JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

Malá Solnice
Piaristické náměstí
České Budějovice

Otevírací doba:
od 1.dubna do 31.října
denně 10:00-18:00

tel. 723 247 104
exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Foto a stručný popis jednotlivých exponátů musea.

 vyhledávání:


Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


JAWA 500 OHC model 15 - 1953


Jawa 500 OHC typ 15, původní dochovaný stav po prvním majiteli, třicátý čtvrtý vyrobený kus z roku 1953. Těžký čtyřtakní motocykl sportovního charakteru s paralelním dvouválcem OHC.

Výrobce:
Závody 9. května Brodce nad Sázavou
Technické údaje:

Motor: paralelní dvouválcový čtyřtakt OHC s královským hřídelem
Vrtání: Ø 65 mm
Zdvih: 73,5 mm
Obsah: 488 ccm
Výkon / otáčky: 26 ks při 5.500 ot./min. (19,1 kW)
Kompresní poměr: 1 : 7,0
Počet ložisek klikového hřídele: 2, válečkové a kuličkové
Ojnice: kované ze slitiny hliníku
Blok válců: společný pro oba válce
Hlava válců: hliníková, společná pro oba válce
Mazání: oběžné se suchou skříní
Olejová nádrž: pod sedlem, o obsahu 4 litry
Karburátor: dvoušoupátkový Jikov 2924 HZ
Elektrická výzbroj: Pal 6 V / 50 W
Svíčly: PAL 14 - 195

Spojka: šesti-lamelová v olejové lázni
Primární převod: dvojitým řetězem Duplex 3/8" x 7/32" (70 článků)
Převodovka: čtyřrychlostní s nožním řazením, v bloku s motorem
Sekundární převod: řetězem 5/8" x 1/4" (100 článků)

Rám: Jednoduchý, dole otevřený, svařený z Jäkl profilů
Pérování vpředu: teleskopickou vidlicí s vestavěnými olejovými tlumiči pérování
Zdvih předního pérování: 150 mm
Pérování vzadu: kluzáky bez tlumení
Kola: 19" palcová, 36 drátová
Ráfky: 2,50 x 19"
Pneu vpředu: 3,25 - 19
Pneu vzadu: 3,50 - 19
Brzdy: bubnové úzké, Ø 200 mm, šířka čelistí 25 mm
Objem benzínové nádrže: 16 l

Parametry:
Délka: 2130 mm
Šířka: 815 mm
Výška: 960 mm
Váha pohotovostní: 156 kg
Dovolené zatížení: 200 kg
Váha celková: 356 kg
Spotřeba: 5,5 l / 100 km
Max. rychlost: 135 km/hod. vsedě (145 km/hod. vleže )
Motocykl po prvním majiteli, který má v Technickém průkazu uveden rok výroby 1953 a datum prvního přihlášení 9.4.1954. Na bocích předního blatníku je namalovaná první přidělená poznávací značka LH - 45 - 65.

Dochovaný originální stav s následujícími úpravami, provedenými původním majitelem:
přidané "nouzové" tandemové sedlo (kanada)
přidané zadní stupačky
přidané poziční světlo na předním blatníku (z vozu Škoda Tudor)
odstraněný stříbrný nátěr a vyleštění bočních vík motoru z elektronu, dnes zoxydovaných do tmavošeda
Stroj má doposud první pneumatiky, podle výrobních čísel z roku 1953.
Dynamo PAL nemá regulátor na tělese dynama, nýbrž uvnitř trojúhelníkové schránky na baterii.
Dvoušoupátkový karburátor Jikov 2924 H má povrchovou úpravu matným niklováním.
Pozoruhodné je kožené sedlo ze světle béžové (původně možná krémové) kůže.
Atelierová fotografie (ing.Karel Mika, březen 2017). Motocykl po pečlivém vyčištění a po odstranění zoxydované šedočerné vrstvy na bočních víkách motoru - příprava pro ateliérové fotografování v březnu 2017.
KOMENTÁŘE:

16.3.2017 Jirka:
krása
 

Přidat kometář k článku:
jméno, přezdívka ...

text