JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

Malá Solnice
Piaristické náměstí
České Budějovice

Otevírací doba:
od 1.dubna do 31.října
denně 10:00-18:00

tel. 723 247 104
exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.

 vyhledávání:

A
B
C
Č
D
E
F
G
H
CH
I
J
K
L
M
N
O
P
R
S
Š
U
T
V
W
Z

Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


Poslední aktualizace:
16.12.2017
A - AERO 662 - typ 16 HP a 18 HP
15.12.2017
Š - ŠKODA 430
14.12.2017
P - PRAGA - nákladní typ AN

HANOMAG - osobní 1,3 litru typ 13 - 1939

Osobní automobil s aerodynamickou samonosnou karoserií.

Hanomag 1,3  litru - titulní
Logo Hanomag Výroba aerodynamického osobního automobilu Hanomag 1,3 litru typ 13 byla zahájena těsně před koncem roku 1938, oficielně byl nový vůz představen v lednu 1939. Jeho zaoblená karoserie byla inspirovaná aerodynamickými studiemi prof. Jaraye ze začátku třicátých let. Hanomag 1,3 typ 13
Rozměrový náčrt vozu Hanomag 1,3 litru, typ 13 z roku 1939.
Karoserie byla převratná už jen tím, že byla celoocelová a samonosná. Navíc ale velmi nápadná a charakteristická svým, po celé délce vozu probíhajícím, středovým švem, vystupujícím nad okolní plochu. Přístup do kufru byl zvenčí, po odklopení rozměrného víka. Zcela vespod byla přihrádka pro rezervní kolo, v roku je vidět nalévací hrdlo nádrže, umístěné pod podlahou kufru. Nad přihrádkou pro rezervní kolo byl rozměrný prostor pro zavazadla. Vůz se kromě samonosné karoserie vyznačoval i dalšími nadčasovými prvky. Měl přední nápravu s nezávisle zavěšenými koly, odpérovanými pomocí zkrutných gumových elementů a jeho motor byl už tehdy konstruován tak, aby byl schopen držet trvalé vysoké tempo na rozvíjejících se prvních německých dálnicích.
Reklamní fotografie, která v roce 1939 prošla novinovým tiskem. Měla evokovat dobrou stoupavost vozu. Hanomag 1,3 litru typ 13 byl po všech stránkách velmi solidně konstruován, dalo by se říci až příliš solidně, protože ve výsledku byl na výkon svého motoru dost těžký. A hlavně – značně dražší než srovnatelné vozy konkurenční. Stál 3.175,- říšských marek, zatímco třebas dvoulitrový Opel stejného roku výroby jen 3.100,- marek, jedenáctistovka Hansa 2.950,- marek, Ford Eifel 2.590,- marek nebo Ford Taunus 2.800,- marek.
Přesto se jeho prodej rozbíhal velmi slibně. Jenže už za několik měsíců přišla válka a s ní nejprve řada omezení, týkajících se prodeje civilním osobám, pak omezení výroby jakožto civilního vozu a nakonec, v roce 1941, definitivní zákaz jeho výroby.
Náladový snímek předsériového vozu z podzimu 1938
Hanomag 1,3  litru typ 13 - barevná kresba z prospektu z roku 1939.
Technická data:
Motor: řadový čtyřválec OHV

Vrtání: Ø 71 mm
Zdvih: 82 mm
Obsah: 1.298 ccm
Kompresní stupeň: 1 : 6
Výkon: 32 koní při 3 600 ot./min.

Písty: Nelson-Bohnalite z lehké slitiny
Vložky válců: ze šedé litiny, výměnné
Počet hlavních ložisek klikového hřídele: 3, kluzná
Pohon vačkového hřídele: čelními ozubenými koly

Karburátor: jeden, horizontální Solex 30 BFRH
Doprava paliva: mechanickou membránovou pumpou
Chlazení: vodní, nucené s thermostatem, podporované pumpou
Objem chadící vody: 9 litrů
Mazání: tlakové, oběžné, náplň 4 litry oleje
Olejové čerpadlo: zubové
Baterie: 12 V / 50 Ah
Dynamo: 12 V / 90 W

Spojka: jednolamelová, suchá, Fichtel & Sachs
Převodovka: čtyřrychlostní se zpátečkou, 3. a 4. rychlost synchronizovány
Převody: 1 - 4,55
2 - 2,33
3 - 1,48
4 - 1
Hnací náprava: zadní - pevná
Převod zadní nápravy: 1 : 4,57 (na přání horský 1 : 5,17)

Podvozek: bezrámový, samonosná karoserie
Přední osa: příčná kyvná ramena, odpružená zkrutnými gumovými elementy
Zadní osa: pevná, zavěšená na podélných listových pérech
Tlumiče pérování: pákové hydraulické
Řízení: šnekové, systému ZF- Ross
Nožní brzda: hydraulická ATE, na všechna kola
Ruční brzda: mechanická na zadní kola
Mazání podvozku: centrální, pedálem

Kola: disková ocelová
Pneumatiky: 5,25 – 16

Rozvor: 2 500 mm
Rozchod vpředu: 1 300 mm
Rozchod vzadu: 1 300 mm

Délka vozu: 4 230 mm
Šířka: 1 600 mm
Výška: 1 680 mm

Vlastní váha vozu: 970 kg
Dovolené zatížení: 430 kg
Celková váha: 1 400 kg

Nejvyšší rychlost: 115 km / hod.
Spotřeba na 100 km: 9,5 l
Objem nádrže: 42 litrů (v zádi vozu)

Přidat kometář k článku:
jméno, přezdívka ...

text