JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.

 vyhledávání:

A
B
C
Č
D
E
F
G
H
CH
I
J
K
L
M
O
N
P
R
S
Š
U
T
W
V
Z

Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


ČZ 125 A


ČZ 125 A - titulní Lehký motocykl obsahu 125 ccm, odvozený od předválečného motokola ČZ 98.

Výrobce:
Česká zbrojovka n.p., Strakonice
Strakonická zbrojovka, teď už národní podnik, představila v poválečném roce 1946 sloganem
"Motocykl ČZ 125 - stroj, na který jste se těšili!"
svůj historicky první motocykl čtvrtlitrové obsahové třídy.
Jeho motor byl odvozen od předválečného motoru ČZ 100 (model "Holanďan" bez pedálů), který se montoval do motorových kol.
Se zvětšeným obsahem, dvěma výfuky a kompresí 1 : 5,6 dával výkon slušných 6 koní.
Detail prvního poválečného motoru ČZ 125 A. Nový motor dostal válec se dvěma výfuky, jinak se ale předchozí "stovce" podobal jako vejce vejci. Až na to, že s obsahem zvětšeným na 124 ccm a s kompresí 1 : 5,6 dával slušných šest koní.
To už stačilo nejen na rychlost přes sedmdesát kilometrů v hodině, ale (po montáži tandemového sedla na nosič a přetypování) i na spolehlivý provoz ve dvou, přesto, že továrna ho původně uvažovala jen jako stroj jednosedadlový.
Tento stroj na dlouhá léta odstartoval éru, v níž mělo být strakonické továrně dovoleno vyrábět pouze stroje od 125 ccm do 175 ccm...
Technické údaje:

Motor: jednoválcový dvoutaktní, v bloku s převodovkou
Píst: z lehké slitiny
Vrtání: ø 54 mm
Zdvih: 54 mm
Obsah: 124 ccm
Kompresní poměr: 1 : 5,6
Výkon: 6 ks při 4.800 ot.min.
Mazání: směsí 1 : 25
Ojniční ložisko: válečkové
Karburátor: nejdříve Graetzin, později Jikov Velešín
Elektrická výzbroj: setrvačníkové zapalování nejdříve Bosch, později ČZ
Svíčka: Bosch W 225 T 1
Reflektor: ø 105 mm se žárovkou 6V Bilux 15/15 W

Primární převod: čelními ozubenými koly v olejové lázni
Spojka: třílamelová s korkovým obložením, v olejové lázni

Převodovka: třístupňová, v bloku s motorem
Převody: 1.rychlost - 20,6 : 1
2.rychlost - 10,6 : 1
3.rychlost - 7,9 : 1

Řazení: ruční, v kulise na pravé straně nádrže

Přenos síly na zadní kolo: řetězem
Převod:
Kryt řetězu: plechový otevřený

Rám: jednoduchý trubkový, svařovaný, dole uzavřený
Přední vidlice: lisovaná paralelogramová, s centrálním pérem a třecím tlumičem pérování
Zdvih předního pérování: 148 mm
Sedlo: kyvné, vpředu pérované listovým závěsem, vzadu dvojicí spirálových per
Tandemové sedlo: pouze na přání
Kola: 19” drátová
Pneumatiky: 2,50 – 19 nízkotlaké s drátem v patce
Brzdy: čelisťové, půlbubnové, ø 125 mm

Parametry:
Rozvor: 1 220 mm
Délka: 1 985 mm
Šířka: 720 mm
Výška: 900 mm
Výška sedla: 700 mm
Světlost: 110 mm
Pohotovostní váha: 65 kg
Objem nádrže: 7,5 litrů
Spotřeba: 2,3 litru / 100 km
Max. rychlost: 75 km/hod.
Prospekt prvního poválečného typu motocyklu ČZ 125.