JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

Malá Solnice
Piaristické náměstí
České Budějovice

Otevírací doba:
od 1.dubna do 31.října
denně 10:00-18:00

tel. 723 247 104
exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.

 vyhledávání:

A
B
C
Č
D
E
F
G
H
CH
I
J
K
L
M
N
O
P
R
S
Š
U
T
V
W
Z

Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


NERACAR nebo NER-A-CAR


Neracar - titulní Původní Neracar byl výrobek americké továrny
Neracar Corporation, 204 South Geddes Str.,Syracuse, N Y.
Byl to mimořádně progresivně konstruovaný předchůdce skútrové filosofie, stroj, který měl velmi uspokojivě zakrytý motor a jezdci skýtal nejen velmi pohodlný posaz, ale v té době i nezvykle dobrou ochranu před povětrností.
V reklamě byl Neracar často představován s byznysmenem v obleku (a nezbytném klobouku) nebo s dámou, aby byla zdůrazněna dobrá ochrana jezdce před stříkající vodou a blátem. Konstruktérem byl Američan C. A. Neracher, který použil velmi originální převod síly od motoru na zadní kolo – a sice třecí převod, kdy na plochý vnější setrvačník motoru přitlačoval kůží obloženou třecí kladku, od níž vedl řetěz k zadnímu kolu. Kladka byla pomocí ruční páky příčně posuvná po třecí ploše setrvačníku, což dávalo jezdci velký rozsah použitelného převodu.
Další velmi netradiční konstrukční zvláštností bylo uchycení předního kola. Kolo bylo neseno dvojicí tlačných ramen, odpérovaných krátkými spirálovými pružinami. Svislý čep, na němž se přední kolo zatáčelo, byl uvnitř náboje předního kola a od spodního konce sloupku řidítek vedla dlouhá vodorovná řídící tyč, podobně jako u auta, ke krátkému raménku, trčícímu z náboje předního kola ven.
Motor byl jednoválcový, dvoutaktní, s hlavou litou vcelku s válcem. Měl obsah 221 ccm.
Neracar se začal sériově vyrábět a nabízet od roku 1921 a u nás měl jeho generální zastoupení „otec Indianů“ ing. František Mařík, jehož hlavní činností, jak přezdívka napovídala, bylo ovšem zastoupení proslulé americké motocyklové firmy Indian.
Neracar NTM Původní provedení amerického Neracaru s dvoutaktním motorem 211 ccm a měnitelným frikčním převodem z exposice Národního technického muzea v Praze.
Fotografie ze slavnostního otevření v únoru 2011 (po čtyřleté rekonstrukci muzea).
Z reklamy, uveřejněné v časopisu MOTOR (Motocykl), je zřejmé, že v roce 1929 už nebyl generálním zástupcem Neracaru pro Československo ing. Mařík, ale R. Todt, Praha XIX., Dejvická třída čís. 46, který hledal další zástupce.
Dopis spokojeného zákazníka, použitý v reklamě v časopisu MOTOR (Motocykl) v lednu roku 1929.
Pohled shora na podvozek Podvozek Neracaru z francouzského prospektu.
Neracar prospekt
Technická data:

Motor: jednoválcový dvoutaktní
Obsah válce: 221 ccm
Výkon: 2,5 koně

Převody: plynule měnitelný třecí převod, aretovaný v pěti polohách
Přenos síly na zadní kolo: válečkovým řetězem
Rám: z ocelových profilů, vpředu rozvidlený
Uložení předního kola: prostřednictvím svislého čepu uvnitř náboje kola
Pérování předního kola: dvojicí kyvných ramen, odpružených spirálovými péry
Řízení: řídící tyčí automobilového typu (od sloupku řidítek)
Kola: drátová, s falcovými ráfky
Pneu: 26 x 3 se záhybem (falcem)
Brzdy: dvě, obě na zadní kolo
Váha stroje: 80 kg
Maximální rychlost: 64 km/hod.
Spotřeba: 2,5 l / 100 km
****************************************************************************
O dva roky později, v roce 1923, byla výroba v Americe zastavena a licence na výrobu Neracaru poskytnuta anglické firmě Sheffield Simplex Ltd., Tinsley nr., Sheffield, England.
Tady byla zachována "skútrová" koncepce stroje, a způsob pohonu byl celkově přepracován.
Dvoutaktní motor byl nahrazen jednoválcovým čtyřtaktním spodovým motorem Blackburne 350 ccm SV a původní poněkud problematický třecí převod nahradila klasická ručně řazená třírychlostní převodovka.
V této podobě byl potom “anglický” Neracar vyráběn až do roku 1926.

Přidat kometář k článku:
jméno, přezdívka ...

text