleslav, motocykl Laurin & Klement typ T.B., když byla v boleslavské kapli uspořádána výstava strojů, které tehdy továrna vlastnila.
Vlevo je bílý faeton Laurin & Klement 105, vpravo vykukuje předek šestisedadlového vozu Škoda 645, čerstvě získané od někdejšího mladoboleslavského taxikáře...

Přidat kometář k článku:
jméno, přezdívka ...

text