JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

Malá Solnice
Piaristické náměstí
České Budějovice

Otevírací doba:
od 1.dubna do 31.října
denně 10:00-18:00

tel. 723 247 104
exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.

 vyhledávání:

A
B
C
Č
D
E
F
G
H
CH
I
J
K
L
M
N
O
P
R
S
Š
U
T
V
W
Z

Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


ŠKODA 1101 osobní vozy


Čtyřsedadlový osobní vůz Škoda 1101
Výrobce:
Automobilové závody, národní podnik, závod Mladá Boleslav

Škoda 1101 - alias "TUDOR" - nebyl v roce 1946 zdaleka tak horká novinka, jak se veřejnosti v době jeho uvedení na trh předkládalo. Byl to vůz, který se průběžně připravoval prakticky po celou válku.
Dnes by se řeklo, že to byl pouze "face-lifting" posledního předválečného Popularu 1100.
Reklamní pérovka, uveřejněná již v roce 1944 - reflektory jsou zatím ještě Už v roce 1944, tedy za války, se v časopisu Motor Revue na reklamní kresbě objevila jeho zcela charakteristická tvář, řada tenkých lišt masky, rozšiřujících se odshora dolů. Je s podivem, že za tuhle reklamní kresbu nikoho nezastřelili nebo neposlali do koncentráku, protože vývoj nových civilních typů nebyl Němci za války dovolen.
Příčný řez čtyřválcovým motorem Škoda 1101 Řadový vodou chlazený čtyřválcový motor měl litinový blok odlitý vcelku s klikovou skříní. Ta byla vespod motoru uzavřena rozměrnou hliníkovou olejovou vanou.
Klikový hřídel měl tři hlavní kluzná ložiska, ojniční ložiska byla rovněž kluzná, vylitá bílou kompozicí a hliníkové písty běhaly ve vložených vyměnitelných mokrých vložkách.
Ve svrchní části karteru byl dvouřadovým pouzdrovým řetězem poháněný vačkový hřídel, který měl uprostřed šroubové soukolí pohonu rozdělovače a olejové pumpy.
Motor měl ventily v hlavě, otvírané přes vahadla prostřednictvím tyček, tedy rozvod OHV.

Předepsaná ventilová vůle (za studena):
ssací - 0,15 mm
výfukový - 0,2 mm

Čistič oleje Škoda 1101 s plstěnou vložkou. Motory Škoda 1101 měly obtokový olejový filtr. Byl umístěnvpředu po pravé straně bloku a filtračním elementem byla plstěná vložka "A", navlečená na děrované ocelové trubce "B", vespod přitažená víčkem s upevňovací maticí "C", pojištěnou závlačkou.
Továrna doporučovala vložku po každých 2.000 km vyjmout, stáhnout z trubky a důkladně vyprat v čistém benzínu. Nejpozději po ujetí 10.000 km se pak vložka měla nahradit novou.
Řez vodní pumpou Škoda 1102 Tudor.
Technické údaje Škoda 1101 - Tudor:

Motor: řadový čtyřválec OHV
Vrtání: Ø 68 mm
Zdvih: 75 mm
Obsah: 1 089 ccm
Kompresní stupeň: 1 : 6,3
Výkon: 32 koní (23,5 kW) při 4 600 ot./min.

Blok válců: vcelku s vrchní částí klikové skříně
Vložky válců: mokré, vyjímatelné, ze speciální šedé litiny
Hlava válců: snímací, ze šedé litiny
Písty: z lehké slitiny
Klikový hřídel: z jednoho kusu, kovaný
Počet hlavních ložisek klikového hřídele: 3, kluzná
Materiál hlavních i ojničních kluzných ložisek: bílý ložiskový kov K 10
Pohon vačkového hřídele: řetězem
Časování rozvodu:
SZ-13°32" před HÚ, SK-53°51" po DÚ; VZ- 56°57" před DÚ; VK- 16°47" po HÚ
Ventilová vůle (za studena): sací ventil 0,15 mm, vyfukový ventil 0,20 mm

Karburátor: jeden, horizontální Solex 26 UAHD (AHR)
Hlavní tryska: 115
Hlavní vzdušník: 220
Volnoběžná tryska: 50
Volnoběžný vzdušník: 80
Difuzér: Ø 22 mm
Doprava paliva: spádem
Nádrž: 35 litrů v motorovém prostoru
Chlazení: vodní, nucené s thermostatem, podporované ventilátorem
Objem chadící vody: 12 litrů
Klínový řemen: 17 x 1000 mm
Mazání: tlakové, oběžné,
Olejové čerpadlo: zubové
Obsah oleje v motoru: cca 4 litry
Olejový filtr: s válcovou plstěnou vložkou
Kontrola mazání: kontrolkou ve sdruženém přístroji

Zapalování: bateriové 6V, s cívkou a rozdělovačem
Řízení předstaihu: odstředivé (rozsah 0° při 400 ot./min. - 26° při 2.000 ot./min.)
Pořadí zapalování: 1-3-4-2
Svíčky: M 14 x 1,25 (Champion L 10, PAL 14/175)
Baterie: 6V / 50 Ah
Dynamo: 6V / 130 W
Spouštěč: 0,4 ks

Spojka: jednolamelová, suchá, obložení Ferodo 2x Ø 200/130 síla 3,5 mm
Převodovka: čtyřrychlostní se zpátečkou, 2., 3. a 4. rychlost synchronizovány
Převody:
1 - 4,27
2 - 2,47
3 - 1,60
4 - 1
Z - 5,60
Řazení: přímé, dlouhou pákou uprostřed vozu
Obsah oleje v převodovce: cca 1, 8 litru
Spojovací hřídel: se dvěma jehlovými jkřížovými klouby (Škoda -Whitaker)
Hnací náprava: zadní - kyvadlová
Soukolí zadního převodu: kuželové s obloukovým ozubením Gleason
Převod zadní nápravy: 1 : 4,78 (užitkové verze 1 : 5,25)
Obsah oleje z rozvodovce: cca 2 litry

Podvozek: páteřová roura, vpředu s rozvidlením pro motor a přední nápravu
Přední osa: dělená, lichoběžníková s příčným listovým pérem (dole), nahoře pákové tlumiče
Zadní osa: dělená, kyvadlová, odpružená příčným listovým pérem (nahoře)
Tlumiče pérování: pákové hydraulické
Řízení: šroubem a maticí, volant vlevo (exportní provedení na přání vpravo)
Nožní brzda: hydraulická, bubnová, na všechna kola, systém Škoda 25 výrobce ADAMOV nebo KLAMA
Ruční brzda: mechanická, bubnová, na zadní kola
Mazání podvozku: centrální, pedálem

Kola: 16" ocelová hvězdicová
Ráfky: 3,00 D x 16
Pneumatiky: 5,00 – 16 po roce 1951 5,25 - 16 (užitkové vozy 5,50 - 16 až 6,00 - 16)

Rozvor: 2 485 mm
Rozchod vpředu: 1 200 mm
Rozchod vzadu: 1 250 mm

Délka vozu (s nárazníky): 4 050 mm
Šířka: 1 500 mm
Výška: 1 520 mm
Světlost: 200 mm

Počet míst k sezení: 4
Váha zavazadel: 50 kg
Váha neobsazeného vozu na 1 koně výkonu vozidla: 30,4 kg/ks
Pohotovostní váha vozu: 940 kg (dvoudveřový zavřený)

Nejvyšší rychlost: 100 km/hod. (užitkové 90 km/hod.)
Spotřeba na 100 km: 8 - 8,5 litru
Spotřeba oleje na 100 km: asi 0,2 litru
Objem nádrže: 35 litrů (pod kapotou, za motorem)
Akční radius: cca 400 km
Titulní strana prospektu exportéra do Itálie. "Prvním vozem mírového výrobního programu je Škoda 1101, který za krátkou dobu dovedl svými technickými přednostmi získati už značná zahraniční odbytiště.
Jeho čtyřválcový, vodou chlazený motor OHV, obsahu 1.100 ccm dává výkon 32 ks. Čtyřrychlostní převodová skříň umožňuje využití jeho výkonu v každém terénu, takže vůz dosahuje velkých cestovních průměrů.
V Paříži a v Holandsku byly vysoce oceněny jeho tvary při soutěžích elegance"

... se o Tudoru psalo při jeho vystavení na XXVIII. Mezinárodní výstavě automobilů v Praze, pořádané ve dnech 18. - 28. října 1948.
Z katalogu Ženevského autosalonu 1949 Z katalogu Ženevského autosalonu 1949 1949 - Ženevský autosalon
Vůz Škoda 1101 byl horkou novinkou v celé Evropě - viz ukázka z katalogu 1949.
Zajímavé je, že už tady byl nabízen i jako dvousedadlový roadster, což bylo nejdražší provedení za 10.500,- švýcarských franků, skoro o dva tisíce dražší než čtyřsedadlový polokabriolet!
titulní strana prospektu Škoda 1101 exportní firmy KOVO Ve stejném prospektu na Škoda 1101 se na další ze stránek objevují snímky čtyřdvéřového sedanu a roadsteru, ale už v provedení 1102!
Titulní strana českého prospektu Škoda 1101.
Kresba podvozku z továrního prospektu. Rám tvrořila v duchu škodovácké tradice centrální páteřová roura, vpředu s rozvidlením pro motor. Oproti předválečnému Popularu tu ale byla důležitá změna: převodovka se přestěhovala zezadu dopředu, tak, jak to měl větší Škoda Rapid.
Zavěšení předních kol bylo nezávislé. Svislé čepy byly ukotveny dole na koncích příčného listového péra, nahoře na dvojitých kovaných ramenech hydraulických pákových tlumičů. Sbíhavost předních kol 3 - 4 mm.
Kyvadlová zadní náprava Škoda.
Kresba z továrního prospektu, evokující značný obsah zavazadlového prostoru.
Vnitřní rozměry karoserie:
Motor ze strany dynama a rozdělovače. Motor ze strany karburátoru a výfukového potrubí. Snímek dokládá, že
Nastavení rozvodu: Malé kolo (na klice) i velké kolo (na vačce) mají označení důlčíky, mezi těmito označeními musí být 11 řetězových článků.
Rozdělovače Scintilla (Swiss made) se montovaly pouze u prvních sérií, do spotřebování zásob. V návodu k obsluze továrna doporučovala každých 2.000 km  1-2 x otočit Stauferovou maznicí (E).
Schema řazení:  Jednička a dvojka se řadily ve středové poloze, trojka a čtyřka se odtlačovaly vpravo. Zpátečka se přitahovala přes pero vlevo a pak dolů.
Tudory měly jednookruhové hydraulické brzdy Škoda velikosti 25, podle výrobce buď typu ADAMOV, nebo typu KLAMA.
Průměr hlavního válce byl Ø 25,5 mm, průměr kolových válečků byl rovněž Ø 25,5 mm.
Brzdy se seřizovaly pootáčením ozubených víček kolových válečků, zvlášť pro každou čelist (po sejmutí kola, páčením šroubovákem za ozubení víček skrz otvory v brzdových bubnech).
Tovární propagační fotografie.
Foto interiéru z továrního prospektu, včetně ukázky, jak lze sedadla sklopit pro spaní.
Tovární propagační fotografie.
Tovární propagační fotografie polokabrioletu.
Desítky Tudorů naložené na vagonech v seřadišti a připravených k expedici. Povšimněte si, jak hezky se na plošinu vagonu vešly vždy dva vozy vedle sebe.
Ilustrační fotografie, použitá k článku o testu AKRČS. 1948
Hned ve druhém čísle poválečného časopisu Auto z února 1948 vyšel test nového vozu Škoda 1101, vyrobeného v roce 1947.
Test byl uskutečněn ústředním technickým výborem autoklubu RČS a tato fotografie byla použita v jeho záhlaví.
Dva pohledy na záď sériového provedení...
... a tady pohled na atypicky provedenou záď s třetími výklopnými dveřmi - v tomto případě se jednalo o zakázkovou úpravu karoserie, provedenou českobudějovickou karosárnou Bří. Gottvaldové.

Foto: archiv Jihočeského motocyklového musea
V červnu 1948 vyšla v šestém čísle časopisu Auto tato reklama, na níž je vůz Škoda 1101 v provedení polokabriolet.
Hned na vedlejší stránce se ale v aktualitách objevila zpráva, že až do začátku července se na našem trhu nebudou automobily Škoda 1101 ani automobily Aero-Minor prodávat, protože byla uzavřena obchodní smlouva s Polskem, podle níž za dodané automobily obdrží naše republika z Polska potraviny...
Boleslavská továrna byla schopná už tradičně, od před války, udělat jakoukoliv karoserii. Tenhle čtyřdvéřový kabriolet na podvozku Škoda 1101 je toho jasným příkladem. Přesto ale zůstalo jen u jednoho exempláře, výroba nestačila uspokojovat poválečný trh ani standardním dvoudvéřovým modelem.
1948
Fotografie poloprofesionálně upraveného ("amerikanizovaného") předku tudora, která byla uveřejněna v časopisu Auto č.1 v roce 1948.
V padesátých letech byly velkou módou školní řezy. Automobily, motocykly, nebo jen jejich motory či nápravy v řezech, to byly základní pomůcky při výchově řidičů v každé autoškole. Autorem tohoto řezu kompletního podvozku Tudora byl mimořádně zručný a pečlivý automechanik František Červený z Českých Budějovic a řez byl určen pro budějovické autoučiliště.
Pohled na zadní část podvozku v řezu od Františka Červeného.
Dvojice vozů Škoda 1101 Tudor při náročné soutěži v Brazílii.

Přidat kometář k článku:
jméno, přezdívka ...

text