JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

Malá Solnice
Piaristické náměstí
České Budějovice

Otevírací doba:
od 1.dubna do 31.října
denně 10:00-18:00

tel. 723 247 104
exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.

 vyhledávání:

A
B
C
Č
D
E
F
G
H
CH
I
J
K
L
M
N
O
P
R
S
Š
U
T
V
W
Z

Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


NORTON 500 OHV - typ ES 2


foto David Kocina Klasický britský cestovní motocykl s mimořádně stabilním a tuhým rámem, vhodným i pro připojení sidecaru (postranního vozíku).

Výrobce:
Norton Motor Limited, Bracebridge Street, Birmingham, England
Technické údaje Norton ES 2 (verze pro ČSR)

Motor: stojatý jednoválcový čtyřtakt OHV
Vrtání: Ø 79 mm
Zdvih: 100 mm
Obsah: 490 ccm
Kompresní poměr: 1 : 7
Výkon: 21 ks při 5.500 ot.min. (15,4 kW)
Kroutící moment: 3,8 kpm při 3.750 ot./min.
Nejvyšší otáčky: 6.000 ot./min.
Klikový hřídel: skládaný
Ložiska klikového hřídele: vlevo dvě valivá, vpravo bronzové pouzdro
Ojniční ložisko: dvě řady válečků
Píst: z lehké slitiny, s plochým dnem a vybráním pro ventily (2 těsnící a 1 stírací kroužek)
Mazání: tlakové oběžné se suchým karterem s olejem v nádrži pod sedlem
Olejové čerpadlo: rotační pístové, dvojsekční
Olejová nádrž: 2 litry, pod sedlem
Náplň: přes 5°C M13A nebo M12A (SAE 50), do 5°C M6A nebo M9A, pod -15° M4A
Karburátor: dvoušoupátkový AMAL Monobloc 378
Elektrická výzbroj: bateriové zapalování 6 V
Baterie: Lucas PUZ 7E/11 amp/hr, ukostřen + pól (kladný!)
Alternátor: šestipólový Lucas typ R.M.15 - 6V/60 W
Usměrňovač: selénový
Zapalovací cívka: Lucas MA 6
Svíčka: KLG FE 80; Lodge 2 HLN; Champion N5; PAL 14-7R

Spojka: 4-lamelová, v olejové lázni, odpružená 6-ti gumovými segmenty
Primární převod: řetězem 5" x .305" (12,75 x 7,75 mm), 76 článků v olejové lázni
Převodový poměr: 1 : 2,1 (18 : 43 zubů)
Náplň oleje: 0,35 litru PP7

Převodovka: čtyřstupňová, oddělená
Převody:
1.stupeň - 1 : 2,56
2.stupeň - 1 : 1,70
3.stupeň - 1 : 1,22
4.stupeň - 1 : 1
Řazení: nožní, na pravé straně
Spouštěcí páka (kickstarter): na pravé straně
Náplň oleje: 0,5 litru celoročně PP-7

Sekundární převod: řetězem 5/8 x ¼“, 91 článků
Převodový poměr: 1 : 2,39 (18 : 43 zubů)

Rám: kolébkový, dvojitý trubkový, svařovaný, s možností připojení sidecaru
Přední vidlice: Roadholder, teleskopická s olejovým tlumením
Propérování: 114 mm

Zadní vidlice: kyvná
Zadní pérování: dvojicí pružících jednotek s olejovým tlumením
Propérování: 82 mm

Dvojsedlo: s pěnovou vložkou

Kola: 19” 40-drátová
Ráfky: 1,85 B x 19“ prohloubené ocelové
Pneu přední: 3,00 – 19 s vodicím vzorem
Pneu zadní: 3,50 - 19
Brzdy: čelisťové, plnonábojové hliníkové bubny
Průměr předního bubnu: Ø 203,2 mm
Průměr zadního bubnu: Ø 177,8 mm
Šířka obložení: 31,75 mm


Parametry:

Rozvor:
Délka: 2.170 mm
Šířka: 670 mm
Výška: 1.020 mm
Světlost: 165 mm
Výška sedla:
Váha suchá: 167 kg
Váha pohotovostní: 177 kg
Dovolené zatížení: 160 kg
Max.přípustná celková váha: 337 kg

Objem nádrže: 14,2 litru
Spotřeba na 100 km: 4,2 litru
Max. rychlost: 120 km/hod. (bez čističe vzduchu 140 km/hod.)
Max. stoupavost: 45%
Nožní páka řazení i páka startovací byly "po anglicku" na pravé straně.
Pod sedlem měla místo olejová nádrž, určená pro dva litry oleje. V našich podmínkách byl předepsán v létě olej automobilový M12A, v zimě M6A nebo M4A.
Fotogalerie:
Hýčkaný a excelentně udržovaný Norton ES 2 Jaroslava Kociny z Boršova u Českých Budějovic.
KOMENTÁŘE:

20.10.2016 Johny:
Tak ten Norton p. Kociny má ďaleko do excelentne udržiavaného. To ja a môj brat sme mali tieto modely nortonov potom udržiavané svetovo. Koncom 70. rokov min. storočia sme vlastnili tri nortony (z r. výroby 1959 - 1961) - jeden slúžil na dopĺňanie náhrad. dielov a tie dva boli značne zmodernizované.
 

Přidat kometář k článku:
jméno, přezdívka ...

text