![]() |
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
Malá Solnice Piaristické náměstí České Budějovice Otevírací doba: od 1.dubna do 31.října denně 10:00-18:00 tel. 723 247 104 |
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.
|
||
![]() ![]() Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: MANET 90 - 1949 STADION S 22 - 1962 (exportní) AERO - MINOR JIKOV - karburátory motocyklové ZETOR 15 - traktor |
|
JAWA 500 OHC - typ 15 (šnek)Vyráběl se od roku 1951 až do poloviny roku 1954, kdy naběhl do výroby typ 01 s inovovaným motorem.
Prototyp Jawa 500 OHC na fotografiích z dobového tisku. Stroj měl přední vidlici, včetně pláště reflektoru, obdobnou, jako Jawa pérák, jen s větší roztečí nosných rour. Také blatníky měly stejný profil jako u péráka a vzadu byl namontován nosič.
Zapalování u prototypu bylo dynamomagnetem Lucas, několik tímto zapalováním osazených strojů šlo v počátcích výroby i do prodeje. Na předním blatníku je vidět tovární zkoušková číslová tabulka, která měla na bílém podkladu červeně psané číslice. Několik těchto strojů bylo použito při natáčení hraného reklamního filmu "Pětistovka". Stroj měl ještě hlavu reflektoru v podobě "péráka" a malou olejovou nádrž. Poněkud odlišný tvar mají blatníky, dynamo PAL zatím ještě nemá regulátor na hřbetě, ten je ukrytý v levé trojúhelníkové boční schránce. Toto je kresba, přetisknutá v našem časopisu Motocykl č.58 z listopadu 1951 s komentářem: Naše moderní Jawa 500 OHC budí neustále na výstavách pozornost svým čistým provedením. Ukazujeme ji tu v kresbě časopisu Motor Revue...
Technické údaje Jawa 500 OHC - typ 15
Motor: dvouválcový paralelní čtyřtakt OHC v bloku s převodovou skříní Typ: 15 Ventilový rozvod: OHC, vačka poháněná svislým hřídelem se šnekovým soukolím Vrtání: Ø 65 mm Zdvih: 73,6 mm Obsah: 488 ccm Kompresní poměr: 1 : 6,5 Výkon: 26 ks při 5.500 ot./min. Maximální kroutící moment: 3,9 kgm při 3.900 ot./min. Ložiska klikového hřídele: vpravo kuličkové, vlevo válečkové Mazání: tlakové, oběžné se separátní olejovou nádrží pod sedlem Karburátor: Jikov 2924 dvoušoupátkový Ovládání vzduch.šoupátka: knoflíkem táhla na plášti reflektoru Hlavní tryska: 140 Zapalování: dynamobateriové 6V, se dvěma přerušovači Zapalovací cívky: dvě, ve spínací skříňce Doporučené svíčky: PAL 14/195, KLG F 50, KLG F 70 Předstih: odstředivý regulátor v rozsahu 20 - 40° (měřeno ve stupních klikového hřídele) Dynamo: Pal 6V / 60 W Baterie: 6V / 14 Ah, ukostřen záporný (-) pól Primární převod: dvojitým řetězem 3/8 x 7/32 (70 článků) v olejové lázni Převodový poměr: 1 : 1,99 Spojka: vícelamelová (6 lamel), korková, v olejové lázni Převodovka: čtyřstupňová, s nožním řazením a samočinným vypínáním spojky Převody: 1. rychlost - 1 : 3,01 2. rychlost - 1 : 1,99 3. rychlost - 1 . 1,35 4. rychlost - 1 : 1 Sekundární převod: válečkovým řetězem 5/8" x 1/4" (98 - 100 článků) Převodový poměr: 1 : 2,71 Podvozek: Rám: jednoduchý, dole otevřený, z trubek obdélníkového průřezu Přední vidlice: teleskopická s vnitřními spirálovými pružinami a olejovými tlumiči pérování Úhel sklonu vidlice: 62° Stopa (závlek kola): 72 mm Zadní pérování: kluzákové se spirálovými pružinami Sedlo: výkyvné se stavitelnými pružinami a třecím tlumičem, výška nad zemí 730 mm Kola: drátová 19"palcová Ráfky rozměr: 2,50 x 19 Pneu přední: 3,25 - 19 Pneu zadní: 3,50 - 19 Huštění: vpředu 1,4 - 1,5 atm, vzadu 2,00 atm Brzdy: mechanické čelisťové, průměr bubnu Ø 200 mm, šíře obložení 25 mm Počet míst: 1 + 1 Obsah benzinové nádrže: 16 litrů (z toho rezerva cca 1,5 litru) Obsah olejové nádrže: 4 litry Parametry: Délka: 2.110 mm Šířka: 720 mm (přes řidítka) Výška: 975 (982) mm Rozvor: 1.375 mm Světlost: 130 mm Váha stroje: 156 kg (bez paliva) Pohotovostní váha: 168 kg Dovolené zatížení: 200 kg Celková přípustná váha: 356 kg Spotřeba: 3,5 l / 100 km (měřeno při rychlosti 60 km/hod.) Max. rychlost: 135 km/hod. vsedě (145 km/hod. vleže) Protože Jawa 500 OHC měla karburátor nekrytý (na rozdíl od péráků, které měly karburátor pod odnímacím hliníkovým krytem), měly první série pětistovek karburátor kvůli větší odolnosti proti korozi poniklovaný. Jawa byla vybrána proto, protože oba stroje vznikly ve stejném roce. Autor článku chtěl tímto srovnáním ukázat na primitivnost začínajícího japonského motocyklového průmyslu v letech těsně po druhé světové válce oproti dlouholeté evropské tradici. Pětistovka Jawa na obrázku je jeden z prototypových strojů - viz zatím ještě "hrbatý" karter a reflektor i blatníky ještě tvarově příbuzné s "pérákem".
Dobová reklama.
Na fotografii je ještě vidět, že první nádrže pravděpodobně praskaly - v přední části je vidět její tmelení v celé výšce upevňovacího plechu. Jawa 500 OHC v khaki provedení bez jakéhokoliv chromu a s černými výfuky. Jedná se o stroj ze série, určené pro dodávku do Koreje. Na fotografii je už doplněný "kývačkovým" dvojsedlem.
KOMENTÁŘE:
18.10.2014 Vladimir:
Vedel by mi niekto dat kontakt na vyrobcu novej kralovskej hriadeli na Jawu 500. Je vraj niekde z okolia Chotusic. Dakujem
21.11.2014 ThomasSap:
Âű čăđŕĺňĺ ěíîăî č ÷ŕńňî, čńďűňűâŕĺňĺ îň ýňîăî áîëüřîĺ óäîâîëüńňâčĺ č đŕäîńňü, îňäűőŕĺňĺ âî âđĺě˙ čăđîâűő áŕňŕëčé äóřîé ďîńëĺ đŕáî÷ĺăî äí˙? Ňîăäŕ âŕě ďîęŕćĺňń˙ číňĺđĺńíűě íŕř đĺńóđń ďîńâ˙ů¸ííűé čăđŕě flashplayer.ru. Âŕě íĺ ďđčä¸ňń˙ íč÷ĺăî çŕăđóćŕňü čëč ďđîâîäčňü ĺů¸ ęŕęčĺ-ëčáî äĺéńňâč˙, ÷ňîáű íŕ÷ŕňü čăđŕňü. Áűńňđŕ˙ ěčíóňíŕ˙ đĺăčńňđŕöč˙, č âű ďđîńňî ěîćĺňĺ íŕ÷ŕňü čăđó č íŕńëŕćäŕňüń˙ čăđîé ńňîëüęî, ńęîëüęî ďîćĺëŕĺňĺ. Ďîđňŕë ďđĺäëŕăŕĺň čăđű ńŕěűő đŕçíűő íŕďđŕâëĺíčé, ňĺě ńŕěűě đŕäó˙ ôŕíŕňîâ ôëĺř-čăđ. Ëîăč÷ĺńęčĺ, çŕáŕâíűĺ, ńňđĺë˙ëęč č áđîäčëęč, äë˙ ěŕëü÷čęîâ č äĺâî÷ĺę, äđŕęč č ăîíęč. Č âńĺ ýňî ńîâĺđřĺííî áĺńďëŕňíî! Âű íŕéäĺňĺ çäĺńü č ńňŕđűĺ čăđű, ęîňîđűĺ óćĺ ďîëţáčëčńü, ńňŕëč ęëŕńńč÷ĺńęčěč, ďîýňîěó îíč îńňŕţňń˙ ďîďóë˙đíű, č ďđîäîëćŕţň óäčâë˙ňü č âîńőčůŕňü ăĺéěĺđîâ. Îäíŕęî ěíîăî č ŕęňóŕëüíűő ďđĺäëîćĺíčé, ęîňîđűĺ, ęîíĺ÷íî ćĺ, ďîęŕćóňń˙ âŕě óâëĺęŕňĺëüíűěč, âĺäü ďđîöĺńń ńîçäŕíč˙ čăđ íĺ ńňîčň íŕ ěĺńňĺ. Ňđóä˙ňń˙ áîëüřčĺ ęîěŕíäű, ÷ňîáű čăđŕ áűëŕ çđĺëčůíîé č číňĺđĺńíîé. Ďîýňîěó, ěű çíŕĺě, ÷ňî č íîâűĺ čăđîâűĺ âŕđčŕíňű âŕě ďîíđŕâ˙ňń˙, ńęđŕń˙ň äîńóă, óáĺđóň íĺďđč˙ňíűĺ äóěű čç ăîëîâű.
4.12.2015 karel.popelka007@seznam.cz:
taky mně chybí mnoho dílů na motor. Mám jen spodek a válcema. Chybí mi královská hřídel a komplet hlava s víkem . Prosím o jakoukoliv pomoc.... Karel Popelka tel 606553285
10.8.2016 Libor:
Mám rám na péráka, který vypadá jako FJ (značky FJ na držácích zadního pérování), ale má horní trubky zadní vidlice (od sedla k držákům per) kulaté průměr cca 20 mm. Celkově vypadá jako profesionální, ale ne sériové provedení. Nevypadá to na dodatečnou úpravu. Víte o tom něco? Dík za odpověď, Libor,e-mail:libor.kiska@seznam.cz [Libor Kiška] (10. 08. 2016) Přidat kometář k článku: |