JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

Malá Solnice
Piaristické náměstí
České Budějovice

Otevírací doba:
od 1.dubna do 31.října
denně 10:00-18:00

tel. 723 247 104
exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.

 vyhledávání:

A
B
C
Č
D
E
F
G
H
CH
I
J
K
L
M
N
O
P
R
S
Š
U
T
V
W
Z

Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


SCOTT - 3 1/2 HP - 1909


1909 Scott 3,5 HP
Anglický motocykl, který si v poslední době vysloužil mnoho zájmu – jak lze číst v anglickém odborném časopise „The Car“ – to je nový 3 1/2 HP model Scott (k vidění na přiloženém vyobrazení), v mnoha ohledech se lišící od zavedených principů motocyklové konstrukce.
Hlavní rozdíl spočívá v motoru, což jest dvouválcový dvoutakt o vrtání Ø 66,8 mm a zdvihu 63,5 mm, vyznačující se absencí jakýchkoliv ventilů.
Válce jsou vertikálně postavené vedle sebe, hlavy válců mají vodní chlazení.
Jak výrobce tvrdí, jsou u tohoto motoru všechny nedostatky dvoutaktů odstraněny.
Přímo nad motorem je umístěn malý chladič, cirkulace chladící vody děje se thermosyfonem.
Pouhým povolením jediné křídlové matice dají se odstraniti krytky obou klikových skříní.
Také pístní kroužky lze prohlédnout a zkontrolovat víčky v kanálech válců, aniž by bylo nutno tyto demontovati.

Stroj má otevřený rám, takže může být používán dámou stejně jako pánem, nastupování a sesedání z něj je obzvláště snadné, právě tak, jako„Scottská“ metoda startování:
Motor se startuje s jezdcem, zaujímajícím své místo v sedle, když tento silně sešlápne nohou startovací pedál po pravé straně zadního kola se nalézající, čímž současně zařadí nízký převod. Motor přitom musí míti poloviční kompresi.
Vysoký převod se jednoduše zařadí vrácením pedálu zpátky.
Motocykl má pérující vidlici, magnetové zapalování, benzínovou nádrž umístěnou pod sedlem, bohatě postačující zátah, přední a zadní nožní brzdu, nosič a ovládání z řidítek.
Karburátor má proměnnou seřizovatelnou trysku.
***************************************************************************
Zpracováno podle rakousko-uherského dobového tisku z roku 1909.

Přidat kometář k článku:
jméno, přezdívka ...

text