JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

Malá Solnice
Piaristické náměstí
České Budějovice

Otevírací doba:
od 1.dubna do 31.října
denně 10:00-18:00

tel. 723 247 104
exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.

 vyhledávání:

A
B
C
Č
D
E
F
G
H
CH
I
J
K
L
M
N
O
P
R
S
Š
U
T
V
W
Z

Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


AERO - sidecary


Cestovní sidecar Aero připojený k motocyklu Ariel.
CHLOUBOU MOTOCYKLU JE DOBRÝ A SPOLEHLIVÝ SIDECAR
Sidecar Aero
je vyráběn firmou Aero, továrna letadel ve Vysočanech v jednotném typu pro všechny značky motocyklů.
Reklama z dobového tisku, pocházející pravděpodobně z roku 1928.
Sidecar Aero
staví se ve velkých sériích, převážně strojně, za použití velkých frikčních a excentrických lisů, revolverových precisních soustruhů a elektrických svářecích strojů. Pomocí přesných kalibrů a šablon jest zpracován s největší přesností z vysoce kvalitních materiálů a i poslední operace lakování, provádí se strojně stříkáním pyroxyllinovými smalty.
Z vybraných materiálů, účelné a přesné práce vzniká dokonalý výrobek Sidecar Aero, který vyniká ladnou formou loďky, dlouhým pérováním, jednoduchým a důmyslným sestavením chassis i připojení jeho k rámu motocyklu.
Loďka jest ze železného plechu, zvláště k tomu účelu v hutích válcovaného, elektricky svařovaná na rámu z úhlových želez. Jest bezvadně lakovaná v tónu, odpovídajícím barvě motocyklu a čalouněna synthetickou kůží, vhodně volené barvy. Pérování sedátek a opěradel jest z ocelových vzpružin, měkké a řešené tak, že i nejdelší jízda spolujezdce neunavuje.
Opěradlo, dosahující až do výše ramen, jest vyjímatelné a jest možno do zadního prostoru uložiti i velké zavazadlo.
cestovní sidecar Aero zleva zezadu Mimo to jest za opěradlem vhodné zařízení pro připnutí kufru.
Dvéře do loďky jsou hluboké, takže vstup jest pohodlný, podlaha jest pokryta linoleem a konečně v předu nechybí ani opěra pod nohy s gumovou vložkou.
Loďka jest připevněna ocelovými nosníky na dlouhých pérách, která svým řešením skytají měkké odpérování při naprosté spolehlivosti.

Na pohledu zezadu jsou dobře vidět niklované nosníky pro upevnění zavazadel a horní část rozměrného opěradla, silně přečnívajícího přes obrys loďky. Dráty v sidecarovém kole byly standardně niklované, zatímco středovou krytku náboje kola výrobce nikloval pouze na přání (a samozřejmě za příplatek).
Ariel 1928 se sidecarem Aero. Dobové reklamní vyobrazení sidecaru Aero, připojeného k motocyklu Ariel z roku 1928. Odklápěcí opěradlo sidecaru je zajištěno zámečkem, lišty nosiče zavazadel jsou niklované (eventuelně chromované), na karoserii sidecaru i na zadní stěně opěradla jsou niklované otočné turnikety k upevnění krycí plachtičky sidecaru.
...a tady je vidět Ariel se sidecarem Aero v policejních službách - ne právě kvalitní fotografie z dobového tisku pochází z roku 1928.
Trojúhelníkové chassis z ocelových trubek specielní jakosti, spojované pečlivě propracovanými odlitky z ocelolitiny, jest připojeno k rámu motocyklu kloubovými závěsy a vertikálním listovým perem.
Montáž kola Kolo jest opatřeno pneumatikou 26 x 3,25, chráněnou širokým, lisovaným blatníkem, upevněným na loďce.
Náboj jest zvlášť pečlivě konstruován na konických válečkových ložiskách
(montáž kola byla poslední operací na již hotovém, nalakovaném a kompletně vybaveném, sidecaru).
Sportovní sidecar Aero s odklopnou partií před pasažérem kvůli snadnému nastupování, připojený k motocyklu Ariel. Sidecar Aero
svojí malou vahou hodí se i pro lehké stroje, ale právě tak dobře i pro stroje nejtěžší, pro svoji absolutní bezpečnost a spolehlivost.
Prodává se jak cestovní, tak sportovní kompletní, s připojovacím zařízením, kolem, pneumatikou a přikrývkou za Kč 3.980,- u všech zástupců motocyklů.
Kompletní chassis osobní s kolem, pneumatikou a připojovacím zařízením za Kč 2.380,-
Ukázka nákladního sidecaru Aero, připojeného k motocyklu Terrot. Kompletní nákladní chassis rozšířené
včetně kola, pneumatiky a připojovacího zařízení Kč 2.500,-

Cestovní loďka s blatníkem a dečkou Kč 1.700,-

Nákladní karoserie
zhotovená z dýhy, v barvě nádrže motocyklu, avšak bez jakékoliv reklamy a nápisu, včetně blatníku a ochranné dečky Kč 1.500,-
Prospekt sidecaru Aero - strana 1 Prospekt sidecaru Aero - strana 2 Prospekt sidecaru Aero - strana 3 Prospekt SIDECAR AERO
vydaný tiskem Josefa Voctáře v Brandýse n/L
Dobový inzerát z roku 1929. Reklama, uveřejněná na zadní straně časopisu Motor-Motocykl v roce 1929.
Reklama v Motor Revue z roku 1929, která předvádí nákladní provedení sidecaru Aero v kombinaci s motocyklem Ariel.

Podle tehdejších předpisů (jezdilo se vlevo) nemuselo na sidecaru být ani poziční, ani koncové, světlo.
************************************************************************************
Taxi sidecar Aero, připojený k motocyklu Harley-Davidson. Nový pražský dopravní prostředek...

Praha je po stránce komunikační jedno z nejnešťastnějších a nejpomalejších velkoměst. Co tedy zbývá tomu, kdo se chce dostat trochu rychleji než pěšky na místo svého určení? Taxi? I po snížení cen je jízda v něm ještě stále dražší, než aby ve statistice chvatu velkoměsta mohlo zaujmout příslušné a jinde již dávno lácí vybojované místo. Buďme tedy rádi, že podnikavý a český člověk dal Praze nový, laciný a rychlý prostředek, totiž nájemnou motocyklovou taxidrožku. Nelze snad říci, že by byla navenek vrcholem elegance. Ale posezení v ní je luxusní, její pérování bezvadné a rozhodně lepší, než u 90 % autodrožek, její rychlost, dík snadnému proplétání se kritickými uzly dopravy, velmi značná. Ale její fenomenální láce je hlavní strakcí, neboť při rozvážce stojí km za 1 osobu 2 Kč, za 2 osoby 3 Kč. Stroj, který se pustil do předem již vyhraného boje se spěchajícím proudem dopravy a získává rychle obliby, je 12 HP Harley-Davidson, značka víc než známá, karoserie přívěsného vozíku je výrobek Weymann-Aero a firma, jež našla tak dobré řešení, je zastupitelství Harley-Davidson, jež po prvním zkouškovém stroji pošle zakrátko deset jeho následovníků.
(Vyšlo v únorovém čísle časopisu „Pestrý týden 1928“)
Taxi sidecar Aero - z Motor Revue 1939. ... a o pouhou desítku let později už je to starý pražský dopravní prostředek!

"Upadla již do zapomenutí doba, kdy po Praze jezdily motocyklové taxametry, které v přívěsném vozíku mohly vozit 2 osoby" - to je komentář redakce našeho předválečného časopisu Motor Revue z roku 1939.
Na fotografii je taxi-sidecar firmy Aero, připojený k těžkému motocyklu Harley-Davidson 1200 ccm.
Fotografie, uveřejněná coby zajímavost, v časopisu Auto, ročník 1937.
Snímek zachycuje Ariela s cestovním sidecarem Aero s lyží místo kola - něco takového bylo možné naposled ještě tak začátkem padesátých let, kdy se ještě nesolilo a většina vedlejších cest se jen prohrnovala pluhem a pokud se nejednalo o extrémní stoupání či klesání, tak se ani nesypalo, natož solilo...
... a další ukázka svezení na sněhu: hliníkový sportovní sidecar Aero, připojený k motocyklu Harley-Davidson pana Ferdinanda Lazara.
Takovéhle ježdění v zimě už by si dnes nikdo nedovolil. Intenzivní sypání silnic solí by Harleye i tu parádní hliníkovou karoserii sidecaru stačilo za jedinou zimu nevratně poznamenat!
Snímek z prospektu, vydaného firmou Albin Liebisch. Veteran rallye Křivonoska 2008 - záběr z polední etapové přestávky v Českém Krumlově (foto Hošťálek).
Böhmerland 600 s cestovním sidecarem Aero na snímku z prospektu (foto Albin Liebisch) - a z jihočeské Veteran rallye Křivonoska 2008 (foto Petr Hoštálek).

Firma Aero dodávala sidecary s klasickým drátěným kolem, Albin Liebisch ale používal kola vlastní, nejprve litá, u pozdějších strojů lisovaná disková.
Snímek z prospektu, vydaného firmou Albin Liebisch. ... a ještě jednou z prospektu Albina Liebische: Böhmerland 600 s krátkým (sportovním) rámem v kombinaci s hliníkovým sportovním sidecarem Aero.
V této podobě byl stroj nabízen jako Sport "Alpen-Typ".
Aero_side_Indian-News Pan továrník Karel Kabeš, majitel továrny Aero, nabízel své sidecary řadě firem, prodávajících motocykly. Tady je ukázka jeho inzerátů v časopisu "Indian News", který v Praze vydával náš nejúspěšnější prodejce motocyklů, pan ing. František Mařík, po zásluze přezdívaný "otec Indianů".
A tady je na Indianu se sidecarem Aero Zdeněk Pohl v roce 1928
při 1000 km Souteži spolehlivosti.
Dobová fotografie je z časopisu Motor Revue 1928.
Reklama, uveřejněná v lednu roku 1929 v časopise MOTOR (Motocykl).
Petr Hošťálek a Indian Scout 37 cu.inch. (1927) s levostranným sidecarem Aero při Veteran Rallye Křivonoska 2005. Snímek je ze situace, kdy se mu z předního kola vytrhnul ventilek - v tomto okamžiku už je defekt opraven, duše vyměněna a kamarád František Marek opravené kolo nafukuje.
V pozadí Aerovka 662 Phdr. Jiřího Vlacha z Českých Budějovic.
Petr Hošťálek a Lenka Heřmanová s motocyklem Indian Scout 37 se sidecarem Aero při Veteran Rallye Křivonoska 2011 a Křivonoska 2012.

Foto Miloň Dvořák
Aero, továrna letadel, inserovala své sidecary také v Harley-Enthusiastu, časopisu, který vydával generální zástupce motocyklů Harley-Davidson pro ČSR, pan Rudolf Tesárek, pro své zákazníky.
Tento inzerát je z roku 1928.
Také Filmová hvězda Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích:
Bajzův "Hárley" z televizního seriálu "Bylo nás pět" byl Harley-Davidson 750 ccm model D z roku 1930 s levostranným sidecarem Aero.
Do filmu jej zapůjčil Petr Hoštálek junior a tahle fotografie je úvodní záběr z televizní obrazovky, který předcházel každému dílu...
Většina sidecarů Aero byla levostranných, což je logické vzhledem k tomu, že před druhou světovou válkou se v ČSR jezdilo vlevo. Pokud si ale zákazník výslovně přál sidecar pravostranný, například když to vyžadovala konstrukce motocyklu, firma Aero jeho přání vyhověla.
Viz ukázka pravostranného sidecaru Aero (model "pantoflíček") připojeného k motocyklu BMW R 47, u něhož se motor našlapoval po levé straně, tudíž byl pravostranný sidecar vhodnější.
Ukázka dochované karoserie pravostranného sidecaru Aero v mimořádně původním stavu (včetně lakování).

foto: David Kukačka

Přidat kometář k článku:
jméno, přezdívka ...

text