|
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Info pro novináře, presskit.
|
||
Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: ŠKODA nákladní typ 150 STADION S 11 - 1958 (cestovatelský) ZETOR 15 - traktor MOTOR BD 1S 38 AVZ-2 "Levoboček" 1949 TATRA nákladní typ 111 |
|
Drsné NEPÁLSKÉ SILNICE - díl první.
článek Petra Hošťálka "Cestování pod himálajskými velikány"
Závěr sezóny jsem strávil na nepálských silnicích a silničkách. Bylo to krásných dva a půl tisíce kilometrů za řidítky tak trochu antikvárního motocyklu Royal Enfield. Cestu organizovala moravská cestovka Rajbas a já se na ni přihlásil s tajným záměrem zjistit, co zákazník za své peníze dostane a jestli to stojí za to. Byl jsem víc než spokojen.
Po pravdě řečeno, kilometry to byly nejen krásné, ale chvílemi i dost adrenalinové. Nejen kvůli tomu, že Nepál je země hornatá a mezi kopci se tamní silnice vinou jako úzké stužky po úbočích, spadajících hned za krajnicí hluboko dolů. Tamní provoz je prostě pro Evropana značně nezvyklý…
Ne, nebude to povídání o cestě na motocyklu. To si můžete přečíst na stránkách ČMN. Tady vám chci předhodit pár postřehů o tom, jak se v Nepálu jezdí – a pár fotek, abyste viděli co tam jezdí! A protože jsme na stránkách Truck magazínu, tak hlavně jaké náklaďáky tam jezdí.
Za prvé: V Nepálu se jezdí vlevo. Pro každého, kdo s levostranným provozem ještě nemá zkušenost, to logicky znamená maximální soustředění hned od prvního rozjezdu. A počítat s tím, že to bude chvíli trvat, než si zvykne. Díky dlouhodobým návykům je nebezpečné zejména odbočování, vyjíždění z postranní ulice doprava a samozřejmě veškeré kruhové objezdy…
Na první pohled vypadá dění na ulicích zdánlivě chaoticky.
Zvlášť ve větších městech, kde je provoz velmi hustý a hektický a kde na vozovce potkáte cokoliv. Krávu, nedbající jízdních pruhů, motocykl obsazený třemi dospělými osobami z nichž jeden je policajt, psy rozvážné a ostřílené i psy sebevrahy, obří náklaďáky, rikšaře, a v neposlední řadě spousty cestujícími ověšených autobusů a taxíků. Nikdo z nich vám nedaruje ani deset centimetrů. Každý věří, že má svobodné právo strčit čumák do mezery, kterou právě vidí – a taky to udělá! |