JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.

 vyhledávání:

A
B
C
Č
D
E
F
G
H
CH
I
J
K
L
M
O
N
P
R
S
Š
U
T
W
V
Z

Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


ČZ 250 Tourist


První typ z roku 1936 měl ještě přírubový motor a odlišný kryt setrvačníkového dynama. Cestovní motocykl vyráběný od roku 1936.
Byl uvažován pro možnost připojení sidecaru lehčí konstrukce.

Výrobce:
Česká zbrojovka a.s., Strakonice

Motocykl s označením "Tourist" byl poprvé představen veřejnosti na Pražském jarním veletrhu 1936, přičemž byl předtím, na samém začátku roku, nasazen továrnou v Zimní soutěži 1936.
Měl motor pružně uložený v gumě a bateriové zapalování. K jeho výbavě patřila kompletní elektrická výzbroj od firmy Bosch, zahrnující reflektor s malým bubínkovým tachometrem Veigel, elektrickou koncovou lampičku a elektrickou houkačku. Systém zásobovalo setrvačníkové dynamo Bosch 6V/45W uložené pod plechovým krytem na levém konci klikového hřídele, regulátor byl v kruhovém pouzdře pod sedlem a po pravé straně byla pod rámem uchycena zapalovací cívka Bosch.
Technické údaje ČZ 250 Tourist

Motor: jednoválcový dvoutakt v bloku s převodovou skříní
Vrtání: Ø 65 mm
Zdvih: 75 mm
Obsah: 249 ccm
Kompresní poměr: 1 : 6
Výkon: 8 ks při 3.800 ot./min.
Mazání: směsí benzínu s olejem v poměru 1 : 25
Karburátor: Graetzin Ke 22s
Zapalování: Bosch dynamobateriové 6V/45W s přerušovačem a zapalovací cívkou
Svíčka: Brita 6
Předstih:
Baterie: 6V , ukostřen záporný (-) pól
Primární převod: čelními koly v olejové lázni
Spojka: vícelamelová, korková, v olejové lázni
Převodovka: 3-stupňová, s ručním (na přání nožním) řazením
Převody:
1. rychlost - 1 : 15,69
2. rychlost - 1 : 8,72
3. rychlost - 1 . 6,10
Sekundární převod: válečkovým řetězem

Podvozek:
Rám: dvojitý uzavřený, nýtovaný a šroubovaný z lisovaných profilů
Přední vidlice: paralelogramová lisovaná s centrálním spirálovým pérem
Tlumič řízení: třecí, ručně stavitelný
Tlumič pérování: třecí, ručně stavitelný
Sedlo: koženkové, vpředu na pružném závěsu, vzadu podepřené spirálovými péry
Výška sedla: 725 mm
Kola: drátová 19"palcová
Ráfky rozměr:
Pneu přední: 3,50 - 19
Pneu zadní: 3,50 - 19
Brzdy: mechanické čelisťové, průměr bubnu Ø 150 mm,
Obsah benzinové nádrže: 13,5 litru

Parametry:
Délka: 2.150 mm
Šířka: 720 mm (přes řidítka)
Výška: 1.000 mm
Rozvor: 1.400 mm
Světlost:
Váha stroje: 135 kg

Spotřeba: 4,5 l / 100 km
Max. rychlost: 85 km/hod.

Cena prvních strojů v roce 1936 byla 5.950,- Kč