JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

Malá Solnice
Piaristické náměstí
České Budějovice

Otevírací doba:
od 1.dubna do 31.října
denně 10:00-18:00

tel. 723 247 104
exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.

 vyhledávání:

A
B
C
Č
D
E
F
G
H
CH
I
J
K
L
M
N
O
P
R
S
Š
U
T
V
W
Z

Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


ADLER 2,5 litru typ 10 (1937 - 1940)

Revoluční proudnicový vůz, jehož další vývoj zastavila válka.

Adler 2,5 titulní Velmi revolučně konstruovaný proudnicový (dálniční) vůz firmy
Adlerwerke, vorm. Heinrich Kleyer A.G., Frankfurt/Main,
poprvé představený začátkem roku 1937.
Stal se okamžitou senzací, ale jeho rozšíření ve větším rozsahu, právě tak, jako jeho další vývoj, zastavila druhá světová válka.
Adler logo
Adler znamená v němčině "Orel" - a takhle tedy vypadalo logo firmy.
V kovové podobě zdobilo u vozu Adler 2,5 litru typ 10 nejen zaoblenou příď vozu, ale i víko kufru.
Stylizovaná tovární kresba z konce roku 1938. Na originální tovární kresbě je dodnes znát snaha o dosažení co nejdokonalejšího kapkovitého tvaru karoserie. Začlenit nárazníky přímo do karoserie, to tenkrát ještě nikoho ani nenapadlo, natož je udělat z něčeho jiného, než z kusu pořádné oceli...
Vůz měl čtvery velmi široké dveře se zapuštěnými klikami, přičemž přední se, kvůli snadnému nastupování, otevíraly "proti větru".
Adler 2,5 litru typ 10 zepředu Jako "tvář moderního automobilu" charakterizoval tento snímek nového proudnicového Adleru komentář časopisu Motor Revue z května roku 1939.
Tovární kresby, na nichž je názorně vidět jednak uspořádání podvozkové plošiny, jednak celková koncepce vozu.
Jenschke_Karl Návrh vozu Adler 2,5 litru typ 10 byl dílem ing. Karla Jenschkeho, někdejšího šéfkonstruktéra rakouské firmy Steyr, který v té době měl za sebou již velmi zdařilý a prodejně úspěšný malý vůz Steyr 50 (Steyr-Baby) nápadně podobného rukopisu. více o vozu Steyr 50 Jenschkeho konstrukce zde
Nízkoprofilový skříňový rám vozu Adler 2,5 typ 10. Základ svařované podlahové skupiny tvořily dva obvodové skříňové nosníky, vzadu vyhnuté přes nápravu, spolu se středovým tunelem pro kardan, to vše vyplněné plechovými výplněmi podlážek.
Díky tomuto technologickému řešení vycházela podlahová skupina při zcela dostačující pevnosti překvapivě lehká.
Adler 2,5 typ 10 odvozek shora Na schematickém náčrtu podvozku shora je dobře vidět jednak prostorové uspořádání, jednak originální konstrukční řešení obou náprav.
Ohromným kontrastem k avantgardně řešenému vozu byl použitý dlouhozdvihový motor už přežité konstrukce se spodovými ventily. To jediné zajímavé na něm bylo použití dvou karburátorů...
Adler2,5 litru typ10 - detail závěsu předního kola. Zavěšení předních kol bylo nezávislé. Svislé čepy byly ve své horní části drženy koncem do trojúhelníku se sbíhajících ramen hydraulických pákových tlumičů, v dolní části je nesly konce šikmo uložených čtvrteliptických listových per.
Zadní kola byla zavěšená na obrácených vzpěrách, uložených v silentbloku až na samém konci rámu. Pérování obstarávalo příčné listové péro. Zadní náprava byla konstruovaná jako výkyvná, s nezávislým zavěšením kol na lisovaných suvných ramenech, ukotvených prostřednictvím gumových silentbloků až za nápravou, na samém konci rámu.
O pérování se staralo příčné listové péro, pohyn polonáprav dolů, při odlehčení, byl omezen gumotextilními popruhy.
Náčrt karoserie číslo jedna, vpředu s integrovanými mlhovkami, vzadu s klasickými zadními blatníky. Celoocelová karoserie, poskládaná z výlisků známé německé lisařské firmy ABP (Ambi-Budd Preßwerk, Johannisthal), byla ve s podlahovou skupinou svařena do jediného, velmi pevného a tvarově stabilního, celku.
Byla čtyřdvéřová, s děleným šípovým předním sklem a měla odsunovací střední díl střechy.
Zajímavé je, že se v dobovém tisku objevily její dvě různé varianty, obě označené jako „Werkzeichnung“, tedy jako tování kresby a obě podepsané stejným návrhářem.
Názorný náčrt samonosné karoserie proudnicového vozu Adler 2,5 litru typ 10.
Řazení pistolovou rukojetí vozu Adler 2,5 typ 10 Záměr, udělat vůz co nejpohodlnější, bez překážející řadicí páky uprostřed, před předními sedadly, vedl konstruktéry Adleru k použití t.zv. "pistolového" řazení.
Písmenem "S" je označena řadicí páka.
"GF" je nožní pedál plynu, propojený s oběma karburátory.
"HZ" je táhlo, kterým se, pootočením rozdělovače, dal zmenšit předstih zapalování přímo z místa řidiče, což bylo obvyklé u řady předválečných vozů.
Zmenšením předstihu se usnadňovalo startování a šetřil mechanismus pastorku spouštěče, protože s malou či dokonce nulovou hodnotou předstihu motor "nekopal zpátky". Obzvláštní význam to mělo při startování zimou ztuhlého motoru, nebo při nouzovém natáčení motoru ruční klikou.
Adler 2,5 litru typ 10 - detail palubní desky. Tovární kresba mimořádně bohatě vybavené palubní desky.
Obě přední okna byla vyklápěcí ručně šroubovacími vzpěrami. Pod popelníkem v horní části palubní desky byl vyjímací zapalovač doutníků a cigaret, po jeho stranách páčkový přepínač světel a páčkový přepínač směrovek, vše od firmy Bosch.
Uprostřed z palubní desky trčela ohnutá rukojeť řadicí páky, nad ní bylo tlačítko starteru a schema, vkomponované do chromovaném rámečku ve stylu palubního přístroje.
Adler 2,5 litru typ 10 - umístění třícestného benzínového kohoutu před sedadelm řidiče. Nádrž vozu byla umístěna vzadu. Z ní byl benzín dopravován membránovým elektrickým čerpadlem k motoru benzínovým vedením, taženým pod podlahou vozu, takže logické umístění benzínového kohoutu bylo v podlaze, před sedadlem řidiče.
Benzínový kohout byl třípolohový (zavřeno, otevřeno a rezerva).
Adler 2,5 typ 10 - ve čtyřdveřové proudnicové karoserii firmy Ambi-Budd s odsunovací střechou.
Adler 2,5 typ 10 v karoserii ABP z roku 1938.
Hladká linie kufru nového Adlera.
Adler 2,5 litru typ 10 - pohled do zavazadlového prostoru
Adler 2,5 litru typ 10 v kabrioletové karoserii z roku 1938 od firmy Karmann. Módou let 1937-39 byly dvoubarevné karoserie, většinou v kombinaci černé a slonové kosti.
Jenže ne ve všech případech to danému vozu slušelo.
U tohoto kabrioletu Adler 2,5 je do očí bijící, jak je kombinace nevyvážená, jak měly černé být i blatníky a stupačka...
Adler 2,5 typ 10 Cabriolet Karmann
Adler 2,5 karosovaný jako Sport-Limousine firmou Buhne Extrémně nízké a elegantní bylo dvoudvéřové kupé, kterému továrna říkala "Sport-Limousine".
Bylo karosované firmou Buhne (mateřská továrna Adlerwerke dodávala pro tento účel pouze podvozek) a vzniklo ve skutečnosti pouze v několika málo exemplářích.
Ačkoliv bylo delší, na zadních sedadelch nebylo dost místa pro hlavu a vepředu z něj, kvůli sníženému čelnímu sklu, byl špatný výhled.
To nejpodstatnější ale byla jeho cena: zatímco čtyřdvéřová pohodlná limousina stála 5.750,- RM, Sport-Limousine stála šílených 8.750,- Říšských Marek a to bylo opravdu moc...
Adler 2,5 litru v provedení Sport-Limousine" měl motor se třemi horizontálními karburátory a kompresním poměrem zvýšeným na hodnotu 1 : 7,25, takže dával na svou dobu velmi slušných 80 koní při 4.200 otáčkách za minutu.
Obrázek vyšel v časopisu Auto č.1 ročník XXI.
Adler 2,5 typ 10 Barevná kresba vozu Adler 2,5 typ 10 je z obálky monografické knuhy ADLER Automobile 1900-1945 vynikajícího německého historika Wernera Oswalda. Vydalo ji nakladatelství Motorbuch Verlag Stuttgart
Technické údaje:

Motor: řadový šestiválec SV

Vrtání: Ø 71 mm
Zdvih: 105 mm
Obsah: 2.494 ccm
Kompresní stupeň: 1 : 6,25 (Sport limousine 1 : 7,25)
Výkon: 58 koní při 3 800 ot./min. (Sport limousine 80 koní při 4 200 ot./min.)

Písty: z lehké slitiny
Vložky válců: ze šedé litiny, výměnné
Počet hlavních ložisek klikového hřídele: 4, kluzná
Pohon vačkového hřídele: šroubovými ozubenými koly

Karburátory: dva, horizontální, Solex 30 BFLH / Solex 30 BFRH
Karburátory Sport limousine: tři, horizontální, Solex
Doprava paliva: elektrickou membránovou pumpou
Chlazení: vodní, nucené s thermostatem, podporované pumpou
Obsah chladiče: 12,5 litrů
Mazání: tlakové, oběžné
Olejová náplň: 7,5 litrů
Olejové čerpadlo: zubové
Uložení motory: tříbodové, v gumových silentblocích
Zapalování: bateriové s rozdělovačem
Baterie: 12 V / 45 Ah nebo 50 Ah v motorovém prostoru
Dynamo: 12 V / 130 W nebo 150 W

Spojka model 1937: vícelamelová v olejové lázni
Spojka model od roku 1938: jednolamelová, suchá
Převodovka: v bloku s motorem
Typ: Adler, 4-rychlostní se zpátečkou, 2., 3. a 4. rychlost synchronizovány
Řazení: zahnutým táhlem v palubní desce (" t.zv. deštníková rukojeť")
Převody: 1 - 4,14
2 - 2,26
3 - 1,52
4 - 1
Hnací náprava: zadní - výkyvná
Rozvodovka: samostatná, upevněná na podlahové plošině
Převod zadní nápravy: 1 : 3,72 ( na přání horský 1 : 3,90)
Převod zadní nápravy Sport limousine: 1 : 3,54

Podvozek: podlahová plošina s obvodovými skříňovými nosníky
Karoserie: Celoocelová, Ambi-Budd
Přední osa: nahoře šikmá ramena tlumičů pérování, dole šikmá listová čtvrtpéra
Zadní osa: výkyvná, zavěšená odzadu na šikmých vzpěrách
Zadní pérování: příčným listovým pérem
Tlumiče pérování: vpředu i vzadu pákové, hydraulické
Řízení: šnekové, systému ZF- Ross, volant vlevo
Nožní brzda: hydraulická ATE, na všechna kola (bubny Ø 300 mm)
Ruční brzda: mechanická na zadní kola
Mazání podvozku: centrální, pedálem

Kola: děrované ocelové disky s ráfkem 4,00 E x 16"
Pneumatiky: 6,00 – 16 nízkotlaké, balonové

Rozvor: 2 800 mm
Rozchod vpředu: 1 400 mm
Rozchod vzadu: 1 400 mm

Délka vozu: 4 635 mm
Šířka: 1 740 mm
Výška: 1 650 mm
Poloměr otáčení: 12 m

Vlastní váha zavřeného vozu: 1.310 kg
Váha kabrioletu: 1.400 kg
Váha Sport limousine: 1.250 kg
Užitečné zatížení: 470 kg

Nejvyšší rychlost: 125 km / hod.
Zrychlení 0 - 100 km/hod.: 34 sek.
Spotřeba na 100 km: 13,5 l
Spotřeba Sport limousine: 15 l
Objem nádrže: 58 litrů (v zádi vozu)
Adler 2,5 litru typ 10 - umístění chladiče oleje. Tlakový olej od olejového čerpadla byl veden pancéřovanou hadicí k horní komoře chladiče vozu, uvnitř které byl trubkový výměník tepla. Odtud byl olej veden opět pancéřovou hadicí k lamelovému čističi oleje, vestavěného do pravém boku motorového bloku. Čistič oleje měl ráčnu, pootáčenou pomocí táhla při každém sešlápnutí spojky.
Adler 2,5 litru typ 10 v pohledu zezadu. Poměrně vzácný záběr aerodynamické limousiny Adler 2,5 litru zezadu je z časopisu AMZ - Auto, Motorrad und Zubehör, vydávaného v Aši.
Snímek je z Národní výstavy motorových vozidel, která se konala 10. - 17. března 1940 ve Vídni (Nationale Kraftfahrzeugschau in Wien).
Vůz na snímku měl, pro dotvoření aerodynamické formy, kryty zadních blatníků.
Adler 2,5 litru typ 10 v čele kolony novinářů... Ze zprávy ČTK Praha: Kolona aut, v nichž čeští a němečtí novináři navštívili bojové území v bývalém Polsku, na provizorním mostě (vpředu kabriolet Adler 2,5 litru typ 10).
Dvaapůllitrový Adler se objevil i v lístkovnici časopisu Svět Motorů - a to v čísle 5, ročníku 1976.
Dvoudvéřový kabriolet Adler 2,5 litru z roku 1938, představený na Soutěži elegance v Roztokách u Prahy p. Evženem Majorošem.
Tak luxusnímu vozu, jakým Adler 2,5 litru byl, ale plné tatrovácké disky, navíc montované bez typických chromovaných poklic, příliš moc elegance nedodávaly...
nový-2 Proudnicový Adler typ 10 - tady už v kutilem hodně předělané podobě, kdy z původního vozu zbyla jen karoserie a to dokonce i bez přední části, která byla nahražena upravenými karosářskými díly ze Škody Tudor. Přední nápravu dostal tento kříženec z Opelu, zadní byla z vozu Praga Piccolo, převodovka ze škodovky, motor z Fiata 509 a benzínová nádrž z DKW 700 Reichsklasse...
V tomto stavu (samozřejmě s vylágrovaným motorem) byl vůz v roce 1960 zakoupen třemi mladými přáteli z Liberce za tehdejších 1.000,- Kčs...
KOMENTÁŘE:

14.3.2011 Peter:
Vo vykresovej dokumentacii v hore uvedenom obrazku motora a prislusnych ovladacich tiahel je podla mna tiahlo s oznacenim HZ
urcene na mechanicke pootacanie rozdelovaca pre ucel ulahcenia startu
studeneho motora.Jedna sa pravdepodobne o tzv.presuvnik predzapalu.
Preto aj skratka HZ z coho usudzujem ze Z - Zuendung H - snad Hoch.
Takuto pomocku mali snad vsetky auta tej doby.Ak sa mylim tak prijmite
vopred moje ospravedlnenie.
 
15.3.2011 Petr Hošťálek:
Správný postřeh, děkuji za upozornění a už jsem to opravil.
Sám jsem tohle zařízení měl na řadě mých předválečných vozů (BMW 303, 315/1, 320 i Škoda 256 B/G).
V originálním výkresu je uvedeno:
HZ = Knopf für zusätsl. Zündverstellung
což v překladu znamená \"knoflík pro přídavnou regulaci nastavení zapalování\".
 
26.12.2014 Karel Vávra:
Dovolím si oponovat, můj Adler měl normální benzinovou AC pumpu.
 

Přidat kometář k článku:
jméno, přezdívka ...

text