JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

Malá Solnice
Piaristické náměstí
České Budějovice

Otevírací doba:
od 1.dubna do 31.října
denně 10:00-18:00

tel. 723 247 104
exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.

 vyhledávání:

A
B
C
Č
D
E
F
G
H
CH
I
J
K
L
M
N
O
P
R
S
Š
U
T
V
W
Z

Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


AERO - MINOR


Prakticky definitivní provedení prototypu, už po válce, ale ještě fotografované s protektorátní poznávací značkou. Poklice, tady ještě uprostřed se znaky Jawa, byly v sérii jednodušší, s nápisy Minor. Čtyřmístný osobní automobil s dvouválcovým dvoutaktním motorem a pohonem předních kol.
Byl vyvinut během druhé světové války v automobilním oddělení firmy Jawa jako nástupce předválečného vozu Jawa Minor 600.


Nařízený výrobce poválečné sériové produkce:
Letecké závody n.p., závody Jinonice a Letňany
Podvozek
Základem podvozku Minora byl centrální rám obdélníkového průřezu s nezávislým zavěšením všech kol.
Snímek je z katalogu, vydaného k Ženevskému autosalonu 1949.
Uložení motoru v rámu
Podélný řez motorem Aero-Minor.                                                                       Příčný řez motorem Aero-Minor. Konstrukce motoru
Konstrukce přední hnací nápravy Aero-Minor Konstrukce přední hnací nápravy
Ovládací prvky
(Schematická kresba z knihy "Základní příručka řidičů motorových vozidel", vydané SNTL Praha)
Technické údaje Aero Minor:

Motor: dvoutaktní tříkanálový dvouválec s vratným vyplachováním
Vrtání: Ø 70 mm
Zdvih: 80 mm
Obsah: 615,75 ccm
Kompresní stupeň: 1 : 6
Výkon: 18,6 koně při 3 500 ot./min.
Daňové koně: 3,13 CV (udáváno ve Francii a Švýcarsku)
Písty: z lehké slitiny
hlava válců: z hliníkové slitiny
Blok válců: ze šedé perlitické litiny
Kliková skříň: z hliníkové slitiny, dělená
Klikový hřídel: slisovaný z několika dílů
Počet hlavních ložisek klikového hřídele: 3, válečková
Ojniční ložiska: dvouřadá válečková s bronzovou klecí
Rozvod: pístem
Časování: SZ 49° před HÚ, SK 49°po DÚ, VZ 67°před DÚ, VK 67°po DÚ

Karburátor: horizontální, Solex 30 AHR
Hlavní tryska: 110
Hlavní vzdušník: 240
Volnoběžná tryska: 55
Volnoběžný vzdušník: 120
Tryska sytiče: 130
Vzdušník sytiče: 600
Difuzér: Ø 25 mm
Doprava paliva: samospádem
Obsah nádrže: 25 litrů (pod kapotou za motorem)
Chlazení: vodní, thermosyfonové
Obsah chladiče: 10,5 litrů (chladič za motorem)
Mazání: olejem přidaným do benzínu v poměru 1 : 30 (v době záběhu 1 : 25)
Uložení hnacího agregátu: tříbodové, v gumových silentblocích
Zapalování: bateriové s přerušovačem a dvěma cívkami
Regulace předstihu: automatická - odstředivá
Hodnoty předstihu: v klidu 2-3 mm před HÚ, max.otáčky 8 mm
Svíčky: PAL 14/125, Brita B 5, KLG 7 (inf.Vykoukal doporučoval PAL 14/145)
Baterie: 6 V / 60 Ah (ukostřen + pól)
Dynamo: 6 V / 130 W / 2200 ot./min.
Klínový řemen: 13 x 830

Spojka: jednolamelová, suchá (obložení Asbestos nebo Energos 180/130x 3,5 mm
Převodovka: v bloku s motorem, 4-rychlostní se zpátečkou, 4. rychlost jako volnoběh
Řazení: pákou v kulise na palubní desce
Převody:
1 - 3,42
2 - 1,68
3 - 1,00
4 - 0,80
Zpátečka - 3,42
Hnací náprava: přední
Pérování vpředu: příčným listovým perem a dělenými spodními rameny
Tlumiče předního pérování: hydraulické teleskopické
Rozvodovka: sešroubovaná s převodovou skříní
Převod rozvodovky př. nápravy: ozubené soukolí Gleason 1 : 5,50
Zadní náprava: podélně kývající kliková ramena
Pérování vzadu: příčným listovým pérem
Tlumiče zadního pérování: hydraulické pákové, dvojčinné

Rám: centrální nosník čtyřhranného průřezu, vpředu rozvidlený pro motor
Karoserie: uzavřená dvoudveřová smíšené konstrukce, uložená na 8 silentblocích
Kufr: přístupný zvenku zezadu
Řízení: hřebenové, volant vlevo
Nožní brzda: hydraulická jednookruhová, na všechna kola (bubny Ø 230 mm)
Ruční brzda: mechanická na zadní kola
Mazání podvozku: jednotlivými maznicemi

Kola: plné ocelové disky s ráfkem 3,00 D x 16", zális 33 mm, upevněné 5-ti šrouby
Pneumatiky: 4,75 – 16
Huštění vpředu: 1,25 atm
Huštění vzadu: 1,25 atm v létě, v zimě 1,40 atm

Rozvor: 2 300 mm
Rozchod vpředu: 1 120 mm
Rozchod vzadu: 1 120 mm

Délka vozu: 4 040 mm
Šířka: 1 420 mm
Výška: 1 460 mm
Světlost: 175 mm
Nejmenší průměr otáčení: doprava 10,45 m, doleva 9,95 m

Pohotovostní váha vozu: 705 kg
Nejvyšší rychlost: 80 km / hod.
Spotřeba na 100 km: 7,5 l
V roce 1949 byl nový Aero - Minor II. představen na Ženevském autosalonu. V katalogovém čísle švýcarského časopisu "Illustrierte Automobil Revue" mu byla věnována tato dvojjazyčná stránka a několik dalších zmínek. Mezi veřejností i v odborných žurnalistických kruzích byl vůz přijat velmi příznivě.
Reklamní pérovka na pneu Baťa s kresbou Elstnerova vozu Aero-Minor. Stránka časopisu Auto č.4 / 1948, věnovaná Elstnerovu úspěšnému překonání Sahary v novém voze Aero Minor. Reklama na pneumatiky Baťa, která se objevila v časopisu Auto č.4 /1948.
Znárodněný podnik Baťa využil tehdy pro propagaci svých pneumatik popularitu cestovatele F. A. Elstnera, který právě absolvoval 16.000 km cestu Afrikou s novým vozem Aero-Minor.
Reklama na autopříslušenství PAL. Také nově ustavené sdružení podniků pomocného automobilového a leteckého průmyslu (PAL), založené z iniciativy ing. Železného, využilo Elstnerův úspěšný průjezd Saharou s vozem Aero-Minor ke své reklamě.
Na startovní čáře Tatranské soutěže TAMS stál vedle nových Aero Minorů i původní Jawa Minor (zcela vlevo). Čtveřice novotou zářících Minorů na parkovišti Tatranské automobilové soutěže míru TAMS.
Účast teamu Aero - Minor v Tatranské automobilové a motocyklové soutěži míru (TAMS)
Pořadatelem soutěže pod heslem "Manifestujeme za světový mír, za bratrství a přátelství národů SSSR a lidových demokracií" byl Slovenský Autoklub. Soutěž byla určena všem motoristům, majícím národní nebo mezinárodní licenci a startujícím na katalogových strojích, přihlášených v SSSR, ČSR, Maďarsku, Polsku, Rumunsku a Bulharsku.
Hodně nejasná dobová fotografie z výroby vozů Aero minor v Letňanech, která dokumentuje, jak se lak nových vozů po nastříkání sušil infračervenými lampami.
Aero Minor v dodávkové karoserii bez vnějšího plechování. Snímek dodávkového Minoru rodiny Brutarovy ze začátku šedesátých let, kdy už byl vůz
Kromě dvoudvéřové osobní karoserie se Aero-Minor vyráběl také jako dodávkový vůz ve verzi bez vnějšího oplechování zadní části karoserie (t.zv. provedení "Normand").
Dodávkový Aero Minor v karoserii bez vnějšího oplechování v kresbě ze švýcarského prospektu, vydaného k Ženevskému autosalonu 1949.
Závodní Aero Minor ze soukromé kolekce
Jeden z prototypů Jawa Minor II. v Kvasinách. Prototyp, zatím ještě označovaný "Jawa Minor II" na fotografii z Kvasin.
Od čelního skla dozadu se vůz již velmi podobá definitivnímu provedení, ale předek je odlišný a vzhledově trochu "těžkopádný". Použité disky i poklice kol jsou z předchozího typu Jawa Minor I.
Aero Minor ve zkoušené karoserii typu roadster-cabriolet. ... a tentýž vůz v pohledu zezadu.
Fotografie velmi úhledného roadsteru Aero Minor, získaná od závodníka Jaroslava Kučery z Plzně-Újezda, který tento vůz kdysi vlastnil.
Pravděpodobně vůz, postavený karosárnou Sodomka ve Vysokém Mýtě - shoduje se s vozem, který u Sodomků postavili pro pražský autosalon, pouze s nepatrně odlišným tvarem boční mřížky nad předním blatníkem.
Do sériové výroby roadster ale nebyl schválen.
Cestovatel F. A. Elstner zkouší prototypového Minora v Českém Ráji v roce 1947
... a ještě jeden snímek zajímavého prototypu dvousedadlového roadsteru Aero Minor
************************************************************************ Zadní dveře vozu Aero Minor v dodávkové verzi. Záď dodávkového Aero Minoru - přepravního a servisního vozu při motocyklových rychlostních závodech na okruhu v Hluboké n/Vlt. pořádaných v roce 1953.
Strakonický závodník Jirka Plánek opravuje upadlý setrvačník zapalování.
F. A. Elstner (v bílém saku) s Minorem v Alžíru - snímek z časopisu Vynálezy 1948
Na fotografii z vánoc roku 1949 je Aero Minor Jiřího Maňáka, někdejšího anglického letce a velitele perutě RAF. Záběr je z Mánesovy ulice v Českých Budějovicích.
Původní Aero Minor II. českobudějovické rodiny Zdařilů...

... a po letech koupený další Aero Minor, teď už ne jako rodinný vůz, ale jako z nostalgie pořízený veterán. Na snímku je MUDr. Zdařil na startu Jízdy historických vozidel "Kolem Světa" v Třeboni, pořádané v roce 2007.
Zdařilů Minor zepředu Zdařilů Minor zezadu
... a pohled pod kapotu Aero-Minoru MUDr. Zdařila na nádvoří třeboňského pivovaru při veteránské akci "Cesta kolem Světa 2007".
F.A.Elstner, jeho nová žena Anči a syn René v bezprostředně před startem jejich
Elstner s ženou Anči ... a tady manželé Elstnerovi při křestu Minora na rovníku...
Speciální úprava pro cestu Afrikou - vyklápěcí okna pro lepší větrání vozu v tropických podmínkách. U vozu Elstnerův syn René. René Elstner - kvůli opravě zadního pera se v Gongo-Mussa musela sundat karoserie.
Nasazování řetězů v písku, kde ani jeep neprojel...
Reklama z roku 1950.
Elstner s Minorem v africkém Buremu.
v Africe
V Parakú - dobře je vidět zadní vyklápěcí okénko Elstnerova vozu. ...a tady je zřejmé, že vyklápěcí bylo u Elstnerova vozu i okénko zadní.
Z únorového čísla časopisu Auto 1948.
Aero Minor českobudějovického srdcaře, Mudr. Zdařila
I krátká zpráva může být dobrou reklamou, viz tenhle odstaveček z čísla 75 Světa Motorů, které vyšlo 11. března 1950, v němž se referuje o vítězství Aero-Minoru v Rakousku.
Zima šedesátých let - Aero Minor pana Hlouška ze Smrčí...
KOMENTÁŘE:

27.2.2012 PaedDr. Jaromír Stratil:
Přeji zdar veteránům. Sháním dobové fotky z automobilových závodů amatersky vyrobených Minorů II. Pokud něco máte, dejte informaci. Předem děkuji.
PaedDr Jaromír STRATIL, /motostratilsluzby.cz, motomuzeum, Kroměříž
 
23.1.2014 karel47:
Dobrý den, nmašel jsem v pozůstalosti po otci, který dělal mechanika p. Lancmanovi z Liberce dvě fotografie závodního speciálu Minor, údajně ze závodu na okruhu v Brně z roku 1948. Rád Vám je pošlu pokud se domluvíme. Karel Duchek, Mělník tel.736662171
 

Přidat kometář k článku:
jméno, přezdívka ...

text