JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

Malá Solnice
Piaristické náměstí
České Budějovice

Otevírací doba:
od 1.dubna do 31.října
denně 10:00-18:00

tel. 723 247 104
exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.

 vyhledávání:

A
B
C
Č
D
E
F
G
H
CH
I
J
K
L
M
N
O
P
R
S
Š
U
T
V
W
Z

Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


Poslední aktualizace:
16.12.2017
A - AERO 662 - typ 16 HP a 18 HP
15.12.2017
Š - ŠKODA 430
14.12.2017
P - PRAGA - nákladní typ AN

ŠKODA Sport - typ 966 Le Mans 1950


Neoficiálním podnětem ke vzniku závodních speciálů Škoda Sport se stal úspěšný start závodního vozu Aero Minor ve 24.hodinovém závodu Le Mans v létě roku 1949, se kterým posádka Sutnar-Krattner zajela neuvěřitelné druhé místo v absolutní klasifikaci.
Je logické, že se o start v Le Mans chtěla pokusit i mladoboleslavská továrna. Protože čtyřiadvacetihodinový závod znamenal část absolvovat v noci, byl vůz, uvažovaný pro nasazení v Le Mans, vybaven čtyřmi reflektory.
Nové sportovní škodovky v brněnském depu. Tady ještě měly obě téměř stejnou vizáž. Vlevo je vůz s motorem bez kompresoru, vpravo vůz s kompresorem. Vůz pro Le Mans měl čtyřválcový atmosférický motor o obsahu 1 089 ccm, od něhož se verze určená pro závody na našich okruzích lišila přeplňováním kompresorem.
Za základ v obou případech sloužily sériové motory z Tudora, osazené hliníkovými hlavami válců. Atmosférický motor měl stupeň komprese 1 : 8,6 a dával 42 koní (31 kW) při 5.200 otáčkách.
Kompresorový motor měl stupeň komprese 1 : 9 a výkon 56 koní (41,2 kW).
S prvním vozem startoval Jaroslav Netušil (na fotografii uprostřed), který vyhrál třídu do 1100 ccm průměrnou rychlostí 97 km/hod.
Druhý vůz řídil Václav Bobek (na fotografii vpravo), který kvůli kompresoru startoval ve třídě do 1500 ccm, kde dojel druhý za známým jezdcem Zdeňkem Trejbalem na voze Simca-Gordini 1500.
Pro čtyřiadvacetihodinový závod musel vůz dostat několik úprav. Tou nejnápadnější napohled byla montáž dvou přídavných reflektorů vedle "tudorských" žeber masky, měsíčkovité průřezy předních blatníků pro přístup chladícího vzduchu k brzdám a přelakování do československých závodních barev, bílé s červeným pruhem. Vůz měl zkouškovou červenou espézetku, namalovanou přímo na karoserii.
Z časopisu Svět motorů č. 86 (vyšlo 12. srpna 1950). Allard s motorem Cadillac V8 o obsahu 5,4 litru dojel třetí, škodovka závod nedokončila...
1950
Rok po úspěšném startu závodních Minorů přihlásila na "24 hodin Le Mans" svůj vůz i mladoboleslavská škodovka (AZNP). Závod byl odstartován 24.června ve čtyři hodiny odpoledne klasickým způsobem - vozy na jedné straně dráhy, jezdci na druhé a poklusem kdo skočí za volant dřív...
Střídající se tovární jezdci Václav Bobek s Jaroslavem Netušilem si od samého startu vedli velmi dobře. Po čtrnácti hodinách, ve 121. kole ale vůz začal kouřit, ztratil výkon a musel z nadějně rozjetého závodu odstoupit. Kvůli maličkosti - prasklé pojistce pístního čepu...
Dobový novinový snímek je ze srpnového čísla 86 časopisu Svět motorů, vedle je pro srovnání snímek originální. Vůz Allard na něm, na rozdíl od za ním jedoucího Škoda 1100 Sport, dojel do cíle jako třetí.
1950_SKODA LM_za_volantem_Bobek,jpg Vůz po návratu z Le Mans - za volantem Václav Bobek, Jaroslav Netušil se opírá o zadní blatník.
Palubní deska byla z hliníkového plechu, kroužkovaná. Zcela vlevo byl tlakoměr oleje Ø 60 mm se světlou stupnicí, z řady jednotných přístrojů určených pro nákladní vozy (ještě dle vzoru německých přístrojů z 2.světové války). Dál byly otáčkoměr a tachometr, oba černé Ø 80 mm a vpravo pak černý teploměr vody Ø 60 mm.
Technické údaje Škoda Sport 966

Motor: řadový čtyřválec OHV

Vrtání: Ø 68 mm
Zdvih: 75 mm
Obsah: 1.089 ccm
Kompresní stupeň: 1 : 8,6
Výkon: 42 koní (31 kW) při 5.200 ot./min.
Písty: z lehké slitiny
Počet hlavních ložisek klikového hřídele: 3, kluzná
Karburátor: jeden, horizontální Solex 40 AUIP
Doprava paliva: mechanickou membránovou pumpou
Chlazení: vodní, nucené
Mazání: tlakové, oběžné, náplň 4 litry oleje
Olejové čerpadlo: zubové
Zapalování: bateriové
Baterie: 6 V / 50 Ah
Dynamo: 6 V / 90 W

Spojka: jednolamelová, suchá
Převodovka: čtyřrychlostní se zpátečkou, 3. a 4. rychlost synchronizovány
Hnací náprava: zadní, dělená s výkyvnými polonápravami a příčným listovým pérem
Převod zadní nápravy: 1 : 5,25 až 1 : 3,43 (podle trati)

Podvozek: páteřová roura, vpředu s rozvidlením pro hnací agregát
Přední osa: příčné listové pero dole, kyvná ramena hydraulických tlumičů nahoře
Řízení: šroubem a maticí
Nožní brzda: hydraulická jednookruhová na všechna kola
Ruční brzda: mechanická na zadní kola

Kola: disková ocelová
Pneumatiky: vpředu 5,00 - 15, vzadu 5,50 – 15

Rozvor: původní 2 085 mm, pak prodloužen na 2.130 mm
Rozchod vpředu: 1 200 mm
Rozchod vzadu: 1 250 mm

Vlastní váha vozu: původní 655 kg, po úpravách 692 kg

Nejvyšší rychlost: podle převodu 140 - 180 km/hod.
***************************************************************************************
Propagační fotografie z doby poválečné, plné nadějí, vkládaných do nové generace ...
Fotografie s továrním jezdcem Václavem Bobkem za volantem, s pozadím siluety mladoboleslavského hradu a druhá se stejným pozadím, ale bez jezdce.
16.-17.září 1950
se jel I.Ostravský automobilový závod, v němž startovaly i tovární vozy Škoda. S vozem 1100 ccm bez kompresoru, který byl původně postaven pro závod 24 hodin Le Mans v Ostravě startoval tovární jezdec Netušil, který svou třídu sportovních vozů do 1100 ccm vyhrál.
V roce 1983 vydal Odbor propagace a informací AZNP Mladá Boleslav soubor barevných pohlednic soutěžních automobilů Škoda, jejichž autorem byl akademický malíř, profesor Vladimír Bidlo.
Závoďák Škoda 966 "Le Mans" byl námětem jedné z nich.
V roce 2006 se vůz Škoda Sport, který je dnes jedním z exponátů stáje historických závodních vozidel známého sběratele Judr. Jana Egidyho, dočkal své renovace a následně se znovu objevil na startu stejného závodu Le Mans, tentokrát za volantem s jezdci Miroslavem Krejsou a Miroslavem Svobodou.
Více se dočtete v knize Jana Králíka a Josefa Vrátila "Století nejrychlejších vozů Škoda", nebo například na www.lemans.cz

Přidat kometář k článku:
jméno, přezdívka ...

text