JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

Malá Solnice
Piaristické náměstí
České Budějovice

Otevírací doba:
od 1.dubna do 31.října
denně 10:00-18:00

tel. 723 247 104
exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.

 vyhledávání:

A
B
C
Č
D
E
F
G
H
CH
I
J
K
L
M
N
O
P
R
S
Š
U
T
W
V
Z

Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


Poslední aktualizace:
18.11.2018
A - AMO - F 15
17.11.2018
B - BMW 319/1 - Sport
B - BMW 327

TATRA 87 - aerodynamický osmiválec


Ukázka propagačního materiálu s podstatnou chybou:
Vyobrazený vůz neodpovídá textu, protože reflektory takto zcela zapuštěné do obrysu blatníků a kapoty měla až poslední poválečná série vozů Tatra 87. Vozy z roku 1937 měly ještě reflektory nápadně vystrčené v rourovitých nástavcích
1938
Reklamní pérovka, uveřejněná v časopisu "Ozvěny domova i světa" číslo 42 ze dne 20. října 1938, která měla přilákat návštěvníky k prohlídce stánku firmy Tatra na XXVII. Mezinárodní výstavě automobilů v Praze, pořádané 16. - 24. října 1938.
Tatra 87 model 1939 - pohled zepředu 1939
Tvář vozu Tatra 87 na fotografii z časopisu Motor Revue v květnovém čísle roku 1939.
Předválečné vozy měly prostřední dálkový reflektor o menším průměru, zatímco vozy z produkce v začátcích války měly všechna světla Ø 200 mm, krajní Bosch, prostřední Notek.
Vozy z konce války pak měly prostřední tunel zaslepený a osazený stíněným reflektorem Notek.
Dobová firemní kresba, ukazující vnitřní uspořádání aerodynamického vozu Tatra 87.
1939
Motorový agregát vozu Tatra 87 s osmiválcovým motorem vzadu. Tovární foto, uveřejněné v časopisu Motor Revue v roce 1939.
Příčný řez motorem Tatra 87: a) skříň ventilátoru, b) oběžné kolo ventilátoru
Tatra 87 jako exponát na brněnské Classic Show v roce 2010.
Ukázka atypicky umístěných směrovek u předválečného provedení Tatry 87 - většina vozů měla směrovky zapuštěné v horní polovině středního sloupku.
Titulní obrázek ze zářijového čísla časopisu Auto 1938 s textem:

PRVÁ JÍZDA NOVÝM VOZEM
Snad je to ještě pouze předváděcí jízda, při níž prodavač chce vážnému zájemci ukázati, že nový třílitrový osmiválec Tatra i při plném obsazení pěti osobami je nejrychlajším vozam. Či snad je to prvé vyzkoušení nového vozu, při němž se chce majitel přesvědčiti, že volil dobře?
1939
Obrázek z časopisu Auto s textem:
Aerodynamické vozy Tatra mají ideálně pohodlný přístup do vnitřku, což ocení zvláště starší osoby. Hodí se to i při transportu větších zavazadel.
Foto arch.Ing. Zapletal
Předválečné vozy měly řízení na pravé straně a jednoduchý tříramenný volant, lisovaný z černé hmoty (uvnitř s výztuží z ocelového drátu), ale už v té době se v prospektu udávalo, že na přání je možné vůz obdržet i s řízením na druhé straně.
Přepínač dálkových a tlumených světel byl nožní, umístěný mezi pedály spojky a brzdy.
Tovární foto
Poválečné vozy Tatra 87 už měly řízení na levé straně. Módou té doby byl "pérující" volant s rameny z pružných drátů a všechny ovládací prvky s plastickými knoflíky v krémově bílé barvě. Mřížka uprostřed palubní desky kryla prostor, připravený pro montáž reproduktoru autorádia - tovární foto.
Reklama, která vyšla v roce 1941 na zadní straně přebalu knížky "Náhradní paliva pro pohon motorových vozidel" autora A. Tůmy.
1950
Tatra 87 na zimním náladovém snímku se objevila ve čtvrtém ročníku časopisu Svět motorů a to v čísle, které vyšlo 28. ledna 1950.
Není mnoho československých automobilů v exposici proslulého Francouzského národního automobilového musea v Müllhouse (původně Museum bratří Schlumpfů). Aerodynamická Tatra 87 předválečného provedení tu je ale váženým exponátem - i přesto, že nemá původní nárazníky, nýbrž nárazníky z vozu Opel Kapitän...
Jedněmi z posledních poválečných prototypů Tatry 87 byly tyto vozy s retušovanou přídí, osazenou pouze dvěma reflektory.
Tatra 87 poválečného typu, s reflektory zapuštěnými do blatníků, zapůjčená z Kopřivnice do rakouského automobilového musea Koller’s Oldtimermuseum Heldenberg, nacházejícího se kousek před Vídní.
Foto Hošťálek 2012
Technické údaje vozu Tatra 87:

Motor: osmiválec do V (dvě řady v úhlu 90°), umístěný vzadu
Vrtání: Ø 75 mm
Zdvih: 84 mm
Obsah: 2.958 ccm
Kompresní stupeň: 1 : 5,8
Výkon na brzdě: 75 koní při 3.500 ot./min.
Písty: z lehké slitiny se dvěma těsnícími a jedním stíracím kroužkem
Válce: jednotlivé, soustružené ze šedé litiny
Počet ložisek klikového hřídele: 5, kluzných
Ventilový rozvod: ventily v hlavách OHC
Pohon vačkových hřídelů: dvojitými řetězy
Karburátor: dvojitý, spádový s akcelerační pumpou
Doprava paliva: mechanickou membránovou pumpou
Chlazení: vzduchem, nucené dvěma ventilátory, poháněnými klín. řemeny
Mazání: tlakové, oběžné
Olejová náplň:
Olejové čerpadlo: zubové
Zapalování: 12V, bateriové Bosch s rozdělovačem
Baterie: 12 V / 60 Ah
Dynamo: 12 V / 130 W

Spojka: jednolamelová, suchá F&S Mecano
Převodovka: v bloku s motorem, 2., 3. a 4. rychlost bezhlučné (šikmé ozubení)
Synchronizace: 3. a 4. stupeň
Převody:
1 - stupeň: 1 : 4,71
2 - stupeň: 1 : 2,95
3 - stupeň: 1 : 1,7
4 - stupeň: 1 : 1,08
Zpátečka: 1 : 5,92
Hnací náprava: zadní - výkyvná Tatra, doplněná hydraulickými tlumiči
Převod zadní osy: 1 : 3 (nebo 1 : 3,15)

Karoserie: 4 dvéřová celoocelová, samonosná s odsunovací střechou
Přední osa: bez nápravnice, tvořená dvojicí listových per nad sebou
Pérování: nezávislé, doplněné hydraulickými teleskopickými tlumiči

Zadní pérování: příčným listovým pérem
Tlumiče pérování: vpředu i vzadu pákové, hydraulické
Řízení: hřebenové, volant Ø 420 mm dle přání vlevo nebo vpravo
Nožní brzda: hydraulická Lockheed, na všechna kola
Ruční brzda: mechanická, lanová, na zadní kola
Mazání podvozku: centrální, pedálem

Kola: hvězdicové ocelové disky s ráfkem 5,00 E x 16"
Pneumatiky: 6,50 – 16 nízkotlaké, balonové

Rozvor: 2 850 mm
Rozchod vpředu: 1 250 mm
Rozchod vzadu: 1 250 mm

Délka vozu: 4 700 mm
Šířka: 1 670 mm
Výška: 1 500 mm
Světlost: 230 mm
Průměr otáčení: 12,5 m

Vlastní váha: 1.370 kg
Počet sedadel: 5
Užitečné zatížení:

Nejvyšší rychlost: asi 160 km/hod.
Trvalá rychlost (na dálnici): 135 km/hod.

Spotřeba benzínu na 100 km: 14 litrů
Spotřeba oleje na 100 km: asi 0,2 litru
Objem nádrže: 60 litrů (v předku vozu, pod kapotou)
z toho rezerva: 7 litrů

Přidat kometář k článku:
jméno, přezdívka ...

text