JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

Malá Solnice
Piaristické náměstí
České Budějovice

Otevírací doba:
od 1.dubna do 31.října
denně 10:00-18:00

tel. 723 247 104
exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.

 vyhledávání:

A
B
C
Č
D
E
F
G
H
CH
I
J
K
L
M
N
O
P
R
S
Š
U
T
V
W
Z

Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


SVOBODA Diesel-kar 22 TRAKTOR


Svoboda 22 - titulní
Svoboda Diesel-kar 22 byl univerzální traktor, vyráběný českou firmou
SVOBODA motor, Ml.Boleslav - Kosmonosy.
Byl vybaven dvouválcovým vodou chlazeným vznětovým motorem o síle 22 koní a zákazník ho mohl dostat buď v provedení na pneumatikách, nebo v provedení na ocelových orebných kolech.
Titulní stránka výtvarně velmi pěkného prospektu, vydaného v letech druhé světové války známou tiskařskou firmou V. Neubert a synové, Praha-Smíchov.
Technický popis:

Motor:
Dvouválec, 4taktní, předkomůrkový Diesel 22 ks, 1 500 obr./min. s automatickým regulátorem, Ø 100 mm vrtání, 140 mm zdvih, mazání tlakové olejovou pumpou, vyměnitelné válcové vložky.

Převodová skříň a zadní poloosy:
Přímý náhon z motoru přes spojku na převodovou skříň, na rychlostní suvná kolečka, diferenciál s uzávěrem a poloosy.
Počet rychlostí: 4 vpřed a 1 vzad.
Prostřední strana prospektu.
Traktor opatřený pneumatikami při orbě. Rychlosti traktoru v km při rozměru zadních pneumatik 8 x 20“:
1.rychlost …………. 2,73
2.rychlost …………. 4,82
3.rychlost …………. 8,33
4.rychlost …………. 15
Zpět ……………….. 2,50
Traktor Svoboda Diesel-kar 22 na orebných kolech. Rychlosti traktoru v km s železnými koly Ø 1.000 mm:
1.rychlost …………. 3,25
2.rychlost …………. 5,70
3.rychlost …………. 9,75
4.rychlost …………. –
Zpět ……………….. 2,65
Pro jízdu na pevném podkladu (silnici) bylo možno opatřit orebná kola speciálními obručemi... Brzdy:
Nožní brzda na zadní kola, ruční brzda pásová, na převody.

Přední osa:
Masivní přední osa výkyvná.

Chlazení:
Vodní chlazení pumpou, chladič, větrák.

Spojka:
Jednolamelová suchá spojka.

Řízení:
Šnekové, lehce točné, velký volant.
... a naopak, pokud jste měli traktor na pneumatikách, bylo možné za příplatek dokoupit na zadní kola přídavné orebné obruče. Čistič vzduchu:
Několikanásobný čistič vzduchu dokonale odstraní všechen prach.

Závěsný rám:
Upraven pro zavěšení všech druhů hospodářského nářadí a vozů.

Osvětlení:
Osvětlovací dynamo, 2 reflektory, koncová světla, odrazové sklo.

Spotřeba nafty: 210 g na 1 ks / hod.

Obsah naftové nádrže: 50 l

Spotřeba oleje: 0,75 kg za 10 hod.

Zatížení:
Utáhne po dobré, tvrdé cestě 150 q při rychlosti 15 km až do stoupání 3%,
100 q od 3% do 5 % stoupání, podle stavu jízdní dráhy.
Na přání mohl být traktor vybaven sklápěcí boční žací lištou. ORÁFOVÁNÍ
Přední kola gumová ………… 5,50 – 18“
Přední železná ………………. Ø 760 mm
Zadní kola gumová …………. 8,00 – 20“
Zadní železná ……………….. Ø 1.000 mm
Pro zadní kola mohou se použíti též gumy těchto rozměrů: 8,25 – 20“ a 9,00 – 20“
Vzadu byl z převodové skříně vytažen jednak náhonový hřídel pro pohon samovazače, jednak měl traktor tehdy obvyklou transmisní řemenici pro pohon mlátičky, fukaru či dalších zemědělských strojů pomocí plochého řemene. MÍRY A VÁHY:
Celková šířka traktoru na gumách ………… 2,55 m
Výška včetně ssacího komínku …………… 1,90 m
Šířka ……………………………………….. 1,55 m
Šířka se železnými koly …………………… 1,60 m
Rozvor ……………………………………... 1,65 m
Nejmenší světlá výška …………………….... 265 mm
Průměr řemenice ……………………………. Ø 250 mm
Šířka řemenice ……………………………… 140 mm
Váha samotného stroje …………………… 1 460 kg

POČET OBRÁTEK:
Řemenice ……………………………………. 1.250
Náhonu samovazače ………………………… 540
Náhonu žací kosy ……………………………. 3,45
Na zadní straně prospektu byla jednak fotografie, demonstrující přední výkyvnou osu, jednak slovy výrobce Svoboda Diesel-kar 22 jede na naftu i na petrolej!

NAŠE VÝROBKY JSOU NEUSTÁLE ZDOKONALOVÁNY A PŘIZPŮSOBOVÁNY POŽADAVKŮM MODERNÍ VÝROBY A JSOU TUDÍŽ MOŽNÉ PŘÍPADNÉ DIFERENCE ÚDAJŮ V TECHNICKÉM POPISU!



*************************************************************************** Deutz F 2 Popisovaný traktor Svoboda Diesel-kar 22 byl vyráběn za druhé světové války a ještě krátce po ní.
Ačkoliv o tom není v prospektu zmínka, nebyl vlastní konstrukcí firmy Svoboda motor, Ml. Boleslav - Kosmonosy.
Ve skutečnosti se jednalo o licenčně vyráběný německý dvouválcový traktor DEUTZ typu F 2 M 417 firmy Klöckner-Humboldt-Deutz AG, Köln/Rhein, Deutschland.
Zpracováno podle originálního prospektu z archivu Jihočeského motocyklového musea.
KOMENTÁŘE:

20.6.2011 Václav Menšík, Most:
Velice zajímavý a víceúčelový traktor. Je potěšením takový funkční stroj vlastnit.
 

Přidat kometář k článku:
jméno, přezdívka ...

text