![]() |
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
Malá Solnice Piaristické náměstí České Budějovice Otevírací doba: od 1.dubna do 31.října denně 10:00-18:00 tel. 723 247 104 |
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Foto a stručný popis jednotlivých exponátů musea.
|
||
![]() ![]() Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: MANET typ 90 STADION závodní silniční - 1960 Svatební oznámení pro Libora Gýnu PRAGA - nákladní typ RN 1938-1953 TATRA nákladní typ 111
Poslední aktualizace:
24.1.2021 Š - ŠKODA 645 23.1.2021 Ostatní - JAWA 1934 - Plaketa "I. celostátní sjezd Jawistů v Praze 15.-16. září 1934" Ostatní - Brno - Soběšice 2018 - plaketa |
|
PETRÁK Speciál 2 x 125 ccm - 1949Na snímku je stroj ve stavu, jak byl vystaven na oslavách 90. let podniku ČZ ve Strakonicích 19. září 2009. Foto Hošťálek -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Autentické fotografie z roku 1950, kdy stroj jezdil s upravenými sériovými hlavami válců a bez tlumičů výfuků, jen s prodlouženými koleny výfuků.
Motocykl měl dva na vysoký výkon upravené motory ČZ 125 t zamontované vedle sebe do sériového cestovního rámu. Motory byly propojené na klikové hřídeli pružnou Hardy-spojkou.
Úprava motorů pro závody spočívala v jejich vyladění na vyšší výkon zvýšením komprese, úpravou sání (polospádové karburátory) a zaslepením otvorů v klikových hřídelích. Podvozek zůstal sérový, beze změn. Jedinou výjimkou byly přivařené příruby pro upevnění šikmých chromovaných vzpěr motorů. Pro přední kolo získal Zdeněk Petrák závodní brzdový buben z Vlkova Hurikana, zadní kolo mělo původní sériovou brzdu ČZ 125t. Až po zkušenostech z prvních závodů bylo zadní kolo doplněno o druhý úzký brzdový buben z motocyklu DKW, nalisovaný na původní náboj zadního kola z pravé strany. Toto zdvojení zadní brzdy se okamžitě ukázalo jako velmi šťastné řešení, brzdný účinek měl citlivý měkký nástup, ale s přibývajícím tlakem na pedál brzdilo zadní kolo velmi účinně. S Petrákovým Speciálem se dalo vyhrávat nejen co do výkonu, ale i "na brzdy"... Setrvačníkové magnetové zapalování bylo ponecháno pouze v pravém motoru. Osvětlovací cívka z něj byla demontována a místo ní byla namontována druhá zapalovací cívka pro levý motor.
Pro porovnání s předchozími snímky:
Petrákův speciál po citlivé renovaci, kdy byl repasován do pojízdného stavu, ale přitom opticky, i co do použitých součástek, ponechán tak, jak vypadal po skončení své závodní kariéry. To znamená, že zůstal se speciálními Petrákem vysoustruženými hlavami válců a s tlumiči výfuků (prázdnými, bez přepážek), ale dodnes s původními ručně vyklepanými hliníkovými blatníky, původním dřevěným sedlem s originálním koženkovým potahem, držáčkem na náhradní svíčky a dobovými pneumatikami. Foto Hošťálek
Technické údaje:
Motory: dva pro vyšší výkon upravené motory ČZ 125 t, montované vedle sebe Spojení: pružnou gumotextilní Hardy-spojkou mezi klikovými hřídeli Sání: úprava pro šikmou montáž polospádových karburátorů Vrtání: Ø 52 mm Zdvih: 58 mm Obsah: 2 x 123,2 ccm Kompresní poměr: 1 : 8,5 Výkon: odhadem 13 ks (nikdy nebyla příležitost změření na brzdě) Karburátory: Jikov 2928 SZ, montované šikmo (polospádově) Zapalování: setrvačníkové magnetové PAL, upravené na dvě zapalovací cívky Spojka: vícelamelová, z typu ČZ 125c, běžící v olejové lázni Převodovka: třírychlostní, pouze v jednom motoru, s rychlejším 1. stupněm Sekundární převod: válečkovým řetězem 1/2" x 5/16" Přední kolo: 19" drátové, se širokým hliníkovým nábojem z motocyklu Hurikan Přední pneu: 2,50 - 19 Barum Zadní kolo: 19" drátové, s upraveným nábojem s brzdami z obou stran Zadní pneu: 2,75 - 19 Barum Rám: sériový z motocyklu ČZ 125t, upravený přivařením přírub pro šikmé vzpěry motorů Přední vidlice: sériová z motocyklu ČZ 125t Řidítka: upravená, široká pouze mm. Objem nádrže: 9,5 l Parametry: Délka: Šířka: Výška: Váha: Spotřeba: neudávala se Max. rychlost: neudávala se, kolísala dle použitého převodu startoval Zdeněk Petrák s "dvojčetem" v Telči, na třetím ročníku místního rychlostního závodu "Mezi dvěma branami", kde absolvoval nejen třídu dvěstěpadesátek, ale, jak je zřejmé z programu, přihlásil se i do třídy do 350 ccm. Umístění není známo. startoval Zdeněk Petrák v Třeboni, v devátém ročníku závodu "Zlaté kolo", kde ve třídě do 250 ccm získal druhé místo za Václavem Kvěchem. Třetí tehdy dojel Simandl z Divišova. Dobová fotografie Zdeňka Petráka z prvního ročníku rychlostního okruhu Hluboká nad Vltavou a plaketa za účast v tomto závodě, kterou Petrák získal. Jel tehdy pod startovním číslem 32 a zatím ještě jen s výfukovými rourami bez tlumičů, které na stroji použil až v pozdějších závodech. Na fotografii je zřetelně vidět, jak byl jeho dvoumotorový speciál vlastně malý. Rozměry odpovídal sériové lidové stopětadvacítce a jeho korpulentní jezdec měl dost starostí se na něj poskládat - občas se mezi diváky ozývalo "Petrák - jede metrák", to ale nevadilo, aby mu hojně nefandili. Zdeněk Petrák byl českobudějovický matador, bydlel na konci okrajové čtvrti Rožnov, v menším rodinném domku. Mnoho lidí mu fandilo. Jednak proto, že jako závodník byl dobrý, dojížděl na prvních místech, jednak ho spousta lidí znala osobně, protože dělal instruktora v autoškole a půlku Budějovic naučil jezdit... Fotografie je od Marcela Mareše, syna majitele autodílny, kde motocykl vznikal. Plaketu do sbírky Petra Hošťálka věnoval zeť Zdeňka Petráka. V tomto závodě startoval i Hurikan 250 ("Rychlík"), řízený Františkem Irmišem (start. č. 46), na fotografii zcela vlevo, jak stroj roztlačuje. Fotografie od Karla Peláka z VCC Plzeň. Fotografie od Karla Peláka z VCC Plzeň. Vítězný Zdeněk Petrák s rozzářeným úsměvem (start. č. 26) je uprostřed. Oba jeho poražení poněkud podmračení konkurenti startovali na upravených jednoválcích Jawa 250 pérák, což potvrdilo to, co Zdeněk Petrák vždycky říkal: že při stejném obsahu je vždycky dvouválec rychlejší než jednoválec... Petrákovo vítězství ovšem mělo dohru - on, i František Irmiš, který v Plzni startoval s favorizovaným Hurikanem, ale skončil až za Petrákem, byli zaměstnáni v českobudějovickém Motor-Unionu. A tak se oba konkurenti v následujících dnech vzájemně dobírali. Jak dodnes tehdejší zaměstnanci vzpomínají, Irmiš porážku těžce nesl a ještě dlouho za to častoval Petráka nejrůznějšími kanadskými žertíky a schválnostmi. Fotografie od Karla Peláka z VCC Plzeň. Na prvním snímku je se strojem kamarád Marcel Mareš těsně před závodem, na druhém už Zdeněk Petrák v průběhu závodu do 250 ccm - v tomto ročníku už byl stroj vylepšen jinými tlumiči výfuků a doplněn o druhou brzdu v náboji zadního kola. Že Petrákův "dvomotorák" opravdu jel, o tom svědčí i tahle fotografie ze IV.ročníku Třebíčského motocyklového okruhu z roku 1956, kde je vidět, jak po razantní akceleraci se přední kolo na chvíli zvedlo do vzduchu... Na "dvoumotoráku" si Petrák vyjezdil druhou výkonnostní třídu, což bylo příležitostí postoupit v závodní kariéře výš a přesedlat na výkonnější tovární stroj... Na tomto snímku už ale bylo vše v pořádku, Petrák (vpravo) opět na Lochotínském okruhu v Plzni s věncem na krku - i když už ne s původním dvoumotorovým "Speciálem"... Renovace byla provedena velmi citlivě, bez zásahů do původnosti a autentičnosti stroje. Na snímku je Martin Kordina po jejím dokončení. Do exposice Jihočeského motocyklového musea byl Petrákův závodní speciál nejprve zapůjčen. O řadu let let později pak byl od Martina Kordiny pro museum odkoupen.
V roce 1983 se Martin Kordina s Petrákovým speciálem přihlásil na exhibiční jízdy historických závodních strojů, vložených mezi závody jednotlivých kategorií silničního motocyklového okruhu v Jindřichově Hradci. Na prvním snímku je motocykl po složení z vleku, na druhém Martin Kordina nastupuje na start.
2009 - v tomto roce přivezl Petr Hošťálek Petrákův dvoumotorový speciál z exposice Jihočeského motocyklového musea do Strakonic, aby jej představil na oslavě 90. výročí vzniku továrny ČZ.
... a detailní fotografie stavu motocyklu v roce 2009 -foto Hošťálek.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Petrákův úspěšný dvoumotorový speciál se stal inspirací pro několik dalších jezdců: O tři roky později, v roce 1954, postavil obdobně řešený stroj Jiří Plánek ze Strakonic, ale s tím, že použil už novější motory řady ČZ 125c. Ty se daly, díky větším kanálům a menší klice, mnohem lépe upravit na vysoký výkon. Jako podvozek použil upravený rám z péráka, protože byl přesvědčen, že stopětadvacítkový rám ČZ je pro dva "našlápnuté" motory příliš slabý a tudíž riskantní. Logická tudíž byla i kola z péráka. Jako co nejlehčí posloužil úzký přední blatník adaptovaný z motorového kola ČZ. Plánkův dvoumotorák (vzadu s kluzákovým pérováním) měl svou premiéru na Nepomuckém trojúhelníku v roce 1955, odkud je tento snímek z archivu Jiřího Plánka. Další dvoumotorový speciál, rovněž inspirovaný Zdeňkem Petrákem, si postavil i nadějný budějovický motocyklový závodník Miroslav Fiala (na snímku), který jezdil nejen silnice, ale i soutěže, plochou dráhu a dokonce i motokáry. Jako strakonický Plánek, i on použil již novější motory řady ČZ 125c. Zadní kolo už ale měl, na rozdíl od Petráka i Plánka, odpérované kyvnou vidlicí a vpředu použil široký brzdový buben z prvních kývaček (foto z archivu Miroslava Fialy). Kvůli zdravotním následkům téhle havárie musel Fiala závodění nechat a jeho dvoumotorový speciál koupil Alois Mareš, motocyklový závodník z Lomnice nad Lužnicí, tady na snímku z roku 1963 (foto z pozůstalosti Aloise Mareše).
KOMENTÁŘE:
21.2.2011 Jirka Pollak:
Milý Petře, máš ty stránky jak mají být: jsou přehledné, informativní a líbí se mě jejich nevtíravý dizajn - je fajn, že nejsou přeanimované a přeplácané nežádoucími efekty. Gratuluju a hlásím se na jaře jako dobrovolník na měření rozměrů motocyklů jejichž parametry ještě chybějí. Ahojirka, podívej se taky jednou ke mě: pollak-presse
21.2.2011 Petr Hošťálek:
Pochvala od profesionála potěší dvojnásob. Jinak k řadě chybějících údajů - jsem si těchto nedostatků vědom, ale stránky jsou založené nedávno, před pouhými asi třemi měsíci a tak se vše teprve postupně doplňuje...
19.1.2013 ZÁVODNÍK:
Dotaz;proč,když byl motocykl pana Petráka tak citlivě,zrenovován má jiné hlavy než na závodních snímcích?
21.1.2013 Petr Hošťálek:
Petrákův motocykl má hlavy, které měl namontované v době, kdy byl získán, tedy hlavy, se kterými prokazatelně jezdil naposledy. Vzhledem k tomu, že závodní stroje vždy byly v průběhu své kariéry přestavovány a vylepšovány, je logické je zachovat v posledním známém stavu. Restaurovat je do podoby, v níž byly někdy dřív, nebo dokonce úplně na začátku, to mi připadá jako jít proti času, obelhávat historii. Dvoje starší hlavy, se kterými stroj postupně jezdil (tedy i ty, které jsou na většině fotografií), jsou v depozitu... Přidat kometář k článku: |