JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

Malá Solnice
Piaristické náměstí
České Budějovice

Otevírací doba:
od 1.dubna do 31.října
denně 10:00-18:00

tel. 723 247 104
exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.

 vyhledávání:

A
B
C
Č
D
E
F
G
H
CH
I
J
K
L
M
N
O
P
R
S
Š
U
T
W
V
Z

Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


WALTER typ Junior


Junior_z_časopisu_Auto_1932 Malý vůz se čtyřválcovým motorem, vyráběný od roku 1932 pražskou firmou
Walter, akciová společnost, továrna na automobily a letecké motory, Praha-Jinonice
Po řadě vlastních konstrukcí automobilů, které firma Walter začala vyrábět již od roku 1913, následovala dohoda s italskou firmou FIAT. Na jejím základě získává Walter licenci nejprve na vůz Fiat 514, který se u nás začíná vyrábět od roku 1931 jako Walter Bijou a v roce 1932 pak licenci na vůz Fiat 508 Balilla, který dostává název Walter Junior.

První vozy Walter Junior předvedla továrna pražským novinářům v posledním zářijovém týdnu 1932 na Jílovišťské silnici - referoval o tom a fotografii přinesl Č.A.S. List motoristů v čísle 13, vydaném v Praze dne 3.října 1932.
Technická data:
Motor: řadový čtyřválec SV
Počet válců: 4
Vrtání: Ø 65 mm
Zdvih: 75 mm
Obsah válců: 995 ccm
Kompresní poměr: 1 : 5,88
Maximální výkon: 24 koní / 3500 ot. min
Počet ložisek klikového hřídele: 3, kluzná
Ventilový rozvod: SV (postranní ventily)
Pohon vačkového hřídele: řetězem
Blok motoru: ze šedé litiny
Písty: z lehké hliníkové slitiny
Chlazení: termosyfonové vodní s větrákem za chladičem
Mazání: tlakové
Zapalování: 12V, bateriové s cívkou a rozdělovačem s automatickým řízením předstihu
Baterie: 12V / 38 Ah
Pořadí zapalování: 1-3-4-2
Karburátor: Solex 26 UBIP
Nádrž: 27 litrů, z toho 4 litry rezerva (umístěná pod kapotou za motorem)
Doprava paliva: samospádem

Spojka: jednolamelová, suchá
Převodovka: třístupňová se zpátečkou s přímým řazením uprostřed vozu
Hnací náprava: zadní
Přenos síly na zadní nápravu: spojovacím hřídelem se dvěma pružnými Hardy-spojkami

Rám: z ocelových lisovaných podélníků, spojených příčkami a křížovou výztuhou
Přední náprava: pevná, kovaná, profilu I
Pérování vpředu: podélnými listovými péry, doplněné pákovými hydraulickými tlumiči
Zadní náprava: pevná, typu Banjo, s diferenciálem
Rozvodovka zadní nápravy: s kuželovým soukolím Gleason
Pérování vzadu: podélnými listovými péry, doplněné pákovými hydraulickými tlumiči

Brzda nožní: hydraulická, jednookruhová, na všechna čtyři kola
Brzda ruční: mechanická, pásová, působící na buben za převodovkou
Řízení: šnekem a segmentem, volant na levé straně
Disky: 17" ocelové, lisované plné, s prohloubeným ráfkem, upevněné čtyřmi šrouby
Pneumatiky: 4,50 - 17"

Rozvor: 2250 mm
Rozchod vpředu: 1200 mm
Rozchod vzadu: 1200 mm

Celková délka: 3140 mm
Celková šířka: 1400 mm
Celková výška: 1530 mm

Váha podvozku včetně náplní a rezervního kola: 415 kg
Pohotovostní váha standardního zavřeného vozu: 687 kg
Celková přípustná váha: 1085 kg

Maximální rychlost: 85 km/hod.
Spotřeba na 100 km: 6,3 kg (to jest asi 7,5 - 8 litrů)
Základní provedení představoval čtyřsedadlový vůz s uzavřenou dvoudvéřovou celokovovou karosérií typu "tudor". V sériovém provedení měl rezervu uloženou po straně, ve výkroji předního blatníku. Vyklápěcí čelní sklo patřilo ke standardnímu vybavení.
Továrna v popisu vozu, uveřejněném v říjnovém čísle časopisu Auto, sice uváděla, že je to první automobil u nás, který je vyráběn s celoocelovou karoserií, ale to nebyla pravda. Již od roku 1929 byla s celoocelovou karoserií vyráběná malá Aerovka 500 a náskledně 662 ccm...

Ceny v roce 1932:
normální zavřený vůz 29.500,- Kč
luxusní zavřený vůz 32.500,- Kč


Tovární popis provedení Junior-Normal:
Elegantní celokovová stavba, dvě dvířka, dvě postranní okna, blatníky a chassis černé, karoserie v některé ze standartních barev s jemným linkováním, střecha z černé umělé kůže, chromované reflektory s trojím světlem, chromovaná reflektorová tyč, elektrický ukazovatel směru Bosch, sklápěcí nosič zavazadel, úplné vnitřní čalounění prvotřídní látkou, kaučukový koberec v barvách přizpůsobených čalounění, přední sedadla řiditelná, tvaru klubovek se sklápěcími opěradly, postranní opěradla u zadních sedadel, přední okno vyklápěcí, automatický stírač skla, okna ve dvířkách spouštěcí (lze je zasunouti), záclonka u zadního okna s mechanismem, ukrytým ve stěně vozu, zpětné zrcátko, stropní osvětlovací lampa, zásobní kolo s pneumatikou ve žlábku předního blatníku.

Tovární popis provedení Junior-Luxus:
Elegantní celokovová stavba, dvě dvířka, dvě postranní okna, blatníky a chassis černé, karoserie zvlášť jemně lakována v kombinaci dvou standartních barev s velmi jemným linkováním, střecha z černé umělé kůže, chromovaná mříž před chaldičem s řiditelným svinovacím krytem ku regulaci teploty chladicí vody, chromované nárazníky vpředu i vzadu, chromované reflektory s trojím světlem, chromovaná reflektorová tyč, elegantní chromované kryty nábojů kol, elektrický ukazovatel směru Bosch, sklápěcí nosič zavazadel, úplné vnitřní čalounění zvláště vybranou prvotřídní látkou, kaučukový koberec v barvách přizpůsobených čalounění, přední sedadla řiditelná, tvaru klubovek se sklápěcími opěradly, postranní opěradla u zadních sedadel, přední okno vyklápěcí, automatický stírač skla, okna ve dvířkách spouštěcí (lze je zasunouti), vyložení leštěným dřevem pod okny, záclonka u zadního okna s mechanismem, ukrytým ve stěně vozu, záclonky u postranních oken, zpětné zrcátko, stropní osvětlovací lampa, dvě zásobní kola s pneumatikou ve žlábku předního blatníku.

Standartní barvy jsou:
tmavočervená, tmavomodrá, světlemodrá, beige, černá.
Veškeré vozy Normal i Luxus mají podvozky a blatníky standartně černé.
Karoserie vozů Normal jsou v jedné standartní barvě a jemně linkované.
Karoserie vozů Luxus jsou zvláště jemně lakovány ve standartních kombinacích dvou standartních barev a velmi jemně a bohatě linkovány.



Zvláštní výprava
která může býti na přání a za zvláštní příplatek na vozy Junior dodána:

Zásobní kolo (šesté) s pneumatikou, chromovaný přední nárazník, chromovaný zadní nárazník, stop-lampa, hodinky, chromovaná mříž se svinovacím krytem na chladič, celokovový kufr (bez vložek), chromované kryty nábojů kol, chromovaný kryt zásobního kola, zapalovač doutníků, popelníček, specielní lakování karoserie.

Váhy:
Chassis se čtyřmi koly a pneumatikami, krytem motoru, baterií, olejem v motoru, převodové skříni a zadní nápravě, bez vody a bez paliva, nářadí, zásobního kola, nárazníků, přístrojů a blatníků - kg 385

Chassis jako předchozí, avšak se zásobním kolem, nářadím, přístroji a příslušenstvím - kg 415

Zavřená čtyřsedadlová karoserie - jako předchozí, avšak se zásobním kolem a nářadím - kg 660

Vůz jako předchozí, ale k jízdě připraven, t.j. s vodou a palivem, neobsazený kg 687
Ve třicátých letech firma Hellada, vyrábějící mýdlo, vydávala předtištěné sběratelské sešity, do nichž si děti mohly lepit kartičky s vyobrazením aut, letadel či lodí, které přikládala do svých balených mýdel.
Takhle vypadala kartička s typem Walter Junior.
Krátce po zahájení výroby typu Junior představila továrna na stejném podvozku i dvousedadlový roadster velmi sportovního střihu.
Na tomto dobovém snímku je ve dvoubarevném provedení, s nárazníkem, ale bez příplatkové ozdobné mříže před chladičem. Za ním pózuje Pepa Maleček, člen mistrovského mužstva L.T.C., Praha, populárního hokejového týmu.

V roce 1934 byla jeho cena 25.500,- Kč
limuzína stála 29.500,- Kč
čtyřmístný kabriolet stál 34.500,- Kč
Časopis Motor Revue uveřejnil v srpnu 1934 tento záběr z jízdy Alana Forejta s roadsterem Walter Junior do tehdejší "Arábie".
O dobrodružstvích, která cestu provázela, pak Forejt napsal zajímavou knížku.
Walter Junior jako cena v t.zv. "Nálepkové soutěži" - reklama a propagace se dělala nejrůznějšími způsoby. Tady ředitel firmy, dr. V. Kumpera předává hlavní cenu, nový vůz, výherci malému Milanu Procházkovi.
Fotografie je z červnového čísla časopisu Hvězda československých paní a dívek 1935.
Koncem šedesátých let byl v Liberci na prodej tento Walter Junior - roadster. O tom, kdo jej koupí, se mezi sebou dohadovali kamarádi Petr Hošťálek a Petr Zeman. Nakonec vůz koupil Petr Zeman, protože Petr Hošťálek měl v té době několik dalších vozů.
Snímky jsou ze zahrady v Arbesově ulici, kde tehdy Petr Hošťálek bydlel - v pozadí je jeho Aero 30.

foto Hošťálek
Walter měl nepůvodní šestnáctipalcové disky, nepůvodní vložku chladiče a přidané blinkry a brzdová světla do blatníků.
Krátce poté, co jej Petr Zeman koupil, dostal vůz drátěná sedmnáctipalcová kola původem z vozu DKW, u nichž musely být upraveny středy na odpovídající italskou rozteč šroubů (Walter Junior byl licencí italského Fiatu typ Ballila).
Blinkry z blatníků zmizely (díry po nich se samozřejmě musely zavařit) a místo nich vůz dostal dobové "fajfky" Scintilla. Důležitou technickou změnou byla výměna vložky chladiče.
Dodatečně byl namontován přední nárazník, specielně udělaný pro tento vůz.
Veteran Rallye Hallensia Mobile - vlevo Petr Hošťálek, vpravo Petr Zeman V této podobě byl Zemanův Walter nejobdivovanějším vozem na "Veteran Rallye Hallensia Mobile", která se jela ve východoněmeckém Halle. Na tomto dochovaném snímku je u volantu Petr Zeman. Vedle, v roli spolujezdce, je Petr Hošťálek, autor těchto internetových stránek...
Fotografie ze startu "Halensia Mobile" i ze závěrečné přehlídky "na molu" se následně objevily na prvních stránkách tisku.
Na prvním snímku je Petr Zeman ve vlažném rozhovoru s německým konferenciérem (foto Hošťálek), na druhém v podstatně žhavějším rozhovoru s německou modelkou (foto místní pohotový reportér).
Se startovním číslem 198 se Petr Zeman s Petrem Hošťálkem účastnili "Rallye Karlovy Vary". Na snímku z parkoviště před hotelem Pupp je Petr Hošťálek (foto Zeman).
Petr Zeman a Petr Hošťálek (ještě s nálepkou "Halensia - Mobile" za předním oknem) už zas při "Soutěži zručnosti" v Sedmihorkách u Turnova coby neuvěřitelní vítězové, když díky dokonalé sehranosti porazili s veteránem Walter Junior celou konkurenci daleko modernějších škodováckých embéček a stovek, Wartburgů i fiatů.
V roce tuším 1967 jezdil v Přelouči tento velmi původně dochovaný roadster ve dvoubarevném nátěru, vybavený příplatkovou mříží před chladičem, nárazníkem a mlhovkou. Jeho úchvatnou originalitu narušovaly pouze blinkry, montované na blatnících.

foto: Hošťálek
Walter Junior při Veteran Rallye Křivonoska 2006...
V plné jízdě ... a tentýž vůz v plné jízdě na stejné akci, ale o čtyři roky později. V Českých Budějovicích také "štamgast"!
foto Hošťálek (2008) Při každoroční společné klubové jízdě, pořádané Veteran Car Clubem České Budějovice na závěr sezóny pod názvem "Poslední kolo", se v roce 2008 ve startovním poli objevil tento sportovní roadster Walter Junior. Fotografie je z parkoviště před hospodou ve Strážkovicích, kde byl cíl jízdy.
foto Hošťálek (2013) foto Hošťálek (2013)
... a ještě jednou tentýž vůz, při Veteran Rallye Křivonoska 2013, fotografovaný nedaleko Lišova u Českých Budějovic.
Walter Junior Moučka Také Walter Junior Roadster-cabriolet Josefa Moučky z Holubova je pravidelným účastníkem Veteran rallye Křivonoska, pořádané Veteran Car Clubem České Budějovice.
Tento původně dvousedadlový vůz v luzusním provedení se stahovacími okny ve dveřích byl některým z předchozích majitelů předělán na čtyřsedadlový a jeho současný majitel, když vůz pečlivě restauroval, tuto karosářskou úpravu ponechal.
KOMENTÁŘE:

8.9.2018 dony:
Hezký den,
chci nechat poradit.
Mám u sebe originál TP Walter Junior 1934,uzavřený model.
 

Přidat kometář k článku:
jméno, přezdívka ...

text