JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

Malá Solnice
Piaristické náměstí
České Budějovice

Otevírací doba:
od 1.dubna do 31.října
denně 10:00-18:00

tel. 723 247 104
exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.

 vyhledávání:

A
B
C
Č
D
E
F
G
H
CH
I
J
K
L
M
N
O
P
R
S
Š
T
U
V
W
Z

Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


ENKA


ENKA - titulní Malý jednoválcový automobil konstrukce Břetislava Novotného, který byl předchůdcem vozů Aero.

Výrobce: Továrna na automobily F. Kolanda a spol.
Technické údaje

Motor: vodou chlazený dvoutaktní jednoválec
Vrtání: Ø 85 mm
Zdvih: 88 mm
Obsah: 499,35 ccm
Kompresní stupeň: 1 : 6
Výkon: 10 koní při 2.200 ot./min.

Píst: z lehké slitiny, s deflektorem
Blok válců: ze šedé litiny
Kliková skříň: z hliníkové slitiny
Počet hlavních ložisek klikového hřídele: 2, kuličková

Karburátor: horizontální, Amal
Doprava paliva: vlastním spádem
Chlazení: vodní, termosyfonové
Mazání: směsí benzínu s olejem v poměru 1:40
Zapalování: dynamobateriové s přerušovačem a cívkou
Baterie: 6 V / 50 Ah
Dynamo: 6 V / 60 W
Spouštěč: elektrický, Bosch systém Bendix

Spojka: kuželová, suchá
Převodovka: třírychlostní se zpátečkou, systém transaxle (vcelku s rozvodovkou zadní nápravy)
Hnací náprava: zadní - pevná, bez diferenciálu
Přední osa: pevná, zavěšená na podélných čtvrteliptických pérech
Zadní osa: pevná, zavěšená na podélných čtvrelipticktých pérech
Řízení: šnekové, volant vpravo
Nožní brzda: mechanická na zadní kola
Ruční brzda: mechanická na zadní kola

Kola: drátěná s falcovými ráfky, upevněná centrální maticí
Pneumatiky:
falcové, balonové 27 x 3" u otevřeného vozu
falcové, balonové 27 x 4" u limousiny


Rozvor: 2.160 mm
Rozchod vpředu: 1.020 mm
Rozchod vzadu: 1.020 mm

Délka vozu: 3.020 mm
Šířka: 1.160 mm
Výška (přes volant): 1.280 mm

Vlastní váha vozu: 450 kg
Dovolené zatížení:
Celková váha:

Nejvyšší rychlost: 75 km / hod.
Spotřeba na 100 km: 3,5 l
Objem nádrže: 16 litrů (pod kapotou, na příčné stěně za motorem)
Historie:
Automobil Enka byl zkonstruován ing. Břetislavem Novotným poté, co opustil brněnskou Zbrojovku, kde byl autorem malého dvoutaktního lidového vozu Disk s třecím převodem.
Následně ing. Novotný přesídlil do Prahy, kde v Holešovicích, nejdřív v prostorách firmy Varvařovský, později v prostorách firmy Košař, začal připravovat konstrukci vlastního malého automobilu s jednoválcovým vzduchem chlazeným dvoutaktním motorem o obsahu 350 ccm.
Spolupráce s firmou Košař ale brzy skončila a tak ing. Novotný založil s Františkem Kolandou, který vedl rodinnou tiskařskou firmu, nový společný podnik „Továrna na automobily F.Kolanda a spol.“
Břetislav Novotný osobně za volantem prvního prototypu.
Tady ještě Enka neměla svůj typický (a velmi krásný!) podkovovitý chladič. Velmi úzkou kapotou a celkově subtilní stavbou připomínala v této podobě spíš lehký francouzský cyclecar, než skutečný automobil.
Prospekt tištěný firmou Melantrich, Moravská Ostrava
Prospekt, vydaný ke  XX. výstavě automobilů v Praze. Z prospektu:

"ENKA" LIKOUSINA
Ke standartní výbavě náleží: Celá Boschova kompletní elektrická garnitura (spouštěč, dynamo, spínací skřínka, 2 reflektory s městským malým, s městským velkým a velkým dálkovým světlem, 1 armaturní montážní lampička s patřičným kablem, 1 zadní lampička, hodiny, tachometr, 1 reservní kompletní kolo, ruční houkačka, úplné nářadí.

Karoserie jest jednodveřová s vyklápěcím děleným ochranným sklem, se dvěma předními, dobře pérovanými, vyklápěcími sedadly, s jedním zadním pérovaným sedadlem. Dvě přední okna jsou upravena na stahování. Vnějšek i vnitřek karoserie jsou potaženy francouzskou umělou kůží.
„Továrna na automobily F. Kolanda a spol.“ byla ve skutečnosti spíš jen větší strojnická dílna. Přesto ale dokázala v letech 1928 – 31 vyrobit asi 47 úhledných automobilů Enka, převážně v otevřených karoseriích. Limuzínek bylo z celkového počtu jen pár.
Poprvé byl automobil Enka představen na podzim roku 1928 na XX. Mezinárodní výstavě automobilů v Praze.
Nákladní Enka byla v roce 1933 ve zprávě Státního ústavu statistického registrována jen ve třech exemplářích.

Fotografie z archivu Emila Roděje z Hluboké u Borovan.
Takto vypadal jeden dochovaný vrak vozu Enka v garáži někdy kolem roku 1968.

Přidat kometář k článku:
jméno, přezdívka ...

text